jullie ervaring met samen een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

jullie ervaring met samen een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-02 19:50

Hier ben ik erg beneiuwd naar...

Het komt eigelijk zo ik zit eraan te denken om smane met mijn schoonzus een paard te kopen (omdat ik het niet aleen mag van me ouders Boos! )
Mijn schoonzus is 18 en ik 14 dus... 1 is er iig volwassen Tong uitsteken

Maar wat is jullie ervaring hiermee?
Heef een van jullie welles samen een paard gekocht ofzo?

Groetjes Debbie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 20:41

Wij hebben er over nagedacht, maar dat zou waarschijnlijk het einde van onze relatie betekenen. Ik stel totaal andere eisen aan een paard dan Dick, en bovendien wordt het dan hommeles over wie wanneer kan rijden en op welke manier het dier gereden moet worden (ik ben tamelijk gevorderd en Dick een beginner)
Wij hebben toen besloten om twee paarden te houden, en dat bevalt erg goed.

Ik zou heeeeel goede afspraken maken, ook over lessen en bij wie die gevolgd worden (bij dezelfde instructeur), en gewoon zwart op wit zetten.

gerdien

Berichten: 75
Geregistreerd: 09-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 21:06

ik deel samen met mijn zus een pony. Het gaat hardstikke goed, we hebben nooit ruzie en hebben precies dezelfde ideeen en gedachten over de behandeling van de pony. En we delen nu bijna drie jaar een pony. Misschien scheelt het ook omdat we een tweeling zijn.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 22:24

Ik heb het 1 keer gedaan, met een hele goede vriendin.

Gelukkig heb ik na een hele grote ruzie, advocaten erbij enz mijn paardje nog wel, maar die vriendin niet meer.

Ik raad het dus ECHT af, zeker omdat jullie familie zijn!!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 22:41

Mh ik ben er niet zo voorstander van. Zou er eerder een kopen en de andere persoon erbij laten rijden.

Je moet goede afspraken maken en elkaargoed aanvoelen qua ideeen en meningen anders blijft het lastig.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 22:45

Ik zou het niet doen , denk dat de gemiddelde slagingskans hiervan op de langere termijn rond de 5 % ligt Haha! .

Al gaat het in het begin goed , op een bepaald punt is het logisch dat je een bepaalde weg in wilt slaan met je paard , en dan steeds het gevoel hebt dat de ander het voor je verpest....

Hetzij omdat je niet kunt rijden omdat de ander al gaat ,
hetzij vanwege verschillende rijstijlen en ideeen .

En als het misgaat , wat dan ?

Het kan natuurlijk goed gaan , maar de kans dat er ergernissen komen is ZO groot...

In feite ben je beide bijrijder , en is er geen eigenaar ...
Wie heeft het beslissende woord ?

Ik zou het niet doen , tenzij je zo goed met je schoonzus om kunt gaan ,
maar grote kans dat je dat dan later door een ruzie over het paard ook verpest ,
en dan heb je het leuk in de familie ... Frusty .

Jullie zullen moeten beslissen , maar denk er heel goed over na ,
er kan zoveel fout gaan !

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 23:39

Ik ga met de rest mee. Wat je inderdaad wel kunt doen, is dat één iemand het paard koopt, betaalt en alles, en dat de ander bijrijd en eventueel bijbetaalt. Maar dat er altijd één is die beslist over het paard. Zeker omdat het familie is, en je eigenlijk toch geen ruzie wilt hebben, zou ik het niet doen. Tuurlijk kan het goed uitpakken, maar ik zelf zou het risico niet nemen. Succes Lachen

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 01:21

Een dergelijk iets wil ik ook met mijn schoonzus doen, maar het paard komt geheel onder mijn hoede, kosten en verantwoordelijkheid en mijn schoonzussie helpt me mee met de verzorging.
Ik moet zelf ook nog kijken hoe ik dat precies allemaal ga doen aangezien het laatste wat ik wil meningsverschillen en ruzie is, en 2 meiden en 1 paard gaat niet altijd even goed Knipoog

Duidelijke afspraken maken dus!

Overigens heeft een tante van me een paardje gedeeld met iemand anders, daar hoorde ik ook ineens verhalen van als die ander verpest het paard door kleine kinderen erop te laten rijden e.d.
Ze was er dus niet zo over te spreken...

Nogmaals: goede afspraken dus Knipoog

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:23

Ik heb eerst samengedaan met Flair en dat was echt geen succes, Flair was toen niet van mij maar van een vriendin van me. Ik betaalde overal de helft van en we zouden allebei 3 dagen rijden en dan 1 rustdag.

Het kwam er dus op neer dat ik Flair elke dag moest doen, want mijn vriendin kwam gewoon niet en liet Flair gewoon op stal staan. Ik zat dus 3 keer in de week met een frisse pony, toen ben ik eens gaan testen. (borstels op het zadel leggen, en dan bellen of ze gereden had) En toen kwam ik erachter dat ze dus gewoon niks met Flair deed.

Ik vond het niet erg ofzo om Flair elke dag te doen, maar ze was niet eerlijk tegen me, en dat had ten koste van Flair gegaan als ik er niet achter was gekomen.

Er zijn nog veel meer dingen gebeurt waardoor ik het af zou raden, maar dan word het helemaal zo`n lang verhaal.

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-02 12:14

Ja misschien hebben jullie wel gelijk MAAR....

* ik heb dezelfde ideeen als haar.

*we willen allebei hetzelfde.

*beschikken allebei over genoeg tijd.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan..maarja...ik mag het niet aleen van mijn moeder omdat ze denkt dat ik het niet aankan,omdat er nu het een en ander speelt. (maar ik zelf vindt dat ik dat wel kan en dat wil ik dan ook erg graag laten zien!)

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:21

Met twee vrienden van mij heb ik vier jaar geleden Ra gekocht. Zij hadden het plan en hebben mij erbij gevraagd, waar ik superblij mee was. In december 2001 heb ik, doordat ik overspannen thuis kwam te zitten, met Ra moeten stoppen. Het was voor mij niet haalbaar om twee paarden te combineren met m´n werk, huishouden en andere sociale contacten. Ik heb hier veel verdriet over gehad.

Ze begrepen het wel, maar de relatie is veranderd. Nu zie ik ze zonder mij terugkomen van leuke uitstapjes, die we voorheen dus samen deden en ook hier heb ik veel verdriet van.

Als ik had geweten dat het de vriendschap op deze manier beïnvloed had, had ik het, denk ik, niet gedaan.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:29

je moet een hele goede band hebben en goed op elkaar afgestemd zijn, als de een rommel maakt en de ander moet dat opruimen kunnen er problemen ontstaan, helemaal als de een wilt rijden en de ander ook, maak daarom hele goede afspraken wie en wanneer
verder succes

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:32

absoluut niet doen!
gaat 9 van de 10 keer fout
ik heb hetzelf meegemaakt!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:47

Ik doe samen met iemand anders een paard en dat gaat perfect.
Ik ga 4x in de week, zij 3x. Op die dagen doen we de stal, paddock en wei en kunnen we dus ook rijden. Ik ga bijvoorbeeld elke zondag, maandag, donderdag en vrijdag. Omdat het vaste dagen zijn krijg je er ook geen problemen over. Het staat gewoon vast.
Als ik een keer niet kan en Madeleine ook niet doet mijn zus de stal & paddock. We hebben een schriftje waarin we alles opschrijven, wat we gedaan hebben, of als ze een klein wondje oid heeft wat ingesmeerd moet worden. We doen dit vanaf september zo en het schriftje heeft nu nog 1 lege pagina, dus we schrijven behoorlijk wat! Lachen
Het was de bedoeling dat Madeleine Aldira zou kopen maar zij heeft besloten dit niet te doen. Als ze dit wel gedaan zou hebben zou dat voor mij niet veel uitmaken, want ook dan mocht ik 4x blijven rijden.
Op dit moment zijn we dus beiden 'bijrijdster' want de pony is van geen van beiden. Ze is van onze instructrice. Dus we hebben er geen verantwoordelijkheid over als de pony ziek of kreupel wordt.
Was ik bijrijdster geworden in het geval dat Madeleine Aldira wel had gekocht, had ik ook geen verantwoordelijkheid behalve het rijden en de verzorging.
Ik denk dat het in alle gevallen beter is dat de beslissingen bij 1 persoon liggen. Vooral in moeilijke situaties zoals bv moeten laten inslapen is het heel rot als er verschillend over gedacht wordt en de pony er eventueel de dupe van wordt. Bovendien zou ik er zelf denk ik niet zo goed tegen kunnen om een pony echt te 'delen'. Ik wil wel bijrijdster zijn, ik wil ook wel eigenaresse zijn, maar wil denk ik niet mede-eigenaar zijn want vooral op het gebied van paarden zijn de meningen vaak zo verschillend.
Als ik alleen al naar mijn zus en mij kijk: we gaan bijna altijd samen naar de paarden, vinden het hartstikke leuk om alles samen te doen en zitten behoorlijk op 1 lijn, bovendien zie ik Pliva ook wel een beetje als 'het familiepaard' maar toch blijft het Marloes d'r paard. Als wij samen een paard zouden moeten delen denk ik dat dat de reden van een ruzie zou kunnen worden hoewel we nu alles prima samen doen.
Maar delen is nu eenmaal moeilijk. Zou er geen vriendschap voor op het spel zetten.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 14:42

Debbie: niet doen!
Omdat jullie (aangetrouwde) familie zijn, en er wat mis KAN gaan, zet je de familiebanden op het spel...
Als er wat mis gaat, of als jullie ook maar over iets heel kleins niet eens zijn, voelt een ander lid van de familie dit.
Deze persoon moet kiezen tussen: jij hebt gelijk of zij heeft gelijk.
Er zijn altijd kleine dingen waarbij beslissingen moeten worden genomen, en waarbij familieleden worden betrokken.
Mocht je ruzie krijgen dan hebben meerdere mensen ruzie, niet alleen maar jullie twee...
Wat je kunt doen: zij koopt een paard en jij huurt het voor twee of drie dagen per week.
Of je gaat het bijrijden voor een bepaald bedrag.

Misschien kun je aan je moeder laten zien dat je het wel kan, een eigen paard, door een tijd een paard te verzorgen/bij te rijden van iemand anders?
Dan ziet je moeder dat het jou lukt om én 5/6 dagen per week naar je paard te gaan, en ook nog al je huiswerk te maken, en je kamer netjes te houden en nog wat dingen wat ouders belangrijk vinden grijnz.

Moet je wel snel beginnen met een verzorgpaardje want in de zomervakantie kun je niet 'bewijzen dat je school met paard kan combineren', dat soort dingen.
Succes! Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:01

Ik heb Tiko, samen met mijn zusje.
We hebben wel eens een meningsverschil, maar hebben eigenlijk nooit echt ruzie over hem gehad. Je moet in ieder geval goed afspreken wie hem wanneer doet en wat er wel en niet met hem gedaan mag worden.
Je moet alleen wel een paard hebben dat er tegen kan om door twee mensen gereden te worden (je rijdt nooit helemaal hetzelfde). Ik heb een tijdje terug een paar weken moeten stoppen met Tiko, omdat hij er niet meer tegen kon opm door twee mensen gereden te worden. Toen het weer beter ging ben ik hem ook weer steeds meer gaan rijden, en nu doen we hem gewoon weer samen en heetf ie nergens meer last van. Als het even kan zou ik wel proberen om allebei van dezelfde persoon les te nemen (is bij ons helaas niet mogelijk) zodat je niet ook nog een twee verschillende instructeurs hebt die niet helemaal hetzelfde les geven.
Een groot voordeel van samen een paard hebben is dat er altijd wel iemand is die genoeg tijd voor hem heeft (wij ziten allebei nog op school en anders zouden we niet altijd genoeg tijd hebben). Nu heb ik wel het voordeel dat ik nog een paard voor iemand anders rijd dat ik bijna helemaal voor mezelf heb.
Ik denk dus dat het, zeker als je niet heel veel tijd hebt, en je duidelijke afspraken maakt, het zeker geenslecht plan is.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 13:53

xxxdebbiexxx schreef:
Ja misschien hebben jullie wel gelijk MAAR....

* ik heb dezelfde ideeen als haar.

*we willen allebei hetzelfde.

*beschikken allebei over genoeg tijd.



Dat kan wel zijn, maar dat was ook het geval bij mij,
het meisje waar ik Flair mee had was mijn beste vriendin. We deden alles samen, alleen qua omgang met Flair was het een stuk minder.

Wij hadden ook allebei genoeg tijd en dezelfde ideeen, alleen zij voerde die ideeen niet uit.
Ik heb het daar ook heel veel met haar over gehad, maar het hielp niet. Zij is nu nog steeds een vriendin van me, ondanks al het gezeur met Flair dat ik heb gehad.

Sommige mensen hebben het gewoon niet in zich om een paard te kunnen verzorgen en niet genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:23

c
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:37

Iones was in het begin van mij en van een goede vriendin. We hadden nooit ruzie om hem maar ik vond het wel teleurstellend dat de dagen dat zij aan de beurt was, ze niets met hem deed en hem gewoon de hele dag op stal liet staan. (weidegang kregen ze daar niet). DAar baalde ik echt van. Na een jaar gaf ze al op en draaide ik alleen op voor alle kosten. Ik ben naar een goedkopere stal gegaan. Ik heb geen spijt van hoe het gelopen is, ik vind het allang goed zo. Mijn droom was uitgekomen, een eigen paard. En later een eigen paard voor mij alleen, dat was nog beter.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:49

mmm... oeilijke beslissing, stel dat er ooit ruzie komt (maakt niet uit waarover) dan staat je paard tussenin, en vecht dat maar eens uit!
Of iemand gaat verhuizen...

En je moet maar net samen dezelfde "smaak: voor paarden hebben, om er een uit te kiezen voor beide!

moeilijke keus!

*Ik zou Evita eens vragen, die heeft toch samen met iemand een pony?*
wat haar ervaringen zijn!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 19:46

ik zou het niet doen want jij bent nog een puber en misschien dat je dalik denkt dat jongens belangrijker zijn en dan zit je schoonzus met het paard en jullie ideetjes kunnen ook veranderen

ireentjuh heeft idd evita samen met iemand anders
ik zou het dus nooit doen! ik zou eerst een paard samen met een kennis van mij krijgen maar dat is toen niet verder doorgegaan

nu heeft zij ook andere interesses (ze is 18, heeft nu een huis gekocht,samen wonen etc etc)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 21:11

Mijn eerste ponytje was een shetlandertje die ik samen emt een vriendin had. Zij had Dorus al, ik ben m toen gaan verzorgen en het klikte heel goed en toen hebben we samen met onze ouders een contract getekend dat dorus voor de helft van mij was.. Oh wat was ik blij die dag. Knipoog Lovers We hebben hem samen een beetje ingereden enzo en bij ons ging het heel goed. Maar soms ook wat minder.. Bijv. in de zomervakantie sliep zij met andere van die stal in een tentje in de wei. Je moest daar zelf voeren.. Ik kwam altijd trouw elke ochtend, en toen ik in de zomervakantie kwam liep zei daar al rond omdat ze daar had geslapen, nou dan vond ik niet eerlijk, als zij er toch was had zij ook wel kunnen voeren aangezien ik een uurtje later een bosrit ging maken op de manege. Maar echt ruzie hebbenw e nooit gehad. We zijn eigenlijk altijd samen bezig geweest. Samen gepoetst, samen gement.. enz enz. Lachen

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 21:26

ik deel punk samen met mijn zus, en het gaat goed.
in het begin wel eens meningsverschillen gehad, maar daar spreek je over en je lost het dan op!

in de kosten van het paard scheelt het enorm, je betaalt samen de stalling, het voer, z'n spuiten, enz.
als je dat prima regelt van te voren moet het goed gaan!

ik heb er geen spijt van!!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 21:41

ik zou het je wel afraden, maar asl je nou de allerbelangrijkste punten zwart of wit zet, dan zou het eigenlijks niet fout kunnen gaan tenzij iemand zich er neit aan houd en dan bijv. ook eens chrift en dat julie hem/haar bijv. maximaal 2 rustdagen geven dat hij helemaal vrij heeft en dat opschrijven in eens chrift, zodat de ander gewoon z'n plichten meot doen en rijden of longeren of what ever..

volgens mij meot het dan wel goed komen Lachen