bang paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 10:49

Ik heb een probleempje dat ik zelf maar niet kan oplossen. Mijn paard springt als ik linksom rijdt weg als hij een ander paard in het vizier krijgt. In stap gaat het redelijk goed, in draf iets minder en in galop is hij al weg voordat ik het in de gaten heb (bij wijze van spreken)Ik wordt er echt een beetje moedeloos van. Ik heb al van alles geprobeerd, zowel met de liefde en vertrouwen als door hem te straffen. Maar ik krijg hem er niet doorheen. Ik vermoed dat er vroeger (voordat hij van mij was) iets is gebeurt. Hij heeft namelijk altijd op een africhtingsstal gestaan en heeft vaak met jonge paarden in de bak gelopen. Misschien heeft hij eens een botsing gehad ofzo. Als ik de eigenaar van de stal erop laten rijden, doet hij het veel minder snel. Hij heeft meer kracht in zijn benen, denk ik (dat is tenminste de enige reden die ik kan noemen) Je merkt echt dat Codex bang is en dat het geen onzin of ongehoorzaamheid is. Er zijn mensen die zeggen dat je bange paarden moet straffen en andere zeggen dat je gewoon veel geduld moet hebben. Ik ben persoonlijk een voorstander voor het laatste
Hebben jullie ook paarden die dit doen? En hoe hebben jullie dit probleem aangepakt? Komt het ooit nog goed???

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:03

Mhh lastig dit mijn paard sloeg altijd in de galop en de enige oplossing was rijden heel DOM rijden. Je weet wat hij doet en daarom ga jij er al op rekenen en dat moet je juist NIET doen. Zorg dat je hem zo hebt lopen dat hij het niet kan doen met VEEEEEEL been.

Hou veel stelling dat hij op de hoefslag blijft. Vraag een betrouwbaar iemand om hulp zodat hij kan leren het te accepteren. Laat die persoon naar je toe rijden en op 4 meter afwenden en jij blijft op de hoefslag zo laat je haar iedere keer dichterbij komen net zolang dat ze langs je heen gaat zonder dat je paard het door heeft. Zorg wel dat er ruimte genoeg is tussen jouw en dat andere paard.

Denk niet dat dit in een dag opgelost is maar neem de tijd. Bij mij duurde dat slaan ongeveer 2 maanden en toen was het opeens weg. Hij was ook bang om opgeloten te worden in de galop in de draf en stap had ik geen probleem. Hopelijk werkt dit en lost het lastige probleem daarmee op.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:21

Ik sluit me aan bij wat Prisca zegt.
En gewoon met heel veel geduld blijven oefenen, zodat hij het vertrouwen (weer) krijgt. Een bang paard straffen is volgens mij de slechtste oplossing, daar worden ze alleen maar banger van.
Succes ermee Lachen

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 14:03

Ik heb regelmatig geoefend met een vriendin. We hebben op de volte tegen elkaar ingereden en dan zo dat ik steeds op de buitenhand reed. Mijn vriendin reed dan een hele kleine volte.
Ga ik heel bewust rijden (oefenen) dan wordt het voor die keer wel wat minder, maar de keer erna doet hij weer als van oudst. Dat ben ik net eigenlijk vergeten te typen. Misschien is het ook wel zo dat ik er bewust naar ga rijden en er daarom teveel mee bezig ben, maar laatst reed er iemand op die van niks wist en toen deed hij het ook. In de wei wil hij ook niks van andere paarden weten en als we gaan uitrijden en een doet raar, dan laat het hem koud. Misschien heeft het er iets mee te maken. Hij is echt helemaal geen kuddedier. Beetje vreemd maar wel waar. Toch bedankt voor jullie advies en ik ga gewoon weer heel hard oefenen.

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:08

Toch veel dressuurmatig trainen, hoe meer hij aan de hulpen staat, hoe minder hij zal schrikken, misschien blijft hij wel kijkerig, maar dan kun je hem met je binnenbeen erlangs rijden.
Aan je been en naar de hand toe. Dan gaat het over.,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:58

Met een bang paard los je nooit iets op door te straffen! Dus zul je veel geduld moeten leren opbrengen en serieus aan de slag gaan met je dressuurwerk. Een paard dat ineens omdraait staat niet aan je hulp en breekt door je binnenbeen en buitenteugel heen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 15:42

Ik heb ook een paard gehad wat als de dood was voor tegenliggers, zowel links- als rechtsom. Hij was verder super gehoorzaam en liep op concours altijd vooraan mee (in Z2) maar ik kon hem niet normaal op het voorterrein losrijden. Hij is door een natuurgeneeskundige behandeld met Bach remedies en is echt veel rustiger geworden. Kijk eens op http://www.silverlinde.com

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:18

Je zegt datie het alleen linksom doet. Weet je zeker datie dan niet iets aan een van zijn ogen mankeert? Datie een tegenligger of ander paard gewoon te laat ziet en daarom schrikkerig reageert? Het is zo maar een idee hoor, maar probeer dat dan wel uit te sluiten.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:41

In dacht ook gelijk aan zijn ogen...
Misschien (ik maak namelijk uit jou verhaal op dat ie nog jong is) heeft ie balans problemen en is hij daardoor "bang" voor andere paarden. De pony van mijn zusje heeft dat ook gehad. Die begon te bokken zodra er een ander paard te dichtbij in de buurt kwam. Na verloop van tijd ging het wel beter. Op het moment dat jij intensief aan het rijden bent, geef je haar misschien wel meer steun en vind ze/hij het makkelijker en schrikt hij/zij niet van andere paarden. (kan natuurlijk ook zijn dat je dan veel vraagt en daardoor het moeilijk vindt en gek gaat doen) Straffen vind ik geen goede optie, maar gewoon door blijven zetten en proberen er niets van aan te trekken (is hij bang: jij niet, dus gaat het over. Stelt ie zich aan: jij trekt er nix van aan en hij houd van zelf een keer op. Vind ie het moeilijk: dan geef je hem op zo'n manier de tijd! En dan zeker niet boos worden, want hij wil juist graag voor jou werken!)
Iig heel veel succes er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:12

Denk dat er met zijn ogen niets mis is, denk dat het probleem meer ligt dat ie absoluut niet aan het linkerbeen is.
Marije_jiplover schreef:
Je zegt datie het alleen linksom doet. Weet je zeker datie dan niet iets aan een van zijn ogen mankeert? Datie een tegenligger of ander paard gewoon te laat ziet en daarom schrikkerig reageert? Het is zo maar een idee hoor, maar probeer dat dan wel uit te sluiten.

geitwolsok

Berichten: 83
Geregistreerd: 13-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 19:46

Hoi. Ik ken het probleem. Alleen mijn paard doet het als hij mensen ziet. B.v. mensen langs de bakrand of mijn instructeur in het midden van de bak. Veel geduld en dressuurmatig goed rijden. Naar mate ik hem beter heb lopen in de dressuur loopt hij ook beter langs mensen.
ik heb hem nu een jaar en het is al veel minder geworden. Alleen soms doet hij het nog. Als ik b.v. heel veel buiten heb gereden en ik ga in de binnenbak rijden en mijn instructeur staat in het midden dan doet hij weer even schrikkerig. Gewoon aan het werk zetten en dan is het weer over. Ook als hij b.v. even niet gereden is door een wondje oid dan doet hij het weer. Soms heb ik hem aardig lopen en dan verandert mijn instructeur van plek(staat hij in een keer tegen de bakwand geleund) dan heb je kans dat ik in een keer de andere kant op sta. Moet alert bij hem blijven. Zijn vorige eigenaar heeft hem niet zo lief behandeld. Helaas. Ik geniet ervan als het beter gaat. Mijn instructeur zegt ook: naamate je hem beter hebt lopen en meer aan de hulpen hebt staan wordt dit gedrag ook minder. Volhouden en veel geduld.