Pessoabit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-01 22:36

Hoe denken jullie over een pessoabit? Ik heb hem vandaag voor het eerst gebruikt bij mijn pony omdat hij heel sterk is. Niet dat hij er vandoor gaat, maar om hem meer bij elkaar te krijgen. Ik hoop op veel reacties! *LOL*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 22:51

AAAAaahhhhhhhh Dat ding haat ik.
Hij is mij te scherp.
Bij ons op de PC was het op een gegeven moment mode. Echt je werd er niet goed van.
Je pony hoefde maar iets te hard te gaan of er werd een pessoa ingegooid.
Ik los het liever op met dresuurmatige trainig en met een martingaal en dan evt. een mexicaanse neusriem maar daar heb ik nog nooit mee gereden. Zou wel eens willen weten hoe die werkt!
Groetjes!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 22:55

Mexicaanse neusriem? Doet niet veel meer dan een engelse neusriem met een sperriempje.
Ik rijdt mijn paard al jaren op een stangetje en aan een los teugeltje. Gaat uitstekend en als het een keer uit de hand loopt (zo'n twee keer per jaar) dan heb je een scherp bit om even binnen te komen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 23:00

Pessoabit? hhmmmm ik heb er niets van in mijn bibliotheek kunnen vinden, hoe ziet zo'n ding eruit?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 07:59

even uit mijn hoofd: een pessoa bit ziet eruit als een gewone bustrens waarbij er onder twee ringen aan elkaar aan gezet zijn (drie ringen aan elkaar: ooo dus ongeveer) afhankelijk van aan welke ring je de teugels bevestigt krijg je een scherpere hefboomwerking. Ik heb er verder geen ervaring mee maar ben in het algemeen geen voorstander van het oplossen van problemen met een scherper bit. Sorry Brando, kan je er dus niet erg mee helpen.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-01 09:37

Allemaal tot nu toe bedankt voor de reacties en ik was er eerst ook geen voorstander van, maar het leek mijn instructeur verstandig om het eens te proberen en nu ben ik heel blij dat ik het geprobeerd heb, want hij loopt nu super!! *LOL* *LOL*

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 12:55

euuuh vergis je niet he hij loopt nu 'super'door een scherpbit maar niet omdat ie dressuurmatig goed voor elkaar is wat wel zou moeten!!!
anders zou je het met een gewoon watertrensje toch ook voor elkaar kunnen krijgen in elk geval de basis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 17:26

Tja, hoe denk je over een pessoabit??? Moeilijk, ligt er heel sterk aan WIE er mee rijdt en waarom.
Ik zou het op mijn pony kunnen gebruiken met springen, om de doodeenvoudige reden dat ze anders echt niet te harden is. Maar als je het nodig hebt om "gewoon" te rijden, vind ik dat eerlijk gezegd niet zo'n heel goed teken. Door die ringen krijg je nl. een behoorlijke hefboomwerking....

Ik kan me dus voorstellen dat je dat bit gebruikt bij "niet-dagelijks" werk zoals buitenritten (heet paard?) of evt springen (ALS de hand van de ruiter dat toelaat!!!!) maar voor dagelijks gebruik ben ik geen voorstander, als het ook anders kan.

Groetjes, Sonja