zadelmak.....of niet?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

zadelmak.....of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 18:18

barley is nu al weer acht maanden onder het zadel. Ze wordt maar twee a drie keer in de week gereden dus alles gaat rustig aan. Ik heb er zelf ook op gereden totdat ik eraf donderde en mijn rug brak. Maar goed daar wilde ik het niet over hebben.

Ik ben in augustus begonnen met het zadelmak maken. dat duurde twee weken eer ze eraan gewend was. Nu dacht ik dat ze na al die tijd wel goed gewend was aan het zadel. maar wat gebeurde er gisteren.

Ik heb een nieuw dekje gekregen voor mijn verjaardag.(babyblauw met een wit biesje maar dat terzijde) Ik wilde het wisselen maar had even geen bokje bij de hand. Ik legde het dekje dus op de rug van Barley om daarna het zadel erop te leggen en het dan vast te maken. Ik draai me om om mijn zadel te pakken toen ik schrok van een geluid.

Barley keek blijkbaar achterom. Ze voelde het dekje natuurlijk niet en schrok zich wezenloos. Ze galoppeerde van de poetsplaat. Mijn broertje stond erbij en greep vlug het halstertouw. Ver kwam ze dus niet.

Weer terug op de poestplaat het dekje goed laten zien. Ze vond het maar wat eng. Gek paardje. Echt zadelmak is ze dus niet echt. Wat vinden jullie. Of zou ieder paard dit kunnen gebeuren?

Goed dat mijn broertje helemaal niet bang is uitgevallen. Hij weet niets van paarden maar kan echt heel goed met Barley omgaan. Hij wil ooit nog eens op haar rijden vertelde hij. Nou eerst maar eens goed inrijden. Want dat is ze nog steeds niet. Ze is ze fris. Als je je teen beweegt wil ze al harder gaan. Ze schiet nog echt weg van beendruk. Verder heeft ze haar hoofd heel hoog in de lucht. Ze is een echte sterrekijker.

Anky wil paarden die goed voor het been zijn. Nou dat is Barley wel.
Maar goed. Schrikken jullie paarden ook nog van dingen op de rug? Dacht dat ze nu toch wel gewend was aan zulke zaken. Blijkbaar niet dus.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:29

He Heike, dat is idd niet erg prettig! Vercshilt echter wel per paard! Ik kan Voice al wat dan ook op haar rug leggen, zonder dat ze er ook maar wat om geeft. Succes, ik hoop voor je dat het over gaat.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:39

Is per paard verschillend denk ik....
De mijne kan het werkelijk niet schelen wat je op zijn rug legt al is het zo'n wit opstapje van de blokker Haha!
Ik moet echter niet proberen op zijn rug te springen, aangenomen dat ik dat zou kunnen Knipoog

Verwissel je vaak van dek? met felle kleuren zoals dat blauw?

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:16

Ze heeft het dus juist niet gevoeld en daardoor heeft ze zich rotgeschrokken toen ze ineens dat ding op haar rug zag liggen.
Een vrij logische reactie van een paard.
Volgende keer iets duidelijker maken dat er wat op haar rug ligt(beetje druk geven met je handen of eerst ff laten ruiken en langs de hals en dan erop leggen)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:20

Kawa had ook zoiets.

Een nieuw dekje dan stond hij om te kijken. ook onder het rijden wilde hij dat. En je zag dat hij het dekje eng vond.

Als ik een nieuwe deken op gooi wil hij dit in eerste instantie niet, dan moet hij eerst even ruiken. Is de deken vaker op geweest kan het hem niet schelen dat je de deken erop gooit.

En met zadelmak maken had hij zwarte peesbeschermers.
Maar de eerste keer op concours witte.
Hij heeft 10. min raar zijn voeten opgetild en zijn koppie naar beneden om zijn beentjes te kunnen zien Haha!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:27

verschilt per paard is mijn ervaring.
Tender kijkt van begin af aan nergens naar.
Prokaznjek is 2 jaar langer onder het zadel, maar die miemelt elke dag overal over: het dekje, het zadel, benen optillen als je de peesbeschgermers omdoet, etcetc. Is er ook niet uit te krijgen, het zit in hem.

Veel rare dingen (ander kleuren dekjes, expres ruig ermee doen etc) doen, niet boos worden, gewoon negeren. Misschien helpt het, maar ik vraag het me af...

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:37

Spot kan overal een probleem van maken, en dit is ook zoiets. Zeker als ze niet echt rustig vaststaat, dan wil ze van een los dekje wel eens gaan hangen en op vreemd terrein vind ze het doodeng. Ieder paard heeft z'n eigen afwijkingen he, zo is zij heel bang voor allerlei stomme kleine dingen die ze al lang kent, zoals vliegenspray (heel erg) vreemde mensen die richting haar hoofd hun handen omhoog doen en tegenwoordig van fietsen achter de heg, terwijl ze geen krimp geeft als er op 2meter hoogte een kudde helikopters over komt. Bij wijze van spreken...

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 21:31

Cowgirl je hebt wel gelijk hoor. Ik moet gewoon iets zorgvuldiger gaan worden met die dingen. Haar gewoon laten voelen waar ik mee bezig ben.

Maar ja met Julius deed ik die dingen gewoon en nu doe ik ze ook zonder er soms bij stil te staan.

maar aan de andere kant. Ze schrikt wel vaker om niets. Gisteren blijkbaar met aansingelen. Ineens schrok ze en blies ze zich enorm op.

Och ja een jong paardje he? Ze wordt nu bijna vier maar je zou denken dat ze pas net drie is. Ze is nog zo onervaren. Ze heeft ook veel meegemaakt in dat ene jaartje. Van 'niet eens kunnen aanraken' tot 'rijpaardje'. Is ook niet niks.

En runningkawa. Maf paardje heb je toch ook. Maar wel een leuk verhaal...later. Op het moment is het wat minder denk ik

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:47

Cerise is ook nog wat onervaren, en kan soms van de stomste dingen enorm over de zeik raken.
Bijvoorbeeld een bilriem van een dunne deken die ik vergeet af te doen, en als ik dan de deken eraf schuif voelt ze dat riempje dat zacht tegen haar been en bil drukt. Gevolg: snuivende Cerise die gaat hangen aan het touw waaraan ze vast staat, ik kon haar kalmeren maar voelde erna haar hart nog kloppen!

Aan de andere kant is het vaak ook aanstellerij, wanneer ze bijv. te veel energie heeft kan ze net doen of ze schrikt van een lijn die extra wappert, terwijl ze die al honderd keer op dezelfde manier heeft meegemaakt, de dag ervoor nog.
Vanavond bijv. rijles, ik wilde met haar aan de hand naar de buitenbak stappen, maar mevrouw durfde zogenaamd niet langs de bakrand omdat daar een traktor aan de zijkant stond.
Terwijl ze thuis op het erf en ook op de weg alleen ietsje dribbelt bij een traktor, maar er verder gewoon langs loopt.
Nu was het echter
"Vier hoeven in 't zand en ik verzet geen poot meer, dan hoef ik meteen niet naar de les gnagnagna.
Vrouwtje merkt vast niet dat het aanstelleritus is toch?" }>

Op zo'n moment dan is ze heus niet zo heel erg schrikkerig, maar gewoon wat opgewonden, nogal energiek, en probeert dan steeds een reden te vinden om te 'mogen' schrikken.
Ben benieuwd wat ze bij een fel dekje probeert, ik heb nu alleen nog maar donkerblauw/groen en zwart gehad.
Hmmm wat dacht je van een fluoriserend rose, of een fel-oranje met lichtgroene strepen? *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 07:05

Het is per paard echt heel verschillend. Ik weet wel dat het bij mijn paard dik 2 jaar heeft geduurd voordat hij een beetje verstandig reageerde op dingen op en rond zijn lijf. En ook nu is het altijd nog oppassen. Zo zal ik het ook nooit in mijn hoofd halen om eens enthousiast naar iemand te zwaaien als ik op de rug van Lois zit, maar zulke wijheden heb ik inmiddels verworven door schade en schande Knipoog
\Met een jong paard moet je altijd goed nadenken waar je mee bezig bent en sommige jongen paarden reageren veel heftiger op vreemde dingen dan andere.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 07:53

wij hebben sinds kort een 3 jarig hengstje. Harold heeft er nu 2 x opgezeten. Hij geeft helemaal nergens om. Je stapt er zo op. Maar blijkbaar gaat het niet altijd zo Lachen . Is er niet met ander voer nog iets te veranderen aan het schrikkerige van Barley?

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 07:57

heeft een verz pony van mij ook een keer gehad. Ik legde een wit dekje op zn rug (we hadden wedstrijd, de eerste keer). Meneer vond t maar raar maar bleef wel staan (fjord he Tong uitsteken ). Inmiddels geeft ie er niet zo veel meer om. ach we zijn nu ook al weer 2 jaar verder

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 08:14

Zadelmak is ze zeker wel, anders kun je haar niet rijden, maar het is gewoon een wat ril en vlug dier.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 08:20

die van mij heeft dat ook heel erg snel op het ene moment is er niks aan de hand maar op het volgende moment dan schiet hij er zo vandoor. maarja hij heeft nou eenmaal veel arabier in zijn bloed. maar zadelmak is die van jou wel hoor. anders kan je er niet op rijden en dat kan je wel.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:55

Dat is echt verschillend per paard. Omar maakt het niks uit, al ga je onder zijn buik een tent bouwen, hij vindt het wel best zolang hij maar aandacht heeft. Gisteren voor het eerst een rondje gedraaid in het zadel, heel spannend hoor (hij is een jaar onder het zadel). Shadow daarentegen is een echte schijtluis, een ander halstertouw is al eng....

:evaw:

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:15

Wat het ook zou kunnen zijn... mijn paarden zijn bang voor witte dingen. Een wit sjabrak voor hun neus en ze slaan op tilt... Verward Als het op de rug ligt gaat het wel goed hoor. Maar misschien dat Barley het zo eng vond omdat het heel lichtblauw is? Reageert ze ook zo bij donkere kleuren?

BTW heel erg voorwaarts zijn, wil nog niet zeggen dat een paard goed aan het been is. Sommige paarden zijn heel loperig en andere juist sloom, maar goed aan het been zijn staat daar los van.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:21

Ik ken een paard (12 jaar oud) die zelfs verschrikt reageert als er een ander zadel op zijn rug wordt gelegd. Dat minieme verschil voelt hij al en ziet hij als zeer bedreigend.

Ik ben bang dat dit gedrag een beetje bij Barley hoort en dat je het er nooit helemaal uit zal krijgen. Toch maar gewoon veel oefenen met verschillende "enge" dingen, wie weet lukt het je om haar zoveel vertrouwen te geven dat ze in de toekomst niet zo snel meer in paniek raakt.

Er is inderdaad al heel veel gebeurd in een jaar tijd, van "wild" paard is ze nu een te berijden bijna vierjarige! Knap hoor!

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:34

ik heb een hele gekke Fries gereden die doordraaide als er iets abnormaals (zwaaien, dekje dr op, zadelmak maken) gebeurde, maar die in het werk absoluut geen inzet toonde en nadat de bluf en bombaire eraf was sloom werd (totdat je per ongeluk scheef gaat zitten ofzo).
De WPN-er wat ik nu rijd is andersom, kan je volgens mij wel voltige op doen, maar is in het werk heet.

Citaat:
BTW heel erg voorwaarts zijn, wil nog niet zeggen dat een paard goed aan het been is. Sommige paarden zijn heel loperig en andere juist sloom, maar goed aan het been zijn staat daar los van.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 19:24

Heike schreef:
Och ja een jong paardje he? Ze wordt nu bijna vier maar je zou denken dat ze pas net drie is. Ze is nog zo onervaren. Ze heeft ook veel meegemaakt in dat ene jaartje. Van 'niet eens kunnen aanraken' tot 'rijpaardje'. Is ook niet niks.



Ik denk dat je daarmee de spijker op z'n kop slaat Heike. Ik denk dat de instincten wat dieper bij Barley zitten als bij een paardje wat gewoon opgegroeid is bij mensen. Ze heeft het tenslotte de eerste 3 jaar van d'r leven zelf uit moeten zoeken. En wat betreft het niet voelen van het sjabrakje, dat heeft ze heus wel voelen zitten. Ze voelen zelfs een vlieg zitten. Vergeet niet dat een paard een gewoontedier is en dat soms de kleinste veranderingen voor hun een groot probleem kunnen zijn. In dit geval de kleur misschien.
Ik moet zeggen dat je het al aardig ver geschopt hebt met Barley. Keep it up Heike Knipoog

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:48

Dat verschilt denk ik per paard en je moet gewoon je tijd nemen.

Ik heb nu een leuke ruin staan, die ik inrijd voor de eigenaren. Hij was met een week zadelmak, in de tweede week kon ik erop en nu zitten we op 3,5 week en kan ik los opstappen en loopt ie mooi rond en nageeflijk. Overgangen kent ie al, nou alleen het evenwicht in orde maken en wat meer sturen. In stap laat ie zich mooi afwenden etc, maar in draf is het nog een ongeleid projectiel, haha!
Maar deze heeft een heel rustig karakter. Hij schrikt wel snel, maar is heel makkelijk gerust te stellen. Echt rare bokkesprongen heeft ie nog niet gemaakt.

Maar je kan ook een wat zenuwachtiger paardje treffen en dan duurt het wat langer.

Groetjes Suzanne

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 10:51

Jurga schreef:
He Heike, dat is idd niet erg prettig! Vercshilt echter wel per paard! Ik kan Voice al wat dan ook op haar rug leggen, zonder dat ze er ook maar wat om geeft. Succes, ik hoop voor je dat het over gaat.


leuk he dat doe ik met Symphony ook 9 mei 2002. dat is zo fijn van je eigen veulen fokken.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 12:36

Tja, zoals er al meer is gezegd, het verschilt toch echt per paardje. Ik ken pony's die ik tijdens het inrijden zonder enig probleem met allerlei nieuw spul kom benaderen. Ook het opstijgen en het wegrijden gaf geen problemen. Of ze snapten waar ze me bezig waren is een ander verhaal.

Maar zo ken ik ook pony's die je na 6 jaar zowel onder het zadel als in het tuig hebben gelopen, alsnog willen vluchten omdat ze ander tuig opkrijgen, waar toevallig een zilveren knopje extra aanzit. Hun vertrouwen moet gewonnen worden, uit frustratie afstraffen is echt not done.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 15:43

Met mijn paardje kan ik alles doen. Hij is erg goed van vertrouwen (wat misschien in bepaalde gevallen ook niet zijn beste eigenschap is, bijvoorbeeld vreemde mensen e.d), en ik denk dat het zadelmak maken bij hem heel goed zal gaan. Ik kan nu al alles met hem doen, zonder dat hij het erg vindt. Tijdens het borstelen (ik heb er af en toe alvast een borsteltje over gehaald) leg ik weleens een borstel op zijn rug. Hij maalt er niet om Lovers Trots op mijn superlapjespaard *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 18:33

Mijn paard was ook erg lastig met zadelmak maken, en dat heeft dus ook heel erg lang geduurd. Hij vond het erg eng als je op steeg, en afstijgen. Altijd was hij daar bang voor. Na een maand ofzo, was de schrik er een beetje af. en nu een jaar later is er dus geen vuiltje meer in de lucht. Jonge paarden kunnen gewoon heel raar reageren op nieuwe dingen. Soms denk je er zelf helemaal niet bij na. Koe


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celebi, Eve_Nie, Mark0919, Melzazu, Naskur11, Slmt9, Vagabondo en 37 bezoekers