longeren met touwtjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

longeren met touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 09:22

Mijn paard heeft rechtsom moeite met inbuigen en stelling rijden.
Ik kreeg de tip om haar niet te longeren met bijzet (omdat ze daar zo lekker op kan gaan hangen) maar met touwtjes
Heeft iemand voor mij een duidelijke uitleg/tekening/foto?



germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 09:31

met touwtjes ka nop verschillende manier. De meest gebruikte is een soort dreihoeksteugel. Touwtjes van 2.5 meter nemen. Voor een lage inzet, voor bij de singel vastmaken, dan tussen de voorbenen naar het bit, vervolgens horizontaal naar de longeersingel, en dan over de schoft naar de andere kant (je neemt dus 1 touw).
Voor het hoger instellen kun je dus hoger vastmaken dan tussen de voorbenen.
Snap je het een beetje?? lastig uit te leggen hoor.
Bijzetteugels veren, dus nodigen uit om te hangen. Touwtjes doen die niet, en daardoor geeft het paard eerder na.

Ps, hoe is je ruiterbewijs afgelopen, we willen uitgebreid verslag Haha! Haha! Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 11:57

Ik vind touwtjes ook veel prettiger werken, omdat veel paarden idd de neiging hebben om op de bijzet te gaan hangen zoals je al zei. En je kan de touwtjes op veel verschillende manieren gebruiken, met verschillende manieren van inwerken. Voordeel is ook nog dat het een erg goedkoop hulpteugeltje is: bij de doe-het-zelf zaak haal je voor een paar euro zo'n 5,5 meter stevig touw.

Wat voor longeersingel gebruik je Marlous? Ik gebruik zelf een longeersingel van Kieffer, die is aan twee kanten verstelbaar en heeft heel veel ringen, ideaal dus om de touwtjes op verschillende manieren te kunnen gebruiken. Hoe je ze moet bevestigen hangt af van welke inwerking je wilt hebben.

Als je je paard laag ingesteld wilt hebben dan bevestig je de touwtjes tussen de voorbenen door aan de singel. Als je je paard wat hoger ingesteld wilt hebben dan kan je de touwtjes aan het onderste ringetje aan de zijkant van de singel vastmaken, dan door het bit en vervolgens door een van de bovesnste ringetjes halen. Je kan het bevestigen een beetje vergelijken met een slofteugel. Ik heb helaas geen foto voor je, maar er zijn hier al meer topics over geweest, even zoeken dus en als ik het me goed herinner heeft Margreet een paar dagen geleden longeer foto's op bokt gezet waarbij ze touwtjes gebruikt.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 01:48


Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 09:19

het kan nog goedkoper: strotouwtjes.. maar wel opassen dat die niet gaan schuren...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:28

Het nadeel van een bijzet is dat je paard vastzet een een bepaalde houding en je haar niet lager kan longeren. Je kan aan die dingen weinig stellen dan met touwtjes en slof.

Slof of strotouwtje maakt eigenlijk weinig uit komt op dezelfde manier uit.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 23:34

Ik heb een maand of 2 geleden een longeercursus gevolgd met Nescio. Deze werd gegeven door Gerard Hurkmans, in grote lijnen is ie hetzelfde als de "touwtjes-techniek" zoals al zovaak beschreven, met 1 toevoeging, katrolletjes aan zowel de bitringen als aan de singel.

De touwtjes lopen zo: de 2 touwtjes op dezelfde plek vast onderaan de longeersingel, aan beide bitringen zitten katrolletjes die mbv een musketon aan de ringen vastzitten, de touwtjes gaan door deze katrolletjes heen, naar de boven-of zijkant van de longeersingel (afhankelijk van hoe hoog/diep je je paard wilt instellen), weer door katrolletjes heen welke met musketons aan de singel vastzitten, naar je handen toe. Dus je hebt 4 katrolletjes: 1 aan iedere bitring, en 2 aan de boven/zij-kant van de singel. Duidelijk?

Het voordeel hiervan is dat het touw als het ware makkelijker glijd en niet schuurt langs de bitringen of de ringen op de singel. Je paard kan er niet zo makkelijk in kan gaan hangen, zolang je zelf maar mee bent met je handen.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 13:45

Prisca schreef:
Slof of strotouwtje maakt eigenlijk weinig uit komt op dezelfde manier uit.


Ik heb het laatst ook met slof gedaan, maar was wel een puzzeltje hoor (touwtjes ben ik trouwens nog erger in). Uiteindelijk heb ik ´m van onder tussen de benen door het bit gehaald; vervolgens door de ringen aan de zijkant en toen de slof over de schoft heen gehaald. Maar wat mij nu eigenlijk tegenstond is dat als ze zou gaan hangen je het niet zo snel los kan krijgen.

Heb bedacht om de volgende keer de slof wel weer tussen de benen te laten lopen en dan via het bit gewoon met een knoop over de hals en dan het gespje door de bovenste ring van de singel heen te halen... of zou dan de inwerking helemaal nergens op slaan.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:04

Longeren in het pEssoa systeem, werkt heel goed.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 18:13

Pipo schreef:
Longeren in het pEssoa systeem, werkt heel goed.


Ik ben zo gelukkig. Pling


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers