Weigeren bij het springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Weigeren bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 20:23

Goed enige tijd geleden had ik een topic geplaatst over een probleem met het te vroeg/te laat afzetten.

Dat gaat nu op zich goed, maar Jerai heeft iets nieuws, ze heeft het weigeren ontdekt. Ze weigerde vroeger nooit, ik heb haar 1 keer opzij getrokken vlak voor een hindernis omdat er een hond met zelfmoordneigingen achter zat en nu springt ze steeds vaker opzij. Ik heb les met haar en het lukt uiteindelijk wel, maar echt na een hoop geharrewar en ruzie.

Ze weigert niet door stil te gaan staan, maar ze knijpt ertussen uit, hoe goed ik haar tijdens het losrijden ook aan mijn been heb, voor de hindernis luistert ze niet meer als ik mijn linkerbeen eraan houdt en springt ze dus naar links. Als ik voor mezelf buiten de les ga springen, zet ik zelfs al allemaal balken aan de linkerkant langs de staander neer, omdat het anders niet eens meer lukt.

Heeft iemand hier nog handige tips voor?? Ze heeft weleens vaker van die periodes waarin ze me vreselijk uitprobeerd en dit is weer een leuk nieuw trucje. Ze doet het niet alleen bij mij, anderen hebben precies hetzelfde probleem. Uiteindelijk gaat ze dus wel, maar na een heel gevecht.

Dus zijn er nog handige tips?? Of moet ik gewoon geduldig zijn en afwachten tot ze doorkrijgt dat ze uiteindelijk toch wèl moet?? Afgelopen woensdag begon ze het zelfs bij alleen de balkjes te doen.

1 laatste opmerking, ik rijdt nooit met zweep, omdat ze daar vroeger heel erg hysterisch van werd en ik had hem ook nooit echt nodig. Mijn intstructrice zei dat het misschien een idee was om een zweepje erbij te pakken en haar een tik op de linkerschouder te geven als ze dit weer doet. Alleen ik ben dan bang dat ik weer met een vreselijk angstige pony kom te zitten (ze was heel angstig en schrikkerig toen ik haar net had). Of maakt dat in dit geval niet uit omdat ze echt ondeugend is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 20:36

Wat er ook gebeurt er voor blijven houden.
Je mag best dan eens wat grover zijn met je handen.
Ik weet niet hoe hoog het ligt, maar lage hindernissen tot 75 cm ofzo kunnen ze zefs nog wel uit stilstand springen.
Dus door strenger te zijn je paard zijn aandacht op eisen, sluit hem op tussen benen en handen en hou hem ervoor, gaat hij er toch voorbij, omtrekken en ervoor zetten en er gewoon overdrijven, dan maar uit stilstand.
Op de sprong je handen goed naar voren zodat hij daar niet bang van kan worden.
gaat hij erover goed belonen. Niet erover mopperen en zeer flink drijven.

Verder ben ik er geen voorstander van een paard weg te trekken bij de hindernis, dit is toch je paard leren hoe het niet moet.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 20:38

Nee ik weet het.....daardoor heeft ze dit trucje ook uitgevonden, want ze heeft het tot die tijd nooit gedaan. Maar ik vond het ook zo banketstaaf om bovenop die hond te springen.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 18:37

je kan het beste balken schuin op de hindernis leggen ander kant op de grond en aan beide kanten dan.zodat ze er niet langs kan.heb ik ook gehad met mijn paard en toen moets ie wel. en nu gaat het al beter..nub springt ze gewoon als ik beide kuiten erbij houdt.succes!!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 21:39

Ik ga er even vanuit dat je echt goed stevig met je zit ernaartoe rijdt , en dat het daar niet aan ligt , maar dat je paard dwars door je zeer duidelijke
vastberaden hulpen heen loopt ?

Dan heb je wat dat betreft alles geprobeerd en zul je de gewoonte van het weigeren moeten doorbreken.

Dus gewoon lekker hindernissen met een zijkant springen ,
zorg dat ze weer ontspannen en zelfverzekerd over de sprong heengaat daardoor.
Losspringen kan zeker ook helpen om de ontspanning en het vertrouwen terug te krijgen.
Gewoon een doorgang maken van een 3 / 4 meter breed langs de bakrand , en daar met balkjes en goed afgemeten sprongetjes aan de slag.

Dan zul je ze als je zo goed verder traint op een gegeven moment denk ik niet meer nodig hebben omdat je paard al weer gewend is aan braaf springen.

Ook kun je proberen om je paard wat onverwachter voor een hindernisje te zetten.

Als je een wat langere rechte lijn naar de sprong toerijdt heeft je paard alle tijd om de situatie te overzien en een uitbreek-actie te bedenken.

Spring je nu vanuit een volte ,
of zet je de hindernis op een plek waar je er vaak langs kan rijden , en ineens stuur je 'm eroverheen voordat 'ie weet wat 'm overkomt Haha! .

Zorg ervoor dat hij geen tijd heeft om een plan te bedenken.
Maar let wel op dat het een eerlijke sprong blijft natuurlijk en dat hij 'm zonder moeite netjes kan nemen.

Hoe je het ook doet ,
stoppen met laten "weigeren" , die gewoonte snel doorbreken !

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 21:59

Hoi iedereen,

bedankt voor de tips. ik blijf dus oefenen met balken aan de zijkant en de zweep laat ik dus in mijn kast. Ik heb inderdaad uitgesloten dat het alleen met mijn manier van aanrijden te maken heeft, want bij ervaren springruiters flikt ze precies hetzelfde, wel met het verschil dat ze het bij hun minder vaak doet. Wel is het natuurlijk zo dat het mijn eigen fout is dat ze deze gewoonte aangeleerd heeft.

Het zal er toch ook wel mee te maken hebben dat ik geen wereldspringruiter ben, maar met de les erbij wordt het steeds beter.

Ik heb inderdaad wel de fout gemaakt om haar na de sprong te ver door te laten lopen, mijn instructrice gaf inderdaad ook al de tip om hem meteen weer om te zetten, probleem is dat ze ook de neiging heeft om heel heet te worden en er na het uitbreken dus ook even flink vandoor te willen gaan Haha!

In ieder geval heel erg bedankt voor de tips en de zweep blijft dus in de kast.

Off topic: De hond in kwestie heeft trouwens ècht zelfmoorneigingen en heeft mijn paard uitgezocht, vandaag met rijden in de bak kwam 'ie ook in 1 keer vlak onder jerai's hoeven door onder het hek uitzetten.
Verward Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 09:29

Ik zal je zeggen dat waar ik sta ook een zelmoord hond rondloopt.
Toen ik er net stond (en ben de enige, dus hij deed het alleen bij mij) vloog ik in he begin ook steeds de rem op.
Kon soms geen 10 meter meer rijden.
Als ik zei dat hij op moest rotten luisterde hij niet.

Totdat ik gewoon een keer door ben gereden.
Ik dacht eerst als Kawa zo dichtbij komt springt hij wel aan de kant, maar nee hoor, Kawa is er echt half over heen gelopen.
Maar het heeft wel geholpen want sinds dien heb ik geen Rex meer in de bak Haha!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 10:04

Jerai lover schreef:
Off topic: De hond in kwestie heeft trouwens ècht zelfmoorneigingen en heeft mijn paard uitgezocht, vandaag met rijden in de bak kwam 'ie ook in 1 keer vlak onder jerai's hoeven door onder het hek uitzetten.
Verward Frusty
ja op die manier heeft onze hond nu een geborken jukbeen, en dat achterlijke beest loopt er nog achteraan!
dus hij mag niet meer los als de paarden buiten lopen.!