Rhino

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-01 23:12

Hallo, er is hier in de buurt Rhino uitgebroken, hier ongeveer 10 km vandaan. Weet iemand precies wat het inhoudt voor je paard en wat de consequenties zijn? Alvast bedankt! Verward

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 01:27

Rhino geeft verlammingen. Meestal wordt het optreden van verlammingen voorafgegegaan door een ontsteking van de voorste luchtwegen. De paarden zijn dus een beetje verkouden. Soms zie je bij zieke dieren ook dikke benen.

Als er op een stal Rhino ontstaat dan denken veel mensen in eerste instantie dat het om een verkoudheid gaat. Totdat 4 tot 14 dagen een of een aantal dieren zenuwverschijnselen gaat vertonen. Paarden zijn in het begin wat slap en een betje ongecoordineerd. De staart is meestal ook slap.

De paarden hebben meestal geen koort of juist een lage temperatuur. omdat de anuskringspier minder spanning heeft wardoor de anus openstaat.

De ataxie is het sterkst in de achterhand. In sommige gevallen blijft het daarbij en verdwijnt het weer vanzelf. Soms is het zelfs zo gering dat je het niet eens opmerkt. In andere gevallen treed ernstige ataxie op. Daarbij kunnen parden zelfs omvallen.

De blaas is dan ook vaak verlamd en er ontstaat een overloopblaas.

Aangetaste dieren blijven meestal vrij normaal reageren en de eetlust blijft hetzelfde. dat geld ook voor die dieren die niet meer overeind kunnen komen. wanneer dat gebeurt(meestal binnen 24 uur na het begin van de ziekte) kan het verergeren en rakt het dier in een coma en sterft,

Als dieren niet kunnen opstaan hebben ze ene kans als je ze goed verzorgd, Een grote stal met strobed zodat ze zich niet kunnen beschadigen. verder regelmatig omrollen anders komen de longen in de verdrukking. paarden die wel kunnen staan zolang mogenlijk overeind houden.

De vooruitzichten van paarden die kunnen blijven staan is redelijk goed. Na enkele dagen zie je al verschil hoewel de genezing soms wel jaren in beslag kan nemen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 08:27

Cody, bij ons op stal zijn eens 2 paarden doodgegaan aan Rhino. Van dit soort berichten raak ik redelijk in de stress. Zou je alsjeblieft willen vertellen waar het ongeveer is, desnoods alleen provincie, zodat ik weet of ik nog rustig kan slapen?
Ivm de MKZ mogen we toch het erf al niet af, dus veel extra maatregelen kunnen we niet nemen, maar toch. Evt pb, maar ik wil heel graag weten waar het ongeveer zit.
Kleine aanvulling op het verhaal van Heike, er zijn twee soorten Rhino. Van het eerste soort hebben paarden, behalve inderdaad verkoudheid en evt koorts verder geen blijvende schade, maar drachtige merries abborteren hun veulen en vaak ook in laat stadium dat het extra triest maakt. (veulentje is om te zien al 'af'en het is te laat om opnieuw te dekken) Van de tweede variant kunnen ze dus de verlammingsverschijnselen krijgen. Die heerste in maart ook erg rond de Midden Beemster (sorry Jura, maar dat was toen, toen stond jij er nog niet) maar ik dacht eigenlijk dat door de MKZ de verspreiding gestopt was en dat we er weer tot het najaar c=vanaf zouden zijn. Er zijn meestal 2 golven, maart en ong. september.