Plaats in kudde bepaalt gedrag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Plaats in kudde bepaalt gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 16:26

Buddy staat, zoals jullie misschien wel wisten, nog een paar dagen in de opfok. Hij stond er met 1 hengstje en 2 ruinen. In het begin werd al gauw duidelijk dat Buddy onderaan in de rangorde stond. Het is een scheet en je mag alles met hem doen, je mag hem overal aanraken en is in zekere zin best onderdanig richting andere paarden en mensen. En ik denk dat het bij sommige mensen raar in de oren klinkt, omdat hij nog een echte hengst is. Zegt in mijn ogen niets, maar sommigen hebben altijd een stereotype paard in gedachten bij het woord hengst.

Ik vraag me af of dit gewoon zijn karakter is, of omdat het met de plaats heeft te maken die hij in de 'kudde' had.

Wat denken jullie?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 16:45

Ik denk dat zijn character zijn plaats in de kudde bepaald, en niet de plaats in de kudde het character. Als hij niet zo'n knokker is, of in zijn geval de hormoontjes nog niet aan het opspelen zijn, zal hij de confrontatie minder snel zoeken dan als hij anders in elkaar zou steken.

Maar het zou best kunnen dat hij, als hij eenmaal uit de kudde vandaan is, binnen staat en aan het werk moet, zich ineens als een heel ander paard ontpopt.

Bedenk wel: stille wateren hebben diepe gronden.

Je suis Charlie.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 16:46

Ik denk dat het een combinatie is. Omdat hij blijkbaar niet zo dominant is, is hij ook laag geplaatst in de kudde.


Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 16:53

*Marije* schreef:
Ik denk dat het een combinatie is. Omdat hij blijkbaar niet zo dominant is, is hij ook laag geplaatst in de kudde.


dat was nou precies wat ik ook wilde zeggen..!! Haha!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 17:29

Hetzelfde als de reacties hierboven ...... MAAR !

Een vriendin van mij heeft een ruin die erg dominant is.
Zowel naar mensen als naar paarden , maar vooral naar mensen.

Ze had een zielig hengstje gekocht op de paardenmarkt en die is de eerste paar jaar ergens anders opgegroeid.
Heel lief ding !

Toen de hengst bij de ruin in de wei kwam werd de ruin alle kanten op gejaagd en heeft meerdere malen een (poging tot Haha! ) verkrachting in een hoekje doorstaan .....

Ofwel dat dominante ding had helemaal niets te vertellen in de wei ,
maar bij mensen was 'ie nog net zo dominant.

Kan zelfs nog dominanter worden om te compenseren voor de wei ,
kwestie van ego even opkrikken bij een zwakkere Knipoog

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 19:22

ik weet niet hoor..
de eerste dag dat ik mijn pony had gooide ik hem los met de pony van mijn vriendin. hij liet zich heel makkelijk overwinnen, die andere pony wilde de baas zijn en hij gaf meteen toe..
maar, tegen mensen en onder het rijden ook tegen andere paarden is hij heel anders...misschien ligt het er ook aan dat die andere pony een merrie is(hij is ruin), maar hij gaat dus alleen met die pony los(andere prive pony mept)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 19:36

Ik denk zeker als je paard rustig is van karakter en hij idd niet zo'n knokker is hij onderaan in de rang staat.

Ik vind dus ook als je een 3 jarige koopt, die in de groep staat, je zo ook al heel goed kunt zien met wat voor karakter je te maken krijgt.
Dus 1 waar je zeer steving in je schoenen moet gaan staan omdat hij ook altijd de leider over jou wil zijn, of 1tje die het wel allemaal goed vind.

Natuurlijk is verdere opvoeding van groot belang.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 19:46

Daar zit wel wat in Kawa.
Nu bekijk ik gelijk mijn paarden eens(leuk als je er meerdere hebt)

Felix is een echt mans typtje, altijd druk en in de weer, staat dus ook niet stil en is altijd wel in voor een ritje.
Hij is dan ook vaak de baas op het land. Mits Parcival er niet bij staat(ook haf) want dan is die de baas en staat felix 2e in rang. Er staat geen merrie bij dus een ruin is de baas.


Danno is een veel rustiger typje, staat braaf stil en bekijkt alles eens goed, als ie weet dat ie niet bij me weg kan gaat hij rustig staan wachten(meestal behalve gister toen was hij iets drukker)
In de wei staat hij op dit moment wel bijna onderaan in rangorde. Maar dat wil niet zeggen dat hij af en toe de uitdager is.
Hij soliciteert regelmatig naar een paar klappen bij felix(vooral als ze met zijn 2en in de bak staan.) door hem uitdagend in de kont te bijten.
Ik rijd hem nog niet zoveel dus daar kan ik nog niet veel over zeggen, hij wil wel graag lopen dat wel.
Maar leert best langzaam hij is wat dom.

Ik vind het altijd leuk om naar kudde gedrag te kijken, kan er zo een uur bij gaan zitten.
Vandaag viel vooral op dat paarden zo heftig reageren op veulens.
Erg nieuwsgierig zijn ze dan.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 21:31

Dominantie heeft met karakter te maken en is afhankelijk van de plaatsing van de merrie (de moeder dus).
Als de moeder in de kudde hoog geplaats was/is zal ook haar veulen hoger in rang staan, ondanks zijn jonge leeftijd. Komt hij later in een andere kudde terecht dan zal de rangorde weer opnieuw vastgesteld worden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-02 01:07

Inderdaad, dus ik begrijp dat het van twee kanten mogelijk is.

- hij staat onderaan in de kudde - softie Haha!
- hij is een softie - onderaan in de kudde Haha!

Maar ik houd er wel rekening mee dat zijn gedrag kan omslaan, wanneer hij 'naar binnen' gaat en uit de kudde wordt gehaald. Hij gaat uit de opfok, en dan overdag de wei in. Hij zal dan hoogstwaarschijnlijk eerst met wat andere hengstjes en ruintjes komen te staan, omdat hij dan nog maar net geruind is, en dan nog vruchtbaar is. Dan zal dus opnieuw de rangorde worden bepaald.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 12:52

ik denk dat het met 2 dingen te maken heeft

1: zijn karakter wat hij van zijn pappie en mammie heeft meegekregen.
2: zijn opvoeding en omgeving waar hij nu in staat.

Bij 2 bedoel ik eigenlijk dat wanneer een mens bijvoorbeeld tussen allemaal arrogante mensen woont, die persoon zich waarschijnlijk ook arrogant gaat gedragen na verloop van tijd. En andersom natuurlijk ook.
De ene persoon wordt hier heel stil van, en de ander gaat gewoon keihard ook stoer lopen doen. Dat is afhankelijk van het karakter, maar kan dus wel heel erg beïnvloedt worden door de omgeving.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, DotBot, Trendiction en 92 bezoekers