Hengst casteren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Hengst casteren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 07:16

Hoe(veel) verandert het uiterlijk als je een 4 jarige hengst laat casteren? Paard in kwestie heeft nu een hele mooi hengstenuitstraling, met zo`n mooie kap op zijn hals. Verdwijnt dit nu als ie geruind wordt? Hij is van nature al een enorme macho, ook al een beetje extreem voor een hengst. Houdt hij dit gedrag nog een beetje na zijn castratie? Wie heeft er nog meer een ruin die op oudere leeftijd (nou ja, oudere, maar aangezien veel hengsten al met 2 worden gecastreerd) is geruind?

Afbeelding[/img]


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 07:59

Dat uiterlijk houden ze wel een beetje als ze op 4 jarige leeftijd gecastreerd worden. Omar is ook op 4 jarige leeftijd gecastreerd:
Voor zijn castratie:
[img]../upload/205/omarhalt.jpg[/img]
[img]../upload/205/omarmooi.jpg[/img] (in mijn profiel meer van voor zijn castratie)
1,5 jaar na zijn castratie:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight=
en
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight=

Het verschil wel per paard natuurlijk. Een macho verandert niet opeens in een doetje en een lief ding wordt geen gemeen kreng.
Succes met je beslissing!

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:14

De hals is nu al mooi gegroeid dus die blijft er ook opzitten.
Het gedrag verschilt nogal per paard maar meestal worden ze wel na iets rustiger als ze gecastreerd zijn (gaat wel ruim een half jaar overheen voordat je het gaat merken meestal). Maar bepaalde eigenschappen zitten er nu al in en die zullen er ook wel in blijven zitten.
Bij ons op stal staat een pony die pas op zijn 5e is gecastreerd en dat is op wei echt het mannetje. Wil ook nog wel eens op een merrie springen. Maar gedraagt zich verder heel goed.
Als ze happerig zijn blijven ze dat meestal ook na de castratie.
Die van mij is wel op 2 jarige leeftijd gecastreerd maar erg dominant, ik denk niet dat ik die veilig hengst had kunnen laten.
Ik ken wel meerdere paarden die pas later zijn geruind en de meesten zijn wel iets meer hengst gebleven qua gedrag en hebben hun hengstenhals behouden.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:35

French is ook gecastreed zijn uiterlijk is niet veel veranderd en hij gedraagt zich nog steeds als een hengst. Als je hem goed baas kunt zoals hij nu is zal ik hem gewoon hengst laten.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:04

Wat een stoer paardje! Echt mijn type hoor...

Maar goed, antwoord op je vraag:
Het uiterlijk houden ze voor het grootste gedeelte wel hoor. En ook het karakter zal wel macho blijven.
Adventure is op z'n 5e gecastreerd en hij heeft (voor een arabier tenminste) een behoorlijke hals en hij is vrij fors voor een arab. Ook z'n karakter is nogal 'hengst-achtig', maar dat komt misschien ook omdat ie wel gedekt heeft waarschijnlijk.

Het zal misschien wel wat minder worden, maar omdat ie al best oud is om gecastreerd te worden, zal het echt niet helemaal weggaan hoor.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:07

Wat ze vaak wel doen na de castratie is een paar cm de lucht inschieten... Verder veranderd er idd weinig.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 18:36

Bedankt voor de reacties! De hoofdreden dat ik hem wil laten castreren is omdat ik hem dit najaar wil gaan starten. Hij is gewoon een handvol en ik denk dat ik het me onnodig moeilijk ga maken om met een hengst op concours te gaan. Hij heeft toch niet zijn volle 100% bij me als ie andere paarden ziet en dat kun je niet hebben tijdens een proef. Goedgekeurd wordt ie toch niet (bovendien heb ik het geld niet om hem aan te bieden). Ik heb er wel 2 mooie veulens uit en een 3e op komst, maar om hem nu hengst te laten voor die paar veulens per jaar.. Bovendien is het dekgeld toch laag omdat ie niet ggk is, dus veel eraan overhouden doe ik toch niet. Verder wil ik hem castreren voor zowel mijn eigen veiligheid als die van omstanders. Het blijft toch een hengst en als ie net de kolder in z`n kop krijgt in een drukke warming-up baan.. Hij heeft verder een erg lief karakter, absoluut niet gemeen maar gewoon heel ondeugend. Ik ga er nog wel even goed over nadenken, maar ik denk dat ik het wel doe..

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:57

Julius is ook laat gecatsreerd. Ik had er helemaal geen problemen mee. Hij had wel een hele stevige hals.

Julius is wel kampioen geweest op de hengstenkeuring. Maar de vorige eigenaar had hem toch laten castreren. Wel jammer eigenlijk. Volgens mij was ie een hele mooie hengst geworden.

maar dan had ik hem waarschijnlijk nooit kunnen kopen.

Hij werd overigens gecastreerd omdat ie mensen aanviel en steigerde en kapte.(heb ik gehoord) Niet lief dus. Maar dat lag hoogstwaarschijnlijk aan zijn opvoeding.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:12

bonanza is ook pas met zijn 4 jaar gecastreerd en hij is eigenlijk niks of heel weinig veranderd . hij heeft nog steeds dezelfde hengst streken en is nog steeds even macho , ook zijn hals is er niet minder door geworden! ik denk niet dat er zoveel aan die van jou zal veranderen en ik vind het echt een hele slimme zet van je om het te laten doen!

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:59

Een van mijn vorige paarden is ook vrij laat gecastreerd, hij was toen 4 a 5 jaar oud.
Toen ik hem kocht was hij 7, en je kun toch duidelijk merken dat het een echte vent was hoor !
De vorige eigenaar had me verteld dat hij gecastreerd was omdat ie van die typische hengstenstreken vertoonde.
Naar zijn idee was hij daarna toch wel een stuk kalmer geworden, maar omdat hij zo lang hengst geweest was, hield hij toch wel wat streken.
Ook nadat hij gecastreerd was had hij nogal wat praatjes, ook sloeg hij weleens met z'n voorbeen naar de teugel, dit kreeg ik hem niet meer afgeleerd.
Qua uiterlijk denk ik niet dat je paardje veel zal veranderen, hij is tenslotte al voor een groot deel uitgegroeid en mooi bespierd.
Bij paarden die heel jong gecastreerd zijn zie je weleens dat ze arm bespierd zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dit nog bij jou paardje gaat veranderen.
Als je weinig gebruikt maakt van z'n "hengst zijn" zoals jij beschrijft, lijkt het me inderdaad verstandig om hem te laten castreren.
De voordelen (mooie bespiering) heb je immers toch al te pakken, en de nadelen zullen vast wat afnemen.

Even off topic:
Mooi paard heb je trouwens, ziet er super uit !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GrapeshotBot en 74 bezoekers