Hensten en ruinen..bij elkaar???

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Hensten en ruinen..bij elkaar???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 18:55

Hai allemaal,

Ik heb net weer een behoorlijk gevaarlijke situatie mee gemaakt op de manege.
Een meisje van een jaar of 14 kwam op haar fjordenhengst naar de manege om een kennis met haar fjordenruin op te halen.
Het meisje met de ruin staat even naast de hengst,de hengst slaat met voorbeen,meisje van ruin schrikt zich rot maar houd toch haar paard vast,vervelgens begint die hengst te trappen en bokken en raakt het meisje met de ruin op de borst en op haar knie.

Ik was nog net op tijd om die ruin te pakken maar dat meisje had behoorlijk wat pijn,ze zou naar de EHBO gaan.
Ik ging echt helemaal uit mn plaat want ik vind dat je niet zomaar een hengst bij een ruin kan zetten.Zeker niet als ze elkaar niet kennen.
het was zo ontzettend gevaarlijk.Bovendien was dat meisje ook niet echt snugger.Ik zei tegen haar dat je hengsten en ruinen niet zo maar bij elkaar kan zetten..ze zegt ''ja dat weet ik ook wel...blablabla''(met andere woorden ik kreeg een grote bek terug).

Wat vinden jullie hier nou van?Heb ik gelijk??

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 19:09

Ik ken et hele verhaal natuurlijk niet maar ik erger me soms rot aan amateurs met hengsten die amper weten waar ze mee bezig zijn. Levensgevaarlijk!

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 19:25

Ja absoluut ben ik het helemaal mee eens.Het is ook levensgevaarlijk.Ik heb zelf weinig ervaring met hengsten,maar ik weet wel dat het geen makkie is om een hengst te hebben en dat je niet zomaar een hengst aan kan schaffen.

Dit meisje vind het gewoon ''stoer'' om een hengst te rijden ,nou ja rijden het is meer vooruit slaan en schreeuwen.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 20:20

niet zozeer een hengst en een ruin een merrie een een ruin gaat ook niet zomaar goed!!!Bij de manege waar ik rijd hebben ze 3 hengsten maar er is (volgens mij) nooit wat gebeurd.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:02

Niet om het een of ander, maar eergisteren nog stonden Loretta (9 jaar) en haar dochter Terra (bijna 2 jaar) zoals gewoonlijk samen in de wei. Ze zijn allebei hier geboren en komen dagelijks in de hand, ze zijn normaal netjes opgevoed. Op het moment dat ik Loretta uit de wei ging halen kwam Terra, speels en nieuwsgierig als ze is, te dicht bij haar moeder in de buurt, en die gaf een BRUL en sloeg huizenhoog met haar voorbeen naar Terra. Ik had geluk dat ik er nog niet tussen stond!
Ik wil maar zeggen, het kan altijd gebeuren, al ken je de paarden nog zo goed en al kennen ze elkaar goed!!!!!!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:02

Ik verbaas me er ook vaak over hoe gevaarlijk PAARDENMENSEN nota bene bezig zijn Verward Ook bij ons op stal hoor, mensen die blindelings achter Pliva langswandelen als ze op de gang staat voor het opzadelen en dan een klopje op de kont geven.
Of als mensen vreemde paarden bij elkaar laten neuzen, dan doe ik al een stap achteruit, wachtend op de IEEEEEEH met een maai van het voorbeen...
Of tijdens het poetsen de kastdeur achter de paarden open laten staan zodat ze daar tegenaanlopen en zich vervolgens lam schrikken.

Dat zijn een paar voorbeelden van die situaties waarbij ik mijn hoofd al afwend van Scheve mond

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 22:51

Ja, ik erger me ook dood aan mensen die niet weten hoe ze met een hengst om moeten gaan en hem daarbij ook alleen maar voor het stoere hebben. Het is overigens vaak voor het paardje zelf ook niet leuk.
Maar ja, wat doe je eraan.
Hengsten en ruinen gaan bij ons over het algemeen makkelijk bij elkaar, mijn paardje (een hengstje (nog Knipoog ), stond ook bij een hengst en twee ruinen (opfok). Ging prima.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 00:04

Tsja, ze kunnen wel bij elkaar, maar dan moet je ze aan elkaar laten wennen en er zelf niet tussen gaan staan. Maar om zo een beetje met vreemde paarden bij elkaar te gaan staan, vind ik inderdaad dom. En dan maakt het niet uit of het om een hengst gaat, of over merries of ruinen.. Haha!

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 06:59

Hmm..ok..mischien brulde ik dan iets te snel.Maar goed het blijft een stomme trut dat ze zomaar haar hengst even meeneemt naar de manege en dan vervolgens als een dooie blijven zitten kijken als dr vriendin word getrapt door haar hengt.vervolgens word ze erop aangesproken dat ze moet uitkijken..en dan zegt ze dat ze het weet. Frusty Blijkbaar niet dus..

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 07:32

Ik denk dat het ook puur aan je eigen paard ligt. Met Experiment kan ik beugel aan beugel rijden met een ruin of een merrie dat maakt niet uit. Hij loopt ook in het 2span met ruinen gaat best geeft hij geen bal om.

Lodewijk wil altijd neuzen met andere paarden hij gilt zelf niet en slaat ook nooit met een voorbeen (totnu toe niet)
ik ga er idd niet al te dichtbij staan maar dan hebben ze gewoon kennis gemaakt:)

Mats stond tot voor kort gewoon hele dagen bij mijn ruin en die van Anouk in ging goed hoor waren leuk an het spelen.
Nu hij vaker moet dekken staat hij alleen buiten ook omdat nu de merre's ook weer bij de ruinen in lopen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 15:30

Ik vind dat als je een hengst heb je gewoon moet weten wat kan en wat niet kan. En dat je hem zeker goed moet kunnen opvoeden.
Dennis loopt ook heel rustig met een beginner op zijn rug in de zelfde bak als vrouw en kind( Haha! ). Niets aan de hand, ook niet als er een keer niet goed gestuurd word en ze tegen elkaar aan lopen.
Ik wil niet zeggen dat ik alles van hengsten en hun gedrag weet maar kan er wel(iig bij Dennis) mee omgaan.
Maar je heb ook toch nog wat verschil tussen een hengst die gedekt heeft en die dat niet heeft. Die gedekt hebben zijn toch wat manser. Dat merk ik aan Dennis ook wel. Hij is dus dekhengst en het is voorjaar. Heel leuk maar je moet stevig in je schoenen staan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 16:14

Het verschilt gewoon per paard. Je moet natuurlijk altijd uitkijken, maar de een is veel feller dan de ander.

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 16:21

Tsja een hengst is altijd hengst daar moet je altijd rekening mee houden. De mijne staat met 2 ruinen in de wei nu dat gaat super ik kan er alles mee doen, maar zet je ze naast mekaar vast dan gata het mis. Ik zal dan ook niet gauw het risico nemen.

Het is niet slim van dat meisje met haar fjord, maar zoals Fabienne al zei kan het bij met mekaar bekende paarden ook gebeuren. ik vond mijn vorige paard (merrie) gevaarlijker dan mijn hengst. Die sloeg gerust een stalen buis doormidden met der voorbenen als iets haar niet zinde. Tsja waar paarden zijn kunnen ongelukken gebeuren. Al moet je er met een hengst iets meer rekening mee houden meestal.

Opvoeding speelt trouwens de grootste rol. Het sluit niets uit want het blijft een dier, maar opvoeding is een zeer belangrijke factor. Niet alleen bij een hengst.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Em_, Ladyson, Sanet, shaddy82 en 38 bezoekers