symfonie en naturel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
patriciah

Berichten: 932
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: belgie

symfonie en naturel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 12:45

mijn nieuwe aanwinst is een symfonie x naturel en nu zoek ik informatie en foto's van deze hengsten. kan iemand mij helpen?


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:47

miss his zal vast wel de gegevens van het wpn er dalijk bijzetten

naturel kenmerkt zichzelf met nakomelingen met grote grove hoofden, en fijne soepele , soms ietwat vlakke beweging

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:40

Foto´s kunnen per mail; kwpn.hengstenfan@12move.nl

Symfonie 280 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 16-05-1976
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.68 m

Verrichting 1979
Rijproef (x3) 7.4
Springen vrij (x4) 7.5
Springen ohz (x1) 8.5
Aangespannen (x1) 9.5
Terreinproef (x3) 7.5
Karakter (x3) 9
Trainingsrapport (x5) 9

Totaal 164.7 punten
Plaatsing 7e van 26 (19)

Fokker: L. Dikkema, Noordlaren

Makelaar Keur x Widora Model v. Polaris x Idoor Model v. Protector x Idora Model Pref v. Hendrik Pref x Rodora v. Baldo

Verrichting Ermelo 1979
Bij aankomst 570 kg. Is tijdens onderzoek opgedroogd en heeft meer lijn gekregen. Aanvankelijk weinig overtuigende gangen, maar later veel vooruitgegaan. Zeer veel looplust. Als hij moet werken moet hij zich in verband met speelsheid eerst uitleven. Op die momenten ongehoorzaam, nadat hij is uitgespeeld zeer goed te bewerken. Aanvankelijk stap zoekend en weinig overtuigend, later verbeterd tot een goede, actieve en overtuigende stap. Draf sterk verbeterd en aan einde onderzoek regelmatig en actief. Galop krachtig en regelmatig. Toont bij springen onder het zadel zeer goede techniek, goed ruggebruik en attent op de hindernis. Bij vrij springen goede bascule. Springt graag. Betrouwbaar in terrein. Goed door op de hindernis, springt ruim. Goed oog op de sprong. Aangespannen eerlijk. Goede manier van trekken. Veel plezier in werk met levendig orenspel. Ervaart werk als zeer licht, zeer veel bereidheid om te werken. Veel aanleg als dressuur-, spring- en terreinpaard. Rustig op stal. Maakt zijn box snel vuil.
Schiefel rechtsvoor. Bij percussie aan beide voorbenen gevoelig aan sesambeenderen. Op 10-04 met linker achterbeen vastgezeten tussen tralies van zijn box, daardoor opgelopen kogel. Is niet kreupel geweest en heeft training normaal gevolgd.

Afstammelingen 1981 (veulens)
De ontwikkeling van de veulens was zonder uitzondering goed, met mooie breedte en diepte. Ook het type was goed. De hoofden waren steeds fijn, de halzen goed van lengte met veel nek. De ligging van de schouders was goed en ook de lengte gaf geen reden tot opmerkingen. Hoewel de veulens soms wat lang in het middenstuk waren, waren de verbindingen toch sterk, hetgeen ook voor de lendenpartij geldt. De croupe was steeds goed ontwikkeld en sterk bespierd. Soms was de croupe even plat, als ook de moeder daarover beschikte. De voorbenen waren goed gesteld met een goed ontwikkelde voorknie. De pijp was soms iets fijn, maar dan wel hard. Het achterbeen was (op een enkel iets exemplaar na) goed gesteld met een goed ontwikkeld spronggewricht. De stap was voldoende goed, hoewel enkele achter iets meer kootvering konden hebben. De achterhand trad in draf steeds goed onder de massa. De schoudervrijheid kon soms royaler. De voeten bleken goed ontwikkeld te zijn.
Getoond: 20 veulens uit 89 dekkingen.

Competitie
1981/1982 Dressuur Cat. A -- 503 1/2 punten, 3e plaats
1981/1982 Springen Cat. A -- 4 strafpunten
1982/1983 Dressuur Cat. A -- 522 1/3 punten, 1e plaats
1982/1983 Springen Cat. B -- 0 strafpunten, finale 7e plaats
1983/1984 Dressuur Cat. B -- onvolledig
1983/1984 Springen Cat. B -- 6 1/4 strafpunten
1984/1985 Springen Cat. B -- 93 punten, finale 3e plaats
1986/1987 Dressuur Cat. C -- 499 punten, 2e plaats

1988 (na dekseizoen) export

Dekstations
1979-1982 H. Vonk, Ochten
1983-1985 C. van Bommel, Aarle Rixtel
1986 H. Vonk, Ochten
1987 A. Jespers, Oosteind
1988 H. Vonk, Lienden

Fokregistratie
Totaal ... veulens uit 723 dekkingen

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:44

Naturel 140 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 23-03-1972
Kleur: Zwartbruin
Stokmaat: 1.70 m

Verrichting 1975
Rijproef (x3) 8.71
Springen vrij (x4) 9
Springen ohz (x1) 8
Aangespannen (x1) 8
Terreinproef (x3) 8.5
Karakter (x3) 9
Trainingsrapport (x5) 9

Totaal: 175.60 punten (max 200)
Klassering A
Plaatsing: 2e van 30

Fokker: A. Florijn, Geesteren (Gld)

Lucky Boy xx Pref x Durena Ster Pref van Sportman x Urena Model Pref van Tello x Ferenia Ster van Serfon x Titia van Tantalus x onbekend

Andere goedgekeurde hengsten uit fokfam 473
*Realist 227 Stb

Goedgekeurde zonen van Naturel
*Couperus 84.3498 Stb
*Zevenaar 81.0754 Stb

Verrichting Sleen 1975
Maakt zeer goede vorderingen. Veel aanleg als springpaard en goede aanleg als terrein- en dressuurpaard. Bereidheid om te werken aanwezig. Stalgedrag normaal. Tijdens oefeningen gewillig en plezier in het werk. Aangespannen goed en betrouwbaar. Naturel wil alles doen wat van hem wordt gevraagd. Best karakter.

1975 HK Utrecht : 1e van 36 rijpaarden; Winnaar Telmin Beker. Zeer harde moederlijn (inteelt op de oerharde Tello), waarin de veredelaar Lucky Boy xx de sterke bespiering heeft weten te behouden. Sterk fokpaard met machtige schouderpartij. Kon in hoofd en hals wat rijker zijn, hals wordt wel goed gebruikt.

1976 HK Utrecht : 1e van 17 rijpaarden; 1A premie. Beste hengst met machtige schouderpartij en goed gesteld beenwerk. De hals kon iets rijker zijn.

Afstammelingen 1978 (volledige collectie)
Geeft kinderen met goede voeten, terwijl hij zijn eigen ietswat stugge voorhand niet vererft. Veulens voldoende uniform. Een aantal wat arm bespierd in de lendenen wat op latere leeftijd verbetert, evenals de soms wat grof aandoende hoofden. Veulens voldoende ontwikkeld met voldoende gespierde achterhand. Stap voldoende goed evenals draf waarbij achterhand naar behoren ondertreedt. Enters goede maat, voldoende uniform. Lendenen al beter dan bij veulens. Enters in stap goed naar voren, draf gemakkelijk met veel souplesse. Voorstand bij enkele enters niet geheel correct. Ook de twenters mochten gezien worden; beste maten en rijtypische modellen. Kinderen van Naturel zijn in doornsnee goed naar voren gebouwd.

Keurverklaring 1985
geen protocol gepubliceerd.

1994 Januari : opnieuw goedgekeurd voor 3 jaar

1999 December : overleden aan een hartstilstand

Dekstations
1975 G. van Manen, Terschuur
1976-1991 comb. Kuypers, St. Oedenrode
1992 comb. Kuypers, St. Oedenrode & F. Morssink, Hegelsom/Horst
1993-1995 comb. Kuypers, St. Oedenrode
1996-1997 comb. Kuypers, Nederwetten
1998-1999 P. Kuypers, Nederwetten

Fokregistratie
Totaal 1358 (+ max 13) uit 1826 dekkingen

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

patriciah

Berichten: 932
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 12:20

dank u!
weet je misschien ook waar ik aan foto's kan geraken?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:29

crossmonster schreef:
naturel kenmerkt zichzelf met nakomelingen met grote grove hoofden, en fijne soepele , soms ietwat vlakke beweging


In mijn profiel staat een naturel die ik rijd, Cerutti.

Verder zijn foto's te vinden op www.arnd.com
Zoek in de database naar Naturel.

patriciah

Berichten: 932
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 10:37

hoi! ben direct in je profiel gaan zien, mooi beestje hoor! maar die website daar snap ik niks van, ben dan ook Blond !!!!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:23

www.arnd.nl

Links staat: select a page
Ga je naar: image database
klik je bovenin in oranje aan: sneller zoeken
Dan krijg je een scherm en dan tip je bij "Paard"in: naturel

En je ziet een partij foto's van Naturel Lachen

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:04

Afbeelding

De rechtse is een Naturel!
Volgens kenners lijkt ie echt op zijn vader, qua uiterlijk en gedrag.
Hij is 1.69m, 10 jr, achter 2 x half witbeen.

Zijn moeder staat er links naast (V. Transvaal), 22 jr.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:55

Bij mij in het profiel staat ook een naturel. Merrie paddy.

De hond is de betere mens

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:27

We hebben thuis een Naturel x Kristal, inderdaad een iets grof hoofd maar met de vlakke bewegingen ben ik het ab-so-luut niet mee eens: Ze loopt met ruimte en heeft 'knietje'. Ze is 1.63 (ster en sport), heeft een Roan kleur (komt omdat ze twee keer compromise xx, de vader van Lucky boy in haar afstamming heeft).Heloise is drie keer Z2 OK dan! geweest en heeft nu met mijn zusje 8 winstpunten in de M1 (binnen een jaar van L1). Ze heeft 8 veulens gebracht (Ze is 15), waarvan twee Z1 paarden en een M paard.
Naturel wordt altijd omschreven als de beste Lucky Boy zoon....

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:13

Wij hebben een Garanco X Naturel gehad!

Afbeelding

Afbeelding

Super gaaf paard met een gouden karakter!
Groetjes Lundi

Papillon
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 19:21

Ik heb zelf een Naturel x Afrikaner gehad. Sprekend Naturel. Men zegt dat nakomelingen van Naturel altijd goede voeten en uitstekend hard beenwerk hebben. Veel nakomelingen van Naturel hebben aanleg voor zowel springen als dressuur. ik had de mijne gekocht als springpaard, maar door zijn fijne karakter (erg leergierig: ook iets wat ze vererven) ben ik behoorlijk ver in de dressuur gekomen.

hylaika
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:53

hey
Ik heb een naturel x oldiene kent iemand misgien die oldiene zou diegene mij dan ff een mailtje willen sturen ben namelijk de ouders van hylaika(mijn paard) aan het achterhalen. m.v.g willeke hofmann

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:12

Ik heb een tijd een symfonie gereden
was geen fijn paard, kon je ook niet iedereen opzetten.
In de stal mocht ook maar 2 man komen.
Ze is later wel wat vriendelijker geworden, maar een prettig paard was het toen nog niet.
Ze heeft ook enkele jaren op die stal gestaan voor ze verkocht is.

ook een paar naturellen
lieve paarden, maar niet allemaal zin om te springen Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:08

runningkawa schreef:

ook een paar naturellen
lieve paarden, maar niet allemaal zin om te springen Lachen

naturels staan bekend om hun springvermogen, en dat heeft ook mijn merrie (die met rijden trouwens niet lief is, in die zin dat ik te snel te veel van haar vraag, waardoor alles te veel voor haar wordt en ik net zo goed kan afstappen).
Maar ze weigert liever met mij of gaat er langs dan dat ze er over gaat. Zit er echter een goede ruiter op, dan springt ze een heel parcours.
Misschien zou ze dat met jou ook wel doen.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:12

Die naturellen reed ik toen niet in het parcours, reed ze alleen door de week en de eigenaar starte ze. (al weer erg lang geleden trouwens Bloos! )
Hij kreeg ze wel rond, maar niet van harte
waren geen paarden die zelf op de sprong aantrokken met de oortjes erop
En hoorde toen vaak zeggen dat dat een naturel eigenschap was.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 09:00

De mijne heeft wel altijd de oortjes erop, dat wel. Ze is goed voorwaarts en gemakkelijk voor het been, dat is ook geen punt. Maar zo verschrikkelijk onzeker! Alles is te veel, beetje twijfel en ze gaat het uit de weg. Ik denk dat ze met jou wel een parcoursje zou springen, en ze zou er ook op aan trekken. Maar......................... ze is dan ook geen echte naturel. ZE is wel zijn dochter, maar ze lijkt er niet op.

De hond is de betere mens

manke

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:11

Grappig topic. Ik heb ook een Naturel gehad. Haha! Hij is 20 bij mij 20 geworden en heeft ook Z dressuur gelopen. Het valt me op dat ze allemaal een beetje dezelfde bouw hebben.

Theeglas

Berichten: 2542
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:55

wij hadden een animoXnaturel foto kotm nog

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:36

Ik heb een naturel gereden (was eigenlijk fomerrie), deze kwam snel in protest (weet niet of het door de afstamming kwam, want tsja tijd niet in werk gezet).

Vond het een grof paard maar tsja weet niet. Niet mijn smaak.

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Theeglas

Berichten: 2542
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:27

jah animoXnaturel is ook niet altijd alles.
het is een echte dame Bloos
en als ze egt aan het werk moet(aan de teugel en al) dan heb je nog wel soms wat protest maar niet bokken ofzow.

eigenlijk is het een mannenpaard want bij mannen doet ze alles en bij vrouwen niet Verward

raar beest Schijnheilig Tong uitsteken


Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:59

ken ook wel een paar naturel's , ze hebben allemaal vrij lange hoofden wat ik hier ook weer op de fotos zie

manke

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 09:25

Ik vind ze gaaf! (de meeste dan)

kikilovertje

Berichten: 32
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: symfonie en naturel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:56

Ik heb sinds een aantal weken een naturelXabgar. Het is een superfijn beest. Een heerlijk rustig karakter in de omgang en op stal. Maarrrr als je er een zadel op legt is het een heel ander paard. Dan is hij fris, looplustig en heel gevoelig maar wel betrouwbaar!
Mijn naturel heeft inderdaad ook grote hoeven en mooi beenwerk maar geen groot hoofd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 9 bezoekers