Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re: Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:50

Zo, dat werd tijd..
Ik heb in Italië gewoond (in Rome wel) en ben wel eens op dat plein geweest toen de paardenraces er niet waren. Echt, niet te geloven dat ze daar een race houden! En dan ook nog eens zonder zadel! Ziek ziek ziek.
Het is echt gewoon een heel oud plein dus de ondergrond is echt niks hiervoor.. Ik heb nooit begrepen waarom ze die race daar houden :n
Bovendien lijkt het me voor de omstanders ook niet geheel veilig, te veel mensen op een te kleine plek..

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:17

diep geschokt!!!!! :n

en idd. als ze deze traditie voort willen zetten doe het dan op een veilige zandbaan.
op deze manier is het niet nodig.

paardeliefde
Berichten: 44
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:18

Heel erg !!!
ik zal er zeker niet aan mee doen ofzo. maar ik denk dat er overal ongelukken gebeuren in de paarde sport. Kijk naar het mennen, en de crossen. Hoe vaak zie je daar dat het fout gaat. Dan denk ik maak strenger regels maar verbied het niet. Dan kan je beter alles verbieden.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:25

Ik ben er eens bij geweest, en het is zo'n spectakel!
Er werd helemaal niet veel getrokken en geslagen, en na die ene minuut rennen zijn de paarden gelijk van het plein afgehaald.
Zo knap zoals die ruiters erop zitten, zonder zadel, echt waanzinnig. Ik wilde er nog eens heen als mijn kids wat groter zijn, ben benieuwd of dat nog gaat lukken :+
Ik begrijp de ophef wel, en het is goed dat ze bekijken of het allemaal goed verloopt voor de paarden. Maar dieren in bijvoorbeeld de bio-industrie, daar heb ik pas medelijden mee. Dat vind ik allemaal veel schokkender. Niet met de palio-paarden.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:42

@ Axeltje; Het was ook meer een indicatie, om duidelijk te maken dat er zand op moest! . IIG een dikke laag, of naar een echte baan verplaatsen :)
& anders gewoon verbieden..

Chantaliiejj
Berichten: 5637
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:51

echt blij dat ze er een einde aan willen maken die foto ook ... die vin ik er niet bepaalt leuk uit zien

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:17

Wij hebben toen per toeval de loting en een paar trainingen meegemaakt, ik vond het echt heel bijzonder en indrukwekkend. Moet toch kunnen dat de baan op wat plaatsen aangepast wordt zodat het alsnog kan plaatshebben? Dacht dat er toen in de hoeken wel overal dikke schuimen matrassen geplaats werden. Bodem lijkt me inderdaad een hekel punt.

quartermoon

Berichten: 59
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:27

Dit is gewoon gek da die mensen zelf eens rondje lopen onder hun ocharme die paarden.
Best dat ze daar en eind aan maken

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:40

heel goed dat er nu eens serieus naar wordt gekeken!!
en dat ze bezig zijn om het af te schaffen!!!

maar zo heb je geloof ik in Ierland (hang me er niet aan op) ook zo'n "traditie" dat ze met alle paarden uit een dorp van een hoge berg af stormen en dan door een rivier moeten rijden om als eerste aan de andere kant te komen.
elk jaar weer verongelukken hier vele paarden en ook ruiters komen er niet heel meer vanaf, en toch blijven ze er mee doorgaan!!!

dat snap ik niet hoor!!!
we leven nu toch in een tijd dat het een luxe is om een paard te hebben, en dan moet je er toch zuinig mee omgaan!!!

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:44

Blij toe, want dat is echt barbaars en niet meer van deze tijd. Paarden breken er hun ruggen, en benen.

Het zou moeten kunnen op een normale renbaan, ipv al die idiote kleine bochten en ronden en dan op zulke gladde grond, dat is bijna gaan rijden en kijken welke paard de vernieling in gaan.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:51

Celiien schreef:
ooh als spanjaarden dit artikel is zouden lezen 'spanjaarden' ipv Catalanen :+

ik zou zeggen verplaats dit naar een goede baan ipv een plein, die ene hoek waar al die paarden onderuit gaa; AWFUL!

mee eens :j het paardenrennen is me tot daaraantoe. maar waarom in vredesnaam op zo een plein. doe het op een goede baan waar je minder kans hebt op slippartijen en niet zo een belacheijk scherpe bocht erin. het gaat toch om de snelste en niet om degene die het mooist de bocht uit vliegt!

ZONNEBRIL97
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-08-10
Woonplaats: Ergens in Vlaams-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:45

Dit is echt té erg. Ik vind het heel goed dat ze het willen verbieden.
En als ze het zo graag willen verder doen doe het dan op gras of zand.

Caroline_

Berichten: 411
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:50

DaisyDarling schreef:
vanitymay schreef:
Ik stel voor dat ze deze op zich mooie traditie voort gaan zetten op een veilige baan, dan lijkt me het een verder prima iets! De kasseien is gewoon het grootste punt lijkt me. Ik heb ooit een documentaire hierover gezien en de hele stad is weken van te voren bezig met dit evenement. Verbieden lijkt me niet nodig, maar het moet wel een stuk veiliger en dus diervriendelijker!


Als ze de baan een halve meter verhogen met zand ofzo.. Dan vind ik het best kunnen. Voor de rest ziet het er niet zwaar onvriendelijk uit,
& de paarden lijken het opzich niet heel erg te vinden.

Maar op deze manier doorgaan; NEE! Dan maar afschaffen!


hier sluit ik mij bij aan

de ondergrond is nu niet optimaal, waardoor de paarden uitglijden
wanneer deze paardvriendelijk wordt gemaakt zie ik geen probleem

Kly
Berichten: 65
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:47

ik vind dit een vreselijke sport maar goed ook als dit word verboden. arme paarden kunnen worden afgemaakt na zon val,vreselijk!

Emma12396
Berichten: 22
Geregistreerd: 07-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:09

Wat is hier nou leuk aan?
Ik vind het alleen maar zielig.


ik ben het helemaal met je eens!

haleyjames

Berichten: 739
Geregistreerd: 09-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:23

vreselijk!
goed dat iemand met een stem hier iets aan wilt doen
hoop dat het lukt

deeenies

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-03-09
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:52

goed dat ze het willen afschaffen, want dit kan gewoon niet. :\

maria1991

Berichten: 1127
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:51

ik was hier een x perongeluk bij. we zaten op boerderij bij Siena in de buurt en gingen een kijkje nemen in Siena. Toevallig net de palio. Maar wij wisten niet dat dat komen ging en zagen alleen maar enorm veel mensen. Die werden allemaal op HEt plein in Siena afgesloten en we moesten drie uur wachten voor drie minuten spektakel. Ik vond het verschrikkelijk eng. Scherpe bochten die ze maken, zonder zadel, bij vertrek moeten de dieren over een touw springen dat zakt bij het startschot. T gaat allemaal super snel. maar niet alleen de paarden lopen daar in mijn ogen gevaar, afgezien van de jockeys die natuurlijk ook hun leven riskeren, is het ook riskant voor de mensen die daar op dat plein afgesloten zitten, je kan geen kant op, het is ongelooflijk druk en EHBO'ers kunnen er niet bij komen. Ik denk dat het dus wel duidelijk is dat ik een enorm voorstander ben van het afschaffen van dit walgelijke spel! :(

nienkexD
Berichten: 113
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Overijssel

Re: Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:08

Ik haat dit soort racen zoo erg. hopelijk stopt het eindelijk want het is echt levensgevaarlijk.!!

grace1989
Berichten: 817
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:09

Vind het ook zielig.
Als je ziet dat er meerdere paarden vallen, bah.
Verbieden op deze manier.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:18

als eerst estap moeten ze die rare bochten eruit halen.. ze glijden steeds hard in die zelfde dubbele bocht een bocht met een bocht erin uit...

WissMiss

Berichten: 242
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:53

Tja, dikkere ondergrond.. En ook wat meer zand op plaatsen waar paarden die scherpe bochten nemen.. Die scherpe bochten komen trouwens ook door die hekken waar die mensen achter staan, die staan in een punt waardoor die paarden eerst scherp de bocht door moeten en dan door racen. Dát vind ik gevaarlijk; en die jockeys blijven die paarden maar aansporen maar wanneer dat paard het niet haalt dan word er meteen zo erg getrokken! := Al zet je een extra hek of zorg je er iig voor dat die punten bot worden, dat paarden die bocht langs de hekken met mensen kúnnen nemen, zou dat ook een stuk vriendelijker zijn. :(:)
En net zoals ik al zei; meer zand droppen waar de paarden de bochten nemen.

Ik vind het trouwens een eigen keuze, hoor, dat die mensen daaraan meedoen [jockeys]. Je zal toch wel weten dat er een kans is dat je het er niet levend vanaf brengt.. :?

mylene32

Berichten: 425
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:01

heb je wel eens gewone nederlandse dressuurruiters zien rijden in een binnenbak, zogezegd aan het trainen?
en die hun paarden 23 op 24 op stal zetten?
en een slof, gogue, martingaal, ... eraan hangen
zogezegd omdat dat moet of zo hoort

daar zegt niemand wat van?

of de drafbanen en de entrainements?

waar paarden wel de hele dag buiten komen maar maar 2 keer ruwvoer krijgen per dag?
dat is niet zielig

ik denk dat deze paardjes echt wel verzorgd worden

dus kom
steek hand in eigen boezem

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 21:04

Dit is een oud topic.
Ik tem even.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:46

mylene32 schreef:
heb je wel eens gewone nederlandse dressuurruiters zien rijden in een binnenbak, zogezegd aan het trainen?
en die hun paarden 23 op 24 op stal zetten?
en een slof, gogue, martingaal, ... eraan hangen
zogezegd omdat dat moet of zo hoort

daar zegt niemand wat van?

of de drafbanen en de entrainements?

waar paarden wel de hele dag buiten komen maar maar 2 keer ruwvoer krijgen per dag?
dat is niet zielig

ik denk dat deze paardjes echt wel verzorgd worden

dus kom
steek hand in eigen boezem


Omdat er ergens misstanden zijn, mag je er niets van zeggen omdat er ergens anders ook dingen niet helemaal zijn zoals je dat graag zou willen zien?

De Palio is niet meer van deze tijd, de locatie in het midden van de stad absoluut ongeschikt voor een dergelijke wedstrijd. Dan kun je de ondergrond dikker maken, nog zoveel matrassen tegen allerlei muren zetten, dat maakt het er niet beter op.

Ja het is traditie, en ja er is veel geld mee gemoeid. Er komen ieder jaar wel paarden ten val met ernstige of dodelijke gevolgen voor zowel ruiter als ook paard. De hele Palio hoeft niet meer, niet in deze vorm. Het is traditie die toeristen trekt, maar dat valt in een andere vorm te gieten...