Galopperen op asfalt of juist niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Beaumau
Berichten: 150
Geregistreerd: 19-12-01
Woonplaats: Achterhoek

Galopperen op asfalt of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 17:36

Hoe denken jullie hierover?

"Blub", zegt de vis...


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:41

Zeker niet doen.
Dat kan alleen als het paard daar op getraind is. De échte endurancepaarden (die 160 enzo lopen) kunnen het wel. Die zijn er echt op getraind, en kunnen het kilometers achter elkaar. Maar dan heb je het wel over een handjevol paarden over de hele wereld.

Ook voor draven op de weg geldt dat je het goed en vooral langzaam moet opbouwen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:56

ik zou het nooit doen
zoek een zachte berm of een bospad, maar ik zou niet op asfalt galoperen!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:01

Volgens mij hebben politiepaarden (die dus af en toe galoperen over asfalt) speciaal schokdempend beslag. Mijn pony ging al kreupel lopen in draf op de harde cirkel, draven op de harde weg doe ik eigenlijk zelden. Laat staan galoperen) Alleen als hij idioot aan het doen is gebeurt het wel eens, maar dan meestal zijwaarts Frusty


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:13

dravers worden getraind op de keiharde bodem. de pezen worden er super hard van Haha! *LOL* de pezen bij mijn pony moeten ook hard worden, maar ik mag alleen stappen en draven (lijkt me ook best eng om op het asfalt te galoperen!) het is niet goed voor de gewrichten op het asfalt maar wel voor de pezen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:15

Waarom zou je dat willen doen? Zie echt het nut er niet van in, voegt helemaal niets toe. Pezen harder kun je beter in stap (of draf).
Ben bovendien met een paard dat rondom op ijzers staat veel te bang om onderuit te gaan.

Nulla tenaci invia est via

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:53

galopperen op het asfalt lijkt mij ook geen goed idee.

Stappen op het harde is juist wel goed. Vooral bij jonge paarden. Ik ga met Barley ook regelmatig stappen. (wandelen)

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:56

het is absoluut niet goed voor de pezen, die krijgen zo'n klap van iedere keer op het asfalt/straat klappen! Ik heb weleens gehoord dat je het kan vergelijken met jezelf... .Spring maar eens van een muurtje af en dan dat tintelende/stekende gevoel in je voeten/enkels dat voelt een paard ook als hij galoppeert op de straat! Niet echt prettig dus!

In tegenstelling tot galop zijn draven(weet niet 100% zeker maar dacht het wel) en stappen op de verharde weg wel goed voor de pezen en de doorbloeding! Lachen

....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131982
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:02

'k Zou het niet doen hoor.
Nog afgezien van het feit dat de pezen een flinke opdonder krijgen, is het ook nog gevaarlijk.
Zeker met ijzers onder ga je zo onderuit, en dan zijn de gevolgen niet te overzien !

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:05

Het zijn niet de pezen die de klap krijgen, maar de gewrichten. Die hebben het zwaar te verduren.

Politiepaarden worden niet voor niets gemiddeld maar 15 jaar oud en gaan dan naar de slager...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:08

Ik zou het ook niet doen. Niet vrijwillig iig. Met Dennis gebeurd het wel eens als ik hem met enkel een halstertje naar huis rijd(van het weiland af). Maar niet meer dan 5 a 10 meter achter elkaar. Hij heeft wel goeie pezen volgens mij. Loopt dagelijk op de weg(zonder ijzers en heeft ook onwijs harde hoeven).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:25

Nee, ik zou er niet aan beginnen.
HEt is belastend voor de gewrichten en t is link met kans op uitglijden enzo.
Stappen en draven op de verharde weg kan wel.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:58

politie paarden hebben geen speciaal beslag. En zo vaak galopperen die ook niet op de weg met demenstraties en voetbal enzo!! Ze staan vaak te dribbelen en deze [paarden zijn er ook in getraind.

Ik ben gister bij de bereden politie geweest en ze hebben gewone ijzers onder even gevraagd namelijk!!! Was zelf ook wel benieuwd

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 22:05

[quote="carola"]Het zijn niet de pezen die de klap krijgen, maar de gewrichten. Die hebben het zwaar te verduren.

Politiepaarden worden niet voor niets gemiddeld maar 15 jaar oud en gaan dan naar de slager...[/quote]

ja en daarom wil ik nou geen politie te paard worden...is toch zielig Huilen

Groetjes Nicole

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 22:21

nicolietje schreef:

ja en daarom wil ik nou geen politie te paard worden...is toch zielig Huilen


Maar dat is weer een heel ander verhaal. En of het zielig is om politiepaard te zijn? Ik weet het niet hoor, persoonlijk denk ik van niet. Ik denk dat veel particuliere / manegepaarden veel en veel zieliger zijn. En dan hebben we het nog niet eens over die paarden in middelandsezee gebieden! Die zijn pas zielig!

Ze zijn gewoon nodig. Niets aan te doen. Ze krijgen goed voer en goed tuig, dus zielig zijn ze niet. Ook de manier waarop ze naar de slager gaan is zeer netjes (een kennis van me is bereden politie-agente...).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 22:28

ja, je hebt wel gelijk, dat het eind hebben ze wel een goed leven..en dan zijn ze waarschijnlijk veel beter af dan bij Sommige baasjes!

Groetjes Nicole

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 00:33

carola schreef:
Het zijn niet de pezen die de klap krijgen, maar de gewrichten. Die hebben het zwaar te verduren.



dat zei ik dus ook al Haha!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:31

Ik denk dat je beter niet kunt galopperen op het asfalt, maar als het een keer gebeurd niets aan te doen. Je moet er ook niet bang voor zijn ofzo.
Als ik in de berm galoppeer en ik kom langs een oprit galoppeer ik wel door. Ik denk niet dat het in zo'n kleine hoeveelheid slecht is.
Stappen op de weg doe ik veel, en ik draaf ook regelmatig op de weg. (Hoogstens een kwartier) Ik merk dat Ilonk er hele "strakke" benen van krijgt.
En wat die politiepaarden betreft. Was die ene (hoe heet ie ookal weer, Goldstern ofzo?) goeie dressuurknol niet een politiepaard? Die ging samen met zijn baas met pensioen. Ik denk zeker niet dat die paarden zielig zijn. Volgens mij hebben ze een heel rechtvaardig leven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 15:10

En iedereen hier heeft zeker de luxe van een bak? Nou ik niet, ik rijd altijd buiten, dus als het goed weer is ('s zomers dus) dan rijd ik in de bermen, maar 's winters rijd ik altijd op de weg, ja de bermen zijn modderpoelen dus dat gaat gewoon niet. Ik draaf dan en galop ook gewoon op de weg. Het gaat wel om polderwegen, misschien dat die anders zijn? Want ze is nog nooit uitgegeleden, wel op de witte markeringstrepen, (ander paard), dus daar stap ik alleen over als het moet. Mijn paard is nog nooit kreupel geweest, ook niet onregelmatig, is nog nooit uitgegleden enz. enz. Ze staat trouwens wel op ijzers, dus waarom je dan er direct mee onderuit zou gaan? En waarom is het eng om te galloperen om het asfalt?
Ik zie het probleem er niet van in, tja misschien bij gevoelige paarden dat het dan beter is om het niet te doen, maar anders moet het paard dat toch kunnen verdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 15:25

Galopperen op het asfalt????? nou ja als je van je paard af wil, of een soort van zelfmoordpoging, kun je het best doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 15:25

Juist met ijzers ga je eerder onder uit dan zonder.
Maya schreef:
En iedereen hier heeft zeker de luxe van een bak? Nou ik niet, ik rijd altijd buiten, dus als het goed weer is ('s zomers dus) dan rijd ik in de bermen, maar 's winters rijd ik altijd op de weg, ja de bermen zijn modderpoelen dus dat gaat gewoon niet. Ik draaf dan en galop ook gewoon op de weg. Het gaat wel om polderwegen, misschien dat die anders zijn? Want ze is nog nooit uitgegeleden, wel op de witte markeringstrepen, (ander paard), dus daar stap ik alleen over als het moet. Mijn paard is nog nooit kreupel geweest, ook niet onregelmatig, is nog nooit uitgegleden enz. enz. Ze staat trouwens wel op ijzers, dus waarom je dan er direct mee onderuit zou gaan? En waarom is het eng om te galloperen om het asfalt?
Ik zie het probleem er niet van in, tja misschien bij gevoelige paarden dat het dan beter is om het niet te doen, maar anders moet het paard dat toch kunnen verdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 18:46

Leg me dan eens uit, waarom ik van mijn paard af wil en zelfmoord wil plegen enz. Ik zie absoluut niet waarom je sneller onder uit zou gaan dan op het gras, ik vind het eigenlijk logischer als je op gras sneller onderuit kan gaan, omdat dat als het nat is spekglad is.
Waarom is het gevaarlijk om op asfalt te galopperen? Waarom ga je dan sneller onderuit? Jullie zeggen dat allemaal, maar niet WAAROM dat zo is.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 18:50

omdat asfalt hard en vlak is. Gras is nooit vlak daar hebben ze wel grip (behalve idd als het erg nat is).

Geloof mij, ik zie het vaak genoeg dat ze met jachten over een stuk asfalt moeten. Rechtuit is nog niet zo'n punt, maar een bocht op het asfalt in de galop is inderdaad bijna een zelfmoordpoging. Stappen en draven nog tot daar an toe (en rechte stukken dus) maar galoperen gewoon niet doen. Het is slecht voor de benen van je paard, je hebt echt kans dat je heel naar onderuit gaat. Dus pak liever de berm of een versnelling lager.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 19:13

De polderwegen zijn hier alleen maar recht, en bochten wat dus betekent afslaan op een kruising doe ik altijd in stap, dus wat jij nu zegt, is dat ik 's winters niet moet gaan rijden als de bermen te nat zijn, dus kan ik 's winters nooit rijden, dus heb ik een paard wat alleen maar staat, dus wat moet ik er dan mee?
Ik heb geen bak, ik kan alleen maar buitenrijden, en ik vind asfalt toch fijner te rijden dan gras, omdat gras zo verradelijk is, ze kunnen zo in een molsgang of konijnengat stappen, en dan breken ze dus wel hun been, bovendien, heb ik niet eens gras om op te rijden, behalve in de nazomer als er geoogst is.
Nee voor mij is er geen andere keuze dan op de weg blijven rijden, en dus ook galopperen, en ik vind gras even vlak als asfalt. Je hebt gelijk, dat gras zachter is en ik rij ook liever op het land, maar dat kan dus maar 1 á 2 maanden per jaar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RianneH en 53 bezoekers