Het is niet echt dat der wat mankeert, maar ze wordt wit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Het is niet echt dat der wat mankeert, maar ze wordt wit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 21:56

Renske is dus normaal gesproken vos. met witte benen, maar nu, krijgt ze overal witte plekken. Het kunnen geen drukkingen zijn, of schimmel, ze is niet op de leeftijd dat ze grijs hoeft te worden ( 5 jaar ) wat kan het zijn ???

Groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!


SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:28

ik denk toch dat ze helemaal wit gaat worden ze is een schimmel en is vos geboren of heb ik het nou mis en kan dit niet?? Verward

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:04

Volgens mij kan ze nooit wit worden. dan zou je het allang eerder hebben gemerkt. Als het wel zo zou zijn dan heb je een super bijzonder paard, welke vos wordt nou ineens wit/ schimmel?? Het zou wel kunnen dat ze stekelharig wordt. Op de foto's die je had geplaatst in het andere forum kon ik helemaal geen witte plekken zien eerlijk gezegd. Dus ik denk gewoon stekelharige vos.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

schimmels en zo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:02

Het is zeer goed mogelijk dat een schimmel als vos met aftekeningen wordt geboren, en ik vind 5 jaar niet oud om nog te beginnen met verkleuren, alleen gebeurt dit meestal niet als witte vlekken overal. Schimmels (volgens mij tenminste) beginnen meestal op hun hoofd en dan hun lijf met manen en staart als laatste.
Verder heb ik niet echt antwoord op zomaar witte vlekken overal.
Wat wel bekend is dat kan gebeuren (en men weet niet waarom of hoe) zijn plotseling opkomende witte vlekken, meestal rond ogen en mond maar ik ken ook een paard dat nu met witte oorpunten rondloopt. Je kan daar niets tegen doen, alleen hopen dat het niet verder gaat als je het lelijk vind

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 13:44

Worden de haren wit of wordt de huid (rond snuit en/of ogen) wit. In dat laatste geval zou het kunnen duiden op een licht vitamine/mineralen tekort. Je zou in dat geval eens kunnen proberen wat granenmix (1 of 2 handjes) bij te voeren. Een merrie (vos) bij ons op stal kreeg ook last van huidpigment verlies en die reageerde heel goed op de granen. De plekjes zijn weer helemaal weggetrokken.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 15:11

Idd. Avalon. Het kan idd een mineralen tekort zijn. De witte spikkels worden meestal veroorzaakt door een gebrek aan koper. Het schijnt ook bijna alleen maar bij vossen voor te komen. Waarom weet ik niet. Ik zou een voedingssuplement geven met koper er in. In de meeste zit het.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 17:19

ja gewoon de haren worden wit, ik zal idd eens een kopersuplement dan halen.

THNX

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 22:26

Terwijl Marena in haar zomerpakje kwam ondekte ik ook steeds meer witte plekken en plekje , in grootte varierend van een dubbeltje tot een riksdaalder...

Op hals , flanken , buik , kont....

Heel erg raar , zou het kunnen dat die vlekken in haar "wintervacht"
(nauwelijks lang haar) niet zichtbaar waren ?

Of kunnen ze zomaar ineens opgekomen zijn Verward

Lijken gewoon littekenplekjes .
Op haar hals had ze al 2 kleine witte vlekjes in wintervacht.
Nu zijn die 3 x zo groot.
Maar 1 op haar flank/buik is een flinke rijksdaalder die had ik zeker weten moeten zien als 'ie er al maanden zat....

Misschien hetzelfde , of bedoel jij net iets anders ?


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 01:08

Heeft ze een schimmel ouder? Als ze die NIET heeft kan ze ook GEEN schimmel worden!

Wel krijgen veel stekelharigen langzaam steeds meer witte haren, als er veel op 1 plek zitten, kan dat op een vlek lijken. En stekelharige heeft ook in de zomer meer witte haren dan in de winter, dus waneer ze verhaard zie je het verschil het meest.

En idd kan een schimmel op 5 jarig leeftijd pas 'beginnen' met 'schimmelen', al komt het vaker voor dat ze eerder beginnen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 22:27

Ze heeft geen schimmelouders, En er zit verder ook niets stekelharigs in haar familie.

Ik bedoel idd het zelfde,

Groetjes

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Homerup en 93 bezoekers