Hondenvraagje...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Hondenvraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 20:04

Nou onze hond is wel aan het kwakkelen zeg.
Laatst was ze al een oude oma toen ze spit in de rug had, gelukkig hebben we dat met pijnstillers snel weten te verhelpen maar nu heeft ze weer wat anders: een hele droge neus.
Het is zo uitgedroogd dat er een scheurtje in zit van bijna een halve centimeter. Klinkt niet groot maar is wel groot als je weet dat ze maar een klein neusje heeft (zie foto profiel).
Nu heb ik dit al ingesmeerd met vaseline maar ze likt het er even hard weer af Vingers aflikken (<-- zo kan ze precies over haar neus heen likken mmmmm) en smeert de rest aan het bankstel en de vloerbedekking.
Jullie nog tips?
En nog een andere vraag: als een hond helemaal gezond is heeft ie toch een natte neus? Kan dat droge neusje komen door het weer of omdat ze toch niet helemaal fit is geweest de laatste tijd of zou het iets anders zijn?


Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 20:18

Dat heeft mijn hond ook wel eens!
Alleen echt van die scheuren heeft ie niet!! gewoon heel droog, dat wel.

Ik weet niet of het iets te maken heeft met of je hond helemaal fit is, Gabber heeft het heel wisselvallig.
Het ene moment heeft ie een koude natte neus Knipoog en het andere moment een droge neus!
En daar zit nog geen uurtje tussen.

Ik zeg altijd dat ie moet drinken (als je naar zn drinkbak wijst gaat hij drinken) of ik maak het een beetje nat met water ofzo. Meestal likt ie er wel aan maar dan maakt ie met zn tong zn neus ook wel weer nat.

Daarna heeft ie helemaal geen droge neus meer, dus denk meer dat het te maken heeft dat ie misschien iets van vocht tekort komt ofzo Verward ?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 20:24

Nou ze drinkt wel onwijs veel, dus vochttekort kan het bijna niet zijn.
Ook als je de huid vastpakt is die heel soepel en totaal niet uitgedroogd,l had ik ook al naar gekeken.
Scheve mond Dus ik weet 't nie Koe

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-02 07:26

Anybody else? Scheve mond

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 08:14

ik vind dit niet zo leuk om te lezen, herkenning.....
Je moet echt naar de dierenarts gaan. Het vele drinken kan duiden op suikerziekte (neem van te voren alvast wat urine mee, want de dierenarts zal er geheid naar vragen!). een andere mogelijkheid is baarmoederontsteking (indien het een teefje betreft) of de nieren functioneren niet voldoende. Verliest ze toevallig ook meer haar dan anders?

De hond is de betere mens

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:41

Precies! Wat Desiree zegt, zo snel mogelijk naar de dierenarts, beter voor niets gegaan dan te laat! Een droge neus bij een hond is altijd mogelijk, zeker als je een "binnenhond" hebt en je huis dmv CV verwarmt. Maar zó droog dat het neusje scheurt is volgens mij niet goed! En idd véél drinken kan wijzen op suikerziekte. Eventueel ruikt dan ook de urine van de hond naar ammoniak. Maar ik zou geen enkel risico nemen, en er vandaag nog mee naar de dierenarts gaan.

If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:15

Nog een andere mogelijkheid is een tumor in de hypofyse, ook niet iets om vrolijk van te worden. DAarvan gaan dieren ook veel drinken.

De hond is de betere mens

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-02 13:18

Ik denk dat ze momenteel even heel veel drinkt omdat ze vorige week een Prednisolon-kuur heeft gehad tegen de jeuk.
We hebben in principe een heel gezond hondje, nooit iets mee aan de hand, het enige waar we al jaren mee zitten is jeuk, krabben en allergie.
Altijd gedacht dat ze een vlooienallergie had, maar nu blijkt het waarschijnlijk toch een voedselallergie te zijn dus we hebben een grote zak voer van de DA meegekregen en Hokamix. Maar om de vicieuze cirkel te doorbreken heeft hij haar dus prednisolon gegeven tegen de jeuk, dus ik denk dat ze daar even veel dorst van heeft.
Jullie laten me wel schrikken hoor Scheve mond

Ze verliest niet meer haar dan anders, is inderdaad een teefje en is een 'binnenhondje' in een huis met CV. Bovendien is het de laatste dagen erg warm geweest dus ook een reden om meer te drinken misschien.

Zouden jullie nog een keer willen reageren op bovenstaande of ik me nog steeds heel erg zorgen moet maken en vanavond op spreekuur bij de DA langs zal gaan of dat ik het dan toch nog maar even moet aankijken...
Alvast bedankt Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:20

Waarom bel je je dierenarts dan niet even? Als het waar is wat je zegt en het ligt nog aan die medicijnen, zou hij dat ongetwijfeld weten. En anders zal hij zeggen dat je toch maar beter langs kan komen.

De hond is de betere mens

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-02 13:43

Ik bel inderdaad straks even, hij is pas vanaf 4 uur bereikbaar maar wilde graag even weten hoe je erover dacht met de nieuwe info die ik gegeven heb. Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:52

Hou me wel op de hoogte. Ik wil weten hoe dit afloopt.

De hond is de betere mens

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:50

Het is idd een bijwerking van de prednison, het vele drinken. Maar volgens mij dan wel tijdens de kuur, en niet zozeer erna. En als gevolg daarop ook meer plassen natuurlijk. Maar het buitengewoon droge neusje zou ik toch even laten nakijken. Mijn eerdere opmerkingen zijn zeer zeker niet bedoelt om je te laten schrikken. Maar persoonlijk ben ik iemand die nooit aankijkt, ik ga altijd direct naar de da temeer omdat een diertje je niet kan vertellen of het wel meevalt of niet. Ik ben wel benieuwd hoe het verder met je hond gaat

If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-02 21:24

Heb het eind vd middag de DA gebeld en het drinken kwam idd door de prednisolon, hoefde ik me geen zorgen over te maken.
Droge neus komt waarschijnlijk door het weer en eventueel de antibiotica voor spit, hoefde ik me ook geen zorgen over te maken, ging vanzelf weer over zei hij.
Dus ik ben gerustgesteld Lachen

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 22:09

Cody schreef:
Ik denk dat ze momenteel even heel veel drinkt omdat ze vorige week een Prednisolon-kuur heeft gehad tegen de jeuk.
We hebben in principe een heel gezond hondje, nooit iets mee aan de hand, het enige waar we al jaren mee zitten is jeuk, krabben en allergie.
Altijd gedacht dat ze een vlooienallergie had, maar nu blijkt het waarschijnlijk toch een voedselallergie te zijn dus we hebben een grote zak voer van de DA meegekregen en Hokamix. Maar om de vicieuze cirkel te doorbreken heeft hij haar dus prednisolon gegeven tegen de jeuk, dus ik denk dat ze daar even veel dorst van heeft.
Jullie laten me wel schrikken hoor Scheve mond

Ze verliest niet meer haar dan anders, is inderdaad een teefje en is een 'binnenhondje' in een huis met CV. Bovendien is het de laatste dagen erg warm geweest dus ook een reden om meer te drinken misschien.

Zouden jullie nog een keer willen reageren op bovenstaande of ik me nog steeds heel erg zorgen moet maken en vanavond op spreekuur bij de DA langs zal gaan of dat ik het dan toch nog maar even moet aankijken...
Alvast bedankt Lachen


Van prednisolon kunnen ze zeker meer dorst krijgen. Wat ik je aanraad om eens te kijken op www.farmfood.nl (eventueel meer info te krijgen via Maarten (bokt)) Die hebben een uitgebalanceerd voedsel voor honden en daar zijn geen kunstmatige stoffen aan toegevoegd, zoals kleurstof/smaakstof e.d. Dus waarschijnlijk ook geschikt voor honden met een voedselallergie.

Ik gebruik die voeding nu ook voor Tigra (zoals sommigen van jullie misschien nog weten heeft zij een terminale vorm van lymfeklierkanker) en ze doet het er super op. Het eten ziet er uit als een soort biks, maar Tigra vind het heerlijk (ze is nogal kieskeurig Haha! ) Ze heeft als het ware een nieuwe levensspurt gekregen, is lekker actief en vrolijk. Ik denk absoluut dat de voeding daar een groot onderdeel in is geweest naast de medische behandelingen.

Maar ook even over het droge neusje, op het moment dat een hond niet 100% goed in zijn/haar vel zit dan reageert de neus daarop. Tigra's neus is ook vaak droog en is zelfs lichter van kleur geworden. Hou het neusje goed in de gaten, want het kan als een perfect alarm dienen wat betreft de gezondheid van je hond.

Succes!!!!!!!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 07:41

Cody schreef:
Heb het eind vd middag de DA gebeld en het drinken kwam idd door de prednisolon, hoefde ik me geen zorgen over te maken.
Droge neus komt waarschijnlijk door het weer en eventueel de antibiotica voor spit, hoefde ik me ook geen zorgen over te maken, ging vanzelf weer over zei hij.
Dus ik ben gerustgesteld Lachen


Nou gelukkig maar, dan weet je dan in ieder geval. Hopelijk is je hondje weer snel opgeknapt.

If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-02 07:59

Mayo schreef:
Van prednisolon kunnen ze zeker meer dorst krijgen. Wat ik je aanraad om eens te kijken op www.farmfood.nl (eventueel meer info te krijgen via Maarten (bokt)) Die hebben een uitgebalanceerd voedsel voor honden en daar zijn geen kunstmatige stoffen aan toegevoegd, zoals kleurstof/smaakstof e.d. Dus waarschijnlijk ook geschikt voor honden met een voedselallergie.

We hebben van de DA een zak voer van Leo (?) meegekregen en als dat na een paar weken geen resultaat heeft opgeleverd krijgen we Eukanuba.
Mensen hier ervaring mee?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 08:04

ik ken wel eukanuba. Is duurder voer maar wel een van de beste merken. Helaas lust mijn hondje het niet. Mijn hondje is namelijk net als ik: de ongezonde dingen vindt ze het lekkerst.
Wel een opluchting voor je dat het alleen maar aan de prednison lag.

De hond is de betere mens

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 09:18

Ik heb hier geen commentaar over Eukanuba Lips are sealed (dat doe ik liever via pb...)

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 11:16

Tja, Eukebana...

Ik vind uberhaupt de voedingen waar zij mee aankomen op zich niet echt denderend voer, beetje standaard, maar grotendeels reclamevoeding. Hetzelfde voer als ieder ander merk alleen een duurder naampje.... Ikzelf zou er niet voor kiezen...

Ik heb echt goede ervaringen met het voer van Farmfood en dan bedoel ik dat ik echt positieve veranderingen gezien sinds Tigra dit voer eet.

Dierenartsen komen met allerlei voer aanzetten, ik heb er zelf ook ervaring mee, maar tot nu toe was dat bagger... Of ze werd dik (ook met aangepaste hoeveelheden) of ze werd lusteloos of ze lustte het na een paar dagen niet meer.

Ik heb mijn voeding gevonden voor Tigra en dat wijzig ik niet meer. Maar je moet natuurlijk zelf bepalen wat je wel/niet uitprobeert. Succes iig... Knipoog

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-02 11:29

Ik heb even met Maarten gePB't en denk zeker dat we het eens moeten uitproberen. We zijn onderhand een beetje radeloos wat de vacht van onze hond betreft dus grijpen alles zo'n beetje aan.
Ik kan het bij een dierenspeciaalzaak hier in Assen krijgen dus dat is geen probleem.
Hartstikke bedankt allemaal! Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-02 18:22

Nou we hebben een 15kg zak Farmfood in huis en onze hond smult ervan, ook iets nieuws Verward Ze vindt het iig hartstikke lekker en met die grote zak kunnen we wel een tijdje vooruit.
Die man in de zaak wist er nog weinig over te vertellen alleen dat het op verzoek van allerlei klanten in het assortiment is gekomen dus dat is wel positief natuurlijk. Ook denkt hij dat het voor voedselallergie heel goed kan helpen omdat er geen 'troep' inzit.
Nou ik ben benieuwd! Lachen

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 23:05

Hey Marije!!! Je neemt ook geen halve maatregelen hè!!?? *LOL* Mooi dat hij het met smaak eet. Nu maar consequent door blijven voeren dan is de kans groot dat ie weer helemaal beter wordt. Denk je er ook aan dat je zo eens in de twee weken even een versvleesmaaltijd geeft om die darmflora in stand te houden. Hierdoor wordt het droogvoer des te beter benut en verteerd.

Heeeel veel succes!!!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 23:11

Fijn om te horen dat je hond 't zo lekker vind Vork

Ik geef Tigra 's morgens een heel klein beetje droog en 's avonds 150 gram en dan een scheutje warm water er overheen, dan komt er echt een soort jus vrij. Ze vind 't heerlijk... Als ik zeg: Tigra eten? Dan rent ze al kwispelend naar de keuken en staat ze d'r lipjes af te likken Lovers

Ik hoop voor je dat 't eten net zo'n goede uitwerking heeft als bij Tigra, maar dat verwacht ik wel.

Hou je ons op de hoogte??? Knipoog

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 16:26

neem een kijkje op www.hondenforum.nl allemaal hondengekken! net als hier paardengekken. het is precies hetzelfde forum als bokt. alleen andere kleurtjes maar werkt hetzelfde...dussss

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 16:38

Farmfood, dat moet ik onthouden. Hebben ze die ook in dinervorm?

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, Aard, Eve_16, GoogleAdsense, HeleneDas, Lalidan, lizard, ManonGrr, Unit, Wescha, YandexBot en 48 bezoekers