Is jouw paard van karakter veranderd?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Is jouw paard van karakter veranderd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 17:15

Die van mij was altijd heel relaxed en rustig. Ik rijd 'm nu ongeveer anderhalf jaar, en hij is veel vrolijker, attenter en sneller geworden. Ik dacht dat ik een verschrikkelijk sloom paard zou krijgen, maar het blijkt juist een hete te zijn. En daar ben ik alleen maar blij mee! Door regelmatige beweging, betere conditie is hij echt ontzettend positief veranderd.

Maar ik was wel benieuwd, wie heeft nog meer zulke ervaringen?

De paarden die ik hiervoor ingereden en doorgereden heb werden van jong en onbezonnen juist steeds verstandiger, deze draait 't wereldje om.
Laatst bijgewerkt door parnassia op 16-05-02 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:17

hier heb ik nog geen ervaring mee. hij staat nu lekker dag en nacht op het land. over een jaartje of 2 zal hij misschien veranderen

Wodan en ik onderweg in de M2

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:50

Adventure is écht een ander paard geworden vergeleken met 1,5 jaar geleden, toen ik hem net had.

1,5 jaar terug was ie bang, angstig, kopschuw, sloom, soms ineens wegspurten, soms agressief, altijd alleen in een hoekje staan, zeer onderdanig, enz... Echt een zielig hoopje paard.

Nu is ie vrolijk, gezond, braaf, werkwillig, een echte doorzetter, sociaal met andere paarden, een macho, enz... Een heerlijk paard gewoon! Heel soms nog iets kopschuw en wat bang voor grote mannen, maar verder echt een fijn en gezond paard. Ik ben erg blij dat ik hem ondanks alles heb gekocht.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:57

Ja hoor! Mijn paard was braver geworden (af en toe dacht ie dat ie hengst was Haha! vond mijn zusje niet zo leuk!) Ik dacht ook dat ik een slome knol had,maar daar was na een jaar of 2 nix van over! Hij was echt superbraaf en is dat altijd gebleven, maar wel veel voorwaartser, frisser en natuurlijk ook mooier!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:22

ja heel erg veranderd.
Eerst kon je goed aan hem zien dat hij een flinke scheut volbloed had.
Altijd heet, veel nerveus, nooit moe te krijgen.
overal bang van, vaak de strijd met me aan willen gaan.
En op buiten concoursen liep hij met zijn staart erop, in passage, rond te snurken. En een buitenrit maken was zeker niet ontspannend.

Nu is het net een manege paardje Knipoog
Lekker rustig.
relaxed met een lange teugel naar het bos.
Op concours kan hij zelfs stilstaan, zonder omhoog te vliegen trepelen enz.

Hij is dus sinds 1,5 jaar heel erg veranderd.
Wel leker hoor, maar soms ook wel een saai Haha!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:59

jaa zeker weten is ie onwijs veranderd met een jaar geleden. Toen ie kwam was het een pony, die veel vertrouwen miste. Die niet wist of hij het wel goed deed allemaal. Hij verdedigde zich erg door te trappen, bijten en stijgeren. het was absoluut geen makkelijk karakter. het heeft ook heel lang geduurd tot hij me begon te vertrouwen. Hij heeft vroeger het stukje liefde gemist. Van een onzekere, eigelijk ook wel onbetrouwbare, op zich zelf zijnde pony, is ie totaal veranderd naar een pony die zeker is, Hij is ook best eenkennig. Hij doet bij een ander sommige dingen wel, maar ik merk dat hij gewoon heel anders is bij een ander dan bij mij, dat ie zich daar ook ongemakkelijk bij voelt. Sommige dingen vertikt ie ook bij een ander, en als hij iemand niet mag laat hij dat zeer duidelijk merken. Maar hij is zeker heel erg verand in karakter. Het is nu een lieve pony die alles voor me doet. (ok ok, het blijft een eigewijze shetlander Haha! ) Lovers


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:08

Toen Barley bij me kwam, kwam ze ongeveer rechtstreeks uit Wales waar ze gewoon in het wild had rondgelopen. Ze had totaal geen angst voor mensen en was heel dominant. Ze liep je gewoon omver.

Aanraken vond ze wel erg eng en al helemaal met een borstel. Deken had ze nog nooit opgehad.

Nu is ze een heel aanhankelijk dier. Poetsen is geen probleem. Maar ik moet wel opletten met dat dominante gedrag. Altijd erboven blijven staan.

Ze komt ook van een dominante merrie. Hoog in rangorde. In de kudde neemt ze die plaats ook automatisch in. Wat betekent dat andere paarden zich naar haar moeten schikken anders krijgen ze een paar knallen. Dat is nog steeds niets veranderd. Gelukkig trapt ze nooit gemeen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:47

Heike schreef:
Ze komt ook van een dominante merrie. Hoog in rangorde. In de kudde neemt ze die plaats ook automatisch in. Wat betekent dat andere paarden zich naar haar moeten schikken anders krijgen ze een paar knallen. Dat is nog steeds niets veranderd. Gelukkig trapt ze nooit gemeen.


Grappig dat jouw merrie ook zo dominant is, de zwarte merrie van mij ook. Vorig jaar stond ze een tijd bij Ingrid in de kudde. Merrie's met en zonder veulens en jaarlingen bij elkaar.
De enige die boven haar stond was haar oma, waar ze de eerste 1,5 jaar van haar leven ook mee in de kudde heeft gelopen in Wales.

Op dit moment is ze ook duidelijk de baas bij mij in de kudde. Ze schermt de merrie's met veulens ook erg af als ik die 's avonds binnen wil zetten. Ze heeft het liefst alles bij elkaar lopen.

's Avonds als de merrie's met veulens op stal staan, gaat de hengst bij de oude ruin en de zwarte merrie in het land. Overdag staat de hengst apart. Maar ook dan houd ze hem nog in de gaten.

Naar mensen toe is ze ook dominant maar ze weet precies bij wie ze dat niet hoeft te proberen. Dan gaat ze ook ontzettend lopen slijmen om maar "vriendjes" te blijven. Net als bij haar oma in de wei.
Als er dan een ander de baas is, kan je daar maar beter dikke maatjes mee zijn...

Als mensen onder de indruk van haar zijn, kan ze wel agressief overkomen maar dat is ze absoluut niet. 1 keer afsnauwen is voldoende, eigenlijk is ze hardstikke eenkennig en heeft ze een duidelijke leider nodig. Dan luistert ze ook perfect.
Zij heeft ook het meest natuurlijke karakter, wat ik zelf het mooiste vind.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:52

hmmm met Bonanza merk ik wel dat ze er meer zin in heeft sinds ik buitenritjes rijd, dat vind dat ook gewoon super die ritjes en is dan heel relaxed, ik sta ook te popelen om weer te gaan, vooral nu ik iemand heb gevonden om saampjes mee te rijden Lachen

Maar met Irene toen ik op dr begon te rijden was het echt RACEN!!! en later was het wel zo van "ik ben lief" Ze wou steeds meer voor mij werken enzo...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:57

Hij is verandert op meerdere manieren,
toen ik hem net had was hij sloom, had weinig zelfvertrouwen....
Hij is verandert in ten eerste een voorwaarts, zeer werkwillig paardje,
heeft meer zelfvertrouwen is meer 'vent' Haha!
Schrikken is stukken minder geworden.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 22:42

Verandering in karakter??
Ik denk weleens dat ik een paard heb met meerdere persoonlijkheden Haha!
Isolda is door de jaren heen echt wel veranderd. Maar ik geloof dat ik zelf ook veranderd ben, we zijn meer naar elkaar toegegroeid en daardoor is zij ook anders. Zij vertrouwd meer op mij en wordt daardoor rustiger.

Maar haar echte, onderliggende karakter dat is niet veranderd. Ze kan zeer onrustig zijn, heet op haar eigen manier. Ontzettend koppig en owee als ik ruzie met haar maak, om vervolgens alle druk en onrust van zich af te laten vallen en door te lopen als een schaapje. In de omgang is ze heel erg lief en ze is ook eerlijk, maar door schrik wil ze wel eens ietsje sneller met haar beentjes zijn. Dat is ze altijd al geweest.
Ik kan altijd weer iets nieuws verwachten, zelfs na 12 jaar. Ze heeft op dit moment voor het eerst een steigerperiode. Als zij wil rennen (bij onrust bv) en ik houd haar tegen komt ze direct om hoog. Dat is een nieuwe streek, die hadden we nog niet gehad.

Zo houden we onze relatie spannend *LOL*

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 22:53

Toscar is qua karacter nog niet echt veranderd (maar heb hem pas 5,5 maand, dus wie weet, of ik merk er nog niks van...) wel veel liever en aanhankelijker naar mij toe
in het begin zag hij me niet eens staan...
nu komt hij naar me toe, il aandacht en nu ben ik vaker belangrijker als het gras (wonder voor die vreetzak! Haha! )

Pienke is wel in dat jaar dat ik haar verzorgde wel veranderd. Was een 9 maanden oud veulentje, kende niks, en heel schuw
adat ze mij kende (2e dag stond ze me al hnnikend op te wachten) was ze heel eenkennig, niemand mocht in mij buurt komen als ik bij haar was en ik was dan ook echt "van haar" (jaloers, als ik der zusje aaide!)
En nu? Nu is het een vrolijk ponieke, is een dominante tante, aandacht vrager nummer een, en als er mensen aan komen, gaat ze meteen pootjes geven om de aandacht te vestigen...
echt een showertje, wil zich waar maken!
Echt positief veranderd! *LOL* Lovers

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 01:01

ja

toen magned net bij ons was kon ik haar hoeven niet eens uitkrabben (deed me vader, ik hield haar niet)
nu kan ik heeel makkelijk hoeven krabben, onder haar buik poetsen en haar benen aanraken (zelfs oefenen met bandages, en dat kan lang duren Clown maar ze blijft netjes staan Lovers )
verder is ze een stuk voorwaartser geworden en werkwilliger ( vooral springen, dan is ze niet te stoppen en moet je haar echt heel duidelijk maken dat ze voor vandaag toch ECHT klaar is *LOL* )
alleen buiten is ze achteruit gegaan
ze speelt een spelletje met me (die ik ooit hoop te winnen!) ze gaat er vaak vandoor en pakt het bit vast en rent heel hard naar huis enz
en ze is dun geworden ( door de geboorte) maar dat vet en spieren gaan we er wel weer aan krijgen ! Cool Haha! Lovers

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 08:08

Gaija was toen ik haar kocht druk en nerveus, snel in haar bewegignen. Zij is in de loop der jaren een heel braaf en rustig paard geworden. Wel heet maar makkelijk in de hand te houden. Altijd zeer lief voor de baas maar wel chagrijnig naar andere paarden. Nu na 9 maanden rust, volledig op het land in een koppel, is het weer hetzelfde paard als toen ik het kocht. Alleen is ze nu vriendelijk naar andere paarden. Het is weer gewoon een paard geworden. Mogelijk dat ze de komende maanden weer gaat veranderen.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 13:12

Heike schreef:
Toen Barley bij me kwam, kwam ze ongeveer rechtstreeks uit Wales waar ze gewoon in het wild had rondgelopen. Ze had totaal geen angst voor mensen en was heel dominant. Ze liep je gewoon omver.
Maar ik moet wel opletten met dat dominante gedrag. Altijd erboven blijven staan.

. In de kudde neemt ze die plaats ook automatisch in. Wat betekent dat andere paarden zich naar haar moeten schikken anders krijgen ze een paar knallen. Dat is nog steeds niets veranderd. Gelukkig trapt ze nooit gemeen.

Weet je zeker dat je het niet over Spot hebt? Kwam zo uit Wales waar ze drie jaar lang in de bergweiden had rondgewandeld, liep me letterlijk ondersteboven en sleepte me heel de stal door. Ja, we waren toen niet zo'n geweldige combinatie, ik was een bescheiden meisje van 13 die altijd veel te lief was en Spot deed precies wat ze wou.

Verder is ze zeker veranderd, ze zit nu veel lekkerder in haar vel dan ooit eerder. Ze was altijd behoorlijk sloom en ik reed haar ook niet echt, maar tegenwoordig is ze thuis redelijk voorwaarts en soms op vreemd terrein erg voorwaarts. Heeft veel meer enrgie en voelt zich echt lekker, voor haar heel fijn, voor mij soms minder.
Verder is en blijft het een ongelovelijke zeikzak, sommige dingen (bijv. vaststaan) gingen aan het begin moeilijk, daarna altijd goed, hoewel ze we altijd de neiging heeft gehad om te hangen, maar als het een keer fout gaat durrt dat weken voor ze weer rustig kan staan. Eigenlijk is het volbloed-bloed iets meer naar boven gekomen en die lompheid hebben we er eindelijk een beetje uit. Nooit helemaal, maar dat hoort bij haar.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 14:13

Mijn paard was 2 toen ik hem kocht en behoorlijk ziek. Hij was toen erg sloom voor een jong paard en vond alles goed. Alsof hij nergens energie voor had.
Nu is Yorghos inmiddels 6 en een vrolijk en alert paardje. Rustig is hij nog steeds maar dat slome is eraf. Hij is lekker voorwaarts en kan ook goed met andere paarden overweg. Dat was voorheen een probleem omdat hij zich in een hoekje liet zetten. ANdere paarden waren toen ook best gemeen tegen hem.
Maar dat is nu gelukkig veranderd. Hij is lief, vrolijk en nergens bang voor.

* To Belg, or not to Belg *

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 15:31

Toen ik mijn paard kocht, kwam ze ook zo van het land af. (oktober 2001)Maar Sydney was juist niet dominant, eerder voorzichtig. Alles eerst van een afstandje bekijken. Toen ik voor het eerst kwam kijken bleef ze een beetje op afstand. Ze was natuurlijk helemaal niets gewend. De eerste paar weken dat ik haar had stond ze met poetsen continu achterom kijken, beetje nerveus doen enzo.
Nu is het een echt knuffel en heel makkelijk in de omgang. Eigenlijk was ze dat binnen een maand of twee nadat ik Sydney had gekocht al. Ongelofelijk hoe snel paarden zich aanpassen!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 bezoekers