Is rijden nou zo belangrijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Is rijden nou zo belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 00:16

Ik bedoel, als ik weer eens zo'n KL*TE periode heb (dus veel ziek, niet veel zin heb om wat dan ook maar uittevoeren ed) rijd ik dus niet zoveel.
Dus niet als het paardje wat mankeert ofzo, maar als jij diegene bent die wat mankeert.

Nu rijd ik dus ook niet, een maandje ofzo geleden nog wel, maar daarna werd ik weer ziek en toen dat bijna over was, kreeg ik last van mijn schouder en deze week ook nog van een rib.
En al die tijd heb ik dus niet gereden (kan ook niet met een gekneusde rib of een vastzittende spier in je schouder van nu), dus ze staat al weer een tijdje stil.
Zo heeft ze vorig jaar meer dan een half jaar stil gestaan (van rond november tot na de mkz), eerst was ik weer tijden ziek en toen dat beter ging, kwam de mkz die ook nog eens 3 maanden ofzo duurde.

Ik doe op dit moment dus ook niks inspannends (dus ook niet longeren alhoewel ik dat thuis ook niet kan), want alles doet zeer (ookal zit ik onder de pijnstillers), de hele dag lig ik dus in bed of op de bank niks te doen, de verzorging gaat nog wel (als iemand anders de volle kruiwagen wegbrengt en ik niks zwaars hoef te tillen zoals een emmer water in mijn linkerhand), als we het maar niet over het rijden hebben, tja, kan er niks aan doen of veranderen, hoe graag ik ook zou willen.
Ja, een bijrijder, maar dat is dus juist het probleem, wel op zoek, maar niet kunnen vinden.

Chriss staat dat gewoon in de wei, s'ochtends wordt ze door mijn opa in de wei gezet en s'avonds (rond een uur of 7/8) haal ik haar er dan weer uit.
Ze komt er dus wel genoeg uit en kan dus wel bewegen, niet dat ze dagen op stal staat oid.
Maar ze komt niet onder het zadel of krijgt op een andere manier beweging (ja, in de wei dus wel, maar daar is ze zo'n slome, terwijl ze dat onder het rijden ed niet is, en de wei is ook niet zo heel groot), dus het buikje wat er min of meer af was, komt er langzaam aan weer aan.
Maar daar gaat het niet om, want dat komt ook door andere redenen.

Het gaat er om dat ze dus niet bereden oid wordt.
Is dat nou echt zo'n must?
Dat als je een paard hebt, je ook moet rijden?
Dat je niet eens een tijd gewoon heel veel kan longeren oid.
Of gewoon fruttelen en knuffelen, lange stukken wandelen?
Het lijkt zo'n moeten, dat als je een paard hebt waar je op kan rijden dat je dan ook rijdt?

Opzich, als ik wel gewoon kan rijden, wil ik gewoon ook wel eens een keer wat anders erbij of voor in de plaast, gewoon lekker poetsen, toiletteren, wandelen oid of soms gewoon een keer een dagje rust voor het paard.

Als ik dus in zo'n slechtere periode zit, heb ik er ook wel eens dagen tussen dat het wel goed gaat, maar ik vind het dan niet eerlijk voor het paard.
Want die heeft een tijd stilgestaan, die is dus fris en dat moet je er eerst weer afrijden/longeren en als je dat eindelijk hebt gedaan, wordt je wel weer ziek en staat ze weer "stil".
Dan heb ik liever dat ze een hele tijd achter elkaar stil staat, dan dat om de zoveel tijd ze ff uit de wei wordt 'geplukt' om te rijden om de andere dag dan weer niks te doen, want op zo'n moment is dat gewone rijden (dus niks geen moeilijke figuren, maar gewoon ff stappen/draven/galopperen) al vermoeiend en zwaar voor haar en juist dan moet je de andere dag haar niet "stil" laten staan, om verzuring/verstijfing te voorkomen.
Mij zie je dus ook nooit, de andere dag nadat Chriss iets inspannend heeft gedaan, haar stil laten staan, de dag daarop mag van mij eventueel wel een rustdag zijn voor haar.

Maar goed, soms krijg je van zulke reacties, van ach goh, staat je paard al zo lang stil?
Dat vindt ze toch helemaal niet leuk?
En dan denk ik, O nee? Ze komt toch in de wei en ze is liever lui dan moe, als ze eenmaal moet werken, is ze ook wel actief en dan ook bijzonder actief (wat je ervoor ook hebt gedaan), maar ze staat liever op de wei niks te doen dan dat ze moet werken.


MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 00:59

Ik ken het. Mijn pony's staan om dezelfde reden sinds mei vorig jaar stil. Ze zijn toen allemaal (de merrie's) gedekt en zijn dus niet echt "werkeloos" maar lopen wel alleen in de wei.

Ik vind het ook niet eerlijk tegenover de pony's om (als het heel even goed gaat) ze voor een paar keer weer aan het werk te zetten. Misschien 3x rijden en dan weer een maand niet vind ik ook niet goed.

Maar ik heb niet het idee dat ze wat missen. Zeker nu met de veulens erbij niet.
Zelf mis ik het wel. Ik weet dat echt fanatiek rijden niet meer kan, maar zeker met mooi weer mis ik de ritjes wel...
Ach, de zomer is nog lang, komt vast nog wel weer een keer Lachen

Aan de andere kant heb ik me er ook bij neergelegd en nu duidelijk de keus gemaakt om verder te gaan met de fokkerij.
En als ik eerlijk ben, vind ik dat leuker dan wedstrijden rijden Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 06:06

Ik rij dan zelf niet OP mijn pony's, maar ze gaan wel fanatiek voor de wagen. Nu zijn de meiden vanaf 21 april niet meer voor de wagen geweest.
Wagen moest veranderd worden, zwaar kl*te weer geweest, ziek geweest, etc etc. Gisteravond voor het eerst weer aangespannen en ik merk dat een paar weekjes rust (ze staan dan wel buiten of worden gelongeerd) zeker Isabeau heel goed doen. Ies is nogal een heethoofd, maar gisteravond was ze weer ouderwets super- superbraaf!

Fleur maakt het helemaal niks uit, die is gewoon altijd superbraaf, toen ik bij Fleur ging kijken om haar te kopen had ze 3 maanden (bijna) niks gedaan en ik kon haar zonder problemen inspannen.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 07:32

als ze voldoende beweging krijgt en lekker in de wei kan is er toch niks aan de hand? Lachen

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 08:49

ik heb dat dus ook met mijn paardje... maar dan dus ook in de periode dat hij nog op stal stond..ook maanden geen zadel opgehad... wel nl. zijn stal uitgeweest lekker los en af en toe is longeren maar echt rijden niet... ik heb zelf het idee dat hij het niet erg vond... maar goed je houdt altijd wel v die mensen om je heen die het zielig vinden of zonde van je geld of dat soort dingen.... ik heb zoiets van:als ik maar gelukkig ben met me paardje dan is het goed... toch? en daarvoor hoef ik niet eens te rijden !! Lachen

keep calm, I'm engaged!!! <3


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 08:54

Citaat:
Ik bedoel, als ik weer eens zo'n KL*TE periode heb (dus veel ziek, niet veel zin heb om wat dan ook maar uittevoeren ed) rijd ik dus niet zoveel.


Mijn mening: Ga nooit met enig negatief gevoel met je paard rijden. Ik zie bv. helaas meiden rijden die na ruzie met hun vriendje hun frustratie afreageren op hun paard.

Ik stap nooit op een paard als ik niet helemaal lekker in mijn vel zit (gebeurd bijna nooit trouwens).

Manuel.

Amor Vincit Omnia

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:03

Persoonlijk vind ik het rijden geen biet aan, ik rijdt ook maar 2 keer per week. Toch rijdt ik endurance klasse II (tot 80 km). Hoe ik dat doe? Simpel: 1 x in de week 1,5 uur fietsen aan de hand, 1 x longeren, m'n zusje rijdt hem zo'n 3 x in de week dressuurmatig, en ik dus 2 x per week een buitenrit van 30 tot 50 km.

Er zijn zoveel meer dingen om te verzinnen met je paard!

In de winter / herfst kan het zo gebeuren dat ik een paar maanden niet rijdt. Hij wordt dan wel gelongeerd of door m'n zusje gereden, maar dan rijdt ik niet meer. Het weer is dan niet lekker, en meestal zit ik in die periode heerlijk in een dipje. Ik ga ook helemaal met SuperPepijn mee; niet rijden als jij je niet optimaal voelt.

Hij staat wel altijd dag en nacht op de wei, dus beweging krijgt ie genoeg. Dat vind ik wel belangrijk. Als ie alleen op stal kan staan, dan vind ik het ook sneu hoor.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Is rijden nou zo belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:17

Chrystal-gek schreef:
Het gaat er om dat ze dus niet bereden oid wordt.
Is dat nou echt zo'n must?
Dat als je een paard hebt, je ook moet rijden?
Dat je niet eens een tijd gewoon heel veel kan longeren oid.
Of gewoon fruttelen en knuffelen, lange stukken wandelen?
Het lijkt zo'n moeten, dat als je een paard hebt waar je op kan rijden dat je dan ook rijdt?


Ze komen er genoeg uit. Ik rij ook niet 7 dagen per week. Ik vindt dat ik naast mijn paard dus er niet op zittend) ook genoeg kan doen (wandelen, longeren, freestylen of gewoon lekker niks en genieten). Ik rij maar iets van 3x per week.

Rijden is geen must als ze maar genoeg beweging krijgen, bv in de wei. En dat krijgen ze bij jou, wat wil je nog meer!

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:57

Regelmaat is het beste voor je paard. En of rijden nou wel of niet in die regelmaat opgenomen is, zal je paard een zorg zijn. Maar hollen, stilstaan, hollen, stilstaan is niet goed.

Het is eerder je eigen "schuldgevoel" dat je niet rijdt dat voor de problemen zorgt. Toch gaan rijden want het "moet" terwijl je er eigenlijk helemaal geen trek in hebt, daar wordt niemand beter van.

Ik ga maar 3 (a 4) dagen per week naar Gipsy. In die dagen moet het dus gebeuren. Ik heb echt zo'n periode gehad dat ik haar altijd reed omdat het "moest", morgen weer een dag gaat immers niet op en het moest en zou beter gaan en het liefst nog snel ook. Nou, daar ben ik dus hard van teruggekomen: het gaat gewoon voor geen meter als je eigenlijk geen zin hebt of wat dan ook. Gevolg is dat je beiden gefrusteerd raakt en het alleen nog maar slechter gaat, nog meer frustraties etc. Terwijl het misschien prima gaat als je bijvoorbeeld gaat longeren. Ik voel me niet meer "schuldig" als ik niet rijd, mijn motto: als je maar lol hebt! En gek genoeg zijn we sinds ik eigenlijk minder rijdt (maar wel gemotiveerder!) veel harder vooruit gegaan dan in de fanatieke periode daarvoor.

Rijden is dus geen "must", plezier is de "must"!

Nulla tenaci invia est via

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:13

Volgens mij vind je paard het echt niet erg om niet te hoeven werken. Ik laat die van mij ook wel eens vaker staan en ik denk dat er hier niemand is die nooit eens een keertje geen zin heeft om te rijden. Soms ga ik naar Codex toe en dan ga ik hem lekker poetsen, beentjes wassen, manen trekken en soms genieten hij en ik daar nog meer van dan van het rijden. Ik rijd sowieso niet iedere dag, maar om de dag. Ik moet zeggen dat het dan ik niet zozeer het "moeten" rijden is. Een eigen paard is toch een hele verplichting. Ik vind dat je moet zorgen dat je paard gezond blijft en genoeg aandacht krijgt en dat kan ook op andere manieren dan door te gaan rijden. Nou jou paard komt in de wei en kijkt dus niet de hele dag naar vier muren en je poetst haar. Dan is er toch niks aan de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:14

Ik vind het juist verstandig van je dat je je paard gewoon op de wei zet. Ik sluit me helemaal bij Margreet aan: het gaat om de regelmaat (zolang die maar niet bestaat uit 24/7 stal).
En met enkele anderen: nooit op je paard gaan zitten als je je niet goed voelt, want dat heeft geen enkele zin.

Je hebt dat dier voor je plezier, en wat de rest van de wereld daar van vindt? Lekker sch**t aan hebben! Haha!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:25

Als ik het zo lees dan staan jullie paarden dus allemaal op de wei. Dan kan ik jullie reacties goed voorstellen.
Maar als paarden hele dagen op stal staan vind ik het ongehoord om een paard te laten staan Boos!
Ik zou ook liever zien dat Gam overdag op de wei kan en s'avonds gewoon lekker op stal. Dan zou ik er ook geen probleem mee hebben om het eens te laten staan.
Zeker in het geval als je chronisch ziek bent is dat een prima oplossing.
Plezier is het belangrijkste, en dat moet je goed voor ogen houden! Knipoog

Op zoek naar de zon!!!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:27

Dimple schreef:
Maar als paarden hele dagen op stal staan vind ik het ongehoord om een paard te laten staan Boos!


Die van mij staat ook de hele dag op stal hoor. Maar het gaat er hier om of rijden nou zo belangrijk is dat het iedere dag moet. Nou nee dus, ook niet als je paard op stal staat, er zijn genoeg andere mogelijkheden.

Nulla tenaci invia est via

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:28

Ik rij nu allebei mijn paarden. Als ik ooit oud word of versleten, koop ik gewoon een oud paard waarmee ik ga wandelen. Of ik wel of niet kan rijden, ik moet en zal een paard hebben.

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 12:08

Ik heb paarden ook om op te rijden,
anders kan ik net zo goed een konijn nemen.
Die moet je ook voeren en mesten.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 12:27

Sjuimpje schreef:
Ik heb paarden ook om op te rijden,
anders kan ik net zo goed een konijn nemen.
Die moet je ook voeren en mesten.


mee eens
ik heb een paard gekocht waar ik niet uit kan groeien
anders had ik net zo goed een shet kunnen kopen ( scheelt me een hoop geld)
en daar gewoon mee kunnen knuffelen poetsen enz
ik rijd dus bijna elke dag ( soms lekker rustdag) of longeren of fietsen
maar ja ik rijd vaak
voel me daar iig niet schuldig over, als ik niet rijd en nix doe voel ik me eerder schuldig
voor mij is rijden dus redelijk belangrijk
maar verzorging net zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 12:37

Als ME-er zijnde rij ik ook niet elke dag.
er zijn dagen genoeg dat ik blij ben dat men vriend zo lief is om ff met me naar Kawa te gaan om hem ff te knuffelen. Rijden zou ik dan echt niet kunnen.
Kawa komt elke dag in de wei dus zijn energie kan die wel kwijt.
Ik baal dan zelf ook wel als ik dan niet heb kunnen rijden, vooral als ik een week heb waarin dat meer voorkomt.
Maar aan de andere kant ben ik dan al weer blij dat ik hem nog ff wat aandacht heb kunnen geven.
Want als ik 1 dag niet bij Kawa kom voel ik me wel schuldig.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 13:20

Als ik me dus niet goed voel, ga ik er ook niet op.
Ben ik aan het rijden, en begin me dan niet zo goed te voelen, ga ik stappen, blijft het zo, stap ik uit, gaat het weer wat beter, ga ik daarna weer draven en andere dingen doen.

Dat 'stil' laten staan en dan weer beginnen en dan weer 'stil' laten staan (dat hollen, stilstaan, hollen, stilstaan van Magreet dus) vind ik zelf ook geen optie, dus als ze 'stil' staat, staat ze vaak ook langere tijd 'stil'.
Zit ik in een betere periode (houd dus niet in dat ik dan niet ziek ben, maar gewoon wat minder) staat ze soms ook wel een dagje 'stil', maar daarna gaat het gewoon weer verder.
Maar als die dagjes teveel worden, last ik gewoon zo'n periode in.
Want het paard heeft er niks aan en ik ook niet.

Ik heb Chriss voor mijn plezier, maar dat moet niet ten koste van haar gaan, want als dat gebeurt is mijn plezier ook snel over.
Mijn plezier, daar bedoel ik dus ook haar plezier mee.
Dat houdt oa het rijden in, ik heb haar gekocht omdat ik op haar kon rijden en eventueel verder de sport mee in kon gaan, maar ook gewoon het idee dat ik zo'n wezen heb en ervoor mag zorgen, ik kan gewoon alleen al genieten als ik zie dat haar stalletje weer helemaal ok is (uitmesten dus, vind ik totaal geen probleem, alleen is het nu wat moeilijker door mijn schouder en rib), dat geef ik dus ook niet graag uit handen, net als de verzorging van Chriss zelf.
Ik heb liever dat iemand anders rijd en ik de verzorging doe, dan andersom.
Want ik heb gewoon mijn maniertjes en regeltjes.
Het liefst doe ik natuurlijk allebei, maar dat kan dus niet altijd bij mij.

Als ik nooit wou rijden, had ik idd ook wel een shet kunnen kopen, maar dat is geen optie, want ik wil dus wel rijden, maar kan dat gewoon niet altijd.
En omdat ik niet altijd kan rijden, wil ik haar daardoor nog niet verkopen.
Zij en daardoor ik ook, heeft ook genoeg aan in de wei staan.

Vorig jaar (eigenlijk anderhalf jaar gelden dus toen daarna de mkz kwam) heeft ze toen bijna alleen maar in de wei gestaan en toen ik rond de zomervakantie van vorig jaar weer begon, was ze heel anders.
Ze was er gewoon van opgeknapt, iedereen vond haar een ontzettend mooie hals hebben (ikke van huh, zit er juist weer op, ze heeft juist tijden 'stil' gestaan) en nog mooier dan ze eerst was.
Dat zag ik natuurlijk zelf ook wel, maar als anderen het ook zien zegt het toch wel wat.
Ze kwam er dus juist alleen maar beter uit.

En waarom ik stil tussen haakjes heb staan ('stil' dus), komt omdat ik het niet echt 'stil laten staan' vind, dat vind ik pas als ze alleen maar in de stal staat en er niet uitkomt en ze haar benen dus echt niet kan laten bewegen en allerlei stalgebreken gaat vertonen (die van mij heeft er dus geen en dat wil ik graag ook zo houden) om maar tegen de verveling in te gaan.
Ze komt bij mij in de zomer en winter in de wei, elke dag als het weer het toelaat, alleen zomers wat langer, maar nog steeds niet dag en nacht, dat zou wel mogen van mij, maar dat wil ze niet, dan gaat ze heen en weer lopen voor het hek en werkt zich zelf helemaal in het zweet en als het echt wat donker wordt, raakt ze in paniek.
Ze gaat dus, wat voor weer het ook is, snacht wel op stal.
Nu staat ze weer in de normale wei, daar kan ze zich lekker uitleven tot hoe zij wil, soms staat ze ook in een andere wei omdat daar nog gras staat, maar daar heeft ze dan minder bewegingsruimte, maar ze komt er toch uit en kan haar spiertjes wel laten bewegen.

"Stil" staat ze dus niet, maar ze krijgt geen beweging, ja wel uit zich zelf, maar niet door iemand anders, gecontroleerd zeg maar.

En sommige zien paarden alleen maar beesten om te rijden en daarna de rest, en bij mij is het dus andersom, want juist van de verzorging geniet ik zo, maar ik zou nu ook maar wat al te graag opzadelen en lekker in dit weertje een buitenrit gaan maken, maar dat kan ik dus gewoon niet.
Maar daarom is het paardje niet ineens vergeten.

Maar je krijgt dan wel opmerkingen van dat het niet beter is of je haar verkoopt en dan wacht tot ik weer helemaal beter ben (oja, wordt ik dat, hoe het er nu uitziet blijft het altijd chronisch en zal ik door mijn ziekte dus nooit een eigen paardje kunnen hebben) en dat het ook zozo voor het paardje is.

Ook toen ik mijn pony verkocht en Chriss ging kopen, kwamen die reacties dat ik beter kon wachten tot ik helemaal weer beter was.
Nou, als dat nooit is, kan ik dus nog lang wachten.
Het rijden schiet dan niet zo op, maar ik denk wel dat ik mag zeggen dat een paard het prima voor elkaar heeft bij mij.
Een wei waar ze elke dag in kan, voer, water, verzorging, liefde, aandacht van mij, eventueel aandacht van de kalfjes waar ze soms wel samen mee in de wei staat (geen andere paarden of pony's dus thuis, maar het afgelopen 3 kwart jaar, toen ik op een andere stal stond waar dus wel andere paarden stond, heb ik niet echt gemerkt dat ze dat echt miste bij mij thuis) etc etc en een lui leven!
Wat wil ze nog meer?

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 16:26

om eerlijk te zijn vindt ik rijden toch wle erg belangrijk. tuurlijk als t een tijd niet kan dan niet. maar ben wle blij als ik er weer op kan. Ailin heeft dit jaar al meerdere keren 2 weken of langer stilgestaan. ze is kerngezond maar ze heeft altijd wel iets (hechtingen of rare bult, of de grond is bevroren) waardoor ik niet kan rijden. enja daar ebgin ik nu toch wle van t ebalen. ik weet dat zij er niets aan kan doen maar ben toch blij als ze de zomer heel huids doorkomt. ik doe nu nog ontzettend veel met der maarja ik heb geen paar gekocht om te kijken hoe ze loopt in de wei.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 16:31

Maar da's vanaf de andere kant bekeken, Marjolein. Voor het paard is het niet 'erg' dat er niet gereden wordt.
Of je voor jezelf rijden belangrijk vind, vind ik een heel andere vraag. Persoonlijk heb ik m'n paard ook gekocht om op te rijden, en ik beloof niet als het eerste 't beste Pennymeisje dat Milena altijd bij mij blijft, ook als ik er niet meer op kan rijden..... Als ik door haar te houden geen rijpaard meer kan hebben, denk ik dat ik een andere keuze zou maken...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 16:56

Ik ga met Sonja mee.

Nu mijn paard chronisch kreupel is zie ik wat het inhoud.
Hij staat daar maar en vreet zich helemaal rond. Ik betaal rustig door terwijl ik er in weze niks meer mee kan doen(heel misschien is er een oplossing )
Mijn besluit is dus ook als het echt niks meer wordt hij weggaat.
Je hebt een paard in eerste instantie om op te rijden en hoe je dat per week indeeld moet je natuurlijk zelf weten.
Maar ik ga geen 400 gulden in de maand betalen om hem alleen maar in de wei te zien staan.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 17:22

Het gaat er hier dus niet om dat ik niet kan rijden, dat is een heel andere kwestie, als het aan Chriss had gelegen, had ik er ieder moment op kunnen gaan stappen en gaan rijden, en dat iedere dag.
Maar het ligt aan mij, want ik ben chronisch ziek en als ik niet altijd rijd, komt dat dus niet door Chriss, maar door mij als ik weer eens ziek ben of wat anders heb zoals nu.

Mijn vraag was dus vooral, hoe is dat voor het paard?
Niet voor mij, want dat weet ik wel hoe dat zit, net als met zoveel andere dingen.

Nouja, vraag was het eigenlijk niet, wat wel kan ik niet zo snel een passend antwoord opgeven, behalve dan een opmerking.

Schrijf altijd veel (oja Verward ), maar om het maar in het kort te zeggen, als ik zeg dat ik al zolang niet heb gereden door van alles en nog wat, dan krijg je altijd van die opmerkingen.
Wat ik dan aan het paard heb (Uhm, rijden als het wel kan?), wat het paard dan aan mij heeft en ga zo maar door.
Dus als je niet rijdt, wordt je ineens heel anders bekeken als je een paard hebt waar je wel op kunt rijden?

Kijk, een griepje een keer of een gebroken iets ofzo, dat is eventjes en je gaat daarna weer vrolijk verder.
Maar bij mij is de Buikpijn dus chronisch, daar heb ik zowat iedere dag mee te maken.
Soms heb ik betere periodes, dan voel ik me vaak wel aardig en soms totaal niet, maar kheb ook vaak genoeg slechtere periodes meegemaakt, dan voelde ik me bijv de eerste helft van de week ziek, ging ik 1 dagje naar school en daarna was ik weer ziek.
Meer ziek dan beter dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 20:53

als ik het zo lees, jakker jij je paard niet af als je je beter voelt, doe je het ook rustig aan. Ik vind dat je paard een goed leventje heeft hoor, zijn natje en zijn droogje op tijd en dan nog aandacht en liefde van zijn baasje. Wat anderen stom of zielig of zonde van het geld vinden, is hun probleem. Je zegt dat je chronisch ziek bent, vind ik rot voor je omdat je juist veel meer met je paard wil doen dan je kunt. Je schuldgevoel is dus de reden dat je dit vraagt?

Je paard is lekker de hele dag buiten en kan lekker grazen, iets wat paarden toch graag doen, de natuur? Dat je dan weer een paar keer rijdt en dan weer een paar weken niet, kan vlgns mij geen kwaad, als je maar eerlijk bent. Gewoon relaxed en rustig aan doen met rijden, ze hebben heus wel voldoende conditie om dat aan te kunnen hoor. Ja 10 min op een volte galopperen zou ik niet doen. Ik denk dat het hebben van je paard je ook wel veel goeds doet. Ik zou me dus niet druk maken over het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 09:31

Dan is mijn paard ook net zo zielig als die van jou Haha!

Ben ik fit en zou ik kunnen rijden is de bak weer eens te nat.
Is het weer wel goed, bak eindelijk mooi, ben ik weer eens ziek.

Ik heb ook door men ziekte (ME) flinke ups en downs.
Soms rij ik bijna elke dag.
Soms 1x in de week en dan ook rustig aan, want ik kan dan niet verwachten dat ik het uiterste van Kawa vraag.
Maar hij komt elke dag buiten en hij ziet er in zijn oogjes nog steeds happy uit, dus zo erg zal hij het wel niet vinden. En wat wedsrijden betreft heb ik het tot de M2 geschopt, dus elke dag of met regelmaat rijden is dus blijkbaar ook niet perse nodig.

Het gaat helaas niet anders, we zullen onszelf er bij neer moeten leggen, en dat valt zeker niet mee.

succes ermee


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: N_B_N, pjer, YandexBot en 50 bezoekers