je pony ff helemaal laten gaan...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

je pony ff helemaal laten gaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 22:35

In het begin was Toscar te sterk voor mij, omdat ik met een ander bit reed,... daarom hield ik hem altijd in en werd hij juist alleen maar drukker en drukker, en moest ik hem meer inhouden.
Voluit galoperen durfde ik niet, omdat ik wist dat ik hem niet terug kreeg.

Nu heb ik een ander bit en krijg ik hem wel terug.
Zo af en toe (minstens 1x in de 2 weken) zoek ik een pad op (of een stuk wei) en dan is het echt race!
Vandaag ook, ze hadden alle weilanden gemaaid en ik had dus enkele hectares om te sjeesen... nou geweldig gewoon (en Tos loopt dan op zijn best! Kwijl )
Ff helemaal laten gaan... en dan is hij de komende dagen weer een stuk frisser met rijden, weer gemotiveerd zeg maar... (kweetnie hoe ik dat moet uitleggen)

hebben jullie paardjes dat ook?
Doen jullie dat ook wel eens?
gaan rijden, niks geen moeilijke dingen vragen *ja wel in het tempo dat ik aangeef, en de weg die ik wil* maar niks geen moeilijke figuren ofzo

ik doe dat dus regelmatig en merk dan, dat hij dan weer de komende dagen echt lekker in zijn vel zit!
En ik weet dus precies wanneer ze weer nodig zijn! (is ie niet voorruit te branden in de bak)

Of ben ik nou de enige? Verward

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:48

Hmmm... heerlijk he? Ik deed dat ook altijd, even flink racen, alle spinnewebben uit je hoofd en uit het hoofd van je paardje.
Ik vertrouw Isolda 90 % in zo'n volle galop, er zit altijd een kansje in dat ze een knetterende bok geeft. Maar goed, ook die zit ik na al die jaren wel uit, *LOL*

Nu is het lang geleden dat ik flink gecrossed heb. Ik ben nu zo bezig met een fatsoenlijk galoptempo, dat ik het racen voor een tijd heb verboden. Even op mijn tanden bijten en consequent zijn Haha!

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:55

als ik ging buiten rijden liet ik hem als alles het toeliet(drukte,weer,enz.)altijd gaan ,mijn paardje wilde alleen maar hard(het is een draver).moeilijke figuren enzo reed ik alleen in de bak ,buiten rijden was altijd ontspaning.

groetjes

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:55

Met Tiko moeten we wel veel afwisseling in het werk houden. Dressuur, springe, keertje buitenrijden, longeren. Want als we bijv. een week achter elkaar dressuur zouden rijden, wordt ie alleen maar sloom en chagerijnig.
Ik laat hem buiten ook wel eens lekker crossen, het enige nadeel is dan dat ik van te voren weet dat ik hem niet helemaal goed terug kan krijgen in mijn tempo. Hij heeft een vrij lange remweg, zullen we maar zeggen. Haha!
Maar goed, ik kan hem meestal wel terug krijgen naar een stevige draf, en dan weet ik dat als ik er af spring hij wel stopt , dus echt gevaarlijk wordt het niet. En in principe laat ik hem ook vooral in het bos zich even uitleven.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:58

Vanavond nog... Ik laat omar wel eens helemaal gaan, in de bak. Dat moet hij even zijn ei kwijt anders is hij echt niet te rijden. Jammergenoeg hebben wij geen lekker galoppad buiten....

:evaw:

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 23:05

in de bak doeik het soms... maar dan is het na 10 rondjes al genoeg voor hem, terwijl buiten kan hij bezig blijven! *LOL*

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:23

Ja,

Als we een buitenritje doen...vaak een lang stukje veldweg volle galop... En dan is ie blij, oortjes erop en crossen maar...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:26

ja hoor niet echt regelmatig ander word hij erg joepie in de bak en wil hij in de bak ook hard maar zoals op ameland lang het strand of hier Kwijl de hei over

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:31

voordat ik mijn rug brak deed ik dat ook wel eens. Lekker scheuren over een lang pad. Omdat ik nu nog een beetje bang ben, ben ik blij dat ik al weer een normaal gallopje durf. Maar zodra ik weer durf g aik het zeker weer doen. Lois vindt het ook heerlijk om flink te scheuren in het bos Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:34

Ja, dat doe ik ook wel eens. Gewoon niet teveel vragen, rijden met een wat lossere teugel, en in galop haar helemaal laten gaan. Vindt ze ook heerlijk hoor, en ik vertrouw haar dan ook volledig inderdaad. In de bak doet ze zoiets eigenlijk helemaal niet, omdat die toch te klein is om zich helemaal te laten gaan, daar heeft ze toch altijd al wat moeite om zich een goede galop aan te meten.
Ikzelf vind het ook heerlijk hoor om keihard te galopperen, lekker met je kop in de wind....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:19

Ja, lekker in volle galop over de hei of over de zandverstuiving.
Vooral als ze met z´n tweeën zijn en tegen elkaar racen.
Ik heb m´n petje dan ook altijd met een touwtje aan m´n shirt of jas anders verlies ik hem Haha!
Het is niet echt bevordelijk voor een nette dressuur maar wel leuk.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:24

Nooit... Héél soms op het strand. Ik wil Ed niet aanleren om te gaan crossen of om zelfs maar iets meer opgefokt te raken als normaal.
Ook vind ik het zelf niet zo geweldig... Het hoeft van mij gewoon niet zo nodig.
Geef mij maar een lekker handgalopje of midden galopje, veel lekkerder!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 13:25

Ilindra schreef:
Ik heb m´n petje dan ook altijd met een touwtje aan m´n shirt of jas anders verlies ik hem Haha!


aan mijn cap zit zo;n veiligheids band Schijnheilig

Maar idd, die wind is heerlijk!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:26

ik laat loulou in ieder geval NOOIT meer over een zandverstuiving heen racen. daarmee heb ik der al twee keer kreupel gereden. dus alleen nog een lang pad met niet te zwaar/mul zand.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:28

carola schreef:
Nooit... Héél soms op het strand. Ik wil Ed niet aanleren om te gaan crossen of om zelfs maar iets meer opgefokt te raken als normaal.
Ook vind ik het zelf niet zo geweldig... Het hoeft van mij gewoon niet zo nodig.
Geef mij maar een lekker handgalopje of midden galopje, veel lekkerder!


Dit heb ik ook, ik zeg niet dat ik haar nooit laat gaan, maar als ik het te vaak doe dan is ze niet meer te houden op het strand..

Ik doe het dus heel af en toe en alleen in de winter, in de zomer zijn er altijd veel kuilen op het strand dus vind ik dat te gevaarlijk. En ik doe het ook alleen als er geen mensen of honden op korte afstand lopen. Ik houd Flair altijd wel gelukkig, dat is wel anders geweest toen moest ik gewoon met thiedemann naar buiten.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 16:01

Tja, doordat ik Ed vrijwel nooit laat gaan is ie keurig opgevoedt. Ik kan nu zelfs worden ingehaald door een ander paard in galop, terwijl ik door blijf draven met een lange teugel. Dat kunnen niet veel mensen zeggen!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 16:04

ik laat iones ook wel eens helemaal gaan. Dat is zo'n geweldig gevoel, dat kan ik gewoon niet laten. En anders rij ik hem altijd met lange teugel. Dus het kan allebei.

De hond is de betere mens

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 16:09

Desiree; krijgt jou paard geen 'inhalingsdrang' dan?

Ik ben niet zo'n held en ik hou niet van het gecross. Dat risico is me gewoon veel te groot. Ik heb geen zin in blessures en het hoeft niet zo van mij. Ik vind de kick niet zo groot.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Fitzroy

Berichten: 25093
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 16:10

Waarschijnlijk heb ik dan een heel vreemd paard. Fitz wil nl. helemaal niet hard.
Zelfs als ik op het strand rijd en ik galoppeer aan wordt het niet meer dan een middengalopje. Ik ga voor zijn plezier naar buiten dus als hij niet harder wil hoeft het van mij niet.
Bovendien vind ik niets zo irritant als van die paarden die weten dat ze er vandoor mogen gaan zodra ze op het strand zijn.
Met die van mij kan ik heerlijk relaxed aan een lang teugeltje stappen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 16:51

als ik ga rijden doe ik eerst gewoon stap dan draf en dan wil hij ineens heel hard..ik laat hem dan ook gewoon en daarna gewoon rustig in gallop Haha!

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 16:59

's Winters dan kan ik vaak niet rijden, dus dan komt het wel eens voor dat het 2 weken geleden is sinds ze fatsoenlijk beweging heeft gedaan, dus dan wacht ik totdat er helemaal geen verkeer is op de weg, en laat haar los gaan, ze bokt niet doet niet raar of zo, maar gaat even helemaal voluit, en na ruim 500 meter gaat ze zelf over in draf en is ze weer gewoon handelbaar, maar nu in de zomer heb ik dat nooit, vind ze het te warm om zich uit te sloven. ff tussendoor, ze heeft wel opwarming op het erf gehad, maar dat is niet zo simpel als het lijkt, dus niet dat jullie denken dat ik haar zonder warming-up laat sjezen.

pmarena

Berichten: 48054
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:06

Op alle paardjes die ik heb gereden heb ik heerlijke rengalopjes gepakt als ze er eens aan toe waren ,

maar met Marena ben ik een keer helemaal over de kop gegaan
(echt samen zo'n boogje door de lucht Huilen ) en dat was tijdens een heel braaf rustig galopje.

Ze struikelde .

En normaal hebben ze dan 2 of 3 galopsprongen nodig om hun evenwicht weer terug te vinden.
Maar de galopsprong na de struikel struikelde ze weer .
En tja toen stortten we dus neer .....

Ze is zo vlug en vrolijk dat ze niet altijd goed oplet waar ze loopt.
En dan zeker als ik haar laat gaan is ze natuurlijk in een overweldigende jubelstemming , en dan vertrouw ik het HELEMAAL niet meer hierna.

Ik baal er wel van , wil haar lekker laten gaan maar ben veels te bang dat ze dan struikeld en we een doodsmak maken...met die vaart !
Zeker omdat ze zo lomp en onoplettend is in haar enthousiasme.

Ik ga dus eerst veel aan rustige galopjes en benen optillen/opletten werken , dan langzaamaan wat meer durven en wat harder gaan/losser laten.
Want ik WIL het wel graag met haar doen in de toekomst !

Maar eerst vertrouwen kweken , * zucht* Frusty

Los laat ik haar wel voluit gaan , speel wat , jaag een beetje op..
dat vind ze geweldig en ze is dan gelijk weer lekker relaxed en ontsressed de dagen erna.
Heeft ze echt nodig af en toe helemaal uitleven Lovers .

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:08

Ik laat mijn paardje ook wel eens even gaan! Vind ie geweldig! Oortjes dr op en crossen maar! Heb altijd wel een behoorlijk lange remweg nodig voordat ie weer trug is, maar komt altijd goed Haha!

Pino, de super Fjord!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lui_, rocky_1995 en 130 bezoekers