Update: hoe staat het met de zomerexceempaarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Update: hoe staat het met de zomerexceempaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-02 12:07

Hebben jullie paarden al last? Werken de middeltjes en zo ja welke en welke niet?

Sefja is nog steeds exceemvrij met culivetsem en allergitum. Ik gebruikte ook preventief huidemulsie van aphythom maar daar ben ik nu even mee gestopt omdat ze er erg vette manen van kreeg en het volgens mij niet zoveel extra doet zolang ze geen exceemverschijnselen heeft. Verder krijgt ze knoflook door het eten.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 20:55

wat goed om te horen dat sef nu geen exceem heeft.

kviek d'r thee was toch niets het liept heel ff 3 a 4 weken en toen ging ze toch ook weer schuren.
nu dat ze bij vidar staat moet ze zonder deken staan.
heb vanmiddag yvonne gebelt en alles ging goed met haar!!! Haha!

yvonne heeft zelf een of ander smeerseltje dat ze op de eventuwelen nieuwe plekjes smeert hier schijnt goed te helpen.

verder nog ff ander nieuws vidar heeft kviek al een keertje gedekt Vingers aflikken

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:18

Samira schuurt haar hoofd nog altijd, maar dat heeft ze de hele winter gedaan (verzelfstandigde schuurreflex volgens de DA).

Ze heeft 1 keer haar manen geschuurd (toen ze haar Boett niet op had), maar voor de rest ziet het er hoopgevend uit. Ze krijgt al een week of 5 kruiden (van de DA) door haar eten, sinds kort heeft ze haar Boett-deken terug op (in het begin kon ze het echt niet verdragen, maar nu lijkt het wel mee te vallen), & daarnaast smeer ik één of ander merkloos smeerseltje op basis van kruiden in haar manen en op haar staart en haar gezicht (want de Boett-hoofdkap vindt ze verschrikkelijk).

Zoals we allemaal weten: zomereczeem is een allergie aan muggetjes, & het lijkt me dat je dat maar op 2 manieren kan aanpakken: ofwel van binnenuit (zoals ik nu doe met die kruiden) ofwel zorgen dat je paard niet meer in aanraking komt met die beestjes (met deken of op stal houden en knoflook voederen). Smeren lijkt me tamelijk nutteloos...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 13:37

Tjo heeft ook geen last van exceem verschijnselen. Begin me af te vragen of ze niet gewoon allergisch was voor knoflook? Want sinds ik dat niet meer geef schuurt ze niet meer. Ze heeft nu wel meer last van vliegen op dr lijf maar die verjagen we met vliegvrij van sectolin.
Hopen dat het zo blijft, zou wel een zorg minder zijn.

Viv

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 19:10

ik merk aan hon iet wat irritatie als ik aan haar manen kom (schudden) maar ze schuurt (nog) niet.
Aangezien we van stal verhuisd zijn heb ik de behandeling met ryposect opgeschroefd van eens in de 2 weken naar eens in de week, aangezien ze nu pal tussen de bomen staat, niet echt ideale locatie dus, maar we zullen zien.
Jamaica die verdacht werd van exceem heeft na haar moeilijk woord spuit Haha! niet meer geschuurd. Behandel ik verder niet

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 19:49

Ik wacht nog op Jaike of zij enige aanleiding geeft tot schuren,
gelukkig tot nu toe (even afkloppen) gaat het goed.
Ze is hier gekomen met een stuk van de bovenkant op haar
staart kaal, het is al een heel stuk aangegroeit en dat wil
ik graag zo houden Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 21:11

De Fries bij ons op stal heeft alweer een tijdje de BOETT deken op en ziet er verder prima uit. Ze wordt om een uur of 4 op stal gezet en dan ingesmeerd met Itch Free geloof ik. Ziet er prima uit, nergens last van.
Maar lastig en sneu is het wel, als de eigenaresse gaat wandelen heeft ze echt zo'n wandelende deken mee.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 21:50

Mijn vorige pony had ook Cultivetsem en Allergitum en ook nooit meer last, wat mij betreft een super duo!!

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 22:03

stef schreef:
Jamaica die verdacht werd van exceem heeft na haar moeilijk woord spuit Haha! niet meer geschuurd. Behandel ik verder niet


corticosteroide spuit bedoel je denk ik?

Tja, bij Carina hebben we pas geleden 2x de VA gehad. Ze had bulten op haar buik, werd verdacht van schurftmijt, paar keer gewassen met sebacil ging niet over, weer VA erbij gehaald, bleek dat ze een ernstige vorm van zomereczeem heeft.

De VA zei dat ze waarschijnlijk zelfs als ze onder een Boett deken zou staan zou gaan schuren omdat ze ook al hevig zou reageren op steken op haar benen en hoofd.

Nu ben ik sinds 1 1/2 week bezig met een combinatie van middeltjes, die voorlopig goed lijken te helpen. Ze schuurt nog wel maar bijna niet meer.

Ze krijgt nu elke dag 15ml Kernelcote (opvolger Velcote Verward ) verder 2x per dag 2ml culivetsem, extra hoge dosering op advies van VA.
2x per dag manen insmeren met Horsman Lieve Fenomenaal. 2x daags inspuiten met Horzelstop van de Silverlinde. En verder doe ik 2x daags haar staart insmeren met flink wat azijn.

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:17

El Roy staat nu ook een maand op het land. Na 2 weken had ie een keer aan zijn staart geschuurd. en gebruikte mij als schuurpaal voor zijn hoofd. Ben meteen begonnen met hetzelfde naamloze goedje van vorig jaar en alles zit er nog op en aan en hij schuurt naar mijn weten niet meer. Dus ik hoop dat het alleen daarbij blijft.

Groetjes Merilyn

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:38

Gaat goed!
Hij schuurt weinig en als hij schuurt smeer ik er avs 14 op en dan is het weer voor een tijd goed. Iig zijn staart is nog heel, jippie! Lachen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 17:58

Andrew heeft met het mooie weer nog wel een keer geschuurt op stal, maar eigenlijk gaat het best goed sinds ik van stal ben verhuist. (het waait meer en geen bos, alleen boomwal en weilanden... Ik had een eczeemdeken gekocht, maar die past niet goed, hij schuurt de boeg kapot, hij is vermaakt, maar zit nog steeds niet goed Frusty . Zodoende staat Andrew nu al sinds dinsdag zonder dek dag en nacht op het land.

Hij schuurt nog niet, behalve zijn hoofd tegen mij, maar dat doet hij bijna altijd. Ik hoop dat ik de deken passend krijg, anders was het een flinke miskoop. Hoe zijn jullie ervaringen met de officiele boett-deken. Krijg je daar ook schuurplekken van? Die deken van mij glijdt naar achteren waardoor hij voor te strak komt te liggen.

Misschien kan een gewone zomerdeken met startflap en extra buikflap ook helpen? (behalve voor manen dan)

In Dwingeloo zit iemand die kruiden en speciaal voer verkoopt, kent iemand die vrouw en heeft iemand het telefoonnummer?

roosje20
Berichten: 15
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 20:37

hoi ik ben wat aan het proberen tegen zomerexceem en ik denk dat het wel werkt!!!!!
Het heet :Arsenicum Album D6
Ik geef Roos 2 keer daags 10 druppels
Het is het proberen waard!!!
doei Suus