"Hinkelen": aanstellerij of.... ? Help!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

"Hinkelen": aanstellerij of.... ? Help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 08:02

Cerise heeft iets nieuws.
Als ze eigenlijk niet voorwaarts wil, maar wel moet..
Ze doet het alleen in draf, zowel in de bak als op de weg en in de berm.

Uitleg: ik wil een klein buitenritje maken, we zijn nog maar net op weg en ik drijf haar aan tot draf.
Ze gaat wel in draf, maar met tegenzin, en 'hinkelt' met 1 been tussendoor.
Dus een paar passen gewoon, stuk of drie vier, en dan met haar linkerbeen een 'hupje'.
Dit lijkt dus sprekend op kreupel!

Dus ik dacht: laten we maar omkeren en op huis aan gaan...
Toen voor alle zekerheid meteen in draf gegaan om te kijken of ze het nog steeds deed, maar ineens liep ze perfect.
Zo raar!
Niks aan de hand, voor alle zekerheid ff een galopje in de berm, ook zonder problemen.
Dus ik maar weer rustig in stap over en ik dacht: niet te zwaar belasten, morgen kijken hoe het gaat....

Volgende dag fietste Peter naast me, en had ik de zweep mee. Toen mevrouw op de heenweg weer in draf begon met 'af en toe een hinkeltje' en slecht voorwaarts draven (ook nogal kort), gaf ik haar een tikje en liep ze ineens een heel stuk prima, op de harde weg, super.
Later op de terugweg mocht ze nog een klein stukje in galop, nou mevrouw wilde alleen maar harder!

Mmm zou ze misschien denken: "Dan maar even dat pijntje, maar wel sneller thuis als ik harder ga..." ?
Dus dat ze wel kreupel is?
Haar benen voelen niet warm o.i.d., haar hoeven ook niet.
Ik kan alles ook gewoon goed aanraken en poetsen e.d. zonder dat ze overgevoelig is...
Vanavond laat ik even de instructrice naar haar kijken op de manege, want onze stalhoudster is te onervaren om er iets van te kunnen zeggen.

Anderhalve week geleden in de les deed ze het ook, maar pas na drie kwartier, omdat ze toen niet meer zo voorwaarts was en geen zin meer had. Toen deed ze het ook maar een paar keer, niet bij elke pas dus.

Tijdens dat hupje dat ze doet draaft ze niet echt voorwaarts, bij aansporen komt er een extra hupje (ze zet af met haar rechterbeen en haar linkerbeen gaat dus niet verder naar voren als ik kuit geef, maar iets meer omhoog zucht.
Pas als ik strenger rijd loopt ze beter, maar ja, twijfel...

Hebben jullie ervaring hiermee? Verward Tips Verward


Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 08:25

Zou het niet kunnen dat het teugelkreupelen is? Kasmier doet dat ook weleens als hij in verzet gaat, als ik dan even bijdrijf en een ophouding maak met m'n buitenteugel en m'n binnenhand iets voor doe, dan is het weer over, hij doet het uit protest... misschien dat Cerise dat truukje nu ook ontdekt heeft...

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 08:26

Ja, ik heb hier wel ervaring mee, ik reed een pony die net zo deed, maar we wisten de oorzaak ook niet.
Die instructeur zei toen dat het kwam, omdat ze dan nogal stijfjes was als ze in draf moest overgaan en na een paar passen ging het dan al beter Verward

Ik weet ook niet echt of dat wel de oorzaak is, wanr als je goed hebt ingereden, dan hoeven ze toch niet meer stijf te zijn?

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 08:29

Hoi, mijn paard doet dat ook, vooral in de les als hij in draf harder aan het werk moet. Hij probeert er dan onderuit te komen door een half galopsprongetje tussendoor te maken. Is dus niks ernstigs, alleen als hij "met de rem erop" loopt en ik 'm probeer actiever te krijgen.

Als ik jou relaas zo lees dan lijkt 't er wel een beetje op. Van huis weg geen zin hebben, als je dan doorzet zo'n raar huppeltje maken. Terug naar huis, ja dat wil ze wel, en dan loopt ze dus als een trein.

Als je verder nergens iets kan vinden van een warm/gevoelig been zou ik me er niet al te veel zorgen om maken (makkelijker gezegd dan gedaan - ik weet 't). Je zou ook eens kunnen kijken of ze 't met longeren ook doet of niet. Als ze 't dan ook doet, is er waarschijnlijk toch wat aan de hand en dan zou ik even de DA erbij halen.

Succes ermee!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 08:35

Mayo schreef:
Zou het niet kunnen dat het teugelkreupelen is?


Volgens mij is dat het ook. Ik heb er zelf ook wel eens last van met mijn 5-gangertje. Meestal zit ik dan scheef of rijd ik niet op twee teugels. De draf krijgt dan inderdaad een huppeltje (ook wel "rollen")... wij noemen dat gebroken draf.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 08:50

Kaminka doet dit ook vaak sinds ik haar teruggekocht heb. Vroeger nooit. Klinkt inderdaad als "teugelkreupel", wat niet zozeer iets met teugels te maken hoeft te hebben, is vaak een balans- of scheefheidprobleem.

Kwestie van goed naar voren rijden, bij het rijden in de bak erom denken je binnenhand ontspannen en iets naar voren te houden en je buitenteugel op spanning houden. Doet ze het ook aan de longe? En als je haar bijzet aan de longe?

Voor de zekerheid is het natuurlijk niet verkeerd om een DA te laten kijken of er iets aan de hand is.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

bekend probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 09:36

hoi,
dat huppeltje is een bekend probleem. veel paarden hebben er al een paar dagen stalrust aan overgehouden Tong uitsteken .
ze noemen het vaak teugelkreupel, maar dat is het volgens mij niet. Ik ken paarden die het konden zonder enige teugeldruk. enige oplossing is drijven, drijven en nog eens drijven. tegelijk wel ophoudingen blijven maken zodat je paard jouw tempo blijft lopen. Het huppeltje dat je voelt is een aanzet tot aangalopperen. als je er al aandacht aan schenkt, doe dat dan in 'bestraffende zin'. klein tikje met zweep of zo. Paarden blijven het doen als ze denken dat het ze wat oplevert. bijvoorbeeld stoppen men een oefening, helemaal stoppen, dagje stalrust o.i.d. Negeren en naar voren rijden is de beste actie.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

heej dat ken ik !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:25

hallooooo ,
mijn paardje heeft heel erg lang hetzelfde gedaan.Ook als ik dus naar buiten ging of in de bak dan ging ze kreupel lopen en dan ging ik eraf zette haar in de wei en toen galoppeerde ze zonder moeite etc..wat ik gedaan heb is gewoon doorrijden ........nu heeft ze er namelijk geen lol meer in en doet ze eindelijk!!normaal...dus gewoon doorpakken...tenzij ze natuurlijk echt kreupel is !!!! Knipoog

doei elsje

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 12:16

Alvaron: het lijkt inderdaad ontzettend op wat jij beschrijft, een galopsprongetje zeg maar, met dat ene been.
Gisteren deed ze het ook even met dat andere been, dus toen had ik zoiets van: hee niet kreupel, puur verzet!
En op de terugweg lekker hard willen in de galop... Schijnheilig

Daarnaast loopt ze nog niet helemaal evenwichtig (zit de basis er nog niet goed in), dus ik ben flink aan het oefenen door haar voorwaarts te rijden, rechte lijnen, twee benen en twee teugels. Alles twee grijnz.

Ze heeft ook ontdekt dat als ik uit evenwicht raak zelf, en daardoor HAAR uit evenwicht breng, dat ik met de teugels nageef zodat ze weer 'in evenwicht kan komen' en ze dus bijv. even niet 'netjes hoeft te buigen in de wending', of 'netjes de achterhand erbij'.
Kortom, is ze uit evenwicht, dan ben ik minder streng. Scheve mond

Dus wat doet ze: ze gooit het huppeltje erin, ik word onzeker, drijf aan maar wel afwachtend en niet zo streng...
Nou ik laat haar vandaag lekker lopen en vraag eventueel iemand op de manege het even aan te kijken als ze weer begint. Maar eerst maar eens goed aan het werk zetten!
Protest staat niet in mijn woordenboek... *LOL*

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties.
Ik dacht zelf al dat het verzet was, maar ja, liever wat ervaringen aanhoren, en donderdag heb ik les dus dan zeg ik het ook even tegen de instructrice.
Thanks everyone! Party!!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:34

Ik ben ook heel benieuwd naar de antwoorden want mijn paard heeft daar ook een handje van Scheve mond

Don't hate me cause you ain't me!

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 07:43

die van mij doet het ook, gewoon onregelmatig lopen, hij is dan ten eerste niet goed aan je been, je moet hem dan voorwaarts rijden en ten tweede is hij niet rond genoeg ( dit allemaal heb ik ook maar geleerd) zo los ik het altijd op...misschien helpt het?

liefs rianne

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 09:09

Rianne: inderdaad is ze dan niet goed voor mijn been, als ik haar voorwaarts schop zeg maar dan gaat het over, en ook is ze niet rond als ze het doet.
Ik heb het al eerder bij paarden meegemaakt, maar nog niet bij haar omdat ze normaal gesproken wel heel voorwaarts is...
Maar ze heeft dan schijnbaar nu dit omdat ze probeert onder het werk uit te komen hihi.

Wat een lui varken zeg. Maar als ik de symptomen bekijk hou ik maar één mogelijkheid over:
Zou ze een paard zijn denk je? *LOL* *LOL*

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 13:05

Dorine schreef:
Zou ze een paard zijn denk je? *LOL* *LOL*


wat bedoel je daarmee? neem ik aan van wel toch???? ik snap hem even niet maar dat zal wel aan mij liggen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 17:47

Ik bedoel het als grapje Rianne.
Sorry als het niet duidelijk overkwam. Haha!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:05

Ik zou niet te lang wachten met een DA er bij te roepen. Misschien is het wel wat! Het kan wel ergens zitten, waar jij nix aan ziet aan de buitenkant. Misschien is het niets, maar strax is je lieve paardje naar de kloten en dat lijkt me nou ook niet iets leuks.
Btw gaat het al beter?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:32

Klinkt enorm als een rijtechnisch probleem en niet als een veterinair probleem (Mikey, overdrijven is ook een vak...)

Je ziet het heel vaak, en het komt oa voort uit het niet volledig loslaten in de bovenlijn. Op jouw hulp gaat ze dan wel omhoog maar niet naar voor. Het kan heel goed dat ze het vooral buiten doet, omdat ze dan makkelijk wat meer gespannen is, en zich daardoor wat vast houdt.

Probeer je paard goed op een overgang voor te bereiden. Maak een halve ophouding, en controleer of ze je hand wil volgen. Laat haar dan wat zakken in de hals en rijd daar je overgang "achteraan". Je moet echt het gevoel hebben dat ze op een kleine beenhulp haar been achter optilt en echt onder zich naar voor zet, en zo ahw je hand in loopt. Dat gaat veel gemakkelijker als ze wat langer en ronder in haar bovenlijn is.

Diepere kern van het probleem is waarschijnlijk dat ze te slecht voor je been is. Zeker als ze dan bijvoorbeeld van huis weg moet kruipt ze een beetje achter je been. Jij probeert haar dan naar voren te rijden en dan reageert zij een beetje tegendraads met zo'n hupje omhoog. Je kunt dat trainen door heel veel overgangen en tempowisselingen te rijden, en daarbij heel strikt te zijn op hele scherpe reacties. Als jij je been aanlegt, moet je onmiddellijk dat achterbeen door voelen komen. Let er op dat je niet teveel gaat zitten knijpen. Geef een beenhulp, en laat je been dan weer gewoon afhangen. Net als bij een teugelhulp eigenlijk, daar zit je ook niet heel de tijd aan te sjorren. Bij het oefenen van die overgangen kan je eigen instructrice je verreweg het beste helpen.

Trouwens Dorine: ze is geen paard, ze is een Trakehner *LOL* }> Veel succes in elk geval!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 21:20

Thanks voor de reactie Zep, heel duidelijk!

Ja het lijkt inderdaad of ze niet aan mijn been is, en eerder omhoog dan naar voren wordt gereden hihi.
Op de terugweg van het buitenritje (dus eerst de weg heen, en diezelfde weg rijd ik weer terug), dan is er niets aan de hand en is ze ook beter aan de hulpen.

Morgen heb ik (dressuur-)les, en dan ga ik het meteen met mijn instructrice overleggen, want ze mag natuurlijk geen hupjes maken.
Ik zal haar goed aan mijn been proberen te krijgen d.m.v. veel overgangen, en inderdaad dat voorbereiden.
Zep je kunt heel goed uitleggen! Ga maar les geven... Haha!

Cerise mag morgen hard aan 't werk en géén hupjes omhoog meer...
Ik kocht namelijk destijds een trakhener.
En géén skippybal! *LOL* *LOL*

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 00:03

doet ze het aan de hand ook?
mijn vorige paard deed het aan de hand ook DA verklaarde hem kreupel
hoefsmid ook
maar handelaar teugelkreupel
even goed opletten dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:00

Ik denk ook dat dit een klassiek geval van teugelkreupelheid is. Bij zulke dingen is het vooral bij een jong paard heel erg belangrijk dat je meteen de oorzaak van dit foute gedrag wegneemt. En als dat wat langer aanhoud is dat vaak nog moeilijker dan je denkt.
Als er niemand op stal is die jou een beetje kan helpen dan is het wellicht verstandig om 2 tot 3 keer per week een half uurtje prive-les te nemen, juist om ervoor te zorgen dat deze problemen meteen in de kiem gesmoord worden. Want vooral met een jong paard zul je nog veel meer problemen tegekomen die je in eerste instantie niet zal herkennen als zuiver rijtechnisch.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:07

Dorine, je paard zit je voor de gek te houden!

De hond is de betere mens


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:12

Laiser heeft op het moment ook iets vreemds.
Op de rechte stukken is er niets aan de hand, maar in een wending kreupelt hij wat.
Achter is hij ook nog wat stijfjes, maar dat is vrijsnel weg met het rijden.
Bij Laiser lijkt het vanuit de schouder te komen en dat zijn kreupelheid niet helemaal genezen is van de vorige keer. Ik heb dus een stapje terug gedaan en rijd hem nu wel, maar iets lichter. Want je ziet heel duidelijk dat hij wel zijn best doet om zich goed te bewegen, maar er zit iets niet helemaal lekker.
Is er bij jou iemand die kan zien waar de kreupelheid zit, in de schouder of op een ander plekje.
Dan kun je zelf ook iets meer. Ik vind het ook moeilijk hoor, is het nu aanstellerij, of zit er echt iets dwars...
Als je haar doorrijdt, wat gebeurt er dan, wordt het erger of gaat het beter. Als het erger wordt, zou ik er iemand naar laten kijken.
Het idee om enkele keren per week les te nemen is ook niet verkeerd. Zij kunnen dan zien, of het aanstellerij is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:16

Helemaal mee eens, nog een kleine opmerking, jonge paarden die wat slap zijn achter zie je het vaak doen, als ze wat sterker worden in het rijden, en meer op het achterbeen komen dan is het over.

Verder zou ik de veearts er zeker niet bijhalen, een goede instructrice lijkt me een beter idee.
Zep schreef:
Klinkt enorm als een rijtechnisch probleem en niet als een veterinair probleem (Mikey, overdrijven is ook een vak...)

Je ziet het heel vaak, en het komt oa voort uit het niet volledig loslaten in de bovenlijn. Op jouw hulp gaat ze dan wel omhoog maar niet naar voor. Het kan heel goed dat ze het vooral buiten doet, omdat ze dan makkelijk wat meer gespannen is, en zich daardoor wat vast houdt.

Probeer je paard goed op een overgang voor te bereiden. Maak een halve ophouding, en controleer of ze je hand wil volgen. Laat haar dan wat zakken in de hals en rijd daar je overgang "achteraan". Je moet echt het gevoel hebben dat ze op een kleine beenhulp haar been achter optilt en echt onder zich naar voor zet, en zo ahw je hand in loopt. Dat gaat veel gemakkelijker als ze wat langer en ronder in haar bovenlijn is.

Diepere kern van het probleem is waarschijnlijk dat ze te slecht voor je been is. Zeker als ze dan bijvoorbeeld van huis weg moet kruipt ze een beetje achter je been. Jij probeert haar dan naar voren te rijden en dan reageert zij een beetje tegendraads met zo'n hupje omhoog. Je kunt dat trainen door heel veel overgangen en tempowisselingen te rijden, en daarbij heel strikt te zijn op hele scherpe reacties. Als jij je been aanlegt, moet je onmiddellijk dat achterbeen door voelen komen. Let er op dat je niet teveel gaat zitten knijpen. Geef een beenhulp, en laat je been dan weer gewoon afhangen. Net als bij een teugelhulp eigenlijk, daar zit je ook niet heel de tijd aan te sjorren. Bij het oefenen van die overgangen kan je eigen instructrice je verreweg het beste helpen.

Trouwens Dorine: ze is geen paard, ze is een Trakehner *LOL* }> Veel succes in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:18

Een paard die in de hoeken en wending zo loopt mikey zou ik toch wel de veearts voor laten komen, of effe een paar dagen rust.

Het kan ook rijtechnisch zijn, maar dat ga ik niet hier vertellen.
mickey schreef:
Laiser heeft op het moment ook iets vreemds.
Op de rechte stukken is er niets aan de hand, maar in een wending kreupelt hij wat.
Achter is hij ook nog wat stijfjes, maar dat is vrijsnel weg met het rijden.
Bij Laiser lijkt het vanuit de schouder te komen en dat zijn kreupelheid niet helemaal genezen is van de vorige keer. Ik heb dus een stapje terug gedaan en rijd hem nu wel, maar iets lichter. Want je ziet heel duidelijk dat hij wel zijn best doet om zich goed te bewegen, maar er zit iets niet helemaal lekker.
Is er bij jou iemand die kan zien waar de kreupelheid zit, in de schouder of op een ander plekje.
Dan kun je zelf ook iets meer. Ik vind het ook moeilijk hoor, is het nu aanstellerij, of zit er echt iets dwars...
Als je haar doorrijdt, wat gebeurt er dan, wordt het erger of gaat het beter. Als het erger wordt, zou ik er iemand naar laten kijken.
Het idee om enkele keren per week les te nemen is ook niet verkeerd. Zij kunnen dan zien, of het aanstellerij is of niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 00:14

Pipo schreef:
Helemaal mee eens, nog een kleine opmerking, jonge paarden die wat slap zijn achter zie je het vaak doen, als ze wat sterker worden in het rijden, en meer op het achterbeen komen dan is het over.

Ik heb zelf een paard wat achter vrij sterk is en het voor af en toe niet kan bijwerken.

Kruipt ze ook achter je hand Dorine?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers