merrie reageert vreemd op inseminatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

merrie reageert vreemd op inseminatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 22:56

Hallo,

Ik liet mijn merrie dus voor de derde keer insimineren. 1e keer niet hengstig genoeg, 2e keer niet gepakt nu dus voor de derde keer maar naar de hengstenhouderij gebracht. Knipoog
Mijn merrie stopte dus spontaan er mee met hengstig zijn. Ze was enorm afgevallen en het ging echt niet meer goed met haar. Huilen
Ze dachten eerst dat ze een soort koliek had dus hadden ze dus de dierenarts er bij gehaald, maar die kon dus niks vinden. Haar flanken zijn helemaal op getrokken alsof ze al een week geen water heeft gedronken en ze ziet er gewoon weg niet meer uit. Zelfs dat beetje haar op haar lijf valt gewoon uit van de stress. Verdrietig
Het is haar eerste keer om haar drachtig te krijgen ze is 4 jaar dus een mooie leeftijd naar mijn zin maar ik had niet op zo'n tegenvaller gerekend.
Ik weet ook niet hoe het allemaal gaat oplopen in de kosten want ze staat nu een week op de hengstenhouderij en is nu nog steeds niet geinsimineerd. Verward
Ze gaan haar morgen weer opvoelen en dan haar hengstig spuiten.
Het ziet er naar uit dat ze onwijze heimwee heeft naar huis en naar mijn andere merrie toe. Ze was ook erg blij om mij weer te zien. Ik denk dat als ze het spuitje heeft gehad dat ze maar naar huis toe moet komen en dat we het gewoon nog een keer thuis gaan proberen. Lukt dit niet dan moet ik er helaas mee stoppen want ik ben niet van plan om mijn merrie te verwaarlozen hier door.
Ik (hoop) wel dat er misschien meer mensen zijn die dit ook ooit een keer hebben mee gemaakt of die mij misschien eventueel tips kunnen geven wat te doen. Ik ben de wanhoop naar bij en kan de keuring van 13 juni ook wel op mijn buik schrijven. Ik heb daar al zo lang naar gewerkt met haar en ze zag er gewoon op en top uit maar nu is het een heel zielig beestje om te zien en zeker niet de moeite waard om er naar toe te gaan.
ik hoop dat ze snel weer een beetje aan sterkt.
Wie kent dit????? Verward Verward Verward Verward

Groetjes, Prima Donna.

[Edit] titel [/edit]

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 23:11

Ik heb het ook wel eens meegemaakt met een merrie. Een paar keer flinke koliek gehad van de stress/heimwee. Dus de merrie gust, keuringsseizoen voorbij...
Terwijl ze daar gewoon in het land kon met haar veulen erbij. Ook was ze daar al eerder geweest.
Maar na 2x midden in de nacht naar Brabant gereden te zijn, heb ik haar toch maar naar huis gehaald...

Vorig jaar ging het wel goed. Toen heeft ze ruim 3 maanden bij de hengstenhouder gestaan en geen enkel teken van heimwee.
En uiteindelijk is ze nog drachtig geworden ook Haha!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:15

Het kan idd gewoon de stress zijn. Waarom laat je haar niet thuis insimineren, dan voelt ze zich in ieder geval meer op haar gemak. De meeste dekstations verzenden het sperma gewoon naar een dierenarts, of komen zelf aan huis insimineren.

Als mijn oudere merrie straks toch nog verantwoord drachtig kan zijn (lichamelijk ging het niet zo goed afgelopen winter), dan laat ik haar thuis insimineren. Ze is altijd aan huis natuurlijk gedekt, als ik haar opeens naar een hengstenhouder breng met het veulen, dan weet ik zeker dat ze in de stress schiet en niet pakt. Ik heb goede ervaringen met thuis insimineren. Misschien is het iets voor je paardje. Succes.

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 13:20

Hoi Hoi,

Het punt is dat de eerste 2x insemineren ook thuis is gebeurd.
Eerste keer lukt het niet omdat ze helaas toch niet hengstig genoeg was. Ze was ook niet gescant door de dierenarts wat we eigenlijk wel hadden moeten doen.
2x idem maar de timing was goed ging ook makkelijker maar de dierenarts kon niks vinden ds dat betekende dat het niet gelukt was.
Bij het opvoelen was ze niet handelbaar en had de dierenarts haar iets kalmerends gegeven om haar toch te kunnen opvoelen.
Dus nu voor de derde keer naar de hengstenhouderij toe voor alle zekerheid dat het goed zou komen.
Helaas werkte dit averechts en is de merrie enorm afgetakeld.
Wat me ook enorm bij haar opviel is dat haar rug helemaal hoog op stond van de zenuwen. Het deed me zo veel pijn om haar zo te zien, maar het moet toch gewoon kunnen om haar "probleemloos" drachtig te kunnen krijgen??? Verward
Ik krijg vandaag een telefoontje van wat ze nu precies van plan zijn.
Wat denken jullie ongeveer wat de kosten kunnen zijn voor een inseminatie/dekking die niet gelukt is???
je hebt toch eigenlijk maar 3 pogingen om het te proberen??? Verward
hoe zit dit allemaal??? Verward Verward Verward

groetjes, Prima Donna

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:33

Je kan net zolang doorgaan tot het dekseizoen over is, augustus/september meestal.

Soms is er niets vreemds te zien en wil het gewoon niet lukken. Bij mijn merrie was het vorig jaar pas in augustus raak.
De DA kon geen afwijkingen vinden en ook naspoelen hielp niet.
Begin augustus was ik het zat en wilde ik haar ophalen (ze stond er vanaf eind mei, door de mkz kon het niet eerder). Toen was ze hengstig en hebben we even de hengst er nog opgezet voor het inladen. Toen was het raak.

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-02 12:42

Hoi mensen,

Helaas geen goed nieuws betreft Revolution de merrie die ik wou laten insimineren.
Na anderhalve week op de dekstation gestaan te hebben is ze nu helemaal vel over been terug gekomen. Ze is zo ziek geworden en het is zo hard gegaan dat ik genoodzaakt was om de dierenarts haar grondig te laten onderzoeken want dit kon niet van heimwee zijn daar is het te hard voor gegaan.
De dierenarts heeft haar onderzocht en wat blijkt nu: ze heeft een zeldzame paardenziekte "brackciknes" waar maar heel weinig over bekend is en war aan ze dus dood kan gaan. Ze kunnen haar ook niet voor dat behandelen en is het als het ware afwachten. Het gaat hier om een zenuw ziekte die bepaalde functies van het lijf uitschakeld waar onder de darmen.
Er is veel speculatie over hoe een paard zo iets op kan lopen, het kan te maken hebben dat er een bepaalde stof in het gras kan zitten, maar goed dat is nooit bewezen.
Ze wordt nu opgenomen in de kliniek want ze kan daar beter in de gaten gehouden worden. Ze zullen haar ook antibiotica toe dienen maar ik ben bang dat als ze daar staat, dat ze niet meer terug komt en dat het een aflopende zaak is. Ik blijf wel moed houden maar het gaat allemaal wel erg moeilijk worden de komende tijd.
Ik had hier nooit op gerekend en ben er helemaal kapot van ik weet niet wat ik zonder haar zou moeten. Het ging zo goed met ons, ik ging met haar naar de keuring ze was gewoon heleaal op en top had ons ingeschreven voor wedstrijden en nu, nu moet ze vechten voor haar leven
door deze slopende ziekte.
Ik hoop echt dat jullie dit niet mee hoeven te maken het zien lijden van een paard wat je zoooooo lief is.


Groetjes, Prima Donna

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-02 12:43

PrimaDonna schreef:
Hallo,

Ik liet mijn merrie dus voor de derde keer insimineren. 1e keer niet hengstig genoeg, 2e keer niet gepakt nu dus voor de derde keer maar naar de hengstenhouderij gebracht. Knipoog
Mijn merrie stopte dus spontaan er mee met hengstig zijn. Ze was enorm afgevallen en het ging echt niet meer goed met haar. Huilen
Ze dachten eerst dat ze een soort koliek had dus hadden ze dus de dierenarts er bij gehaald, maar die kon dus niks vinden. Haar flanken zijn helemaal op getrokken alsof ze al een week geen water heeft gedronken en ze ziet er gewoon weg niet meer uit. Zelfs dat beetje haar op haar lijf valt gewoon uit van de stress. Verdrietig
Het is haar eerste keer om haar drachtig te krijgen ze is 4 jaar dus een mooie leeftijd naar mijn zin maar ik had niet op zo'n tegenvaller gerekend.
Ik weet ook niet hoe het allemaal gaat oplopen in de kosten want ze staat nu een week op de hengstenhouderij en is nu nog steeds niet geinsimineerd. Verward
Ze gaan haar morgen weer opvoelen en dan haar hengstig spuiten.
Het ziet er naar uit dat ze onwijze heimwee heeft naar huis en naar mijn andere merrie toe. Ze was ook erg blij om mij weer te zien. Ik denk dat als ze het spuitje heeft gehad dat ze maar naar huis toe moet komen en dat we het gewoon nog een keer thuis gaan proberen. Lukt dit niet dan moet ik er helaas mee stoppen want ik ben niet van plan om mijn merrie te verwaarlozen hier door.
Ik (hoop) wel dat er misschien meer mensen zijn die dit ook ooit een keer hebben mee gemaakt of die mij misschien eventueel tips kunnen geven wat te doen. Ik ben de wanhoop naar bij en kan de keuring van 13 juni ook wel op mijn buik schrijven. Ik heb daar al zo lang naar gewerkt met haar en ze zag er gewoon op en top uit maar nu is het een heel zielig beestje om te zien en zeker niet de moeite waard om er naar toe te gaan.
ik hoop dat ze snel weer een beetje aan sterkt.
Wie kent dit????? Verward Verward Verward Verward

Groetjes, Prima Donna.

[Edit] titel [/edit]
Laatst bijgewerkt door PrimaDonna op 22-05-02 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:47

Sterkte.