dubbele longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-02 23:56

Kan iemand mij vertellen hoe ik ook weer met een dubbele longe moet longeren? Het is heel lang geleden dat ik dat heb gedaan en ik weet niet meer helemaal precies hoe ik de longes moet vastmaken.

Ik gebruik een longeersingel met meerdere ringetjes er aan. Moeten beide lijnen door de ringetjes? Dus vast aan het bit, door een ringetje aan de zijkant en zo naar mijn hand? Of was het anders....

Het betreffende paard wil rechtsom niet in de goeie galop aanspringen en hij springt aan vanuit de voorhand. Het is dus heel belangrijk een goede stelling te kunnen vragen en de achterbenen goed eronder te krijgen.

Alvast bedankt voor de hulp!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 07:35

Als ik de lijnen door de ringetjes haal, zit dat voor mij altijd te strak, te weinig beweging erin. Als ik een longeersingel gebruik, haal ik ze nooit door de ringetjes maar maak met strotouwtjes eerst grote lussen aan de ringetjes omdat je dan wat meer beweging in de lijn hebt. Veel liever gebruik ik het schoftje van het tuig of een zadel met de beugels tot halverwege het zadel en onder de buik even een strotouwtje tegen het klapperen.

De manier van vastmaken verschilt per paard. Meestal begin ik met beide lijnen vanaf het bit. Buitenste via de singel achter de achterhand langs (boven het spronggewricht houden). Binnenste vanaf het bit ook via de singel.
Na het loswerken zet ik ze wel eens anders. Buitenste blijft wel hetzelfde. De binnenste gaat dan aan de singel, dan door de bitringen naar mijn hand. Zo kan je meer inwerken met minder druk. Op deze manier kan je erg snel te grof inwerken. Werking van een slof met het verschil dat als je in het zadel zit veel meer mee gaat in de beweging. Springt het paard een keer weg aan de longe, werkt dat veel scherper in. Dus goed opletten dat je mee gaat met het paard. Tenzij het een heel ervaren paard is, gebruik ik deze manier alleen op een goed afgezetten longeervolte, niet in een rijbak.

Werk ik in een grote bak, dan laat ik ze via bit, singel naar mijn hand. Dan kan je tijdens het werk veel makkelijker van hand veranderen.

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 08:08

Omdat Bunny drachtig was en voor de wagen loopt deet ik het altijd op deze mannier.Bunny heeft een tuig en daarvan had ik de leidsels afgehaal en een longeersingel op gedaan.Toen de leidsels door de ringel gehaald en klaar.Ik vind het met leidsels altijd makkelijker dan met een longeerlijn!Ik hoop dat je er wat aan heb.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 08:21

Je kunt het beste een longeersingel met grote lussen/ringen gebruiken. Ik gebruik dan altijd de laagste, dan de longeerlijn achter de kont langs.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 09:15

Allemaal hartstikke bedankt. Lachen

De longeerbak is zo klein dat je je k*nt bijna niet kunt keren en je blijft hangen in zwarte drek, dus we gaan de rijbak gebruiken.

Het paard heeft nog nooit met een dubbele longe gelopen, dus het lijkt me inderdaad het beste om eerst de lijnen meer als leidsels vast te maken. En die dan via strotouwtjes te laten lopen. Via het zadel is niet handig, want dat is een megalomp westernzadel, waarvan je de beugels bijna niet kunt verstellen. We doen het met z'n tweeën, voor het geval het paard schrikt van die lijnen rond z'n achterhand.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 22:19

Ik kan je het boek over longeren van Lammert Haanstra van harte aanbevelen !
Ook voor de doorgewinterde longeerders Verward staan er erg nuttige tips in, met veel praktijkvoorbeelden en foto's + tekeningen.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 10:09

Laat de binnenste longe direct naar jou toelopen, zoals wanneer je maar met één longe zou werken.