Lichtziekte ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Lichtziekte ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-02 21:57

Op de manege staat een pony die een soort lichtziekte heeft, hij gaat als een gek schudden met zijn hoofd, en gaat bokken, de dierenarts had toen gezegd dat hij lichtziekte heeft, dat heb ik gehoord. Wie kent zo'n ziekte? Hoe heet het?

BTW. Hij heeft nu zo'n vliegennet om tijdens het rijden, dat gaat een stuk beter.


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 08:14

Volgens mij heeft hij gewoon hooikoorts als ik het zo lees. Klinkt hetzelfde als de fjord van mijn vriendin, maar die heeft het met rijden heel erg. Heeft deze pony het ook maar een paar weken/maanden en is het dan weer over?

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 09:52

Er zijn ook paarden die allergisch zijn voor zonlicht, en gaan dan met hun hoofd schudden. Het heet "headshaking syndroom" of photosensitive shaking.

Kijk eens op deze links:

http://www.headshaking.com/

http://www.medstats.dmu.ac.uk/headshaking/

Het is inderdaad het meest opvallend in de zomer, als de zon heel fel schijnt en wordt vaak verward met hooikoorts. Je kunt de symptomen onderdrukken met medicijnen, maar die zijn erg kostbaar, en het resultaat niet altijd even aanwezig.
En helemaal genezen doe je het nooit.

Je suis Charlie.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 21:44

Heb toevalling net vandeweek gesproken met een kennis die na jaren tobben er ook toevallig achter kwam dat één van haar paarden allergisch is voor zonlicht. Iemand die bij haar op visite was herkende de symptomen...
Als ze het paard een tijdje op een manege had staan voor training,(waar'ie dus de hele dag op stal stond en in een binnenbak gereden werd) was 'ie braaf en goed te rijden en thuis had ze altijd problemen. Hoofdschudden (en niet zo'n beetje) en ook andere syptomen. Medicijnen kunnen het onderdrukken en er kan zelfs een soort van medicijnpompje operatief ingebracht worden (voor dit paard helaas geen optie omdat 'ie niet goed op narcose reageert, en voor zo'n pompje moeten ze elk half jaar onder narcose), maar medicijnen onderdrukken het alleen, genezen het niet. Een UV werende vliegendeken is een optie, maar vooral het hoofd is gevoelig, dus je zou van het zelfde materiaal een soor hood moeten hebben die tot over de neus komt. Niet op de markt voor zover ik weet, maar misschien is er een handig iemand die zoiets kan maken...
Beste optie is nog om het paard 24 uur binnen te houden met beweging in een binnenbak of hoogstens 's zomers snachts buiten te zetten (maar wel vroeg op om naar binnen te zetten, want ook schemering geeft al problemen).
Lijkt me erg vervelend... voor het paard, maar ook erg lastig voor de eigenaar...
Sterkte er mee!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tango1979 en 62 bezoekers