langeteugelen met 2,5 jarige?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

langeteugelen met 2,5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 22:57

ik zelf denk dat het geen kwaad kan maar ik vraag het maar voor de zekerheid..
ik ben van plan om dat over een half jaartje te gaan doen om alvast de teugelhulpen een beetje aan te leren.
ik ga hem niet belasten, dus echt aan het hard aan het werk zetten, maar gewoon alleen het leren.
mij lijkt het een goede oplossing om het inrijden wat makkelijker te maken, aangezien ik zeker niet eerder dan 3 jaar op hem ga zitten of veel longeren ofzo.
als hij 3 jaar is lekker rustig met dat zsoort dingen gaan beginnen maar langeteugelen kan toch vast geen kwaad?


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 22:58

Wachten meisje. Pas met 3 beginnen!
Anders had je gewoon geen jonge pony moeten kopen. Dat wist je toch? Daar hebben wij je voor gewaarschuwd. Als je nu al begint met dit soort vragen...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 23:01

oke daarom vraag ik het ook of het kwaad zou kunnen.
ja dus?
het is ook zeker niet dat ik ongeduldig ofzo als jullie dat denken ik vind het juist goed om eerst een goede band te hebben met je paard en daarna het inrijden.

Groetjes Laura

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:06

wacht maar gewoon. Met 3 jaar kalm aan beginnen, en met 3,5 kun je pas écht gaan rijden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:11

Ik heb ze juist het liefst met 3 jaar zo uit de wei.
Geen gezeur, paar keer longeren, zadel erop en meteen erop. Sturen leren ze ook als je erop zit...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 23:12

ik w8 liever met 4 jaar écht werken, de hogere sprongen enz.
eerste jaar lekker rustig aan doen , en de basishulpen goed leren met daarbij natuurlijk in de omgang, goed stil blijven staan enz.
Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:14

Als je toch wacht met echt werken tot je pony 4 is kun je net zo goed het langeteugelen ook uitstellen. Bovendien is het niet makkelijk hoor, als je het goed wilt doen.
Je kunt mijn oude instructeur eens om raad vragen. Hij is er een kei in met zijn Lipizzaner.

www.lipizzaners.nl

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 23:18

oke.
btw ik bedoel niet vóór dat hij 4 jaar is dat ik maar wat aanklooi , bv lang teugeltje en hem maar wat laten hobbelen. maar iig niet 6 dagen per week een uur rijden

(voor degene die het verkeerd opgevat hebben)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:19

Boogiegirl schreef:
ik w8 liever met 4 jaar écht werken, de hogere sprongen enz.


Ik wil je pret niet gaan verpesten hoor. Maar ik denk dat je pas met 4 jaar het eerste kleine, lage sprongetje moet gaan maken....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:22

ik denk dat boogie girl dat ook zeker wel bedoeld. heb wel het idee dat ze wil wachten met haar pony.
Wat ik me dan wel afvraag, als pony's met 2,5 jaar wel voor de kar mogen staan, maar je mag er niet mee lange teugelen, hoe zit dat dan?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 23:23

ja ik begin met 4 jaar met springen. stond er idd een beetje vaag ja.
's avonds ben ik altijd vaag Lachen

maar ben maar niet bang dat ik eerder met alles ga beginnen.
ff voor de duidelijkheid: begin met inrijden niet voor dat hij 3 is en met springen niet voordat hij 4 is.

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:25

Citaat:
Ik heb ze juist het liefst met 3 jaar zo uit de wei.
Geen gezeur, paar keer longeren, zadel erop en meteen erop. Sturen leren ze ook als je erop zit...


Tjonge zeg, het prototype van hoe het NIET moet !
Een klein beetje paardvriendelijker zou niet verkeerd zijn.
Mijn mening, prima om met 2,5 jaar al iets te doen aan de lange teugels. Zolang je er niet op gaat zitten en niet te veel voltewerk doet maar lange stukken rechtuit (de hele bak gebruiken) in een rustig tempo (kan niet anders want je loopt erachter/naast) is er helemaal niets aan de hand. prima voorbereiding juist op het inrijden later. Je kunt hem vast laten wennen aan een zacht bitje en de teugel- en stemhulpen en een longeersingel. Gewoon rustig opbouwen, maximaal 5 a 10 minuutjes per keer en bv 1 x in de week. En uitkijken bij wat je doet, de meeste paarden vinden zo'n lijn langs hun achterkant in het begin doodeng. Liever de buitenteugel over de singel halen in het begin. Dat is ook iets wat je met beleid moet opbouwen.
Heeft niets te maken met geen geduld hebben maar juist met het geven van een goede opbouwende basisopvoeding, zonder de stress van hup uit de wei trekken, zadel erop en raggen maar.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:25

Oke... ben weer helemaal gerust gesteld... Nu kan ik fijn slaapjes gaan doen tenminste Haha!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:25

Tuurlijk mag het wel. Maar het gaat haar om de voorbereiding voor het inrijden. Dus over een half jaar beginnen met langeteugelen en dan na een jaar voor het eerst erop. Sturen onder het zadel is toch anders dan aan de lange lijnen dus wat dat betreft heeft ze er denk ik weinig voordeel aan. Lachen

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 23:29

na een half jaar onder het zadel bedoel je Lachen
het voordeel is wel op de stem leren halthouden en voorwaarts gaan, kan aan de longe ook maar dat is zoals als gezegd word veel volte werk en langeteugelen niet.
maja dat duurt nog een tijdje dus zie ik dan wel weer, ik loop altijd veel te ver met mn plannen vooruit Knipoog


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:39

Bo schreef:
Citaat:
Ik heb ze juist het liefst met 3 jaar zo uit de wei.
Geen gezeur, paar keer longeren, zadel erop en meteen erop. Sturen leren ze ook als je erop zit...


Tjonge zeg, het prototype van hoe het NIET moet !
Een klein beetje paardvriendelijker zou niet verkeerd zijn.
Mijn mening, prima om met 2,5 jaar al iets te doen aan de lange teugels. Zolang je er niet op gaat zitten en niet te veel voltewerk doet maar lange stukken rechtuit (de hele bak gebruiken) in een rustig tempo (kan niet anders want je loopt erachter/naast) is er helemaal niets aan de hand. prima voorbereiding juist op het inrijden later. Je kunt hem vast laten wennen aan een zacht bitje en de teugel- en stemhulpen en een longeersingel. Gewoon rustig opbouwen, maximaal 5 a 10 minuutjes per keer en bv 1 x in de week. En uitkijken bij wat je doet, de meeste paarden vinden zo'n lijn langs hun achterkant in het begin doodeng. Liever de buitenteugel over de singel halen in het begin. Dat is ook iets wat je met beleid moet opbouwen.
Heeft niets te maken met geen geduld hebben maar juist met het geven van een goede opbouwende basisopvoeding, zonder de stress van hup uit de wei trekken, zadel erop en raggen maar.


Ik heb juist de minste problemen met paarden die zo uit de wei komen.
Ik longeer ze een paar keer tot ze de stemhulpen kennen. Daarna het zadel erop, meestal geven ze 2 bokken en is het over. Gewoon rustig opstappen als iemand een voetje geeft en wat stappen en draven aan de longeerlijn. Paar keer herhalen en daarna los in de bak.
Een week of 2, 10 minuten om de dag rijden en dan de zomer weer in de wei. In de herfst stap je er zo weer op.

Hoe anders is het met paarden die al veel gelongeerd zijn. Ze gaan zich met longeren al snel vervelen, leren om onder het werk uit te komen en dan wordt het pas echt leuk...

Voor het beleren voor de wagen heb ik ze wel altijd aan de dubbele longe. Maar daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, zelfs niet met paarden die volgens de eigenaar niet te longeren waren.
Schoftje van het tuig op en de lijn boven de spronggewrichten houden. Paard gaat automatisch naar voren en als ze een keer slaan maakt dat niet uit omdat de lijn hoog genoeg zit.

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:46

Citaat:
Ik heb juist de minste problemen met paarden die zo uit de wei komen.
Ik longeer ze een paar keer tot ze de stemhulpen kennen. Daarna het zadel erop, meestal geven ze 2 bokken en is het over. Gewoon rustig opstappen als iemand een voetje geeft en wat stappen en draven aan de longeerlijn. Paar keer herhalen en daarna los in de bak.
Een week of 2, 10 minuten om de dag rijden en dan de zomer weer in de wei. In de herfst stap je er zo weer op.


Oke, dit klinkt een stuk vriendelijker als je eerste stukje. Dat kwam op mij zo bot over, vandaar mijn nogal felle reactie.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:55

Bo schreef:
Citaat:
Ik heb juist de minste problemen met paarden die zo uit de wei komen.
Ik longeer ze een paar keer tot ze de stemhulpen kennen. Daarna het zadel erop, meestal geven ze 2 bokken en is het over. Gewoon rustig opstappen als iemand een voetje geeft en wat stappen en draven aan de longeerlijn. Paar keer herhalen en daarna los in de bak.
Een week of 2, 10 minuten om de dag rijden en dan de zomer weer in de wei. In de herfst stap je er zo weer op.


Oke, dit klinkt een stuk vriendelijker als je eerste stukje. Dat kwam op mij zo bot over, vandaar mijn nogal felle reactie.


Tja, veel meer dan een paar keer longeren, het zadel erop en meteen erop is het niet.

Maar ik krijg altijd de kriebels als ik mensen hoor die maanden bezig zijn met longeren en wennen aan vanalles.
Oke, ik heb een paar importpony's waar dat echt bij nodig was. Maar bij de meeste paarden is dat helemaal niet nodig. Als ze op jonge leeftijd gewoon in handen zijn geweest, vast staan een keer afspuiten enz. dan zijn ze met 3 jaar als ze uit de wei komen voldoende gewend om aan het werk te gaan.

Zeker op die leeftijd gaan ze zich snel vervelen en dan leren ze allerlei "leuke" trucjes...
En heb je er een keer een verkeerde tussen zitten, dan heb ik liever dat ie niet zoveel conditie heeft Haha!

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 00:12

Citaat:
Maar ik krijg altijd de kriebels als ik mensen hoor die maanden bezig zijn met longeren en wennen aan vanalles.


Maanden longeren is ook echt niet nodig, mits je het goed aanpakt. En het ene paard pikt dingen sneller op dan het andere. Maar wennen aan vanalles vind ik wel een goede zaak. Mijn ervaring is dat je dondersgoed merkt of een paard tot zijn 3e in de wei heeft gelopen en waar niets is mee gedaan of dat je een paard hebt dat van jongs af aan al gewend is aan allerlei vreemde dingen. Jong geleerd is oud gedaan tenslotte.
Is toch meer mijn stijl hoor, mits het goed gebeurd en met mate, een jong paard moet wel van zijn jeugd kunnen genieten.

Citaat:
En heb je er een keer een verkeerde tussen zitten, dan heb ik liever dat ie niet zoveel conditie heeft


Hihi, dat is waar Lachen

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:29

Citaat:
het voordeel is wel op de stem leren halthouden en voorwaarts gaan, kan aan de longe ook maar dat is zoals als gezegd word veel volte werk en langeteugelen niet.

Ik leer Thun dit gewoon aan een halstertouwtje. Loop ik in de bak en dan loopt hij naast (of achter) me. Zeg ik "hooo", dan is t de bedoeling dat ie stopt. In het begin begreep ie dat natuurlijk nog niet en gaf ik een rukje aan t halstertouw (en ging zelf ook stilstaan). Zo kun je ook de commando's "drrrraf" etc...aanleren. En je leert je paard gelijk braaf naast (of achter, wat jij wilt) je te laten lopen, is handig als je straks de weg op gaat. het lijkt me dat dit (in jouw geval) meer uithaalt dan aan de lange lijnen...

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:30

....maaruh....het is je dus toch gelukt, je krijgt de pony dus toch!?!? gefeliciteerd!~! Party!!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:31

met je paardje kan je nu echt al andere dingen doen hoor. ik rij ook nog niet op mystery, maar ik ben nou een beetje met hem aan het freestyle en dat vind hij echt helemaal geweldig en hij snapte het al snel. Omdat hij nu wel een beetje is uitgekeken op dat longeren vind hij dit weer heel leuk. zo wissel ik het een beetje af, ben nu ook balkjes met hem aan het draven.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:34

Met het met marije eens, niet teveel trutten met die dieren.

Meestal maak ik ze zadelmak met 3,5 na het zomer seizoen, maar bij een brutale wil ik ze nog wel een met 2,5 zadelmak maken, 2 weken rijden, en dan de gehele zomer de wei in. En eigenlijk zijn ze allemaal per 1 januari een jaartje ouder, dus dan zijn ze al 3.

Veel longeren is misschien niet ideaal, maar hoe denken jullie dat alle dekhengsten worden klaargemaakt voor de hengstenkeuring, als ze 2,5 jaar oud zijn, ook aan de longe hoor!!, met bijzet/slofje, zodat je de bovenlijn wat bespierder en mooier krijgt.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:38

Ik begin ALTIJD al een beetje met longeren als ze 2.5 zijn, en als ze dus op stal staan. 1 keer in de week ofzo.
Kan best, doen ze met keuringspaarden ook.
Voor het inrijden van vreemde paarden heb ik het liefst ook van die weidegangers, die heb je dan in 2 keer mak, binnen een week rij je er alle gangen op. Geen gezeur met longeren.
Maar als je dus je paard op stal hebt, dan kun je het rustig aan een zadel wennen, aan bijzetteugels, aan een dubbele longe enz. Niet lang (20 minuten), niet vaak (1 tot 2 k eer in de week), maar een beetje rustige training kan echt geen kwaad. Vooral veel stappen, worden ze los van. De galop is niet belangrijk, de achterhand in draf wel.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:42

Dat stappen met een jong dier aan de longe en bijzet ben ik niet met je eens germie, want de stap heb je bij een jong dier snel verknald, is het zelfde als met een jong paard veel stappen terwijl je er op zit.

Maar goed het kan ook zijn dat je stappen aan de hand, of stappen zonder bijzet bedoeld, en dan heb ik niets gezegd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers