Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-10 08:18

http://www.hln.be


Afbeelding
De Palio de Siena paardenrennen.
foto: getty images.

De Italiaanse minister van Toerisme Michela Brambilla wil een einde maken aan de Palio-paardenrennen in haar land. De minister vindt dat de races vergelijkbaar zijn met het stierenvechten in Spanje.
De Palio-races worden in verschillende steden gereden, maar de wedstrijd in het Toscaanse Siena is veruit de bekendste. Elk jaar nemen tien paarden, die elk een wijk in de stad vertegenwoordigen, het tegen elkaar op. Deze traditie is al eeuwenlang onveranderd gebleven en lokt elke zomer tienduizenden bezoekers.

Brambilla wijst er evenwel op dat de dieren die aan deze wedstrijden deelnemen vaak worden uitgebuit en gevaar lopen. De paarden moeten aan hoge snelheid rond een plein racen, en dat leidt vaak tot valpartijen. Geregeld raken er paarden gewond nadat ze uitgleden over gladde kasseien. In veel gevallen worden de dieren daarna afgemaakt.

"We kunnen een les leren van Spanje", vindt de minister, verwijzend naar het verbod op stierenvechten in de Spaanse regio Cataloniƫ. Dierenrechtenorganisaties verklaarden zich zeer verheugd met het voorstel. Of Brambilla haar slag zal thuishalen, is echter nog maar de vraag. Palio zorgt voor een massa toeristen, en vele plaatselijke politici zien die niet graag thuisblijven. Lokale gezagsdragers, onder wie de burgemeester van Siena, uitten al scherpe kritiek op het voorstel.


"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:37

Helemaal goed dat ze daar een einde aan wil gaan maken, het is echt niet meer van deze tijd, er gebeuren teveel dodelijke ongelukken, bij mens en bij dier! Ik ben niet tegen de races, maar het moet wel veilig blijven, en een plein midden in een stad is gewoon te geen geschikte accomodatie!

Voor een eerder gevoerde discussie over de Palio in Siena

[PP] Palio in Siena

Je suis Charlie.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:47

Vreselijk, slaat ook nergens op zoiets. Goed plan om dit te verbieden, doe het dan op een zandbaan.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Duppie_

Berichten: 1006
Geregistreerd: 19-05-05

Re: Italiaanse minister wil beruchte paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:51

Vreselijk voor het dier; JA! maar voor de mens zeg ik toch echt NEE!,
zij kiezen er toch zelf voor die dieren worden niet voor de keuze gesteld,ben blij dat ze hier een einde aan willen maken!

Ltjba
Berichten: 339
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Italiaanse minister wil beruchte paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:56

dat filmpje :/
ik ben blij dat ze der een einde aan willen maken! ;)

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:06

Daar zou ik heeeeeeel blij mee zijn!! 8-)

Usually if somebody is having difficulty with an App it's because they've been outsmarted.


Sheezas Gotrah Lena..v: Ima Little Luke.

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Re: Italiaanse minister wil beruchte paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:34

ik ook wel,
Al moet ik wel zeggen dat de winnaar zn paard amper sloeg, in vergelijking wat ze op de officele rebaan doen ,

- Ik heb wel eens Nederlands gehebt maar dat hebt niet gehielpt[color=#FF40BF][b]
- Tevens Orun gediplomeerd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-10 09:38

Musiess schreef:
ik ook wel,
Al moet ik wel zeggen dat de winnaar zn paard amper sloeg, in vergelijking wat ze op de officele rebaan doen ,


Ook daar worden ze bijna tot niet geslagen. Ze wapperen met de zweep.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Celiien

Berichten: 13251
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:39

ooh als spanjaarden dit artikel is zouden lezen 'spanjaarden' ipv Catalanen :+

ik zou zeggen verplaats dit naar een goede baan ipv een plein, die ene hoek waar al die paarden onderuit gaa; AWFUL!

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

liedje89
Berichten: 7154
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:42

Op zich zouden ze natuurlijk ook kunnen proberen om deze traditie wat veiliger uit te voeren ipv het meteen te verbieden. (Hoewel een dreigend verbod vaak ineens wel een goede reden is voor verbeteringen natuurlijk)

Ironically common sense is not common...

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:44

liedje89 schreef:
Op zich zouden ze natuurlijk ook kunnen proberen om deze traditie wat veiliger uit te voeren ipv het meteen te verbieden. (Hoewel een dreigend verbod vaak ineens wel een goede reden is voor verbeteringen natuurlijk)


Daar zat ik ook aan te denken. Dan zou het in theorie nog niet meteen verboden hoeven te worden? *gaat info zoeken over deze traditie*

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Italiaanse minister wil beruchte paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:48

Hmm heftig voor die paarden, zo over een plein sjeesen.
Goed idee dit te gaan verbieden, dat er nu ingezien word dat het tegen over de dieren eigenlijk ook geen stijl is. :)

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:17

Ik stel voor dat ze deze op zich mooie traditie voort gaan zetten op een veilige baan, dan lijkt me het een verder prima iets! De kasseien is gewoon het grootste punt lijkt me. Ik heb ooit een documentaire hierover gezien en de hele stad is weken van te voren bezig met dit evenement. Verbieden lijkt me niet nodig, maar het moet wel een stuk veiliger en dus diervriendelijker!

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:28

vanitymay schreef:
Ik stel voor dat ze deze op zich mooie traditie voort gaan zetten op een veilige baan, dan lijkt me het een verder prima iets! De kasseien is gewoon het grootste punt lijkt me. Ik heb ooit een documentaire hierover gezien en de hele stad is weken van te voren bezig met dit evenement. Verbieden lijkt me niet nodig, maar het moet wel een stuk veiliger en dus diervriendelijker!


Als ze de baan een halve meter verhogen met zand ofzo.. Dan vind ik het best kunnen. Voor de rest ziet het er niet zwaar onvriendelijk uit,
& de paarden lijken het opzich niet heel erg te vinden.

Maar op deze manier doorgaan; NEE! Dan maar afschaffen!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:30

het zou dan al helpen, als de toeristen daar gewoon niet meer heengaan!

** Alive & kicking ! **

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:38

Vreselijk!!!!! |( |( }:) :?
Wie wil hier nou naar kijken!

Elise95

Berichten: 4204
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:09

Wat is hier nou leuk aan?
Ik vind het alleen maar zielig.

liedje89
Berichten: 7154
Geregistreerd: 09-05-07

Re: Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:11

Ik vind eigenlijk alleen de glij partijen zielig er word helemaal niet onvriendelijk gereden oid naar mijn idee. Dus als ze dit op een betere ondergrond zouden doen. (Als ze er inderdaad ff een half metertje zand op zouden gooien) Zou dit best een leuke traditie zijn om n stand te houden.

Ironically common sense is not common...

xBernice

Berichten: 635
Geregistreerd: 18-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:12

Dit kan toch niet ! dit moet inderdaad echt gestopt worden !!! :(

#MUISSPAM <3
Dressuur: L2 + 2
Springen: B + 3

SoraYa_X3

Berichten: 55
Geregistreerd: 06-12-08
Woonplaats: Beveren

Re: Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:15

Het enigste waar die burgemeesters & politici om geven is het geld.
Daarom uiten ze kritiek, ze zouden hun is op zo'n paard moeten zetten en laten lopen zoals in dat filmpje. Ik denk wel dat ze dan eens anders gaan denken.

"The color of the ribbon doesn't matter. I know we did our best. And all that matters is that we tried our best and reached our goal of working together."

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:16

schandalig hoe dat er aan toe gaat :n bijna iedere bocht gaat er wel een onderuit en er zit een mega haakse bocht in. Gekkenwerk is het! En terecht dat die minister het af wil schaffen!!

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:22

Goed dat ze het af willen schaffen.
Dit is gewoon je paard de vernieling in helpen..

Enjoy the little things of life, one day you'll look back and realize they were the big things.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:33

Tja, aan de ene kant wil ik geen tradities zien verdwijnen aan de andere kant leven we ook niet meer in de Middeleeuwen :')
Het lijkt mij dat dit gewoon naar een baan kan worden verplaatst, of stort ten minste goed zand op die wegen, lekkere dikke laag. Maar dat zullen ze niet willen denk ik.

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:37

DaisyDarling schreef:
vanitymay schreef:
Ik stel voor dat ze deze op zich mooie traditie voort gaan zetten op een veilige baan, dan lijkt me het een verder prima iets! De kasseien is gewoon het grootste punt lijkt me. Ik heb ooit een documentaire hierover gezien en de hele stad is weken van te voren bezig met dit evenement. Verbieden lijkt me niet nodig, maar het moet wel een stuk veiliger en dus diervriendelijker!

Als ze de baan een halve meter verhogen met zand ofzo.. Dan vind ik het best kunnen. Voor de rest ziet het er niet zwaar onvriendelijk uit,
& de paarden lijken het opzich niet heel erg te vinden.


Er ligt al zand op de "baan" een halve meter lijkt mij onhaalbaar. O.a. omdat het (volgens mij) er zwaar is.
Beter idee dus om het inderdaad op veilige baan te doen, maarja dan is de sfeer e.d. natuurlijk weg.... Denk dat de bewoners dat geen goed idee vinden.

Het is op deze manier in elk geval niet erg diervriendelijk..


xkimmie

Berichten: 431
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Deurne

Re: Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:41

Die scherpe bochten zijn gewoon gekkenwerk met zo'n snelheid! Als ze de banen nou gewoon aan zouden passen, dan is er niks aan de hand!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Druif_01, Loe_Loe, shaddy82 en 31 bezoekers