advies gevraagd i.v.m. vervoeren paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

advies gevraagd i.v.m. vervoeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 19:11

Over ruim een maand ga ik mijn paard halen. Het probleem in mijn geval is, mijn paard staat in Duitsland. Met de auto zonder trailer is het al 7 uur rijden. Ik wil het liefste in ene ruk rijden (uiteraard met korte stops) zodat we snel op plaats van bestemming zijn. Aan de andere kant, het is zo'n lange rit, zou het niet beter zijn om ergens te overnachten? Ik twijfel tussen deze twee mogelijkheden, hem ergens stallen voor een nacht lijkt mij zo verwarrend, hij is tot nu toe nog nooit echt in een andere omgeving geweest. Maar zo lang rijden is ook niet alles. Wat zal ik doen?


carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:15

In één dag doorrijden! Ed heeft ook wel eens 5 uur op de trailer gestaan. Dat is denk ik fijner voor het paard als 2 x 2,5 (of 3,5) uur.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:19

Moeilijk ....

Ik zou ook het liefste zo vlot mogelijk veilig thuis zijn ,
maar 7 uur is natuurlijk wel erg lang ,
en met trailer is dat NOG langer .....

Ik zou denk ik zorgen dat ik heel vroeg het paard inlaad ,
en dan 2 x een korte stop waar je even met het paard rond kunt lopen en 1 x een lange stop van een uurtje of 2 / 3 bv. bij kennissen ofzo waar 'ie even in de wei kan lopen Haha!

Hihi , maar of dit haalbaar is Knipoog ?

Overnachten is misschien toch niet zo'n gek idee eigenlijk ,
bij nader inzien.
Zeker als het paardje niet gewend is om in een trailer te staan , dan lijkt het me erg vermoeiend voor zo'n dier....en dat kan ook weer gevaarlijk zijn....

Het hangt toch van je paard af vind ik , wat kan 'ie aan ?

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:27

Gewoon in 1 ruk doorrijden. Wel afentoe even 10 minuutjes ofzo stoppen zodat ie even kan plassen (wat paarden soms niet willen doen tijdens het rijden omdat ze dan moeite hebben met het bewaren van hun evenwicht.) Mijn paard staat regelmatig 5+ uur op de trailer. Alleen kun je dit niet echt vergelijken. Het gaat hier op de cruise control recht toe recht aan. Constant dezelfde snelheid met weinig bochten, dus veel minder vermoeiend voor een paard dan wanneer je 7 uur lang allemaal landweggetjes afmoet, files op de grote weg, veel snelheidsverschil, scherpe bochten etc. Wat ik doe op plaats van bestemming, is m`n paard een half uurtje even goed aan de hand stappen voordat ie de box ingaat. 2 x zelfs heb ik paarden voor 25! uur op de wagen gehad Bloos Ze kwamen er allemaal super uit, incl. een pony van toen 28. Als ik 1 paard mee heb en hij moet langer dan 8 uur op de wagen dan haal ik alle schotten eruit en maak een box voor hem waar ie gewoon los in staat.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:29

In 1x doorrijden. Op de helft een stop van een half uur en kijken of hij wil drinken en hij heeft dan de tijd om te plassen (doen ze bijna nooit als je rijd). Gewoon op de wagen laten staan, eventueel hooinet nog een keer bijvullen.

's Ochtends geen brok geven, alleen hooi en bijv een beetje natte zemelen. Dat is licht verteerbaar en bevat veel vocht. Dit omdat ze vaak slecht drinken tijdens het reizen. Tijdens de reis ook alleen hooi en natte zemelen als hij dat wil.
Anders loop je het risico van koliek.

7 uur kan een paard makkelijk op een trailer staan hoor. Ik heb ze wel eens 24 uur of langer op de vrachtwagen gehad.
Geef hem bij aankomst lekker de tijd om los te lopen in de wei of paddock. Goed voor de spieren.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 20:34

Oké bedankt allemaal! Leek mij inderdaad ook minder traumatisch, in 1 keer doorrijden. Ik denk dat we er zeker wel 13 uur over doen, aangezien we inderdaad door dorpjes e.d. moeten. Maar goed eenmaal thuis mag die dan op de wei. Phoe een hele onderneming is het wel.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:04

Hé Mirte, waar ga je je paardje halen?? (Vanaf hier, Nürnberg, tot aan Ned., Utrecht, doe ik er als ik heel snel rijd 180-200 kmh Bloos ) ook zo´n 6,5 á 7 uur over!) Kom je bij mij in de buurt??? Ben héél benieuwd waar je paardje staat Knipoog !

Kijk of je voor noodgevallen een paar adressen kan vinden waar je naar toe kan gaan, als het op een-of-andere reden niet goed zou gaan!
Laatst bijgewerkt door Sterre op 16-05-02 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:42

ja hoor, enkel stoppen om hem even te laten drinken.
Ik heb mijn pony'tje naar Frankrijk verkocht (moeder van mijn broer's vriendin) en die is samen met een andere pony in 1 ruk naar ginder gereden (en dat was iets van een 14 uur op een kamion staan als het niet langer was)
Twas de 2e keer ze erop stond en ze gedroeg zich echt VOORBEELDIG.; maar goed dat kan bij de jouwe anders zijn..

Ik zou het dus in 1 keer doen, geef hem om de zoveel tijd water en hooi, maar zou hem er niet uithalen..als ie weet te ontsnappen op zo een parking langst de autosnelweg heb je namelijk een probleem..
Leg dus houtkrullen op de bodem van de trailer dat zal hem uitnodigen om te plassen.
Succes ermee

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 14:31

Sterre, mijn paard staat in Zimmern, echt een miniedorpje dus dat zal je denk ik niet kennen. Mosbach zegt misschien iets meer, daar in de buurt. Volgens mij woon jij een aardig eindje uit de richting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 16:26

Doorrijden, met om de twee uur een korte stop (ook voor jezelf, rijtijden in de gaten houden! ) Voor de rit geen biks, alleen hooi/kuil of eventueel wat slobber of muesli, maar echt nodig is dat niet.
wel zorgen dat 'ie in de trailer onbeperkt hooi kan eten, dus zorg dat je genoeg bij je hebt.

Na de derde stop water aanbieden, maar waarschijnlijk wil 'ie dat niet eens, op de trailer drinken ze meestal niet.

Niet TE vaak gaan stoppen, brengt alleen maar onrust met zich mee, en NIET van de wagen halen tijdens de pauzes. Te groot risico omdat je weer moet laden etc. Dus hoe zielig hij ook kijkt (zit nl. tussen je eigen oren) gewoon laten staan. Hij redt 't echt wel hoor.

Als je aankomt, dan wel even lekker een tijdje aan de hand stappen. Niet losgooien in de bak ofzo, da's vragen om blessures. Daarna lekker op stal en licht verteerbaar voer (muesli of slobber) en natuurlijk water en ruwvoer.

Alvast heel veel succes!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:40

Mirte schreef:
Sterre, mijn paard staat in Zimmern, echt een miniedorpje dus dat zal je denk ik niet kennen. Mosbach zegt misschien iets meer, daar in de buurt. Volgens mij woon jij een aardig eindje uit de richting.


Mosbach... hmm... er zijn hier heel wat plaatsen die Mosbach heten Verward . Naar welke grote plaats rij je in de eerste instantie? (Hamburg, Würzburg, Nürnberg, Stuttgart, München...)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:44

Ik moet binnenkort 900 KM met de paarden op pad. Ik heb aan veel mensen advies gevraagd, en die riepen allemaal dat ik aan 1 stuk door moest rijden!
Maar ik ga met de vrachtwagen, dat staat wel iets comfortabeler..

Haha!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:54

In één keer doorrijden, en de paarden niet van de wagen halen. Wel voeren en laten drinken, en tegelmatig om de twee uur stoppen zodat ze even kunnen rusten.

Ik heb het zelf nog niet moeten doen, maar dit is zoals ik het heb gehoord.

Je suis Charlie.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 09:00

Wel vermoeiend voor de chauffeur, in één ruk rijden! Ik hoop dat hij rustig op de trailer gaat zonder allerlei sedalin produkten te hoeven gebruiken.
Sterre: Ik wist niet eens dat er zoveel 'mosbachen' waren! Haha! Ik vlieg op Stuttgart, dan ga ik dus naar Zimmern (ligt in de provincie Rijn-neckar-odenwald) en dan rijden we over Sauerland naar Nederland, maar welke grote steden we tegenkomen? Ehmm, tsja daarvoor moet ik mijn wegenkaart even nakijken. Ken je toevallig Rippberg, heubach die dorpjes?

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 21:57

Nou, ik ben naar frankrijk geweest afgelopen weekeinde...
Ik reed er 13 uur over, maar heb ze niet van de wagen gehaald en ben met 2 stops van een uur verder helemaal doorgereden, opd e vrachtwagen
dus het is te doen...
Laatst bijgewerkt door Merel Blom op 03-06-02 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 22:17

Merel Blom schreef:
Nou, ik ben naar frankrijk geweest...
Ik reed er 134 uur over....


Ehh... ben je via Zweden gereden ofzo Verward Knipoog !

Mirte, Stuttgart is ong. 200 km ten westen van ons, dus dat is iid wel een eind weg van ons! Ik wens je iig veel succes met de rit!
Een vroegere instructrice bij ons op de manege, die ook Nederlandse was, heeft toen ze terug ging naar Ned. ook haar paarden weer meegenomen. Ze is ook in één keer doorgereden, maar had halverwege wel een paar adressen waar ze naar toe kon gaan, voor het geval er onderweg iets zou zijn!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 23:06

haha, was een typ foutje, verkeerd gegaan, ik heb het al verbeterd...

Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, Vaiqua, Vinny12511 en 27 bezoekers