Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:49

Interessant topic. Ik ben al van heel jongs af aan onder de indruk van de AT.

Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat sommige AT met opzet gefokt zouden zijn met een onderhals omdat de stammen die ze fokten aan hertenverering deden, maar dat is misschien ook een vooroordeel?

Ik vind het in ieder geval leuk om te zien dat er meer AT's in Nederland zijn.

Zou er zelf niet zo snel een kopen omdat ik het plaatje niet mooi zou vinden (stevige ruiter, slank paard) maar de paarden zelf vind ik prachtig. Ze hebben een heel bijzondere uitstraling vind ik. Iets aan ze heeft me altijd gegrepen, kan het niet zo goed benoemen.

Trouwens, de opmerking uit de titel krijg ik over mijn fries ook nogal eens. Ik beschouw het dan - toch maar - als een compliment. ;) Beter dit te horen krijgen dan het omgekeerde, denk ik dan maar.


JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-10 10:58

mait: oh, om eerlijk te zijn ben ik zelf ook verbaasd dat zoveel mensen toch de moeite hebben genomen die hele lap tekst te lezen! Dus zeker verdiend applaus hoor. :)) Ik vind het zelf altijd erg leuk om iets nieuws te leren over een paardenras.

Pluizenbolpum: de foto van Yann Arthus Bertrand die je aanhaalt is (mocht je het niet weten) van de destijds 2-jarige Murgi (Gayaz x Almagul) line Posman. Veel gebruikte Posman hengst (vader van Gayaz) Gaighysyz is vorige maand overleden.

Cassidy: welke merrie was dat? Mag ook via PB. Ben wel benieuwd. Kossack Stud heeft in het verleden meerdere AT verhandeld. Het is inderdaad jammer dat er weinig hengsten in onze regio zijn, en dan moeten ze ook nog geschikt en van het juiste kaliber zijn. De hengsten die ik op het oog heb voor mijn merrie zijn over de hele wereld verspreid, en sommigen doen alleen natuurlijke dekking. Lastig verhaal hoor.

Bij mijn weten wordt er wel nog gekruist met Akhal-Teke door Nez Perce leden. Het fijne weet ik er niet van, maar hun hengsten worden sowieso wel nog aangeboden voor volbloed AT merries, dat sowieso. Zover ik weet worden er wel minder van deze veulens gefokt dan 10 jaar terug. Ze hadden misschien ook een ander type Akhal-Teke uit moeten zoeken, maar eigenlijk laat ik me daar niet over uit omdat ik me richt op Oosterse paarden en mijn oog vooral daar op getraind is.
Ik ken het karakter van de specifieke hengsten die de Nez Perce gebruikt hebben niet omdat ik ze niet vind passen bij mijn merrie en me dus niet in ze verdiept heb. Of ze (extreem) eenkennig zijn weet ik dus niet...
Er zijn zeker een heel aantal western-fokkers (ook AT fokkers overigens) die de keuze van de Nez Perce opmerkelijk vinden, hoewel het an sich wel uit te leggen is. Of dat een voor dze tijd functioneel paard oplevert is een tweede, en is geheel de zaak van die fokkers en hun publiek.

Mooi gezegd, MarvanTom! :j

Heel gaaf, Negerzoen, dat ik je van je vooroordelen heb af kunnen helpen. Vind dat helemaal super. :D :D

Voor pressent geldt eigenlijk hetzelfde. Heel leuk dat je de OP zo open hebt gelezen en nu ziet dat er een heel scala aan types bestaat binnen dit ras. Dan is het meer een kwestie of het karakter en ras je verder aanspreekt. Zo zijn er ook fokkers die de hazewindhond-look niet zo interessant vinden (terwijl dat over het algemeen wel de populairste stroming is hoor).

BlueStar: tegenwoordig zijn de meeste oorspronkelijke tradities rond dit ras bijna helemaal verdwenen. Rooftochten te paard zijn immers uit de tijd. :=

Zoals BBreedveld al aanhaalde is de hals oorspronkelijk een resultaat van hertenverering onder de nomaden, maar nog veel meer een resultaat van selectie op een paard dat gevaren het snelst kon spotten over de open vlakte: de hals diende dan recht te zijn onder een bepaalde hoek, met grote amandelvormige ogen prominent op het hoofd en grote, beweeglijke oren. Ik vind het prachtig hoe er zoveel functionaliteit achter een hals kan zitten die door de meeste (westerse) ruiters als een conformatie-fout zou worden gezien.

En het klopt wat je zegt over het gewicht van de ruiter: het is ook een kwestie van hoe je rijdt en de rug van het paard, niet zozeer hoe zwaar of licht gebouwd het dier is. Het gaat meer over de rugspieren en mate waarin het paard de klappen op kan vangen. Een lange rug is daarin natuurlijk in theorie meer in het nadeel dan een compacte, korte rug.

BBreedveld: het aantal AT in Nederland en Europa is tot 2008 zeer snel gestegen. Nu is het (door de crisis misschien?) weer wat minder, maar er is inmiddels een aardige populatie in Europa, van wisselende kwaliteit weliswaar (maar dat is overal wel zo). Ik vind zelf dat (veel) AT een bepaalde air hebben die heel pakkend is, of het nu je type paard is of niet. Je ziet dat ze heel bewust zijn van wie ze zijn. Sommige Russen noemen hen de adel onder de paarden omdat ze een soort koninklijke arrogantie uitstralen. Mijn eigen paard vindt zichzelf ook ver verheven boven de andere paarden in haar kudde en zij moeten het verdienen om in haar buurt te mogen komen. Heel komisch. :D

Nogmaals, ik vind het echt heel gaaf dat er zoveel reacties zijn en allemaal op een respectvolle manier, of je het ras nu mooi vindt of niet. Super!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

vannah

Berichten: 861
Geregistreerd: 19-06-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:06

ik vind dat geen elnkel dier lelijk genoemd kan worden , ieder dier(mens trouwens ook) is mooi op zijn manier.
al zou het ras mss niet bij mij passen, toch vind ik ze prachtig en bijzonder :)

vooroordelen zijn er altijd maar zeggen meer over degene die ze heeft dan over het paard!

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:21

Wat een goed stuk JoSav! +:)+ Nu vind ik alles wat afwijkt van de massa prachtig dus deze paarden ook! Ik had het wiki stukje al eens gelezen en heb toen naar veel foto's op google gekeken. Die 'metallic' glans bij sommige :~

Ik heb ze nog nooit in het echt gezien en ik denk dat ik ook onder de indruk zal zijn van hun uitstraling :D

En die opmerkingen als 'Die van jou is wel mooi/lief' ken ik, ik heb naaktkatten :D

Nogmaals, goed stuk! :D

EquesNLP Beter met paarden door NLP http://www.truetoyou.nl/EquesNLP/index.php/nl/equesnlp
How much pleasure can you stand? (Dr. Richard Bandler)
viewtopic.php?f=69&t=1571338

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-10 19:40

Daar geef ik je gelijk in vannah. Zolang een dier functioneel is kan ik er weinig negatiefs over vinden. Dan kan het type en karakter me niet aanstaan, maar veel negatiever dan dat zul je mij niet horen over een paard. Maar van mij mag men het woord lelijk wel gebruiken. Of ik het ermee eens ben of eerlijk vind is wat anders. :D

EeCee, ja als je naaktkatten hebt dan zul je zulke opmerkingen wel gewend zijn. Ik heb jaren ratten gehad en kreeg heel vaak de opmerking "Iel die staart!" (En haalde ze uit beleefdheid dan maar niet uit de kooi als er bezoek was dat ze vies vond).
Ik kan je zeker aanraden dit ras eens in het echt te bewonderen. Helaas zijn er alleen niet zoveel in Nederland en dan is de keuze al gauw beperkt. Als je de glans in het echt ziet... dat is eigenlijk niet te omschrijven. Vacht is ook zijdeachtig zo glad. <3

Bedankt! :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:16

Ik ken sommige quarterhorses die een zelfde glans hebben 8-) . Toevallig is de hengst van mijn veulen ook cremello en die had die glans ook. Mijn paardje (ook buckskin/dunskin) heb ik nog niet supergoed geborsteld (staat nu nog 24/7 buiten en is bijna twee en een half) maar ik heb al een glimp van zijn glans gezien 8-)

Ik heb je mooie merrie in je profiel bewonderd, dat koppie <3

EquesNLP Beter met paarden door NLP http://www.truetoyou.nl/EquesNLP/index.php/nl/equesnlp
How much pleasure can you stand? (Dr. Richard Bandler)
viewtopic.php?f=69&t=1571338

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:26

Ja.. kwestie van smaak, zou ik zeggen. En over smaak valt niet te twisten. :o
Ik vind het geen lelijk ras, maar dat vind ik zowiezo niet zo snel.. Maar het is niet mijn type. Ik houd van een paard met massa. Zo vind ik een Engels Volbloed wel weer heel mooi en een Anglo Arabier ook. Een Arabisch Volbloed is mij weer te klein.. Maar wel leuk om je verhaal zo te lezen en ik vind de kleuren wel heel mooi.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:27

Leuk dat je zoveel uitlegt over een ras, dat mij niet zo bekend is. Dat ze een mooie kleur hebben wist ik en ook dat het mijn type paard niet is.
en ja, sorry, maar de bouw vind ik niet mooi. Alhoewel (met dank aan jouw stukje) ik nu paarden zie, die ik wel mooi vind.

Goed, over smaak valt niet te wisten. een fries in de dressuurring vind ik nou eenmaal ook niet mooi om naar te kijken. Sorry, friezenliefhebbers...

Jasper 06-05-1999 - 04-08-2010 Caro 04-05-2012 - 08-10-2020
Een nieuw avontuur begint met Ruben!!

_lautje_

Berichten: 9254
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:34

Absoluut één van de mooiste rassen die er is dit ras!
Het is mijn grote droom om er ooit 1 te bezitten en dan gebruiken voor de eventing, waarvan ik denk dat (een echt goede) heel geschikt kan zijn.
Heb er wel eens naar gekeken, maar helaas het geen wat ik wil is toch wel duur ;)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:35

prachtige paarden!

Maar ik vind ieder paard wel iets moois hebben!
(zeker een fries in de dressuurring...maar goed...ik heb zelf een fries :D )

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:35

Ik vind deze paarden apart, maar zeker niet lelijk.
Vooral het massieve vind ik erg mooi om te zien. :)

Wat je schrijft is heel helder en inderdaad, zoals vaker gezegd, goed beargumenteert. +:)+

We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.

marcha1987

Berichten: 1321
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:37

Pff, nou ik ben wel een fan van de AT :D

Emma

Berichten: 2080
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:44

Ik heb nooit zo over ze gedacht, hoewel ik me ook nooit zo in ze heb verdiept.
Na dit gelezen te hebben zal ik zoiezo nooit vooroordelen over ze uitspreken :)

Mickey
L2+6

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:55

Mijn mening over dit ras.
Ik wist er weinig van. Alleen hoe ze er uit zien. Heb ze ook wel live gezien.
Ik vind ze lelijk. Het is absoluut niet mijn smaak paarden.

Van karaktereigenschappen en andere eigenschappen wist ik weinig, behalve dat het "geharde dieren" waren, dus daar heb ik ook geen mening over.
Ik vond het heel interessant wat de TS geschreven heeft. Veel er van wist ik nog niet. Ik snap nu wel waar de kreet "geharde dieren" vandaan komt.
Bedankt voor de info. Heel interessant.

Verder wil ik nog zeggen: als jij blij met je paard bent en het mooi vindt, dan boeit het toch niet wat anderen er van vinden?
Misschien vind jij het ras paarden dat ik heb niet mooi....boeien toch! Smaken verschillen.

Ik heb een Beagle...hoe vaak daar niet van gezegd wordt dat die niet luisteren en niet los kunnen lopen...
Terwijl ze super luistert en altijd los bij me loopt (en niet van mijn zijde wijkt).

Vind het echter totaal niet boeien wat anderen er van vinden/denken....het is mijn hond...niet die van een ander....

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:03

Eigenlijk vind ik alle rassen hun eigen soort schoonheid hebben. En gelukkig maar dat ze er niet allemaal hetzelfde uitzien, dat zou erg saai zijn. Ik denk dat de mensen die de AT lelijk vinden gewoon niet gewend zijn aan dit type paard, ze komen van een ander deel van de wereld en hier zien de veelvoorkomende rassen er toch een stuk anders uit.
Ook moet je een ras niet beoordelen op dat wat in je eigen discipline gewenst is, als je springt hoef je een trekpaardenras niet lelijk te vinden, omdat ze niet de bouw hebben om over 2 meter te springen, maar kun je ze bewonderen om dat waar ze wel geschikt voor zijn.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:17

Ik vind het schitterende paarden, met recht apart te noemen en dat geeft ze net dat beetje extra. :) Ieder ras heeft zijn eigen ding.
Interessant stuk Jorieke, ik ben nu te moe om alles goed in me op te nemen dus ik zal het zeker nog een extra keer gaan lezen.

En ik ben benieuwd hoe het met de mooie Muzanna is. :D

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 04:39

Owh, ik heb nu geen puf om het uitgebreid te lezen, maar wil nu alvast zeggen, dat is het ras geweldig vind :) Sinds ik een poster in een dierenboekje zag vind ik het een facinerend ras :)
Zo, en morgen meer.

"Een draver, is gaver" :D


JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-10 20:37

EeCee: bedoel je toevallig quarters met het champagne gen? Want dat is eerlijk gezegd het enige waarvan ik vind dat het qua glans vergelijkbaar is. Mijn merrie (die geen gouden is, maar wel wat van de typerende glans geërfd heeft) glanst bijvoorbeeld nog steeds als ze vies is of in haar wintervacht zit (misschien zelfs wel meer!) Maar, Quarters hebben vaak ook een heel dun vachtje. Misschien een overblijfsel van hun Berberse voorouders?
Enne, dat koppie is precies waar ik destijds voor gevallen ben. Heerlijk paard.

Jessix: er zijn ook Teke die velen aan zullen zien voor een EV van het Hunter type. Maar dat is ook niet verwonderlijk aangezien de Turkoman een van de belangrijkste oosterse invloeden zijn geweest bij de ontwikkeling van het ras (waarschijnlijk van grotere invloed dan de Arabische Volbloed). Dat over smaak niet valt te twisten is zo, maar het zijn vooral de vooroordelen die ik wil tegenspreken, omdat dat naar mijn mening een kwestie is van onwetendheid. Dan mag iedereen dit ras nog steeds mooi of lelijk vinden, breekbaar en peperduur valt wél over te twisten. :D

driebergen: dat je liever een ander type in de dressuurring ziet dan bijvoorbeeld een Fries is gewoon een mening, en zeker als deze onderbouwd is zou ik daar (ook als het om een meningsverschil zou gaan) gewoon respect voor kunnen hebben. Wat ik vooral wil zeggen is dat vooroordelen op basis van 'onbekend maakt onbemind' gewoon niet fair vind. En dan wil ik daar wat aan doen. :Y) Ik kom graag op voor de rassen waar ik een passie voor heb. :))

peanutbutter: Vooral in de VS hebben een aantal AT het goed gedaan (en nog steeds) in de eventing. Ik denk dat wanneer je bij kleinere fokkers gaat kijken in Duitsland of Rusland je best kans maakt een geschikt paard tegen te komen voor hogere eventing. (Maar goed nu weet ik natuurlijk niet wat je budget is, als je over duur hebt denk ik aan 30.000 euro en duurder, of in elk geval meer dan 10-15.000 E) Ik weet natuurlijk niet waar je gekeken hebt, maar de markt is al enige tijd niet meer zo rigide als een aantal jaar terug.

geerke: dat is zo! Elk paard is mooi op zijn manier, zeker als je ze laat uitblinken in hetgeen voor hun bouw en karakter het best bij ze past. En ik geloof best dat er Friezen zijn die zeker niet onderdoen voor andere type warmbloedpaarden in de dressuurring, net zoals er (bijv.) KWPNers zijn die beter buiten de dresuurring horen. :j

Bedankt, Yunomi!
En anders ik wel, marcha1987. :D :D
Super, emjam!

Jij ook bedankt, polly2. Denk dat hetgeen me vooral stoort de vooroordelen zijn die gebaseerd zijn op hoe ze eruit zien. En dat kan zeker opgaan voor andere paardenrassen of, zoals jij aanhaalt, honden. Meestal doet het me niet zoveel, omdat ik beter weet, maar het steekt toch een beetje af en toe omdat het idd geharde dieren zijn die dus echt niet breekbaar zijn. Is ook logisch als je nadenkt over hun leefgebied, want daar moest je wel hard zijn.

Zou zeker saai zijn Capriole! En je hebt het helemaal begrepen. :D :D

Fiffill: Met Muzanna gaat het goed. Ze gedijt prima in de zomerweide en is de koningin van de kudde. :))

RianneH: Laat me weten als je het gelezen hebt. Ben benieuwd naar je mening over het stuk. Fascinerend zijn ze zeker, of je ze nu mooi of lelijk vindt. Hun verdere geschiedenis is ook erg fascinerend, gaat duizenden jaren terug en kent de nodige dramatiek. Ook dát weten weinig mensen. Maar wat je zegt over zo'n afbeelding: het grijpt mensen, in positieve of negatieve zin. Dus dat kun je dit ras wel meegeven: ze vallen over het algemeen wél op. :)) Merk het zelf bijna dagelijks als ik bij mijn merrie ben (vooral met alle dagjesmensen in de zomer): ze valt op tussen al die bruinen en zwarten, maar niet alleen vanwege haar kleur. Al ben ik natuurlijk uitermate bevooroordeeld. :))

Iedereen nogmaals bedankt voor de vele reacties!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

appelflap2

Berichten: 333
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:43

ik heb d'r al es een keer een stuk over gelezen in een of ander paardenblad
maar ik vind en vond het toen gelijk al hele mooie paarden!!!!!
ik hou wel van wat apparts
ja ik vind ze prachtig!!!!

een super man!een super baby!en een super paard!
wat ben ik ook gelukkig!!!!!!!!!!!

littlegirly
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-04-10

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:26

Nou ik vind het een prachtige ras!
en de vachten van ze glimmen ook altijd dat komt omdat ze iets onder hun huid hebben waardoor het gaat glimmen:D

sukidayo

Berichten: 404
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:42

erg mooi geschreven...vol passie voor AT !!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:48

"Onbekend maakt onbemind" is helaas vaak aan de orde, goed dat jij het eens voor het ras opgenomen hebt!

ponies
Berichten: 123
Geregistreerd: 13-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:16

Nou, hier een fan van AT hoor. Wij hebben Kaspische paarden en Arabieren dus dat Oosterse ligt ons wel.
Nu hebben wij het hier meestal over de Turkoman uit Iran (louise firouz) dan de AT in hoeverre daar verschil in bestaat.
Onze Kaspische hengst (wildkleur vos) heeft dezelfde glans maar de Kaspische is natuurlijk wel heel erg verwant aan
de AT. Het eerste wat mensen altijd zeggen is wat glimt hij /hij is net goud.

Ik ben altijd juist heel bang dat het ras populair wordt. Bij de kaspische profileren de fokkers die geld ruiken met mini-arabier
en minipaard en dat is de doodsteek van het ras. Nu is er in de Kaspische weinig te verdienen en is de aanwezigheid van dit soort fokkers altijd van heel korte duur maar de schade aan type maar ook het beeld wat mensen hebben van het ras is snel gemaakt.
Wij proberen niet het ras te veranderen maar zo dicht bij het oorspronkelijke type te blijven zoals uit in Iran of op historische afbeeldingen.
Helaas heeft dit type iets grover hoofd en zwaardere opgerichte hals. Tevens is hij/zij kleiner en daardoor minder geschikt als doorgroei kinderrijpaard in Nederland en dus minder commercieel. Ook bij de Kaspische is er niet 1 type wat maar moeilijk uit te leggen is. Inteelt of zware lijnteelt geeft wel uniforme paarden zoals Friezen en Fjorden maar bij een gezonde spreiding van genen moet je soms concessies doen op type.

Toch blijft de AT toch wel op het lijstje in de top 3 staan dus wie weet in de toekomst als we ergens tegen aan lopen.
(sssttt, zijn al keer in De Wijk wezen kijken)

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:39

Even iets algemeens... Ik ben zelf behoorlijk fan van Gelders dus de AT ligt nogal ver bij mijn smaak vandaan, maar in mijn geval is het meer zo dat al vind ik het paard lelijk... dan kan ik het nog wel leuk vinden.

Er zijn eigenlijk geen paarden die ik echt niet leuk vind. :+ En ik zou zeggen dat mensen daar een beetje meer doorheen moeten leren kijken.
Ik heb bv. helemaal niks met koudbloeds, absoluut niet, en die tinker-gekte begrijp ik al helemaal niet! Maar dat betekent niet dat ik gelijk ruzie heb met iedereen die tinkers wel leuk vindt, of dat ik de tinkers op stal niet net zo plat knuffel als de andere paarden die ik voer, omdat ze nu eenmaal lief zijn. Ook al zijn ze dan niet mijn type. :+

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:41

Roane schreef:
Waar kan ik er eentje halen? }> :)) vond ze al mooi toen ik ze eens tegenkwam als klein meisje in een paardenboek :D dat was dat 'standaard' akhal theke plaatje met het 'zilveren' paard :D

Haha ja dat plaatje ken ik wel... Ik wilde er toen ook 1 :))

*\o/* Life is Flantastic *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers