paar vraagjes over droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marouska

Berichten: 595
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: zwolle

paar vraagjes over droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 22:03

er heerst sinds een week of twee droes bij ons op stal! mijn pony heeft nog niets, maar de rest allemaal al wel. er staan acht paarden op stal en er is ook net een veulen geboren. wie weet of dit kwaad kan? ik kan nu neregns heen, omdat het wel besmettelijk is. hebben meerdere mensen dit op stal gehad? hoe lang duurde het bij jullie?? het is zo vunzig! in t begin, als je er langs liep en een paard hoeste, dan zat je onder de snot!! we maken iedere dag de stal en de neuzen schoon met dettol! kan je er verder nog wat tegen doen? waarschijnlijk heeft champie t al eerder gehad en krijgt t dus waarschijnlijk niet meer. ik wil er graag meer over weten! dus kom maar op met die informatie!!! Haha!


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 22:14

ik geloof dat droes enkel besmettelijk is als hij is doorgebroken (dus dat de pus er langst de keel uitkomt zeg maar en het snot ook, das ook besmettelijk)
Zolang je de paarden apart houdt (ze geen contact met elkaar hebben) en jullie ook niet ieder paard een aai gaan geven is het besmettingspercentage "miniem"
Enkel het vocht is dus besmettingsgevaar (tenminste zover ik weet ik ben geen veearts ofzo, maar je speelt waarschijnlijk zelf al wel op safe)

Gebruik ook geen halsters of ander spullen van zieke paarden bij andere maar stel ze in quarentaine, volgens mij kan het niet worden doorgegeven via de lucht maar ja..enkel dus via het snot en pus.
Hopen dat snel over is.

(als ik er verkeerd in ben zeg het me dan maar hé ik heb er niet voor gestudeerd Clown )

marouska

Berichten: 595
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 08:10

nou eentje had t egt heel erg en de anderen hoesten alleen een beetje! en snotteren.maar t wordt weer minder, want ze mogen alweer op die pony rijden! en ik denk dat champie t dan al heeft gehad ofzow!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 08:13

voor veulens kan droes dodelijk zijn, voor een ouder paard is het niet dodelijk, wel lastig. De meeste oudere paarden hebben vroeger een lichte besmetting gehad en krijgen het nooit weer.\
Verder is droes dus wel besmettelijk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:02

Gebruik de zoekfunctie even en zoek op "droes". Het is namelijk wel erg besmettelijk etc... Kijk zelf maar even.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:27

Duvel heeft pas droes gehad. Bij hem is het niet via de keel doorgebroken, maar het waren de hogergelegen lymfknopen en die zijn in de neus doorgebroken. Echt smerig, die groengele pusachtige snot. Hij is er in totaal 2 weken goed ziek van geweest, met temperaturen die begonnen boven de 40 graden en heel langzaam weer zijn afgezakt naar normaal. De eerste 5 dagen heeftie ook alleen maar kuilgras gegeten, zijn biks liet hij ongemoeid, dat deed hem gewoon pijn. En luchtzuigen deedie toen ook even niet, maar helaas, daar isie toen hij weer opknapte ook weer mee begonnen.
Het is normaal gesproken wel zo, dat ze het maar een keer in hun leven krijgen, uitzonderingen daargelaten, dus als jouw pony het al gehad heeft, dan krijgt hij het vermoedelijk niet meer. Verder kan een dierenarts er weinig tegen doen, alleen als je er heel vroeg bij bent, zou hij het met antibiotica weg kunnen spuiten, maar dan wordt je paard niet genoeg immuun en bij een volgende epidemie is de kans dan heel groot datie het weer krijgt.
Nu is Duvel weer helemaal opgeknap, alleen nu moeten we weer even flink trainen om zijn bespiering ook weer helemaal terug te krijgen en zijn uithoudingsvermogen, maar dat komt allemaal wel weer.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anja_96, GoogleAdsense, Ubermetrics en 31 bezoekers