dilemma, a-welshjes wie heeft advies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

dilemma, a-welshjes wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-02 08:58

Hoi,

Zit met een dilemma:
Wij hebben een a-welsh stermerrie, mooie pony om te zien en geeft mooie veulens. Maar het is niet zo'n schatje, oren in de nek op de weide als je bij haar in de buurt komt (heeft nooit geschopt of gebeten ofzo), we dachten dat het in eerste instantie kwam omdat ze een veulen aan de voet had, niet dus.
Nu kunnen we haar ruilen voor een andere stermerrie met een hogere aaibaarheid, om het zo te noemen. Maar behalve de afstamming weet ik niets over de pony, hoe haar veulens zijn.
Nu is de pony voor mijn dochter, maar moet ook naar de keuringen enz.

Nu mijn vraag:
Wat kunnen we het beste doen:
Oldenzijlster Mandy aanhouden of toch ruilen voor Marrenk's Kelly?


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:55

hoi,
ik heb ook een welsh, maar dan een welsh k, die doet ook zo. Het is een kwestie van doorzetten, meestal hebben zulke beestjes wat meegemaakt ofzo, en is het misschien toch het moederinstinct??!! Je weet het nooit, ze kunnen helaas niet praten.
Toen ik mijn merrie net had kon ik haar niet eens aaien in de stal, en er ook niet bij komen, nu zijn we wel 5 jaar verder, maar ze is zo ongeloofelijk veranderd, ze doet nu alles voor me, zolang je het haar met respect vraagt.. Ik weet niet hoe oud je dochter is, en of die er veel moeite mee heeft dat ze zo lelijk doet, anders zou je het wel kunnen overwegen om haar in te ruilen, maar je zegt het zelf al je weet niet wat je er voor terug krijgt..
Ik neem aan dat je die pony in een andere stal heb gezien, je weet ook niet hoe ze is als ze bij jullie komt te staan.
Nou veel succes ermee!!
groetjes

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-02 10:17

Hoi,

Mijn dochter is 7, en die wil dus echt zo'n frutsel pony, borstelen, tuttelen enzo.
Mandy is niet gemeen ofzo, maar schrikt af door de oren in de nek te leggen, met de staart te zwiepen en weglopen. Als je haar eenmaal te pakken hebt is ze braaf. Het probleem is dat ik mijn dochter niet alleen naar de pony durf te laten gaan of erbij te laten. We hebben het veulen gespeend en later naar een jaarlingen weide gedaan, maar haar gedrag blijft.

Kelly heeft ze gezien op de weide, kwam gelijk kijken.
We mogen haar op proef om te zien hoe ze het hier doet. Maar van Kelly weet ik niets qua veulens.
Vindt het maar wat moeilijk....

groetjes

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:35

Tja, een bekend dilemma. Het kan inderdaad zijn dat Mandy ooit iets meegemaakt heeft, hoewel er ook een aantal families zijn die een gebruiksaanwijzing hebben.

Een goed voorbeeld van het eerste was onze basismerrie, Dyrin Tina. Ze was heel schuw en had vlug haar oren in de nek. Niet vreemd, ze had de eerste twee jaren van haar leven op de heuvels gelopen en haar werd nooit een halster aangedaan. Als ze van wei moest veranderen, dan werd ze door de schapenhonden opgejaagd naar de volgende wei. Tot haar 20ste was ze niet zo gemakkelijk. Ik geloof dat ze met haar 30 inmiddels al heel wat gemakkelijker is. Overigens had Tina wel altijd werklust, maar je kon gewoon merken dat ze de mens niet vertrouwde. Haar dochters waren zonder uitzondering allemaal ponies met een heel fijn karakter, dus het zat niet in de familie.

Nu ken ik ponies die wel een goede opvoeding hebben gehad, maar toch een gebruiksaanwijzing hebben. Dan denk ik al vlug aan wat meer erfelijke aanleg.

Hoe dan ook, je moet een keuze maken. Ga er niet vanuit dat je karaktereigenschappen in een pony zomaar kan wijzigen. De volgende generatie kan beter zijn, maar zo te zien heb je de merrie voor je dochtertje. Tegen de tijd dat de volgende generatie oud is, is je dochter ook alweer oud. Ik zou serieus denken om te ruilen.

Overigens: Tina was ook niet gemeen. Ze heeft nooit in haar leven iemand een tik gegeven. Ze heeft wel eens een ruitertje afgegooid, maar was toch een van de beste rijponies van Nederland op het hoogtepunt van haar carriere.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 22:34

Om plezier te hebben en houden van een pony is voor een kind van 7 het karakter eigenlijk het belangrijkst. Ik zou dit persoonlijk dan ook heel zwaar laten wegen.

Een vergelijkbaar geval staat hier (Marina). Net zo'n "portret" zoals Joost Tina omschrijft. Het moet bijna wel iets uit de jeugd zijn geweest; erfelijk is het zeker niet. De nakomelingen hebben alle een hoge aaibaarheidsfaktor en zijn wat dat betreft niet te vergelijken met de moeder. Het verbeter allengs wel met het ouder worden, maar voor een 7-jarige duurt dat veel te lang.

Ook de dochter van Marina, Tarina is superlief. Een aantal nakomelingen van beide merries staan ook hier op stal. Ze zijn overigens ook te zien op mijn topic op de kraamstal.

Nu ken ik natuurlijk je merrie niet, maar wie weet is een (tijdelijke ?) ruil met Tarina bespreekbaar. Ze zou uitermate geschikt zijn en ik gebruik haar momenteel alleen voor de fokkerij.

Bertus.


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-02 08:04

Hoi,

Zal het overleggen over het ruilen.
Een beetje rondvragen heeft geleerd dat mandy eigenlijk alleen voor de show/keuring en fokkerij gebruikt is en verder weinig contact heeft gehad met de eigenaar (=niet negatief bedoelt).
Om de afstamming en uiterlijk hoeven we ons op zich niet druk te maken, waar we wel mee zitten is de "fokwaarde" van Kelly, Kelly is een pony met veel "bot" , volgens de geleerden heeft er niet altijd een "passende" (=hengst met veel "bot") op gestaan. (even de afstamming van Kelly)
v: Rhyd-Y-Fellin st. Elian M: Boskant's Marianne (= Boskant's Cupido X Rhyd-Y-Felin Sean).Kelly is momenteel hoogdrachtig van Varpullan Wieroch.
Mandy daarentegen is een luxe type die mooie/goede veulens brengt ( v: Bryn Storm, M: Maxwelltown Mary Anne = Twyford Neon X Mistral Celebration). Op de keuring scoort Kelly beter dan Mandy, de resultaten van Kelly 1A en 3e op de fokdag van Herveld, Mandy 1F, 1D, 1D, 1 B, beide ster.
Zit me af te vragen of we mischien te veel eisen hebben: en een mooie pony en een brave pony en ze moet ook nog eens goed fokken.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 09:27

Wow, Marianne was een van de meest typische Boskant's merries ooit. Ik heb haar veel bewonderd. Dat "passend" moet je altijd mee uitkijken. De ene fokker is de andere niet. Met St.Elian is dat sterke inteelt. ( De vader en de opa van Cupido is een broer van St.Elian en de opa van Marianne is ook van die richting. ) Zonder de merries zelf gezien te hebben, zou ik op papier voor Kelly kiezen. Natuurlijk kan dat andersom zijn als je ze ziet, dat kan ik niet zeggen.

Met Kelly moet je idd met beleid fokken (net als met iedere Welsh pony). Ook ik heb Wieroch gebruikt en ken hem heel erg goed, we hebben zijn vader gehad en we hebben ook twee volle zussen van hem gehad. Onze stammoeder is een halfzus van de moeder van Wieroch. De combinatie kan leuk zijn, maar ik denk dat ik wel betere combinaties ken.

Overigens, ondanks het feit dat St.Elian x Marianne veel inteelt is, kan ik me een heel scala voorstellen van hoe Kelly er uit ziet. Ik denk dat je je een heel groot deel moet laten leiden door haar eigen uiterlijk, wat de punten zijn die je wil verbeteren en waar je niet teveel op toe wil geven.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-02 10:49

Hoi,

We hebben de keuze aan Britt (onze dochter) gelaten, die wil ze het liefst beide (geef haar ongelijk). We zijn met haar aan het plussen en minnen gegaan en Kelly wordt het waarschijnlijk. Met in mijn achterhoofd de voorgestelde (tijdelijke) ruil die Bertus voorstelde, heb ik nog niet kunnen overleggen.
We zouden Kelly dan weer laten dekken door Hywel.
We hebben nog een jaarling dochter van Mandy uit Springbourne Glide, ook niet zo aanhankelijk door het "beschermende" gedrag van Mandy, staat nu op jaarlingweide.
Het wordt er niet makkelijker op. Puur op mijn gevoel zeg ik Kelly, maar omdat ik niets weet over haar nakomelingen....., omdat ze een hogere aaibaarheidsgehalte heeft.
Wat is nu wijsheid in deze?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 11:02

www.emielvoest.nl
Kijk eens wat hij kan doen voor je. Ik kan je niet via hier helpen, want dan moet ik de pony eerst zien. Hij heeft er waarschijnlijk meer ervaring mee.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 11:05

Alane schreef:
Hoi,

We hebben de keuze aan Britt (onze dochter) gelaten, die wil ze het liefst beide (geef haar ongelijk). We zijn met haar aan het plussen en minnen gegaan en Kelly wordt het waarschijnlijk. Met in mijn achterhoofd de voorgestelde (tijdelijke) ruil die Bertus voorstelde, heb ik nog niet kunnen overleggen.
We zouden Kelly dan weer laten dekken door Hywel.
We hebben nog een jaarling dochter van Mandy uit Springbourne Glide, ook niet zo aanhankelijk door het "beschermende" gedrag van Mandy, staat nu op jaarlingweide.
Het wordt er niet makkelijker op. Puur op mijn gevoel zeg ik Kelly, maar omdat ik niets weet over haar nakomelingen....., omdat ze een hogere aaibaarheidsgehalte heeft.
Wat is nu wijsheid in deze?


Ik zou ook voor Kelly gaan. Meer om je dochter het plezier in de paarden niet van het begin af aan te verknallen.
Is er geen mogelijkheid om ze allebei te houden?

Je suis Charlie.

manzano

Berichten: 23852
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 15:59

Alane schreef:
Een beetje rondvragen heeft geleerd dat mandy eigenlijk alleen voor de show/keuring en fokkerij gebruikt is en verder weinig contact heeft gehad met de eigenaar (=niet negatief bedoelt).


Hoelang hebben jullie Mandy dan al? Heb dit soort gedrag wel vaker gehoord en ook een keer zelf meegemaakt en meestal gaat het na een heel intensief contact veel beter. Als je zelf denkt dat het misschien in haar verleden ligt, zou het aan het vertrouwen kunnen liggen. Dit is iets wat je kan (en moet) opbouwen, maar dat kost tijd. Natuurlijk snap ik heel goed dat je dochtertje lekker wil poetsen en knuffelen (ik ken mezelf Knipoog). Maar je zegt ook, dat als ze eenmaal uit de wei is dat Mandy dan heel lief is en ik neem aan dat jij haar wel gewoon uit de wei kan halen enzo, dus dan kan je dochtertje dan lekker aan de slag. Want ik vraag me soms sowieso wel eens af of het verstandig is om kleine kinderen alleen bij pony's te laten. Ik vind het zelf altijd al vervelend als ik ergens alleen met pony's/paarden ben zonder dat er anderen zijn, want er kan altijd wat mis gaan.
En tja, wat betreft fokken van welshpony's heb ik geen verstand, dus ik denk dat je heel goed moet nadenken wat je precies wilt. Als het vooral om je dochter gaat,dan is Kelly denk ik toch een betere keus, want dan heb je in ieder geval een lieve pony.
En wat betreft het ruilen met Bertus. Tarina is echt een schat van een pony Lovers.

Veel suc6 met je keuze.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 16:22

welsjes vertonen vaker zulk gedrag. hoelang is ze al bij jullie en van wie was ze voor jullie?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-02 09:05

Wij hebben Mandy bijna een jaar.
Over de vorige eigenaar weet ik practisch niets, alleen wat ik geschreven heb.
Ze we zijn zeer veel bij haar, dus aan contact kan het denk ik niet liggen.
Met alleen laten bedoel ik niet dat mijn dochter bij de pony blijft en ik koffie ga drinken, maar dat ze bijvoorbeeld de borstelbak vergeten is mee te nemen en ik terug moet om deze op te halen. Of naar de weide laten gaan om bijv. een suikerklontje te brengen zonder dat ik of iemand anders daar bij is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LaDonna75, MallyBelly en 48 bezoekers