Help, mijn paard trekt me overal heen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xxlhorsy97
Berichten: 34
Geregistreerd: 11-08-10

Help, mijn paard trekt me overal heen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-10 11:52

hey,

ik heb mijn 5 jarige Nederlands trekpaard merrie gekocht toen ze 3 was, ze kon toen nog helemaal niks. Nu kan ze wel goed luisteren als we aan het rijden zijn en ze is (bijna) netjes in de omgang.
ik rij haar met een stang-bit, omdat ze anders NIET te rijden is. en dat is nu eigenlijk het probleem...
Ze is van karakter best eigenwijs, en ondeugend maar onder het zadel doet ze het goed, maar met halster of trens-bit rijden of wandelen is gewoon niet te doen, ik ben dan gewoon de baas niet meer. ze trekt het halster touw gewoon uit mn handen en zet het op het lopen. als ik haar dan eindelijk weer te pakken heb doet ze net of er niks is gebeurd en doet het vervolgens opnieuw. ik met mn 50 kilo kan haar met dr 800 kilo niet aan. ze is echt enorm sterk en dat weet ze heel goed. zou zo graag wille dat ik gewoon met een paard kan wandelen zoals de meeste mensen kunnen. ik zie soms mensen lopen met een enorm paard naast zich zo mak als een lammetje.
Is het nu al te laat om het haar te leren?, ik hoorde dat aan het halster lopen meestal word geleerd als ze nog veulen zijn.

Wie kan me helpen om dit dominante gedrag te verhelpen, iedere tip is welkom!

donja!
YES, WE CAN


Anoniem

Re: Help, mijn paard trekt me overal heen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:02

Da baas worden :)

Ze moet zowel met trens, als met halster, zelfs met een halsband gewoon met je meelopen.
Dus op het moment dat ze een ruk geeft, héél duidelijk zijn dat je dat gedrag niet accepteert.

xxlhorsy97
Berichten: 34
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-10 12:09

moet ik dr dan een tik geven??,
als ze een ruk geeft trekt ze me gewoon een andere kant op en begint te draven, galoppeeren terwijl ik er een beetje achteraan hang, uiteindelijk laat ik los. en dan heeft zij weer gewonnen :(
hoe laat ik dr dan weten wie de baas is

donja!
YES, WE CAN

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:11

Ik had zo'n IJslander }> Je moet eigenlijk proberen om het voor te zijn. Want als ze eenmaal gaan dan zijn ze toch sterker dan jij. Misschien kan je eens kijken of ze van te voren signalen afgeeft, zodat je daar op in kan spelen voordat ze aan de haal gaat. Succes!

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:19

Ik raad je aan om je eens te gaan verdiepen in grondwerk (freestyle/Parelli e.d.), zodat je samen een band gaat opbouwen als je naast haar loopt en met haar bezig bent. Ze moet gaan leren zich op jou te gaan richten, dan komt het met de rangorde tussen jullie wel goed.

Ik heb geen trekpaard, wel een hele sterke pony, die ik vanaf zijn tweede jaar heb (hij is nu ruim 6) en die sleurde je ook overal mee naar toe. :+
Met grondwerk heb ik dat weten te veranderen, hij is nu op mij gericht, loopt zelfs los met me mee overal naartoe en je leert ook meteen wat truukjes om je paard voor te zijn of je paard te laten wijken voor druk, zodat je ze kan laten lopen/laten wenden zoals jij wilt. ;)

Je kunt ook iemand zoeken in je omgeving die hier kundig in is, want enig gevoel voor positie/houding/lichaamstaal is wel handig hierbij. Dan leer je het ook meteen goed aan. Geloof me, met wat kunde hierin kun je elk paard aan.

Succes!!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:22

Of je nu een trekpaard hebt of een C-pony, als ze hun kracht en gewicht gaan inzetten win je het nooit :n De kunst is dus om zodanig de baas te zijn dat ze dat niet meer proberen, je paard moet dus leren respect voor je te hebben.

Wat doe je nu als ze je meetrekt? Laat je je meetrekken, deel je een tik uit, geef je een gil?

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:24

Met slaan, vind ik niet dat je waar respect verdient. Dan gaat een paard hooguit iets voor je doen uit angst.
Is dat wat iemand wil met zijn/haar paard?

Grondwerk vind ik persoonlijk een veel eerlijkere manier. :)
Je kunt er in feite alle 'problemen' mee oplossen, als je het op de juiste manier doet. ;)

Tinker11
Berichten: 173
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:27

Ja grondwerk.. In mijn ogen enige oplossing..
En zo krijgt je paard ook respect voor je zodat ze niet meer wegrent.
Ze heeft nu gewoon maling aan je..

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:29

Nou ik zou dus wel een zweepje mee nemen. Wat een onzin om te zeggen dat die het dan uit angst doet.
Grondwerk is niets mis mee maar het is wat overdreven dat je nooit een tik zou geven.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:38

Je moet bij de basis beginnen. Op dit topic: [NH] Jong paard staat kleffe kudde maar ik wil ruimte staan een aantal erg goede filmpjes over hoe je je paard de baas kan zonder dat het een wedstrijdje word wie het sterkste is (want dat verlies je altijd of je nu een mega trekpaard hebt of een shetlander..). Je paard is toch sterker dus jij moet slimmer zijn, is de enige oplossing!

Als deze aanpak helemaal nieuw is voor je kan ik je wel aanraden om een aantal lessen te nemen. Je eigen houding en reacties zijn heel belangrijk en die kun je van jezelf vaak slecht inschatten maar iemand die op een afstandje kijkt en heel veel ervaring heeft kan je daarin vaak goed begeleiden!

xxlhorsy97
Berichten: 34
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-10 13:08

erg bedankt voor de tips, ben er blij mee. en ga der echt wat mee doen!

als ze me mee trekt probeer ik haar te laten stoppen, dat lukt vaak niet, en laat haar dan los. in het begin stond ze dan meestal gelijk stil, omdat ze dan bang was om zichzelf te bezeren omdat ze een x op het touw stond en toen goed geschrokken is van de onverwachte ruk.
maar nu heeft ze door dat ze met schuin draven er niet op staat en rent dus lekker weg! als ik haar weer te pakken heb gaf ik dr altijd een tik, omdat mij gezegt is dat ze moet weten dat het niet mag. maar ik wil eigenlijk niet slaan, omdat ik juist een betere band wil creëren.

donja!
YES, WE CAN

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:08

Je moet sowieso je paard niet op kracht de baas willen zijn, dat verlies je altijd......
Je moet slimmer zijn dan je paard, en niet wachten tot je de leiding krijgt, maar die ook pakken. Grondwerk is daar een manier voor, en er zijn meer manieren. Zolang je eerlijk bent naar het paard toe, lijkt me daar niets mis mee.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:12

Als ze zich weer laat pakken, moet je haar niet slaan, dan is het de volgende keer nog moeilijker om haar te pakken. Je straft haar dan voor iets wat je juist wilt, niet zo slim, vind je wel?

Je kunt haar belonen met lieve woorden en aaitjes als ze lief met je meeloopt, ook al is het maar een klein stukje. Maar ik zou idd het advies van Twiggy opvolgen, en gaan Parelli-en, en dan ook zo duidelijk zijn als Parelli zelf kan zijn, soft geneuzel heb je bij dit paard niet veel aan imo.

fuego3

Berichten: 2142
Geregistreerd: 13-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:16

zeker zo niet de weg op , maar idd beginnen met grondwerk in de bak , desnoods met een hengsten ketting over de neus ,maar vooral moet hij jou als leider gaan zien , dan zal het pas bij je blijven lopen, moeilijk hoor met zo'n bakbeest :Y) want daar houd je idd niets aan.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:16

En vergeet niet dat een paard een kuddedier is en daarin stabiliteit zoekt. Als je paard weet waar ze aan toe is zal zij zich veilig voelen, want immers ze heeft geleerd dat als er wat is, jij degene bent die weet wat er moet gebeuren en zorgt dat ze veilig blijft voor de boze buitenwereld. Hoe krijg je het nu voor elkaar dat ze zich veilig voelt bij jou? Wel dat lukt bij dit paard dus niet door lief voor haar te zijn, daarvoor is zij blijkbaar te slim. Dan moet je dus duidelijker zijn, zo zacht als kan maar zo hard als moet, maar door dat wel te doen weet ze strakjes waar ze aan toe is en krijg je de beste band mogelijk met je paard!

Ik blijf erbij, neem grondwerk les en wees niet te beroerd om zo nu en dan flink streng te zijn. Als je het maar volhoud krijg je strakjes een paard dat bij vreselijk enge dingen eerst naar jou kijkt om raad wat te doen ipv als een idioot hem smeert omdat er niemand is die ze kan vertrouwen om haar te beschermen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden zeiden ze vroeger al..

xxlhorsy97
Berichten: 34
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-10 14:53

Yamcha schreef:
Als ze zich weer laat pakken, moet je haar niet slaan, dan is het de volgende keer nog moeilijker om haar te pakken. Je straft haar dan voor iets wat je juist wilt, niet zo slim, vind je wel?

Je kunt haar belonen met lieve woorden en aaitjes als ze lief met je meeloopt, ook al is het maar een klein stukje. Maar ik zou idd het advies van Twiggy opvolgen, en gaan Parelli-en, en dan ook zo duidelijk zijn als Parelli zelf kan zijn, soft geneuzel heb je bij dit paard niet veel aan imo.


ja daar heb je helemaal gelijk in!! met slaan bereik je niets :j

donja!
YES, WE CAN

fuego3

Berichten: 2142
Geregistreerd: 13-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:08

xxlhorsy97 schreef:
Yamcha schreef:
Als ze zich weer laat pakken, moet je haar niet slaan, dan is het de volgende keer nog moeilijker om haar te pakken. Je straft haar dan voor iets wat je juist wilt, niet zo slim, vind je wel?

Je kunt haar belonen met lieve woorden en aaitjes als ze lief met je meeloopt, ook al is het maar een klein stukje. Maar ik zou idd het advies van Twiggy opvolgen, en gaan Parelli-en, en dan ook zo duidelijk zijn als Parelli zelf kan zijn, soft geneuzel heb je bij dit paard niet veel aan imo.


ja daar heb je helemaal gelijk in!! met slaan bereik je niets :j


denk ik ook idd , zijn ze veel te sterk voor om de strijd aan te gaan.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:13

kohtje schreef:
Nou ik zou dus wel een zweepje mee nemen. Wat een onzin om te zeggen dat die het dan uit angst doet.
Grondwerk is niets mis mee maar het is wat overdreven dat je nooit een tik zou geven.


Ik geloof niet dat ik ergens gezegd heb, dat je nooit een tik mag geven. ;)
Maar in dit geval, lijkt het me compleet onnodig en je bereikt er alleen het tegenovergestelde mee.
Zeker als je, zoals in het geval van TS, juist een goede band met je paard wil hebben.
Een goede band is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en wederzijds respect. ;)

Ik heb het bij mijn sterke paard toch ook zonder zweep gedaan o.a.? :)
En die sleurde je echt alle kanten op, hoor, vroeger. Of het nou 400 kg of 800 kg is, ik ben maar een vrouwtje van 50 kg, dus..... ;)

xxlhorsy97
Berichten: 34
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-10 15:32

misschien een stomme vraag maar,, waar kan je grondwerk les kijgen, krijg thuis les en mijn instructrice geeft dat niet.

donja!
YES, WE CAN

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:39

als in de sticky kijkt bovenaan het NH forum dan zie je waar je NH lessen kunt volgen.
[NH] Lessen in NH.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Anoniem

Re: Help, mijn paard trekt me overal heen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:59

Is geen stomme vraag, zo lang zit je nog niet op Bokt ;)

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:36

Waar jullie dringend moeten mee beginnen is het opvoeden van jullie paard.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor haar vormen jij en zij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt zij dat zij leider is en jij de ondergeschikte. Jij moet haar opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en zij de "ondergeschikte". Bijkomend probleem is dat je een paard op deze leeftijd kan vergelijken met een mensen puber : die willen hun grenzen uitproberen en denken dat ze alles het best weten.
De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet. Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij haar moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover haar en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jij bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.

Als je hulp wil zou ik adviseren om een goede western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl.

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Re: Help, mijn paard trekt me overal heen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:45

Ik heb ook een tijdje met zo een gewerkt.
Deze deed het bij het buitenzetten, ik deed mijn halstertouw door het halster over de neus heen en hield een zweepje voor het hoofd. Zodra hij me in wilde halen gaf ik of een klein tikje tegen zijn hoofd, of zette ik hem stil. Dit ging steeds beter en uiteindelijk liep hij mee aan het halstertouw, zonder eerder in de wei te zijn als ik.

You can't tame a cowgirl

xxlhorsy97
Berichten: 34
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-10 22:00

MarcR schreef:
Waar jullie dringend moeten mee beginnen is het opvoeden van jullie paard.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor haar vormen jij en zij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt zij dat zij leider is en jij de ondergeschikte. Jij moet haar opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en zij de "ondergeschikte". Bijkomend probleem is dat je een paard op deze leeftijd kan vergelijken met een mensen puber : die willen hun grenzen uitproberen en denken dat ze alles het best weten.
De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet. Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij haar moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover haar en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jij bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.

Als je hulp wil zou ik adviseren om een goede western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl.


show hey!
hier ben ik echt ongelooflijk blij mee, ik dacht dat het altijd aan mij lag en er niks aan te doen was, maar met al die kennis van jullie krijg ik er weer veel hoop in! :)

als iemand nog sites weet over dit onderwerp zou ik daar graag wat van willen horen.
*D

donja!
YES, WE CAN

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Help, mijn paard trekt me overal heen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:07

Welke regio woon je? Misschien kan ik je dan aan grondwerk lessen helpen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers