Drama´s in de trailer ;( .

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Drama´s in de trailer ;( .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 13:23

Zoals jullie misschien al wel weten, is mijn"Dikke" (Sam) 2 jaar geleden in de trailer gevallen. Hij kan zich heel slecht stabiliseren en in de bochten verliest ´ie z´n evenwicht. Bij het oprijden van de snelweg, is ´ie bij de laatste trailer-rit dus gevallen. Zijn ijzers had ´ie er afgetrapt, z´n bandages waren kapot en de hele trailer zat vol met bloed Verdrietig .
Uiteindelijk hebben we vette mazzel gehad: hij had "alleen maar" een flinke wond aan de kroonrand Scheve mond . Nu hebben we iedere keer weer geprobeerd om hem in de trailer te zetten. Dat lukt ook wel, maar het rijden durfde ik tot-nu-toe nog steeds niet goed aan. Omdat er binnenkort een puzzel-rit is, waar ik en mijn vriendin graag aan mee willen doen, besloten we om het vandaag te gaan proberen. Op aanraden van div. "paarden-goeroes" (Monty Roberts persoonlijk, Birger Gieseke en Peter Pfister!) hebben we de wand "breed" gezet, zodat ´ie meer plek had om zich uit te kunnen balanceren. We hadden ruim 3 kwartier nodig om hem in de trailer te krijgen en toen we de klep uiteindelijk dicht hadden, begon te ellende Verdrietig , hij heeft direkt het gevoel dat ´ie geen bodem meer onder z´n benen heeft en gaat als een gek te keer (NIET uit kwaadaardigheid, het is echt angst!!!). Een buurman had ons geholpen en adviseerde ons om meteen te gaan rijden, zodat ´ie niet meer echt de kans had om "rond te hampelen". Ik zei tegen m´n vriendin, dat ik wel achter de trailer aan zou lopen, totdat ze vooraan de weg was, omdat ik dan kon zien wat ´ie deed. Na 10 meter!!! heb ik gezegt dat ze moest stoppen: hij breekt dus echt de hele trailer af Huilen ! In deze 10 meter was ´ie al helemaal door z´n achterhand gezakt. We hebben de auto toen laten staan en ik stelde voor om hem dan tenminste 5-10 min. te laten staan, zodat we hem RUSTIG weer uit de trailer konden laten gaan. Dát kan je dus vergeten, na 3 min hebben we hem eruit laten gaan, hij was echt zeiknat van het zweet en helemaal over z´n toeren, echt heel zielig Huilen !

Mijn vraag aan jullie: wie heeft dit ook al eens meegemaakt en wat kan ik nog meer doen (Sedalin/ Vetranquil Verward )???? Dat ik geen leuke dingen kan doen, is nog het ergste niet, maar wat als ik naar een kliniek met hem moet??? Op het moment kan ik alleen maar bidden en hopen dat ´ie nooit een koliek oid krijgt waardoor we naar een kliniek toe MOETEN Scheve mond !

Ik ben langzaam echt aan het vertwijfelen Huilen !

(Sorry dat het zo´n lange story is, ik wilde de situaties extra goed uitleggen Knipoog !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:28

Heb je hem wel eens in een vrachtwagen gehad? Misschien dat dat beter gaat en dat hij op die manier aan het "gevoel" van het rijden kan wennen?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:32

Scheve mond
Misschien kun je proberen, bv om de dag em op de trailer te zetten, en dan nog niet te rijden! Eerst gewoon, erop lopen en weer af... steeds een minuutje langer blijven staan, bv iedere dag er 2x op lopen!
(in het begin kost het veel tijd, maar als hij er weer vertrouwe in krijgt, loopt hij er sneller op)
Dan een keer de achter klep dicht...
dan een keer er uit gaan, en hem dus ff alleen laten, en bv van buiten af rustig toespreken.
Zo "train" je hem (kan rustig maanden duren)
als hij er voort aan gewent is om op de trailer te staan, een kelin stukje proberen te rijden, (kweetniet wat voor tussenschot je hebt, maar misschien kun je een klein stukje er bij blijven staan om hem te kalmeren (en eventueel wat kalmeringsmiddelen geven)

Geef hem weer vertrouwen in de trailer, en het vervoeren...
Kan helaas lange tijd in nemen, en al voor ja paardje ook niet bepaald prettig zijn, maar tja, stel dat hij ooit MOET?

iig heel veel sterkte en succes!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:34

Sterre het enige wat ik kan bedenken is dat je nog geduldiger moet zijn. Dus elke dag oefenen. Niet ergens naar toe moeten.
1e dag voor de klep neerzetten en eten geven of poetsen ofzo
Als dat goed gaat dan op de klep hetzelfde verhaal
Daarna pas er in zetten (ben je waarschijnlijk al 2 weken verder).
Als hij er in staat erbij blijven en weer voeren of iets doen wat hij leuk vindt. Gewoon weer uitladen.
Pas als dat goed gaat de klep dicht enzovoort enzovoort. gewoon zoveel mogelijk kleine stappen verzinnen.

Het kost heel veel tijd maar is waarschijnlijk de enige manier.

Ik kan me niet voorstellen dat hij het echt niet kan. Hij is waarschijnlijk zo gestresst dat hij zijn evenwicht niet meer kan bewaren. De enige manier is dus om de stress weg te nemen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:40

Wat vreselijk vervelend zeg... Verdrietig Moeilijk ook, met een ander paard (zijn vriendin) wordt íe net zo gek?

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:41

Ik ga met de andere mee.
Heel veel maar dan ook heel veel tijd erin stoppen, op de manier zoals aangeven.

Mischien kun je ook eens proberen er een heel rustig paard langs te zetten.

veel succes ermee, want het is idd zeer lastig

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 13:46

Manon en Ethelate, wat jullie beschrijven is zoals ik het het afgelopen jaar !!!! heb gedaan Scheve mond . Vandaag wilde we na al die tijd het voor het eerst gaan proberen om te rijden. We "hoefden" vandaag ook nergens naar toe. Het stukje wat we wilde rijden (Rechttoe, rechtaan), zou ongeveer 2 km geweest zijn. Marije d´r oplossing heb ik nog niet geprobeerd, maar ja... waar haal je nou weer een vrachtwagen vandaan???
Je zou van minder al Frusty raken Scheve mond !!!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:51

Je zou denk ik ook het beste een vrachtwagen kunnen gebruiken. Vaak kunnen ze dan ook anders staan.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:53

Wat een vervelend probleem zeg!
Ik zou er in ieder geval niet bij in blijven staan zoals hier werd voorgesteld. Lijkt me levensgevaarlijk.

Een paard dat zo bang is let echt niet op of jij misschien in verdrukking komt. Het tussenschot is ook geen garantie dat je veilig staat.

Dat van een vrachtwagen is misschien wel een goed idee.
Verder zou ik eigenlijk ook niets weten....
De tips die je hiervoor verder hebt gehad zijn meer voor een paard wat gewoon een beetje angstig is voor de trailer, niet voor een paard wat zeg maar een echt trauma heeft opgelopen in de trailer.

Heel veel succes ermee!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:54

Is er bij een rijvereniging in de buurt niet iemand met een vrachtwagen? Misschien dat die voor een kleine vergoeding wel wil helpen.

Vooral omdat hij een trailer als iets engs ziet. Een vrachtwagen is toch weer heel anders en daar kan je ook makkelijker een ander paard erbij zetten en eventueel meer ruimte maken. Ook staan ze vaak anders dan in een trailer, schuin of met het hoofd acheruit.

Als hij op deze manier weer wat meer vertrouwen krijgt, lukt het misschien daarna ook in een trailer.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:16

Als zijn gedrag op de trailer al zou verbeteren, verbetert zijn balans nog niet. Ik denk dat het interessant is om aan een andere manier te denken om hem te vervoeren. Bijvoorbeeld in een 2 paardstrailer waar hij dwars kan gaan staan, of een trailer waar hij desnoods achterstevoren in kan staan of zijdelings (zoals in een vrachtwagen).

De hond is de betere mens


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:38

Heb je ook al een andere trailer (veewagen) geprobeerd met andere vloer/vering?
Dat kan ook nog wel eens helpen.

Heel veel succes in de toekomst en sluit me verder bij de rest hierboven aan.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 15:53

Ik heb geen idee hoe de vering/stabiliteit van een trailer is. Mijn vrachtwagentje heeft te zwakke vering, net een boot en mijn paardje er alleen opgezet om te proberen, dikke angst hij kan zijn evenwicht niet vinden en om dit te zoeken raakt hij steeds meer uit balans.

Onze conclusie, andere vering. Komen luchtbalgen onder om de bak volledig te stabiliseren voor een gewicht van minstens 1000 kg. Ik weet niet hoe dit met trailers is, maar een vrachtwagentje is anders, dat weet ik wel, als je rustig rijdt hebben ze er nauwelijks last van (maar dan wel met stugge vering). Kan de vering van je trailer aangepast worden? Gaat hij wel op een vrachtwagentje dan trailer verruilen voor een vrachtwagentje, lijkt mij.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:13

he hallo
ik heb dus ook zo'n probleem met mijn paard, alhoewel de fokker/vorige eigenaar zegt dat er nooit wat is gebeurd in de trailer
kojack laad makkelijk, maar zodra de klep dicht is begint het, hij schraapt zich helemaal te pletter staat te shaken van hier tot tokio en komt er zeiknat uit
totdat het op weg naar een wedstrijd zo erg werd ik ebn toen bij hem gaan staan in de trailer en het probleem was opgelost
dit heb ik dus ook op de laatste wedstrijd gedaan en er was weer niks aan de hand, nou gaan we de 26e weer op wedstrijd en gaan we dus proberen om er niet bij te gaan staan en te kijken hoe dat gaat
ik weet dat het verboden is om in de trailer te gaan staan, maar als mijn paard zo zijn vertrouwen weer terug krijgt moet het maar
mischien is het ook voor jou een idee om te proberen
heel veel succes ermee
groetjes

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:03

Je vertelt dat zodra de klep dicht is de elende begint.
Dus: hem in de trailer zetten (geduld is en blijft bij trailerporblemen een schone zaak). Geef hem wat eten en doe de klep dicht. Doe dat net zo lang tot hij dat niet meer eng vind en DAARNA pas weer gaan rijden. Veel paarden vinden het eng als de klep dicht gaat. Daarom doen wij de klep na een paar minuten altijd pas dicht, zodat ze even kunnen wennen en dt gaat veel beter dan paard er in, klep dicht en rijden maar. En zodra je gaat rijden hele korte stukjes, heel langzaam, en vooral heel langzaam door de bocht. Denk er aan dat als ze auto de bocht uit is de trailer net in de bocht zit, dus nog niet gaan optrekken. Heel veel succes er mee, ik weet dat het echt een ramp kan zijn!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 19:18

Eigenlijk klopt het niet dat de elende begint op het moment dat je de klep dicht doet; het begint op het moment dat je de trailer inloopt en hem vast wil zetten Scheve mond . Hij probeert zich los te rukken en meteen die trailer weer uit te komen. de balk achter z´n kont kan je niet dichtmaken, daar heb je gewoon geen tijd voor. Met een tweede paard is ook geen optie; hij gaat er daardoor wel-is-waar makkelijker in de trailer, maar door zijn gehannes, wordt Helania zó geirriteerd, dat ze de hele tijd naar hem staat te happen (wat ik ook wel kan begrijpen hoor!).
aan de rijstijl van m´n vriendin ligt het niet, die rijdt echt alsof ze een trailer vol met eieren heeft Knipoog , rustig, maar wel constant! Maar... zover zijn we helaas niet gekomen, na 10 meter had ik het echt wel gehad Scheve mond !
Ik heb vanmiddag met een DA gesproken (over wat anders) en toen we bij het trailer-probleem waren, heeft ´ie me het tel. nr. van iemand met een vrachtwagen gegeven. Die zal ik morgen toch maar eens bellen. Ik moet er echt niet aan denken dat ik met hem naar een kliniek moet Scheve mond , ben bang dat we daar nooit (levend) aankomen!

Iig alvast bedankt dat jullie zo met me meedenken Kusje !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:43

Sterkte! Mijn paard doet hetzelfde als Kojack beschrijft.
Maar dan vooral als de trailer stilstaat.
Laden wil hij meestal liever niet, maar met een klein beetje overtuigingskracht gaat ie wel Lachen
staat er iig altijd in minder dan een kwartier op.

Hij heeft geen slechte ervaringen met trailers, behalve dan dat we de trailer tot nu toe alleen hebben gebruikt voor kliniek en toen ik hem op haalde.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

pmarena

Berichten: 48054
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:55

Een vrachtwagentje is natuurlijk al een goede optie ,
is ook al een andere aanblik dan een trailer want aan een trailer heeft 'ie een trauma overgehouden , niet aan een vrachtwagentje Schijnheilig .

Hopen dat 'ie daar nog wel in wil...?

In principe ben ik geen voorstander van sufmakende poedertjes en spuitjes ,
maar in zo'n geval zou het je kunnen helpen om je paardje weer vertrouwen in de trailer te geven.

Het belangrijkste is dat 'ie er eerst maar weer eens een keer instaat en
gewoon een kort rustig stukje kan rijden , en er weer rustig en heelhuids uit komt.

Dit gaat zo misschien nooit lukken en als je die gewoonte van de paniek kunt doorbreken door een kalmeringsmiddel vind ik dat toch wel de moeite waard .

Als 'ie er dan een paar keer ingestaan heeft zonder problemen kan het
na een tijdje waarschijnlijk wel weer zonder omdat de trailer-ervaring al weer een stuk beter is geworden , hij heeft er immers al een paar keer ingestaan en er was niks aan de hand.

Het mooiste is natuurlijk als 'ie de trailer zelfs leuk gaat vinden omdat 'ie daar wat lekkers krijgt ofzo.

Maar met pure angst gaat je dat niet lukken , moet beter te hanteren zijn en als je laatste opties niet werken dan zou ik persoonlijk toch voor het kalmeringsmiddel gaan als hulp in het weer vertrouwen geven ....

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 23:10

Je geeft aan dat je het afgelopen jaar geduldig bezig bent geweest. Heeft hij er gedurende dat jaar ook al opgestaan met de klep dicht zonder te rijden? Hoe ging dat?

Zonder je aan te vallen hoor, maar hoe vaak is hij er in dat jaar in geweest?

Het is wel verschrikkelijk balen. Als ik aan verdoven denk, dan lijkt me dat ook lastig voor een paard wat z'n balans niet goed kan houden.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 23:16

We hebben hem er ong. 1 á 2 keer per week ingezet, met wisselend succes. (soms ging ´ie er "redelijk" in staan, vaak ook niet Scheve mond !) De klep deden we wel eens dicht, als ´ie een goede dag had. (ook met wisselend succes Verdrietig ), maar niet altijd. Het enige wat ik tot gisteren nog steeds niet durfde, was het rijden.

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 00:30

mijn pony heeft precies hetzelfde. die heb ik ook weleens zonder ijzers eruit gehaald, had ie alles eraf getrapt.

Pb me anders ff dan hebben we t erover..

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 20:57

Eigenlijk dus nog niet gaan rijden als hij niet in 100% van de gevallen relaxt met de klep dicht staat.

Ik voel me zo: "de beste stuurlui staan aan wal" vanachter mijn computer. Maar er zijn dus verschillende meningen over rustig opbouwen.

Als hij nog niet rustig is met de klep dicht dan moet je de volgende stap nog niet zetten. En als hij nog niet rustig is met de klep open dan moet je ook de klep niet dicht doen. Wij kunnen niet het tempo bepalen waarin een paard iets niet meer eng vindt.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers