Losrijden = galopperen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-01 23:58

Even een vraagje. Vroeger op de manege waar ik heb leren rijden galoppeerden we altijd pas aan het einde van de les. Galopperen in t begin? Dat hoorde niet. Toen ik een keer op vakantie was en daar paardreed was er een meisje ind e bak die na 10 minuten ging galopperen! Belachelijk, vond ik.

Nu ik Iwaldo rijd en wat verder ben ik de paardensport Knipoog galoppeer ik ook vroeg, meestal na 15 minuutjes ofzo. Waldo gaat er direct beter van lopen. Mn instructrice vind ook dat sommige paarden pas na de galop beter lopen en het een goede loswerk oefening is.

Wat vinden jullie? Galop bewaren tot het laatst? Of ermee losrijden? Ik ben voor het losrijden met galop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 00:28

Mee eens, tenminste dat hangt van het paard af. Mijn paard wordt er losser van en krijgt er meer impuls van. Dus galoppeer ik soms wat eerder, of vaker.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 01:40

Inderdad sommige paarden kun je makkelijker loswerken in de galop. Dus als het beter voelt en je instructrice heeft er geen moeite mee zal ik het zeker doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 07:54

Ik sluit me voor de verandering weer eens bij Lov en Heike aan. Ik rijd vaak los in galop, gewoon omdat Mileen zich daarin veel makkelijker laat loswerken dan in draf. En bijkomend voordeeltje: is ze effe wat stalmoed kwijt.

Gr, Sonja

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 08:18

Hoi Laura, ik rijd dus ook altijd los met galop. Fitz kan zich in de galop veel makkelijker vinden dan in draf. Daarna loopt hij inderdaad altijd losser door zijn lijf. Dus ik neem de galop ook al snel mee tijdens het losrijden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 10:18

Galop is zowiezo een goede oefening om een paard los te maken in de rug, het vergt meer soepelheid in de rug dan de draf of stap. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat in die galop veel sprong is. En je moet er ook voor zorgen dat het paard laag loopt in de halshouding, al is het maar gestrekte hals. En dan is het ook nog zo, dat het ene paard zich makkelijker loswerkt in de draf en het andere in de galop. Je moet je aanpassen aan het paard en doen wat het beste bij hem werkt. dus ik vind galopwerk wel een goede manier om los te rijden.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 10:22

Om de impuls en lossighied te verbeteren galopeer ik ook vrij snel aan, ja. En daarin rijd ik dan flink wat tempowisselingen snel achter elkaar terijwl ze vrij laag ingesteld is. Werkt perfect!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 12:18

Tja Verward
Ik ben het er mee eens, al vind ik niet dat een paard eraan zou moeten wennen om op die manier los gewerkt te worden als dat een paar keer zo gebeurt en vervolgens loopt het paard beginnerslessen en wil graag na 10 minuten wel een galopje doen... *LOL*
Als mijn paardje erg hittepetitterig is dan kies ik ervoor om niet direct te gaan galopperen aangezien hij dan sterk en keihard wil gaan....dan gebruikt hij zijn achterhand wel, vooral voor die extra afzet Haha! als hij een dag heeft dat hij wat minder hard wil en het liefst suft dan pak ik hem in de galop wat aan, laat hem dan kort maar krachtig galopperen zodat hij niet te moe word en daarna heeft hij meer impuls.
Nu die op sportbrok staat heeft hij al heel wat meer impuls trouwens, *LOL*
Galop gebruik ik ook weleens als beloning aangezien het we het beiden leuk vinden Haha! dan heeft hij hard gewerkt en goed gedraaft dan galopperen we met lange teugel een stukje heel ontspannen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 14:55

Van een galopje, komen de meeste paarden wel los. Bij het eerste galopje van de dag, briest mijn pony altijd uitbundig. Dan is hij goed ontspannen en kdaarna kan het 'echte' werk pas beginnen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 15:15

Wij galopperen vrij veel. Eerst even kort stappen (tien minuutjes/kwartiertje). Ik rijd meestal 's avonds en dan hebben de paarden al de hele dag in de bak gelopen... Daarna wat drafoefeningen, (schijn)overgangen en zijwaartse oefeningen in stap en draf en daarna even een stukje ontspannen galopperen, alleen recht stuk en grote volte. Daarna pak ik haar wat meer op, rijd haar wat meer door en doe ik wat moeilijkere oefeningen in draf en galop.

Maar goed, galop gebruik ik wel om haar los te rijden.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 15:57

het beste is nog altijd zoiets van 10 minuten stappen, ongeveer 5 a 10 minuten draven en dan galopperen!

Zo doe ik het altijd!

xxx Soraya

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 18:36

Sinds ik vorig jaar op KNF-kamp ben geweest, rijd ik tegenwoordig ook vaker los in galop. Eerst vond ik het ook niet kunnen, maar die instructeur vertelde mij dat een paard het beste losgereden kan worden in zijn beste gang. Nou bij Ameretto is de galop duidelijk z'n beste gang en na dit een paar keer gedaan te hebben merkte ik echt dat hij in draf en stap veel meer ontspannener en constanter werd.
Ik ben er dus voor!!!! Maar het is bij ieder paard natuurlijk anders.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 19:13

Ik rijd eerst los in stap en draf en daarna los in galop en dan ga ik pas over aan het 'echte'werk en daar hoort galop ook bij