keuringen...geen touw aan vast te knopen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

keuringen...geen touw aan vast te knopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-02 07:47

Ik snap het hele beoordelen van paarden soms niet meer.
Vorig jaar, de zwarte was met de laagst mogelijke punten nog net in het stamboek opgenoemen (50 voor exterieur en 55 voor beweging ofzo). De vos had veel hogere punten, bijna ster (67 en 68). De vos had op dat moment een hangbui,k, een veulen en was letterlijk uit de klei getrokken en meegenomen. De zwarte was licht bereden, dus iets meer conditie.

Gisteren op de cursus beoordelen: ik die vos mee. zegt die instructeur direct, nou dat is in ieder geval geen stermerrie Boos!
Niets was goed, rug te lang, hals te kort (wel verticaal), schouder te steil, achterbeen wel weer mooi, ietsje overbouwd enz.
De bewegingen waren ongekend ruim (gaf de man ook wel toe), maar nu was het weer te ruim Verward Verward
Het paard miste houding, de ruimte en souplesse en kracht was er wel.
Nou zegt die man, net 60 op exterieuwr,en 62 op beweging
De cursisten inclu ikzelf snapten er niets meer van, het paard liep zo super, we hadden allemaal boven de 70 punten gegeven.

Nu die zwarte: vorig jaar een dweil, nu 2 keer 65 punten. En zegt die man, deze heb ik liever dan die vos. leuk sportpaard (mist wel ruimte, kracht, souplesse enz in de beweging)
Niemand anders dus, die vos straalde gewoon veel meer uit.

Zo zie je maar weer, keuringen, het is net hoe het humeur van de jury is............

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 08:51

Idd met keuringen ben je geheel afhankelijk van de mening van een ander.
De fjord van mijn vriendin kreeg 2 jaar geleden als commentaar: rijp voor de slager B premie (tegen C aan). Beest liep super en zat goed in dr vel.
Vorig jaar weer naar de keuring met in het achterhoofd slechter als vorig jaar kan het niet worden. Wordt dat beest 1e geplaatst met een 1e premie in de rubriek. Beestje was een week ervoor nog ernstig kreupel door ontsteking in de voorknie. Nou vraag ik je!

T kan ook andersom. Mijn fjordje was als veulen veulenkampioen en het jaar daarna met moeite een B premie (waarom weet ik niet, ze was toen nog niet van mij). Gelukkig is ze daarna weer snel bijgetrokken en als 2jr een A premie met 35 pnt en het jaar erop 1e geplaatst met 38 pnt een dikke 1e premie dus.

Tis maar net van wat voor type de jury houdt, hoe zijn pet staat, of je paardje concurentie zou kunnen vormen voor zijn favorieten (de eeuwige kampioenen) bij een evt kampioenschap enz enz.

Maarja dat weet je als je naar een keuring gaat denk ik dan maar.

Ik ben over 5 weken weer de pineut, hihihi.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 10:07

Ja ik heb ook zo'n fjord op stal, is ooit kampioen geweest en reserve kampioen het jaar ervoor.
Komt ze het jaar na de kampioenschap terug op de keuring wat denk je een B premie!!!! en paard werd afgekraakt van hier tot tokio.

Ben benieuwd wat mijn fjord gaat doen ik wil in sept naar de keuring(hij is dan ruim 4) als veulen heeft hij een nette A premie gehaald.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-02 10:29

op keuringen heb ik het ook al zo vaak meegemaakt, maar nu moet ik maandag examen doen voor de cursus beoordelen.
De hoofdinspecteur van het kwpn, Boersma is dus tot 2 keer toe niet geweest (ziek), een invaller, ook een inspecteur belt 2 uur van te voren af, geen zin Verward Verward Verward
Nou, deze inspecteur die afbelde moet wel het examen afnemen, maar wij weten dus niet hoe hij over paarden denkt.
Dat wordt dus nog leuk. De eerste 5 lessen was ik het met onze instructeur eens, wij denken ongeveer hetzelfde over een paard, maar de laatste 2 lessen hebi k het idee dat hij andere gedachten krijgt, we zitten opeens niet meer op 1 lijn.
Wij hebben dus door het geintje van die afbellende instructeur een extra les gehad, maar toen kwam er weer geen inspecteur....
Dus wel examen, maar hoe dat afloopt..........

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, joke165, journee, MarieAnne, Mark0919, Mitch_Beauty, sterregoud, Vagabondo en 46 bezoekers