veulenboek, kleurvererving en voortplanting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

veulenboek, kleurvererving en voortplanting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-02 17:24

Ik had een aantal vraagjes:

1) Wat betekend het als je paard in het veulenboek staat ingeschreven?

2)Wie weet een site met een duidelijke beschrijving van het vererven van kleuren bij paarden?

3)Ik heb voor mijn werkstuk nog een stuk over de voortplanting van het paard met foto's erbij nodig,wie kan me daaraan helpen?

Heel erg bedankt!

Nadia

[Edit] titel iets aangepast [/edit]

Schoentje!


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 17:26

3) Ik heb de Paardenencyclopedie en daar staat een stuk tekst in over de voorplanting inclusief foto's. M'n scanner doet het even niet, maar ik denk dat je dat boek ook bij de bibliotheek kan huren.

1) Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn ze dan niet op een keuring geweest als ze bijv. 3 zijn ofzo.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 17:27

in het veulenboek ingeschreven is als ze als veulen is gekeurd en daarna niet meer...

op google.nl is vast wel iets over kleur en voortplanting te vinden

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 17:31


Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 20:39

[quote]in het veulenboek ingeschreven is als ze als veulen is gekeurd en daarna niet meer...

op google.nl is vast wel iets over kleur en voortplanting te vinden


Ik weet niet welk stamboek dat is, maar bij KWPN-paarden is het zo, dat de veulens van erkende ouders bij geboorte gelijk in het veulenboek komen. Als ze naar de keuring gaan op 3-jarige leeftijd komen ze in het stamboek als ze goed genoeg zijn (uitgezonderd hengsten, die moeten het verrichtingsonderzoek voldoende volbrengen).


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 23:35

Ik weet idd dat bij de meeste stamboeken het veulen (mits ouders goedgekeurd etc en het veulen wordt aangemeld) automatisch in het veulenboek komt.
Vanaf 3-jarige leeftijd komen ze dan in aanmerking voor opname in het stamboek en daarvoor moeten ze gekeurd op exterieur. Meestal op een centrale keuring.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 12:28

veulen boek is als ze als veulen naar de keuring zijngeweest.

vererving is simpel.

bont en schimmel zijn dominant.
mijn schimmel merrie heeft dit jaar voor het eerst een vos veulen gkregen. het veulen zou dus resesief moeten zijn. ik zal kijken of ik foto's heb.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amaniblauw, denisesilver, Fenn, fro, Laj1, Manny en 130 bezoekers