kleurvraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

kleurvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-02 12:25

Even iets over kleuren. Ik heb een tijd genetica geleerd op school en weet er best veel van, maar nu snap ik het even niet meer.
Mijn vosbonte shetlandmerrie Jenny heeft een bruinbont veulen gehad (met zwarte manen). Jenny's vader is de vosbonte Duc v/d Ponyoeve en haar moeder is vos. Deze lijnen zijn bijna helemaal vos gefokt.
De vader van het veulen is mijn zwarte minihengstje Samson. Samson heeft geen papieren, maar ik weet waar hij vandaan komt en die kudde is al minimaal 10 generaties zuiver zwart gefokt.
Zwart is dominant over vos. Uit mijn berekeningen had er een zwarte of een zwartbonte uit moeten komen. Hoe kan er nou een bruin gen bij komen als geen van beide ouders een (zichtbaar) gen voor bruin hebben?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:28

Is bruin recessief, dan kan het wel. Of als het alleen met bepaalde allelen mee gaat.
Bont kan soms ook een generatie overslaan en dan weer terugkomen (zou theoretisch ook niet mogelijk zijn)

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-02 12:37

zuiver zwart is: aa BB ii dd rr pp gg

aa is vos, aa BB is zwart
een bruine heeft
aa BB Ii,
aa Bb Ii,
aa BB II of
aa Bb II

als het ii is, is bruin niet aanwezig dus ook niet zichtbaar.
Genotype van mijn veulen is
aa B. I. dd rr Pp gg
Hij moet dus die I bij 1 van de ouders meegekrgen hebben of van de voorouders, terwijl beijde ouder lijnen ongeveer 10 generaties zuiver zijn (zwart en vos)

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 16:27

Ik weet niet of het klopt, maar volgens mij kunnen vossen wel een bruin gen bij zich dragen zonder dat dit zichtbaar is.
Want een bruin gen heeft alleen invloed als er ook een zwartgen bij zit.
Als er geen zwart gen zit komt bruin niet tot uitting, maar bv. een vos kan het dan wel bij zich dragen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 14:46

HaflingertjeMax schreef:
Ik weet niet of het klopt, maar volgens mij kunnen vossen wel een bruin gen bij zich dragen zonder dat dit zichtbaar is.
Want een bruin gen heeft alleen invloed als er ook een zwartgen bij zit.
Als er geen zwart gen zit komt bruin niet tot uitting, maar bv. een vos kan het dan wel bij zich dragen.


Volgens mij klopt dit wel(ben geen ster in kleur vererving hoor). Dennis z'n moeder was vos, z'n vader weet ik niet(als dit klopt moet die zwart geweest zijn). Tammy(zwart)XDennis(bruin) = (zo ver we nu kunnen zien) bruin. We weten dus niet of ze donkerbruin of gewoon bruin gaat worden maar ze word iig bruin.
Maar dit moet dus ook bij bonte kunnen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 14:59

De merrie is vosbont.
Daar zijn verschillende genotype's voor.
A. ee P. en aa ee P. (. betekend grote of kleine letter) deze kan niet, omdat het veulen de A van de moeder moet krijgen om bruin te zijn (vader heeft aa)
Dus moeder is A. ee P.

De vader is zwart.
aa E. pp

Veulen is bruinbont.
A. E. P.

Dat betekend dat iig de merrie A. ee P. heeft van genotype. Daar komt de A vandaan.
De E komt bij de vader vandaan.
De P komt bij de moeder vandaan.

Nu kan je ook uitrekenen hoe het genotype van het veulen er verder uit ziet.

Hij heeft van de moeder de A gekregen, vader is aa dus veulen is Aa.
Hij heeft van de vader de E gekregen, moeder is ee dus veulen Ee.
Hij heeft van de moeder de P gekregen, vader is pp dus veulen Pp.

Veulen = Aa Ee Pp

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-02 15:15

Waar staat de E voor?
Ik heb het altijd geleerd met a voor vos, b voor zwart, i voor bruin.
Bont is inderdaad p.

De merrie is al vele generaties vos gefokt.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:25

Op deze site staat veel uitgelegd.

http://hagen.let.rug.nl/kim/kleur.html

De basiskleuren, vos, bruin en zwart heb ik even gekopieërd.

E - causes black and brown pigment, eumelanin, to be formed when present in dominant form.

A - causes red and yellow pigment on top of black (EE or Ee), phæomelanin to be formed when present in dominant form.

These are fully dominant, i.e. only one of the alleles has to be dominant to effect full forming of the pigment involved. Thus:


aa E. =
black; aa means no red/yellow pigment is formed, B. means blackpigment is formed

A. E. =
bay/brown; A has considerable impact on E causing red on top of black, with exception of mane, tail and legs.

aa ee =
chestnut; ee doesn't form black pigment; aa will not interfere on black. The horse will then always be red over its entire body.

A. ee=
chestnut; if a horse has a A. ee genotype, for instance if it is born out of a bay parent and a chestnut parent, its phenotype will still be chestnut, for A only interferes with E, not with e! This accounts for the fact that out of a chestnut and a black horse a bay foal can be born.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-02 15:27

Dankje , nu is het een stuk duidelijker.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 19:23

Nog even een aanvulling, het is ONMOGELIJK voor een vos, hoeveel bruin/zwart enz er ook achter zit, om een andere gen dan VOS door te geven.

Vos x vos is altijd vos, geen uitzonderingen. Dus als een vos merrie een andere kleur dan vos gooit, MOET het bij de vader vandaan komen...
Knipoog

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 12:37

je heb ook nog zo iets als intermediair. dan krijgen ze een meng kleur en dat heeft die van jou. Heb je middelbareschool genetica gehad?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 12:53

Je kan het simpeler uitleggen: dit is een uitleg van een Amerikaanse, van de Engelse welsh lijst:

Er zijn in feite maar twee basiskleuren, zwart en vos. De bruinfactor verandert alleen maar zwarte haren op het lijf, maar laat het zwart aan de staart, manen en benen onveranderd.

Een vos heeft geen zwarte haren, dus de bruinfaktor heeft geen invloed op een vos. Een vos kan dus verborgen de bruinfaktor met zich meedragen.

Als een vos met een vos wordt gekruist, dan geeft dat altijd vos, onafhankelijk van de bruinfaktor, want die is niet zichtbaar bij een vos.

Als een vos zonder bruinfaktor met een zwarte gedekt wordt, dan komen daar alleen maar vossen en zwarten uit. Als de zwarte zuiver zwart is, dan komen daar zelfs alleen maar zwarten uit.

Als een vos met bruinfaktor met een zwarte gedekt wordt, dan kunnen daar vossen, bruinen en zwarten uitkomen. Als de zwarte zuiver is, dan zijn het zelfs alleen maar bruinen en zwarten. Als de vos dan ook nog zuiver is voor de bruinfaktor, dan komen er uit zo'n vos en een zuivere zwarte zelfs alleen maar bruinen...