Niet te houden....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Niet te houden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 20:22

Mirage was vandaag niet te houden. Het is voor het eerst dat ik haar zo meemaak. We gingen heel stoer (stoer van mij Haha! ) in de 20 x 60 buitenbak. Wat een zee van ruimte dacht ze. Dan blijf ik al op de voorste volte, maak er dus 20 x 30 van zeg maar.

Zodra ik 1 keer had gegaloppeerd een klein stukje, was ze daaarna niet meer te houden. Ben de hele les bezig geweest met haar tegen te houden.
En dat vind ik zooooooo eng, constant het gevoel hebben dat ze ELK moment met je aan de kletter kan gaan!!! Ze is dan zo heet dat ze alleen nog maar wil galopperen, maar ja, dat mag niet als zij dat wilt, maar alleen als ik dat wil en dus alleen op mijn hulpen!!!
Nu heb ik geen vingertjes meer over van het getrek in haar mond en wat ik zo rot vind, dat lijkt op dat moment helemaal niet uit te maken.
Het gevoel dat je kan trekken wat je wilt, maar dat ze toch niet stopt.
Ik heb d'r onder me gehouden, maar pffffffffffff als ik alleen was geweest had ik dat niet gedurfd hoor.
Hoe lossen jullie dat op. Als ik d'r los had gelaten had ze echt gegaan en dat is ook niet de bedoeling. Ter info; ze was om dit soort zaken te voorkomen (arabiertje) al even gelongeerd vantevoren.....

Morgen moet ik toch echt alleen rijden en je kan met 24 graden toch niet in de binnenbak gaan rijden.......

Wie heeft hier ervaring mee?



carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:48

Hoi!
Ik herken wel wat in je verhaal.
Bij mijn paard ben ik de laatste weken ook een beetje de rem kwijt (zie ook topic hier over.) en t is niet leuk om met zo veel druk in de hand te moeten rijden omdat je weet dat ie niet voldoende op je zit terugkomt en er anders onder uit gaat.
Wat wel kan schelen is om heel veel overgangen te rijden.
Hou haar bezig zodat ie niet de kans krijgt om er van door te schieten omdat ze met dr volle aandacht bij jou moet wezen.
Klinkt hard maar dan maar een x de handrem er flink op en daarna weer je ontspannen hand proberen te geven.
Want zolang jy druk blijft houden op de teugels zal je paard ook nooit kunnen ontspannen en smakelijk worden op jouw hand.

Suc-6 ermee

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 08:53

ik denk ook heel veel controle uitoefenen, paddy van mij doet dat namelijk ook. Ik ga dan heel erg onder haar tempo rijden. En misschien is het anders een optie om van te voren even longeren, zodat ze haar ei kwijt kan.

De hond is de betere mens

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:20

Ga gewoon lekker buiten rijden. Zet je paard op een volte en sluit deze daarna weer openen. Rij ook veel tempo wisselingen. Laat na een paar rondjes de hals een heel klein beetje strekken.Wat ook heel belangrijk is durf je paard iets te laten gaan. Meestal als ze merken dat jij zoiets hebt van oke je mag iets harder, maar ik bepaal hoeveel harder, worden ze rustiger. Hou je paard lekker bezig dmv stelling vragen en stelling naar buiten vragen, wijken voor het been, etc. Veel succes ermee

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:38

Gisteren heb ik ook les gehad en ik moest voorwaarts rijden terwijl mijn gevoel zei dat we veel te hard gingen. ik gaf been been en nog eens been en wat doet ze .... koppie naar beneden en acterhand eronder en dat probeerde ik nou de hele tijd te bereiken.
Als ik jou zo hoor kun je die voorwaartse drang van je paard het goed benutten, hou je benen eraan ook al gaat hij harder vang hem op met je buiten teugel maar de voltemaar gerust klein begrens met je buitenbeen zodat hij niet over de schouder weg kan en laat hem maar doorgalopperen.
Je ligt er niet zomaar af blijf de hulpen geven zoals je gewend ben hij wordt vanzelf moe en dan zal hij willen draven maar dan moet je hem nog even door laten galopperen dan heb jij gewonnen!
Het zit ook tussen jouw oren oh jee een grote bak hij zal er wel vandoor gaan, als je dat denkt dan gebeurt het ook. Blijf lekker zitten en rij zoals altijd er is eigenlijk niet anders dan binnen alleen wat meer ruimte lekkr toch?succes!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:29

Zet 'm flink aan ´t werk. Schoudervoor of travers ofzo, de meeste paarden nemen dan toch wel iets gas terug. Kun je streng worden met je handen? Zodra je voelt dat hij wil, dat je hem meteen op de rem trekt? Je moet hem wel proberen voor te zijn, in een rengalop krijg je hem echt niet zo een twee drie weer in stap. Ik ken het probleem, en ik weet ook niet of je streng kunt zijn met je handen (bij mijn beessie lukt dat dus niet) Veel succes ermee.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 12:06

Hoi,
Ik herken je verhaal. Het gevoel dat het paard een beetje met jou rijdt i.pv. andersom. Ik ga dan eerst een hele tijd stappen en overgangen rijden. Hierbij blijf ik op een volte maak deze regelmatig kleiner. Als ik ga aandraven, rijdt ik hem een hele tijd onder zijn tempo. Door dat te doen, kan ik aan hem gaan "duwen" en vervolgens kan ik hem ook weer wat meer voormwaarts rijden. Bij mijn paard helpt, dus misschien bij die van jou ook. Ga gewoon in de buitenbak en vraag of er iemand mee gaat. Ik heb makkelijk praten natuurlijk, wij hebben alleen een buitenbak.

Veel succes

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 16:23

Bedankt voor jullie antwoorden. Hier opmerkingen:

Carlijn83, jij zegt precies wat m'n instructrice ook zei,
Desiree, in mijn verhaal staat al dat ze al wordt gelongeerd voordat ik erop ga.... Knipoog
Natachagirl; waar slaat jou antwoord op??? Verward
la dolce vita; nee, helaas haar snelheid is niet om te zetten in iets anders, iets beters......

Verder merk ik dat veel wordt geadviseerd "moeilijkere" oefeningen te doen, maar ze is nog jong en ik ben ook nog niet zover, dus dat is voor mij geen optie.
Vandaag ging het ietsjes beter dan gisteren al.
En ja mikkie, daarom ben ik vandaag ook weer buiten gaan rijden, het is 24 graden, ik wil gewoon buiten dus ze moet maar wennen!
In stap is ze inderdaad een stuk rustiger (is geen werken vind ze zelf) zodra ik teugels oppak wordt ze heet.
Maar ik ben alweer best tevreden over vanmiddag.

Bedankt!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 00:10

nee sorry maar het sloeg ook nergens op.....

franka

Berichten: 161
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 21:45

dat gebeurt mij ook nog weleens en dan vind ik het doodeng omdat ze normaal juist lui is ik heb dan het geluk dat ik een fries rij die toch echt liever heel snel draaft als dat ze galopeert. tegen houden werkt niet. hoe meer ik los laat hoe minder hard zij gaat al loopt ze alsof ze de bak gaat stofzuigen met haar neus. loslaten vind ik alleen wel eng dus het duurt nog wel eens even voordat ik dat durf. soms als ze echt loopt te drammen dan laat ik haar wel snel draven maar als ze er dan genoeg van heeft dan nog een stuk dor in hetzelfde tempo dan is het zo over. maar dat doe ik wel pas als overgangen rijden echt niet helpt. misschien dat je hier iets aan hebt
groetjes franka

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:26

Doet ze het, omdat ze onder het werk uit wil komen of omdat ze gewoon graag wil lopen en erg voorwaarts is?
Als het eerste het geval is, moet je haar misschien gewoon een keer flink door laten rennen, en als zij wil gaandraven omdat ze moe wordt, nog even een rondje laten rennen en dan terug nemen, dan is de lol er voor haar snel af als het goed is.
Als het tweede het geval is, proberen haar inderdaad zo veel mogelijk bezig te houden en vooral in jou tempo te houden. En anders toch maar een keer stil zetten.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers