Wat zou jij doen? Slager of in laten slapen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Wat zou jij doen? Slager of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-02 09:49

Ik praatte laatst met de vorige instructrice van de manege en ze zei dat als haar paard niet meer verder kon leven zonder pijn dat ze hem dan naar de slager zou brengen. Ik dacht echt helemaal van huh, dat doe je toch niet maar toen legde ze het uit;

Als je je paard laat inslapen dan duurt het eventjes voordat ze dood zijn, er kan dan niets anders mee gedaan worden dan cremeren(lees verbrandingsoven). Dan liggen al die dode dieren op een hoop te wachten tot ze de verbrandingsoven in gaan en als het zover is dan worden ze met een grote krijparm ernaartoe gebracht. Erg oneervol en respectloos zei ze.

Als je je paard naar de slager brengt dan krijgt hij een kogel door z'n hoofd en is in 1 keer dood, ze behandelen het lichaam dan met respect en halen alle bruikbare delen van het paard. Zo heeft iemand anders nog een lekker stukje vlees aan je paard en je krijgt er zelf nog wat geld voor.

Dit zei ze dus in haar woorden ongeveer, ik weet niet wat ik zou kiezen als ik in zo'n situatie zou zitten, gelukkig zit ik ook niet in zo'n situatie. Wat is jullie mening hierover? En wat zou jij doen?



Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 09:56

Als ik kon kiezen, zou ik mijn paard nooit naar de slager laten gaan. Het idee dat andere mensen een stukje vlees van hem kunnen eten...
Nee, ik zou hem laten inslapen.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 09:56

afhankelijk van de conditie van het paard zou ik hem liever naar de slager laten gaan. Ik heb dat eens gezien met zo'n grijparm, en je wordt er niet vrolijk van.
Verder worden de meeste paarden in de stal ingeslapen, en moeten er dan ook op een vreselijke manier met de trekker uitgesleept worden.
Een paar jaar geleden was mijn paard heel erg ziek, en stond ik op het punt om hem af te laten maken. Hij zou dan op het erf ingeslapen zijn omdat hij niet meer de trailer op kon.
Gelukkig is hij helemaal weer erbovenop gekomen, enloopt er nu nog steeds.
Maar als het mogelijk is kies ik dus voor de slager

Goedgekeurd onderschrift :)

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 10:29

Ik zag pas zo'n slager op tv. Dat wil je niet zien, maar tochblijf je kijken. Een paard wordt ondersteboven opgehangen en om te beginnen snijden ze zijn nek door zodat al het bloed eruit loopt. Dan is het hoofd eraf, benen eraf. Zijn oren worden gedroogd voor de hond. Sorry, maar dan begraaf ik hem nog liever in mijn achtertuin.! x

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 10:46

Je moet realistisch blijven....
Het paard geeft je, zolang het leeft, veel liefde en plezier, maar het paardenlichaam heeft ook een ander nut, zeker zodra het voor het paard waardige bestaan aan eht einde is gekomen.
Het vlees van het paard kan mens en dier voeden, van de resten kunnen nuttige producten worden gemaakt.

Het is gewoon zonde om die waarde letterlijk te verbranden. Tuurlijk, het is beide keren hard, maar als het paard eenmaal dood is, maakt het hem echt niet meer uit hoor, wat je met hem laat gebeuren....
Je moet van je paard houden zolang het leeft, maar moet het komen te sterven, laat het paard dan zo nuttig mogelijk blijven...

Ik ben dus voorstander van de slacht. Ook omdat het laten cremeren bepaald niet paard-waardiger is....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 10:50

nooit zo overna gedacht.. Bah, wil er eigenlijk helemaal niet aan denken.. Het klinkt allebij niet lekker in mijn oren.. Heb dus ook niet 1 ding wat ik zou willen..
Ik heb altijd gezegd dat ik wil dat hij gecremeerd wordt. Maar zo'n distructor is natuurlijk ook niet alles.. Maar het idee dat iemand mijn lieve, schattig paardje opeet?? Bah..

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 10:55

Ik ga met Dees mee.

Maar ik zou wel graag willen dat mijn paardje maandagochtend vroeg zou worden geslacht, zodat het schoon is en niet zo naar bloed enzo stinkt.

Cremeren lijkt me ook niets. Ook niet bepaald netjes gebeurt dat hoor!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 11:08

Ik vind dit heel moeilijk. Maar ik zou mijn paard liever laten inslapen, in zijn eigen vertrouwde omgeving.
Wat er met hem gebeurd als hij eenmaal dood is, daar merkt ie toch niks van. Ik denk dat ik het belangrijkste zou vinden dat hij op een zo prettig mogelijke manier inslaapt.
Al is het maar voor mijn eigen geweten...

* To Belg, or not to Belg *

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 12:23

Ik heb mijn paard naar de slager (laten) brengen. Familie had meerdere meegemaakt dat inslapen heel moeizaam ging, het werd een doodsstrijd. Daarna het dier naar de weg slepen en later wordt hij dan opgetakeld. Wij zouden daar dus steeds langs komen en hem zien liggen. Daarna wordt hij dus verbrand. Klinkt gek, maar dan is hij dus nutteloos. Ook al eet ik geen paardevlees, een ander heeft er nog wel iets aan.
Mijn kinderen vroegen de maanden daarna wel steeds bij de slager; "zou dat Cody zijn mam?"
Financieel heb je ook een nieuwe start voor een ander paard.
En over begraven in je achtertuin, dat is verboden en hoe groot is je achtertuin eigenlijk. Je zou steeds over hem heen moeten lopen!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 12:45

in laten slapen.
ik heb eens een verhaal gehoord van iemand die haar pony liet inslapen hoe dat allemaal ging.
dat beest stond gewoon te trillen op zn benen!
ik weet zeker dat ik nooit mn pony naar de slager laat gaan, maar ja ieders eigen keus.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 13:00

Bij de slager kan er van alles mis gaan waardoor je paard met een nare stressvolle strijd aan zijn einde komt. Ga ook eens bij een slager kijken en vel je eigen oordeel of het er daar 'respectvol' aan toegaat.
Een strijd tijdens het 'inslapen' is nergens voor nodig. De vee-arts heeft de keuze uit verschillende middelen. Hij dient het middel te kiezen waarbij het paard al dood is voor het op de grond zakt en niet eerst een middel waarop het paard gaat liggen (dat is waar sommige paarden tegen gaan strijden; wordt trouwens ook gewoon voor operaties gebruikt) en daarna pas een dodelijke injectie.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 13:05

Als je je paard naar de slager brengt, moet je eigenlijk meegaan, zodat hij iemand heeft die hij kent...ze ruiken het bloed en kunnen dan ook in paniek raken en dat wil je natuurlijk niet...
Ook kun je dan zeker weten dat hij dood is, het gebeurt namelijk weleens dat mensen hun paard jaren later ineens weer op een veemarkt zien staan...wat dan ook, het blijft gewoon vreselijk...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 13:31

Ik stond onlangs bijna voor die keuze.
Omdat ik mijn paard niet met pijn wil laten lopen. Nou het kwam er wel op neer dat ik hem in laat slapen mocht het ooit zover komen.

Het liefst heb ik gewoon dat ze ze neerschieten op stal, dat is in mijnogen de beste manier, het gaat snel en het paard is in zijn vertrouwde omgeving. Maar helaas doen ze dit niet meer.

PS mijn knol loopt zover ik kan zien weer zonder pijn en gaat nog lang niet weg.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 13:35

Ik zou het niet in laten slapen het is een raar gezicht om te zien hoe je paard in een vrachtwagen wordt gehezen.

Ik zou hem naar de slager brengen je krijgt er geld voor en je hebt zo de kans om weer een nieuw paardje te kunnen kopen je moet niet alleen denken aan wat voor het paard het leukste is maar ook voor jezelf. Je moet jezelf vragen of je weer een nieuw paardje wilt of juist niet.

Bij die verbrandingsovens is het ook een naar gezicht hoor!!! En wat maakt het nou uit dat als je paard bij de slager is en hij hangt onderste boven en alles wordt er afgehaald een grijparm lijkt me erger.
Mensen die wel paardenvlees eten kunnen er nog plezier aan beleven!

Ik ben dus er dus voor dat ie gewoon naar de slacht gaat!!

gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 13:47

ik zou hem naar de slager brengen. Want ze hebben het vlees gewoon nodig en dat klink misschien hard, maar anders worden en misschien jongere paarden of gezonde paarden geslacht en dan laat ik liever de mijne slachten om dat andere leven te sparen, hij moet weg, het klink hard maar denk daar maar eens over na

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 13:59

Ik ben het met gosha eens, ik zou hem ook naar de slager brengen. Niet alleen omdat je dan een ander paard zijn leven spaart, maar ook omdat het me idd een rotgezicht lijkt als ze met zo'n grijparm je paard weghalen... Verdrietig
Bij de slager kan je tenminste weggaan als ie eenmaal dood is en hoef je niet te zien wat ze er verder mee doen.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 14:46

gosha schreef:
maar anders worden en misschien jongere paarden of gezonde paarden geslacht en dan laat ik liever de mijne slachten om dat andere leven te sparen


Ook al laat je jouw paard naar de slacht gaan, dan maken ze nog steeds de jonge paarden af die al op weg waren naar de slacht. Je red hier echt geen levens mee...

Ik zou zelf echt niet weten wat ik met mijn paard zou doen als ik voor zo'n verschrikkelijke keuze zou komen te staan. Als ik er zo aan denk, denk ik: misschien is de slager toch beter. Maar ik kan het idee echt niet verdragen dat andere mensen strax mijn paard op zitten te eten...

Ik denk toch dat ik voor inslapen kies, ik heb het al een paar keer meegemaakt bij paarden op de stoeterij waar ik werk(te). Zij zijn heel vredig bij de dierenartspraktijk ingeslapen, nadat we er afscheid van hadden genomen. Dat vind ik gewoon fijner, ik zou liever hebben dat mijn paard gecremeerd wordt.

Dan worden ze misschien wel opgetakeld enzo, maar het paard voelt er niets van. Ik heb liever dat mijn paard opgetakeld wordt, dan dat z'n nek,benen en oren eraf worden gesneden (dat voelt hij ook wel niet, maar het gaat om het idee...) Maar goed, dat is mijn mening...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 15:57

Ik ga ook voor inslapen en crematie, maar dan het liefst echt een crematie alleen. Kost wel wat, maar Jur heeft al zoveel voor me gedaan. En nu het kan, why not? Nooit dat ik haar zomaar naar de slager zal brengen. Niemand eet mijn paard!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 16:03

Ik zou het zelf niet weten, heb er nooit zo over nagedacht, maar wat Jurga zegt trekt mee ook wel, dat beessie betekend zoveel voor me.

Een kennis heeft haar paard wel naar de slager laten brengen omdat ze haar anders langs de weg in een dorp moest laten inslapen (zie je al die mensen al kijken Scheve mond ) en dan zou ze daar no een paar dagen liggen (langs de weg in dat dorp).

Maar ik weet niet wat ik zou doen, geen idee.

Stiekem hoop ik dat als ze oud is dat ik haar dan een keertje vind in haar stal rustig ingeslapen, maar dan komt er nog een probleem het hoekje om kijken, hoe krijgen we haar eruit, een trekker of iets van die orde van grootte kan er echt niet in, dan moet er al een muur uit Scheve mond

Maar ik hoop dat het voorlopig nog niet zover is.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 16:47

Jullie hebben steeds het idee dat het wat oplevert als je paard naar de slacht gaat zodat je een nieuwe kan kopen??? Ik weet niet hoor, maar volgens mij krijg je iets van 800-1000 gulden??? Knap als je daar een nieuw paard voor kan kopen..... en om je keuze nou van die paar honderd gulden af te laten hangen....

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 17:20

Nooit gaat mijn paard naar de slager! Ik heb mijn vorig paard ook laten inslapen, ze zeiden me ook eerst van hem naar de slager te doen maar dat zou ik nooit kunnen doen. Je paard is dan in zo'n stress en ik denk niet dat een paard dat zolang zijn best voor je gedaan heeft opgeten moet worden!

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 17:24

steeffie schreef:
Ik ben het met gosha eens, ik zou hem ook naar de slager brengen. Niet alleen omdat je dan een ander paard zijn leven spaart, maar ook omdat het me idd een rotgezicht lijkt als ze met zo'n grijparm je paard weghalen... Verdrietig
Bij de slager kan je tenminste weggaan als ie eenmaal dood is en hoef je niet te zien wat ze er verder mee doen.



Vind je het dan geen rotgezicht als ze je paard opensnijden en alles er vanafhalen. Dat vind ik pas oneerlijk ten opzichte van je paard.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 17:40

Ik krijg al nachtmerries bij het idee dat mijn paard aan een poot aan die vlees haak hangt en dat ze hem dan gaan ontleden.
Nee dan maar ff aan de kraan de bak in en met zijn alle worden verbrand.

Maarre hoe zit het dan met paarden die onder de medicijnen zitten? Deze zijn toch niet geschikt voor cosumptie.
Schieten ze bij het slachthuis ook alleen af en dan je paard daarna gewoon vernietigd wordt?
Dan zou ik hiervoor kiezen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 17:50

Jurga schreef:
Ik ga ook voor inslapen en crematie, maar dan het liefst echt een crematie alleen. Kost wel wat, maar Jur heeft al zoveel voor me gedaan. En nu het kan, why not? Nooit dat ik haar zomaar naar de slager zal brengen. Niemand eet mijn paard!


Hier ben ik het mee eens.
Het liefst zou ik hem naar zo'n paarden crematorium brengen om hem daar in te laten slapen, waar hij dan ook gecremeerd word.

Mocht vervoer niet meer gaan zou ik hem in de wei in willen laten slapen.

Mocht hij zelfs de stal al niet meer uit kunnen dan daar maar.

Maar het idee dat ze mijn paardje opeten, of voor autobanden gaan gebruiken, nee daar kan ik niet mee leven.
Dus voor mij word het een crematie.
Misschien egoistisch, maar het is immers ook mijn paard.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 18:07

runningkawa"]
[quote="Jurga schreef:
Ik ga ook voor inslapen en crematie, maar dan het liefst echt een crematie alleen. Kost wel wat, maar Jur heeft al zoveel voor me gedaan. En nu het kan, why not? Nooit dat ik haar zomaar naar de slager zal brengen. Niemand eet mijn paard!


Hier ben ik het mee eens.
Het liefst zou ik hem naar zo'n paarden crematorium brengen om hem daar in te laten slapen, waar hij dan ook gecremeerd word.

Mocht vervoer niet meer gaan zou ik hem in de wei in willen laten slapen.

Mocht hij zelfs de stal al niet meer uit kunnen dan daar maar.

Maar het idee dat ze mijn paardje opeten, of voor autobanden gaan gebruiken, nee daar kan ik niet mee leven.
Dus voor mij word het een crematie.
Misschien egoistisch, maar het is immers ook mijn paard.
[/quote]

En hier ben ik het ook mee eens. Ik vind niet dat je je paard kunt laten opeten... ook al voelt ie daar niets meer van. Het is jarenlang je beste vriend(in) geweest, om ze dan naar de slager te brengen...dat vind ik gewoon not-done!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 30 bezoekers