Aan alle lezers onder de 16, 18 ? !! en ouders daarvan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Aan alle lezers onder de 16, 18 ? !! en ouders daarvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-02 23:26

Vandaag kreeg ik een griezelig verhaal te horen. Een meisje van 15 liep met haar paard op de openbare weg. paard schrok van een fietster, gaf een knal, Mevrouw op fiets had haar been op meerdere plaatsen gebroken Scheve mond . Meisje werd omringt door 5 agenten en moest mee naar buro, daar samen met haar moeder 2 uur! ondervraagd. Ze mocht als minderjarige niet op de openbare weg komen met haar paard, erop of ernaast maakte niets uit. De verzekering van haar ouders konden derhalve dus ook niet uitkeren aan de gewonde vrouw met als gevolg dat ouders alle ziektekosten moesten betalen én de maanden dat de vrouw aan het revalideren was. Dus ook de ziektewet werd op haar ouders verhaald.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 23:34

Als minderjarige mag je met een paard op de openbare weg komen. Jij mag toch ook met je fiets op de weg komen? Onder de 14 kan je niet aansprakelijk gesteld worden indien je een ongeval veroorzaakt, dan zijn altijd je ouders aansprakelijk. Als je tussen de 14 en 16 jaar bent zijn je ouders aansprakelijk tenzij ze kunnen aantonen dat hen niets te verwijten valt. Boven de 16 ben je zelf aansprakelijk. In de praktijk is iedereen verzekert via zijn ouders. De meeste W.A. verzekeringen verzekeren zelfs nog uit huis wonende, meerderjarige (>21) studenten.

Dat ze door 5 agenten zou zijn meegenomen en 2 uur lang verhoord, is een regelrecht broodje aap verhaal. Dat de verzekering van de ouders niets zou uitkeren ook. De enige verklaring zou kunnen zijn dat de ouders zich niet W.A. verzekerd zouden hebben, maar dat lijkt me sterk. Daar zit trouwens een gat in de wetgeving: tussen de 16 en 18 jaar ben je zelf aansprakelijk, maar mag je geen eigen verzekering afsluiten. In de praktijk komt dit zeer sporadisch voor.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 23:35

Hmm...is mij niet bekend dat een minderjarige niet meer zijn of haar paard op de openbare weg mag komen. Verward

Ik snap alleen de titel niet. Dit topic is toch net zo goed voor mensen van een andere leeftijd?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 23:51

Lijkt mij ook tot de categorie broodje aap te behoren. Inderdaad, zoals Zep schrijft, er zijn mensen die bewust niet verzekerd zijn (geloofsovertuiging) en dan moeten ze dus inderdaad alles zelf betalen. In alle andere gevallen, zwetsverhaal.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 00:04

Topic was bedoeld voor een doelgroep, niet dat anderen dat niet mogen lezen Knipoog . Het is helaas geen broodje aap-verhaal. Vandaag het verslag van het bewuste meisje én haar ouders gehoord die, zoals elk gezond mens, W.A. verzekerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 00:08

dat wil ik dan toch graag nog eens van henzelf horen, met details, want het klopt gewoon niet wat je zegt.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 00:16

Tuurlijk kan het ook een justiuele dwaling zijn. Politie niet goed op de hoogte met als gevolg dat ouders er voor op konden draaien. Denk je nu echt dat ik dit uit mijn duim zuig ?! Wil best voor je vragen of de mensen in kwestie hun eigen verslag willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 00:21

chompie schreef:
Tuurlijk kan het ook een justiuele dwaling zijn. Politie niet goed op de hoogte met als gevolg dat ouders er voor op konden draaien.


Het ligt niet bij de politie om dat te bepalen, gelukkig maar, want anders zou het een mooi zootje worden!!

Ik denk niet dat het direct uit jouw duim komt, maar wel dat er een aantal feiten verkeerd geïnterpreteerd worden.

Als je wilt kan ik wel wat wetsartikelen/jurisprudentie voor je opzoeken. Toevallig heb ik vorig jaar een essay geschreven over wettelijke aansprakelijkheid bij minderjarigen.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 00:25

Dank je, ben zeer benieuwd..en anders wel de ouders van het bewuste meisje Haha! (die inmiddels een jaar of 28 is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 00:37

Als de verzekering om wat voor reden dan ook niet uitkeerd, kan het slachtoffer alleen geld verhalen dmv een civiele procedure. Er is dan dus een rechter die bekijkt hoe of wat.

Het lijkt me bijzonder sterk dat die verzekring niet uit zou willen keren omdat een 15-jarige niet met een paard de weg op zou mogen. Dat klopt gewoon niet namelijk. Staat nergens in de wet. De enige optie is dus dat die ouders geen verzekering hebben willen afsluiten. Maar dan zijn ze inmiddels al in de rechtbank geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 00:38

wel erg jonge moeder BTW, ik zou dat verhaal toch maar met een flinke korrel zout nemen als ik jou was.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 00:49

Zep schreef:
wel erg jonge moeder BTW


Ik denk dat ze bedoelt dat het meisje inmiddels 28 is Clown Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 01:12

Ik heb net een heel stukje zitten nalezen over veiligheid en buitenrijden etc...

Citaat:
Regels voor buitenrijden

In de natuur paardrijden is geweldig. Maar houdt u zich dan wel aan onderstaande regels? Zo blijft paardrijden veilig voor uzelf, anderen en het paard!

Alle ruiters van een groep die naar buiten gaan (openbare weg en of natuurgebied) moeten minimaal in staat zijn zelfstandig te kunnen galopperen. Zij moeten worden begeleid door een ruiter die gekwalificeerd is om leiding te geven (of instructeur) en die een geldig ruiterbewijs heeft.

De leider van de groep moet de ruiters van de groep voor vertrek instrueren over de commando’s die onderweg worden gegeven en ook over algemene gedragsregels bij val van een ruiter, op hol slaan en dergelijke.

De leider van de groep beschikt over een mobiele telefoon met het alarmnummer en de nummers van de manege en de dierenarts. Schakel de mobiele telefoon tijdens de rit uit, in verband met de mogelijke schrikreacties van het paard.

De leider van de groep heeft een reserve beugelriem en een scherp mes met afgeschermd lemmet bij zich.

Een groep die naar buiten gaat mag niet groter zijn dan 10 ruiters in totaal.

Een begeleidende fietser mag niet vlak bij of vlak achter het paard rijden.

Ruiters die op een manegepaard individueel naar buiten gaan, moeten in het bezit zijn van een geldig ruiterbewijs. Ruiters die op hun eigen paard naar buiten gaan, moeten hiertoe worden gestimuleerd.

De instructeur moet alle ruiters in zijn bedrijf die buiten willen rijden, inlichten over de eisen verbonden aan het examen voor het ruiterbewijs en de ruiters op hun verzoek opleiden voor het examen.

De huisregels en rijbaanregels gelden ook voor buiten rijden, voor zover van toepassing.

Bij het rijden in het donker of schemer dient de ruiter de wettelijk verplichte verlichting te voeren, volgens artikel 36 reglement ‘verkeersregels en verkeerstekens’ (RVV), 1990. De ruiter moet rood licht naar achteren stralen en wit of geel licht naar voren.

Het dragen van reflecterend materiaal aan paard en/of ruiter wordt sterk aanbevolen.

Bij buitenritten met minder ervaren ruiters/kinderen is de aanwezigheid van een ervaren ruiter gewenst, ter ondersteuning van de instructeur.



Zorg dus iig dat je een ruiterbewijs hebt, altijd handig al is het alleen maar voor de verzekering...

Een paard kan altijd raar uit de hoek komen, let op de regel van fietser niet te dicht in de buurt Knipoog
Ik vind dat andere weggebruikers afstand dienen te nemen of iig ervan bewust dienen te zijn dat een paard een dier is die ineens een rare sprong kan maken...

Volgens mij moet de WA verzekering dit gewoon dekken, er gebeuren heel vaak dergelijke dingen en nog nooit iets dergelijks gehoord...

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 01:14

Zep schreef:
Als de verzekering om wat voor reden dan ook niet uitkeerd, kan het slachtoffer alleen geld verhalen dmv een civiele procedure. Er is dan dus een rechter die bekijkt hoe of wat.

Het lijkt me bijzonder sterk dat die verzekring niet uit zou willen keren omdat een 15-jarige niet met een paard de weg op zou mogen. Dat klopt gewoon niet namelijk. Staat nergens in de wet. De enige optie is dus dat die ouders geen verzekering hebben willen afsluiten. Maar dan zijn ze inmiddels al in de rechtbank geweest.


Ik weet wel dat in bijv ierland je 16 moet zijn om een vergunning te hebben voor het houden van een pony (en nog wat eisen), dit ivm de overlast van ponies die overal maar ergens op een stukkie gras neergezet worden, of dat daadwerkelijk ingevoerd is of nog gaande is weet ik niet maar heb er een tijd geleden een docu over gezien...

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 09:49

In Nederland ben je als ouders aansprakelijk voor je kind en dus keert de W.A.-verzekering uit wanneer het kind schade aanricht.

Er is in dit geval maar één reden die ik kan bedenken waarom er niet uitgekeerd is en dat is dat paarden uitgesloten waren van de verzekering. Ik weet dat er (in elk geval vroeger) maatschappijen waren die een paard niet als huisdier zagen en daarom paarden in de voorwaarden hadden uitgesloten.
Mijn ouders zijn om die reden indertijd overgestapt op een andere W.A.-verzekering.

Het is onzin dat je als minderjarige niet op de weg mag komen met een paard.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 23:21

Ik heb ook eens een schadegevalletje gehad, waarbij de tegenpartij overigens ook schuldige was, maar dat is door mijn verzekering volledig afgehandeld en niet betaald (ikke geen schuld).
Er is nog een mogelijkheid trouwens: mijn verzekering dekt paard alleen indien aangemeld, kost overigens niets extra's. Ik kan me voorstellen dat de verzekering in zo'n geval moeilijk doet, hoewel ze waarschijnlijk in een civile procedure bakzeil moeten halen.
De enige andere mogelijkheid is nog dat het verhaal uit het buitenland komt, daar gelden in dit opzicht soms hele andere regels. In Engeland ben je bijvoorbeeld niet verzekerd als je geen goedgekeurde cap draagt. Dit geldt ook voor Nederlanders!!

Llewella, het ruiterbewijs heeft geen enkele juridische status en is dus ook niet verplicht, met uitzondering van enkele gebieden in NL waar de SRR het voor elkaar heeft gekregen dat de landeigenaren het bezit verplicht stellen. Ook de verzekering is op z'n minst deubieus, je eigen W.A. maakt geen onderscheid tussen eigen paard of gehuurd paard, je bent als geleider van een dier namelijk altijd verantwoordelijk voor het handelen van dat dier, ongeacht of je eigenaar bent of niet.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 13:31

Zoiets dergelijks heb ik ook eens meegemaakt, op de politieagenten en bureau na dan Haha! Mijn verhaal was niet zo sterk Tong uitsteken

Ik heb met Isolda een oudere man aangereden, doordat ze schrok van iets aan de andere kant van de weg. We sprongen tegen de fietsende man op en hij viel. Gat in zijn hoofd en gehoorapparaat stuk.

Man naar dokter etc. Is ook verzekeringskwestie geworden wb het gehoorapparaat.
Ik was ook minderjarig en ik was wel degelijk schuldig. (nouja, ik kon er natuurlijk niets aan doen, maar Isolda sprong wel tegen de man aan)
Dat is normaal uitgekeerd hoor, geen probleem.

Als je niet als minderjarige over straat zou mogen met je pony/paard, dan zou dat toch wel duidelijk bij iedereen bekend zijn? Maneges ed?
Lijkt me wel!

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 16:59

Topic is verkeerd Frusty ?
Ik heb net ff met politie gebeld, zij zullen het wel weten dacht ik zo Knipoog
Zonder ruiterbewijs ben je als minderjarige? (dat werd mij niet helemaal duidelijk) strafbaar als je alleen met je paard op de openbare weg loopt/rijdt. Lijkt mij idd ook afhangen wat voor W.A. verzekering de ouders hebben als het paard een ongeval veroorzaakt. Het meisje in kwestie is inmiddels 28 en niet de moeder.

Nog ff wat over verschillende W.A.-verzekeringen. Bij ons op stal zijn vorig jaar alle zadels gestolen. De ene W.A.-verzekering keerde wel uit, sommige gedeeltelijk maar de meesten echter niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 17:40

Dat klopt dus ook niet, dat je strafbaar bent als je zonder ruiterbewijs over straat gaat, tenzij in die gebieden waar het verplicht is gesteld. Voor de rest van NL heeft het ruiterbewijs, zoals Ikke zegt, geen juridische status.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 18:08

W.A. verzekeringen keren niet uit bij diefstal, daar heb je een inboedelverzekering voor. En als je inboedelverzekering niet betaald als je spullen elders gejat worden, dan moet je die verzekeing er per ommegaande uitgooien en eentje nemen die dat wel dekt. Ze hebben mijn spullen ook eens gejat, maar de verzekering heeft alles vergoed, op basis van een offerte van de zadelmaker, ze vroegen niet eens om rekeningen.
Als je als minderjarige niet over de openbare weg mag met je pony, hoe moeten al die ponyclubkindertjes dan naar les? Ze komen hier zeker drie keer per week langs.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 18:36

Mijn vader had laatst nog gebeld met de verzekering omdat mijn zusje nog steeds haar ruiterbewijs niet heeft. Maar die vertelde dat ze tot een bepaald bedrag uitkeren omdat het paard bij de verzekering in zit. Als je hond iemand bijt hoef je dat toch ook niet zelf te betalen? Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar je bent verzekerd als je paard schade aanricht.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 19:59

ikke schreef:
Als je als minderjarige niet over de openbare weg mag met je pony, hoe moeten al die ponyclubkindertjes dan naar les? Ze komen hier zeker drie keer per week langs.


Vleugels? Red Bull? Clown

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 21:35

ikke schreef:
Als je als minderjarige niet over de openbare weg mag met je pony, hoe moeten al die ponyclubkindertjes dan naar les? Ze komen hier zeker drie keer per week langs.


Idd... ik rij minstens 2x per week naar de ponyclub!
Hele stukken alleen, en een stukje fietsen me ouders (omstebeurt een keer...) mee, omdat daar vaak van die irri kindjes rondhangen,.. en die valleen graag pony's lastig,.. Frusty

Maar ik zou dan dus strafbaar zijn? Dacht het niet!
*kom vaak zat politie tegen... nooit problemen gehad... en oud voor me leeftijd zie ik er aboluut niet uit *al wordt ik over 3 weken 16!**

En 5 agenten? Hadden die niks beters te doen? Haha!

Maargoed... zal allemaal wel... een misverstand wezen!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:08

Ik ben dan erg benieuwd waar dat ongeluk is gebeurd.
Ik werk bij de politie maar wij hebbben idd geen tijd om met 5 man iemand 2 uur te verhoren voor een verkeersongeval Verward
Ook is het mij niet bekend dat je als minderjarige niet met een paard op de openbare weg zou mogen komen, het staat in iedergeval niet in de Wegenverkeers Wet.
Als een minderjarige zijn paard/pony onder controle heeft zou ik niet weten waarom het niet zou mogen, ook is het ruiterbewijs niet verplicht.

In art 5 van deze wet staat wel dat het een ieder verboden is zich zodanig te gedragen op de weg dat er gevaar wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Dit is een zgn. kapstok artikel waar je allerlei gedragingen onder kwijt kunt die niet nader omschreven staan.

Gaat er bijv. een 10 jarige met een grote de hengst de weg op terwijl ze deze absoluut niet onder controle heeft valt dit onder artikel 5 omdat verder niet staat omschreven dat dat niet mag, maar ieder weldenkend mens weet dat er ongelukken van kunnen komen.
Maar zou dit gebeuren lijkt het mij nog erg sterk dat dat kind dan door 5 agenten wordt meegenomen en 2 uur verhoord.
Wat zou ze in die 2 uur allemaal moeten verklaren dan?
Nogmaals, ik ben erg benieuwd waar dit gebeurd is.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 22:06

Ik heb ook nog nooit echt last van de politie gehad. Één keer in de duinen toen ik over het fietspad van het ene ruiterpas naar het andere stapte, maar dat mag geen naam hebben. Toen ik vroeg of ik anders moest vliegen konden ze er zelf ook wel omlachen *LOL*

De verzekering wil nog weleens lastig doen over uitbetalen Frusty Ik heb laatst een ongelukje met een lesauto gehad(geen van tweeën schuldig) en dat verhaal willen ze nu nog weer een keer horen... Extreme duivel Wordt er wel een beetje moe van eigenlijk! Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, AmyJamess, Annabel, c_alsemgeest, cariena1, Em_, Letje01, Miran, pillow, StalNollie en 87 bezoekers