"oude" pony en verharen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

"oude" pony en verharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 15:09

Al mijn pony' s zijn al uitgeruifd..op 1ntje na...mijn 18-jaar oude Welsh ruin heeft er behoorlijk moeite mee volgens mij.
Al de andere hebben hun zomervacht al maar m'n Welsh dus niet.Die heeft behoorlijk dik haar en lang ook.
Ik poets hem regelmatig maar er komt gewoon geen haar af omdat het niet los zit...Hij heeft goed geruift maar nu dus niet meer en ik vindt niet dat z'n vacht op zomerhaar lijkt...
Iemand tips hoe ik hem het beste kan helpen?(voer, vitamines..of wat dan ook????)


germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 15:11

Zal wel ouderdom zijn, de shet van 22 die ik ken zit ook nog deels in haar haar.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 15:11

heel veel poetsen!! hebben wij ook met een pony van 26 die is ook nog niet door zijn wintervacht heen..je zou evt. een scheut zonnebloem olie over het voer kunnen doen..dat helpt heel goed!!

Groetjes Nicole

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 15:13

gezond houden, vitamines, en veel borstelen. Lijnzaad schijnt ook te helpen

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 18:10

Mijn verzorgshet, hij is vier, zit ook nog dik in het haar. er is al wel wat uit maar nog lang niet alles! Scheve mond

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 18:38

Mijn 28-jarige KWPN-er is al een hele tijd door haar wintervacht. Lijnzaad en zonnebloemolie doen dus echt wel iets. Naast elke dag flink poetsen natuurlijk, en verder gewoon rijden, hoe meer bewegen hoe beter. Op naar de dertig met die ouwe sok van mij.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 18:41

Ik heb vorig jaar nog een oude hackney moeten scheren van iemand. Het beestje kwam ook niet meer door de verharing en liep na 100 meter al te zweten. Als je nog veel met hem werkt, zou ik hem scheren. Wel opletten dat je hem dan niet in slecht weer buiten laat staan.

Mijn oude ruin (27) verhaart nog steeds goed, al begint hij ieder jaar eerder met z'n wintervacht, vorig jaar al eind juli...

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 19:23

Hoi,

Ik heb mijn Welsh Cob van bijna 22, afgelopen winter regelmatig (een keer of twee) in de week Pavo Slobber gegeven en die komt (daardoor??) nog prima door zijn haar heen. Lijnzaad of olie werkt ook prima. Dat zou ik liever proberen (maar daar moet je denk ik wel op tijd mee beginnen, dus iets voor komende winter) dan scheren.

Judith

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 20:28

Voice schreef:
Hoi,

Ik heb mijn Welsh Cob van bijna 22, afgelopen winter regelmatig (een keer of twee) in de week Pavo Slobber gegeven en die komt (daardoor??) nog prima door zijn haar heen. Lijnzaad of olie werkt ook prima. Dat zou ik liever proberen (maar daar moet je denk ik wel op tijd mee beginnen, dus iets voor komende winter) dan scheren.

Judith


Tja die van mij die krijgt zowat ieder dag een bak slobber in de winter...en hij zit nog altijd "dik" in het haar..
Ik was al aan het overwegen om hem volgende winter toch maar eens te scheren (dekenmodel) dat scheelt hem toch een hoop energie in het voor-en najaar voor die "ouwe"..
Verder zal ik me ook maar eens lijnzaadolie gaan halen dan, maar krijgen ze daar dan niet rap diarree van eigenlijk?
Hij is daar nogal erg gevoelig voor namelijk en heb nou ook weer geen zin in een spetterstal Haha!

Hij werkt niet meer echt "hard" (soms een crossbuitenrit) en hij loopt iets van een 2 keer in de week rondjes met een meisje op de wei.(beetje springen enzo, maar ze is langer bezig met optuigen, poetsen en knuffelen dan rijden zelf.(vindt ik niet zo erg het gaat erom dat hij extra aandacht krijgt)

In ieder geval bedankt voor de tips, ik ga ze zeker toepassen want wil mijn sok nog lang bij me hebben Lachen


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 20:32

ons oude ponietje van 30 komt ook elk jaar slecht door haar vacht alleen dit jaar was ze de eerste met verharen, ze heeft deze winter voor het eerst een deken opgehad. zowel buiten als op stal, en dat bleek dus te helpen. het verhaal dat oude mensen het sneller koud hebben lijkt dus ook voor paarden op te gaan.

en voor nu ik zou veel poetsen, lijnzaadolie geven, en ik weet niet of je haar s'nachts buiten hebt staan misschien moet je eens denken aan een dun dekentje wie weet heeft ze het s'nachts wel een beetje koud, en houdt ze daarom de haren vast.

houd er trouwens wel rekening mee dat de zomerharen die onder de wintervacht zitten, en kunnen doordat de wintervacht er niet uitkomt, verstikken, dat gebeurde bij onze ouwe ook steeds. als ze dan verhaarde was ze bijna kaal. dat groei in de loop van de zomer wel weer dicht overigens.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 21:24

hihi, ik moest toch eerst ff bedenken wat je nou bedoelde met uitgeruifd, maargoed, ik neem dat je uitgeruidt bedoelt?

idd olie door het voer geven, lijnzaadolie kan, maar ook zonnebloemolie is een goeie oplossing.
en behalve goed door de vacht heen komen, krijgen ze er vaak ook nog een glimmend vachtje enzo van.

als ik slobber voer, gaat er bij mij een grote scheut zonnebloemolie door, dan pakt de slobber voor mijn gevoel ook beter met de olie.
over de dagelijkse maaltijd brokken s'avonds gaat er vaak een dopje lijnzaadolie door.
ff net voor dat ietsjes extra's, die van mij is dan niet zo oud (in maart 10 geworden) maar kheb toch een beetje het gevoel dat ze er moeilijk door heen kwam, wel ruien (verharen) maar het werd maar niet dunner.
ze heeft de hele winter een dun vachtje gehad (deken-beleid) maar dat vachtje werd maar niet dunner op het laatst.
ik voerde al eventjes zonnebloemolie en toen ik dat in de gaten kreeg ook maar lijnzaadolie.
dus dubbelop, maargoed, ik weet niet of het er door komt, maar die van mij zit weer goed in haar vacht zoals een zomervachtje behoort.
en knoflook snippers, niet alleen voor de insecten maar ook voor de doorbloeding ed (en ik denk dat een goede doorbloeding ook belangrijk is voor het ruien.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 22:53

Chrystal-gek schreef:
hihi, ik moest toch eerst ff bedenken wat je nou bedoelde met uitgeruifd, maargoed, ik neem dat je uitgeruidt bedoelt?
.


haha ja sorry dat bedoel ik Haha!

Hij heeft overigens heel de winter door een deken op, niettemin krijgt hij wel een dikke vacht...
Hij krijgt ook regelmatig knoflook door z'n voer, maar dat moet je der haast "inrammen" want hij is erg kieskeurig wat z'n voer betreft...

Ik zal me toch maar eens zo een fles olie gaan halen aangezien dat het meest opgenoemde middel is.
Maar ook als het hoogzomer is heeft hij eigenlijk de laatste jaren niet meer dat "dunne" vachtje die hij vroeger had.Dus of het nou aan koude ligt lijkt me raar...

Ik zal hem maar eens gaan verwennen dan, enkel hopen dat hij er geen diarree van krijgt van die olie..hoeveel geef je een Welsh Mountain daarvan? (en moet je waarschijnlijk ook rustig opbouwen) en daar gaan ze toch niet meteen heel plat vanaf (diarree dus) want olie lijkt me toch wel door de darm te "glijden" en hij is der erg gevoelig voor.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 09:23

op mijn fles stond 2 eetlepels lijnzaadolie per dag, dat vonden wij nogal ongemakkelijk met het voeren, dus hebben we net zolang een dopje gezocht die 2 lepels kon bevatten (thuis steeds met 2 eetlepels water in een dopje uitproberen, haha).
maargoed, ik denk dat het wel op de fles staat, want op de mijnes staat dat ook.
maar het ligt er natuurlijk aan, want als je een net iets andere fles koopt, kan er wel een andere gebruiksaanwijzing opstaan.
gewoon op de fles kijken dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83, lastig en 82 bezoekers