Ik weet het ff niet meer!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Ik weet het ff niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 23:19

Van de week kreeg ik dus les van een stalgenootje.
We waren bezig met flan naar beneden te laten lopen, ging heel erg goed en hij liep ook erg netjes.

Maar nou zegt de een dat je alleen druk op de buitenteugel moet nemen en dus alleen op de binnenteugel kneepjes moet geven en natuurlijk ontspannen en de ander zegt, je moet 2 x een kneepje binnen en dan een kneepje op je buitenteugel.ik weet nou echt niet meer wat het is, ik weet dat je natuurlijk altijd voorwaarts, neerwaarts moet rijden, maar hoe vraag je een paard nou echt goed is dat 2 kneepjes op de binnenteugel en 1 op de buitenteugel, of toch buiten alleen druk en binnen kneepjes geven?

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 11:09

hoi

het is verschillend. op de lange zijden kan je aan twee kanten kneepjes geven en weer ontspannen. maar niet op een speciale volgorde. zo weet je paard precies wat er wanneer komt dus gewoon heel onverwachts een beetje spelen met de teugel en weer ontspannen.

in de wending speel je wat meer met je binnenhand en hou je de buitenteugel op de plaats als steun. en ook de kneepjes met de binnenhand heel onverwachts doen. krijgt je paard wat stelling naar binnen en leert ie op eigen benen te lopen...

en misschien is het verstandig om van 1 iemand les te nemen in plaats van verschillende. dat geeft wat meer duidelijkheid aan jou en je paardje.

veel succes. groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-02 11:21

Bedankt!

Ja, ik had normaal groepsles, maar in de les is het veel te druk e rijden ineens allemaal kinderen en die net rijden en omdat ik toch wel verder wil en niet wil blijven steken ben k eruit gegaan, nu krijg ik af en toe les van dat stalgenootje en dat gaat erg goed!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 17:01

graag gedaan hoor!

veel succes met alles!.

groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 17:14

joycje schreef:
in de wending speel je wat meer met je binnenhand en hou je de buitenteugel op de plaats als steun. en ook de kneepjes met de binnenhand heel onverwachts doen. krijgt je paard wat stelling naar binnen en leert ie op eigen benen te lopen...


Als je dit doet, houd dan goed je buitenbeen erbij. Een paard in de wending, die je stelling naar binnen vraagt, heeft gauw de neiging om uit te breken. Houd dus goed je buitenbeen erbij.

Ik leerde van mijn privéinstructrice, dat je gewoon been moet geven, goed voorwaarts, en lichte druk van voren: "opsluiten". Die druk moet constant zijn, totdat ze nageeft, dan geef je haar weer ruimte, eerder niet. Dus niet omdebeurt kleepjes geven, dat heeft in mijn ogen meer weg van zagen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 23:52

Wat een gepruts in die mond zeg met al die kneepjes!
Buitenhand laten staan (daar mag best wat druk op staan), binnenteugel iets van de hals (mag ook best overdreven in het begin) en met je binnenbeen naar je buitenteugel toe drukken.
Buitenteugel er goed bij om te voorkomen dat hij over de buitenschouder wegdendert. Die buitenteugel is echt heel belangrijk, daar moet hij rond op worden.
Moet ik je een keer komen helpen? Of neem eens een privélesje bij mij op stal, heb je veel meer aan dan van die meiden die allemaal wat anders roepen maar het zelf ook amper weten.

Nulla tenaci invia est via

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 21:36

Bedankt voor het aanbod margreet maar denk dat de manege dat niet echt op prijs stelt Scheve mond en om met hem nou helemaal naar laren (?) te rijden is me iets te ver!

Dus ik moet helemaal geen kneepjes geven en dus alleen via stelling?
Als ik dat doe gaat hij "nep"aan de teugel lopen en ben ik hem zo weer kwijt, met die kneepjes, of "spelen" heb ik hem wel goed bij me (geen gezaag!!) als ik hem naar beneden heb, blijft hij wel een tijdje daar, als hij dan omhoog komt begin ik weer vanaf het begin af aan omdat ik niet wil overhaasten!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 21:38

Is je basis wel OK? Ik heb met Sheril de eerste maanden alleen maar gewerkt aan aan het been zijn, sturen met buitenteugel en zelf ontspannen zitten. Nu loopt ze steeds vaker nagevelijk, zonder dat ik elke pas moet knijpen ofzo. Zoals Margreet zei, met je binnenbeen tegen je buitenteugel aanrijden, maar vooral het aan het been zijn is erg belangrijk. Lekker overgangen rijden, voltes en gebroken lijnen, en zorgen dat je zelf ontspannen zit. Bij mij kwam het op die manier vanzelf voordat ik er mee wilde beginnen Pling

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 21:50

voor zover ik weet is mijn basis goed.
flanagan heeft een hele tijd op het weiland gestaan en heeft nu de verkeerde spieren, ook is het een vrij moeilijk paard en moet ook nog best veel leren, maar ik vreoeg me het gewoon af omdat ik zoveel verschillende reacties kreeg!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 22:03

Melissa schreef:
voor zover ik weet is mijn basis goed.


aan al die kneepjes te horen blijkbaar niet. je handen maken contact, geen eindeloze kneepjes...

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 22:45

Reddy007 schreef:
mmmmik denk een paard die wat stug is in zijn hals,nek en mond kan best wel wat kneepjes gebruiken,


je maakt een paard niet nageeflijk door kneepjes (eerder het omgekeerde!) maar door je handen te begrenzen en been te geven.

Amor Vincit Omnia

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 00:11

Die kneepjes zou ik zoals meer mensen hebben gezegd maar weg laten, bereik je niks mee.
Kijk, als jij je paard/pony goed rijdt zal hij ook vanzelf je hand gaan opzoeken, ontspannen worden en dus rond gaan lopen. Hij zal dan ook met zijn achterhand goed gaan werken. Dan is jou taak gekomen om dit op te gaan vangen en niet weg te laten vloeien.
Als ik jou was zou ik goede instructie nemen, het is lief bedoelt van die meiden maar van dat wat ik hoor denk ik niet dat je er iets mee opschiet.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-02 11:07

Ik heb ook 7 jaar les gehad, maar er komen nu alleen maar jongere, net beginnende ruiters in de les, leuk hoor maar dan blijven degene die wat langer rijden steken met waar ze gebleven zijn.

Ik zaag absoluut niet, ik zal vanaf nu alleen met been en zonder kneepjes rijden en lekker iedereen laten banketstaaf Haha!

Bedankt voor jullie reacties!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:39

ik ben het wel eens met margreet. Je kunt beter een lichte druk aannemen en naar de hand toerijden. Het is inderdaad waar dat je soms kneepjes in de teugels moet doen, maar ik vind het bepalen van aantal kneepjes idioot. dit is altijd verschillend per paard en per situatie.
Je kunt beter spreken over "voelen in de mond". Op het moment dat een paard stug voelt in de mond, kun je beter even uit zijn mond blijven omdat hij dan niet toegankelijk is. Dan ontspan je je handen dus even en probeer je het volgende moment meteen weer of hij nageeflijk wil worden. OP het moment dat je voelt dat hij na wilt geven, ga je door, je drijft nog eens extra bij. En dit is eigenlijk meer een kwestie van aanvoelen van het juiste moment, en een gevoel moet je ontwikkelen, dat kan niet altijd worden uitgelegd. Vergeet niet te stimuleren met je benen. je benen sugereren door te drijven dat het paard harder moet lopen, maar je laat hem niet onder je vandaan komen. JE vangt hem op met je handen, en dan zou hij na moeten geven.

De hond is de betere mens

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:49

Dat vind ik altijd zo raar in de dressuur, dat spelen met je vingers.
Ik heb mensen gehoord die maar moesten blijven spelen met de vingers en dan zie je op wedstrijden al die bitten heen en weer gaan Frusty .

Is het niet gewoon druk geven en bij ontspanning zelf ook onstspannen znder daarbij de teugels los te gooien.
Ben er al weer 4 jaar uit maar ga het binnen een week of 2 weer op pakken.
Zal niet meevallen denk ik Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 23:53

Ik moet bij degene die soms les geeft ook altijd kneepjes geven, om ze te laten ontspaanen, en dat werkt hor! Knipoog Vooral bij die druktemakers, ik snap niet wat banketstaaf er verkeerd aan vinden ik doe het trouwens hee licht hoor.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 00:02

Leg mij eens uit hoe je een paard in een stille, rustige aanleuning kunt krijgen met een constant contact, terwijl je zelf voortdurend zit te wriemelen.

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 09:37

AMEN Margreet!

Al dat gedoe met kneepje hier, kneepje daar, dat werkt echt niet. Misschien wel op de korte termijn, maar een mooie ontspannen, stille aanleuning zou je er nooit van krijgen. Het is eerder (een begin van) zagen, het ergste wat een ruiterhand kan doen...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 19:42

Dus ik krijg het maar mooi verkeerd geleerd Huilen Vind is dus echt niet leuk.
Ik heb dat geprobbert met stelling maar dat lukt niet erg met kneepjes wel. Hebben jullie dit dan niet geleerd mer kneepjes, hoe dan wel gewoon goed?

MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 19:45

Uhm...gewoon lekker met je been naar je hand toerijden (mag in het begin best behoorlijk pittig om het goed duidelijk te maken aan je paard), je hand lekker onstpannen, stabiel en op een plaats houden. Als je paard nog een beetje "door je hand heenloopt" een kleine ophouding maken op het moment dat je paard boven zijn tempo gaat lopen.
Als je je paard correct aan de hulpen hebt kun je met een heel licht drijvend been (niet constant!) en een begrenzende rustige hand een heel eind komen lijkt me. Als je het anders gewend bent...dus meer op je hand rijdt ipv op je been zal het best even moeilijk zijn om te kunnen corrigeren (met name je eigen oude gewoontes...) maar aan het einde van het liedje krijg je hier een correct lopend, gehoorzaam paard van.

Succes!

Power is not posession...
Power is love!
I'm in Luv!! Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 19:52

Ik heb geen paard, enik moet elke maand op een andere! Huilen En de meeste zullen niet zo snel over hun tempo gaan, en ik zal het proberen, ik denk dat ik het idd heel moeiljk gaat vinden om niet kneepjes te maken ben ik zo gewent maar dit is dat gewoon het beste!
Bedank voor je uitleg!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-02 22:26

Als je begrensd, zet je toch druk op de teugel, of ben ik nou gek, anders is het mij ook verkeerd aageleerd Huilen

Van de week is het me trouwens gelukt om alleen met stelling en heel af en toe een kneepje (om bij de les te blijven maar 2 x ofzo) zijn koppie netjes naar beneden te krijgen!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:38

Melissa schreef:
Als je begrensd, zet je toch druk op de teugel, of ben ik nou gek, anders is het mij ook verkeerd aageleerd Huilen

Van de week is het me trouwens gelukt om alleen met stelling en heel af en toe een kneepje (om bij de les te blijven maar 2 x ofzo) zijn koppie netjes naar beneden te krijgen!


Probeer eens ipv een kneepje je handen stil voor het zadel te houden op dezelfde plek met contact op teugels. Op het moment dat jij gaat drijven en het paard komt omhoog met zijn hoofd, "begrens" je dat met je handen die op dezelfde plek bleven! Wat je erbij drijft vang je op.

Ik denk trouwens dat het beter is om als je verder hiermee wilt toch les te nemen ipv alles te lezen op internet, omdat dit makkelijk verkeerd begrepen kan worden.

Amor Vincit Omnia

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 13:45

Dat is het hm juist pepijn ik krijg het zo geleerd met kneepjes geven spelen met je handen enz. Huilen
En dat word heel moeilijk om af te leren!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers