Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:27

smokey17 schreef:
Conditie= uithoudingsvermogen.

Heeft niets met spieren te maken.

En met een los teugeltje stappen en geen oefeningen behoudt je die spieren echt niet... dus waarom niet op land en lekker zelf laten lopen.


Conditie is bij mij meer dan uithoudingsvermogen. Is ook de staat van het lichaam waarin het paard zich verkeerd.
Mijn eigen conditie is ook meer dan uithoudingsvermogen, daar hoort mijn gewicht bij, de mate van aderverkalking etc. Bloeddruk etc.

Training bij dit weer is voor mij dan ook niet aan een los teugeltje stappen.

Twiggy2008 schreef:
Ik snap ook best wat Janine bedoelt, maar met een paar dagen rust op het land zijn die spieren echt niet zomaar weg, hoor. ;)

Ik sport zelf nu ook even nauwelijks trouwens.... Kan het echt ff niet opbrengen in deze hitte. :+


Spieren zijn niet weg, maar je kan een paard niet meteen een appuyement vragen als je er na twee weken weer op zit. Dat vergt een goede conditie van het gehele lichaam, een lichaam dat fatsoenlijk wil buigen. Je kan geen perfectie vragen als het niet allemaal goed zit.

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:29

nee in een paar dagen niet, maar als ik het goed las werd er dacht ik een maand gezegd!

als je echt wil rijden en rust wil houden rij dan gewoon om de dag..

verder hebben paarden volgens mij wel genoeg aan land hoor!
maar ik dacht wel als die er wat langer opstond dat de conditie er wat op achteruit ging!

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:29

Janine, is het dan zo'n ramp om het dan weer even rustig op te bouwen. Ik bedoel, je doet net alsof je weer jaren moet trainen om dat voor elkaar te krijgen. ;)

Ik moet ook bepaalde zaken weer opbouwen bij mijn paard en weer bevestigen, want ik heb er eentje die je echt moet 'onderhouden', zeg maar (ik heb geen heel makkelijk paard daarin). Tja, het zij zo, ik besteed daar met wat koeler weer al mijn aandacht weer aan, hoor, komt wel weer goed. En ja, ik wil ook door met mijn dressuurmatige lessen (ok, ik rij geen wedstrijden, maar wil ook graag verder met paardlief). :)

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:30

Wij trainen gewoon door hoor. Je moet niet haasten en werken met korte stukken aanspanning en oefeningen en vaak stappen, geen enkel probleem. Goed met lauw water koelen (dus wat langer dan heel paard eenmaal afspuiten) en onze sportpaarden staan niet de hele dag in de volle zon buiten. Na een uur of drie staan ze aan de poort omdat ze het wel genoeg vinden. Ik wil ook niet meer werken na een lange dag aan het strand... Het is een kwestie van plannen en aanpassen.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:32

Twiggy2008 schreef:
Janine, is het dan zo'n ramp om het dan weer even rustig op te bouwen. Ik bedoel, je doet net alsof je weer jaren moet trainen om dat voor elkaar te krijgen. ;)

Ik moet ook bepaalde zaken weer opbouwen bij mijn paard en weer bevestigen, want ik heb er eentje die je echt moet 'onderhouden', zeg maar (ik heb geen heel makkelijk paard daarin). Tja, het zij zo, ik besteed daar met wat koeler weer al mijn aandacht weer aan, hoor, komt wel weer goed. En ja, ik wil ook door met mijn dressuurmatige lessen (ok, ik rij geen wedstrijden, maar wil ook graag verder met paardlief). :)


Oh nee, dat heb ik ook nergens gezegd.
Het ging ook om de algehele conditie van het lichaam, die zou niet teruglopen van een maandje stilstaan. Maar daar hoort mijns inzien meer bij dan enkel het uithoudingsvermogen. En dat was hetgeen ik op doelde.
Dat dat appuyement er dan even niet in zit, zal mij allemaal een worst zijn. Maar er zijn genoeg mensen die helaas er anders over denken, en daarbij moet een paard wel meteen in de wedstrijdhouding, wel meteen een appuyement kunnen uitvoeren, die denken dat een paard na twee weken het prima kan hebben dat de ruiter gaat doorzitten...

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:35

Als je gewoon in de ochtend of avonduren rustig rijdt, en daarna je paard lekker afspuit. Wat is dan het probleem? :)

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:35

idd heel interessant!
maar als ik heel intensief heb gereden (in gewoon normaal weer) lopen bij mijn pony de zweetdruppeltjes ook van zijn ogen, billen, hals. dan zie ik gewoon de druppeltjes lopen, van het harde werken.
is dat eigenlijk ook slecht dan? ik stap dan meestal buiten uit, spons d'r lekker af (met water dat dan al vantevoren klaarstaat zodat het goede temperatuur heeft) en laat d'r dan ff lekker rollen)

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:36

volgens mij geen? maar misschien komt het omdat ik wedstrijd rijder ben? :+

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:38

mimeslosydy schreef:
idd heel interessant!
maar als ik heel intensief heb gereden (in gewoon normaal weer) lopen bij mijn pony de zweetdruppeltjes ook van zijn ogen, billen, hals. dan zie ik gewoon de druppeltjes lopen, van het harde werken.
is dat eigenlijk ook slecht dan? ik stap dan meestal buiten uit, spons d'r lekker af (met water dat dan al vantevoren klaarstaat zodat het goede temperatuur heeft) en laat d'r dan ff lekker rollen)


Dat is echt niet meteen slecht hoor. Als ik heb gereden bij, laten we zeggen, 20 graden, dan is het paard ook bezweet, met schuim tussen de billen. Maar daar gaatie niet dood aan hoor... :n Sommige paarden zweten sneller dan anderen. Zo is het ook met mensen.
Kwestie van een goede cooling down.

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:39

Ja en wij wedstrijdruiters zijn allemaal ZOOOO ONGELOOFELIJK SLECHT voor onze paarden. :+

Behalve als je anky bent natuurlijk, ben je dat niet, dan ben je een paardmishandelende wannabe. :=
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 29-06-10 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posten samengevoegd

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:46

Janine1990 schreef:
mimeslosydy schreef:
idd heel interessant!
maar als ik heel intensief heb gereden (in gewoon normaal weer) lopen bij mijn pony de zweetdruppeltjes ook van zijn ogen, billen, hals. dan zie ik gewoon de druppeltjes lopen, van het harde werken.
is dat eigenlijk ook slecht dan? ik stap dan meestal buiten uit, spons d'r lekker af (met water dat dan al vantevoren klaarstaat zodat het goede temperatuur heeft) en laat d'r dan ff lekker rollen)


Dat is echt niet meteen slecht hoor. Als ik heb gereden bij, laten we zeggen, 20 graden, dan is het paard ook bezweet, met schuim tussen de billen. Maar daar gaatie niet dood aan hoor... :n Sommige paarden zweten sneller dan anderen. Zo is het ook met mensen.
Kwestie van een goede cooling down.


daar heb je gelijk in idd, als ik met mijn pony ga rijden moet ie echt werken ook.
anders kan ik net zo goed niet rijden, want dan neemt ie toch een loopje met me.
rijden=werken en meestal dan ook dus heel erg zweten.
vindt het wel aandoenlijk staan als ik afstap om buiten te gaan afstappen, natte oortjes en druppeld boven d'r ogen en dan glijdt er een druppel over d'r hoofd :P en natuurlijk die lekkere schuimbillen :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:49

Gek, ik heb afgelopen zondag in 32°C wedstrijd gereden en het enige wat er te zien was, was een vlek met een wat donkerdere tint aan beide kanten van haar hals en dan enkel rond de schouder en aan het begin van de hals (dus 15 op 20cm oid?)
Misschien ligt het toch een flink stukje aan de conditie van je paard, en ja, geef mij dan maar een paard dat niet dood valt alstie een rondje moet galopperen met 30°. In de winter zweette die wel eens feller na een training. :D En rond haar oortjes, de onderkant, was ook beetje donkerder, maar echt nat? Nee hoor, kwam zelfs niet in de buurt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-06-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:50

@janine1990
Een paard verliest veel minder snel conditie dan een mens, dus na 2 weken zal je nog geen conditieverlies merken. Wellicht heb je wel even iets langer nodig om goed los te rijden, maar da's wat anders.

Mijn paard (tinker) heeft overigens heel veel last van de warmte, zweet extreem en begint te panten (heel snel hijgen om de warmte kwijt te raken).
Ik heb haar een week geleden geschoren omdat ze best een lange vacht heeft. Sindsdien is het wel een stuk beter en hijgt ze niet meer.
Overigens rijd ik zeker niet overdag met dit weer. Gisteren wel les gehad, 's avonds van 9 tot 10 maar wel in de binnenbak dus dat was nog best wel warm. Veel tussendoor gestapt en een kwartiertje eerder opgehouden. Verder rijd ik hooguit 's avonds een buitenrit, met veel stapwerk.

@ayasha
het gaat niet zozeer om conditie/uithoudingsvermogen. Sommige paarden hebben overgewicht, dat helpt natuurlijk niet. Maar ook de zomervacht is bijv. een belangrijke factor. Maar de één kan er stomweg beter tegen dan de ander.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 29-06-10 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:51

ja maar dat is ook een koudbloed?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:52

DDW1190 schreef:
ja maar dat is ook een koudbloed?


een koudbloed heeft geen andere lichaamstemperatuur maar is koelbloediger; ander karakter dus.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:53

Dan snap ik het hele drama er rond niet, of gaan een paar bokkers er echt van uit dat zij het alleenrecht hebben op verstandig omgaan met paarden? :) Dat gezeik over wedstrijdruiters...

Wijnanda

Berichten: 1933
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Terheijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:53

Een erg leerzaam stuk zeg :j ik rij mn paard sinds vorige week neit meer, ook al rij ik wedstrijd. Een fries doe je echt geen pretje om met dit weer te rijden. Mijne heeft eventjes vakantie tot de temperatuur weer wat daalt. Hij zweet sowieso heel gemakkelijk en met een temperatuur van onder de 0 graden zweet hij nog, geschoren en al. Voor hem even geen trainingen, lekker eventjes vakantie :)

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:54

Ik snap alleen dat gedoe rondom die elektrolyten niet. Je kan toch gewoon een zoutblok in de stal ophangen?

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:56

beantsje schreef:
DDW1190 schreef:
ja maar dat is ook een koudbloed?


een koudbloed heeft geen andere lichaamstemperatuur maar is koelbloediger; ander karakter dus.


dat bedoel ik ook niet :o

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:00

Je zou natuurlijk ook vroeg kunnen opstaan en heel vroeg in de ochtend rijden.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:01

Fijn om te weten :j.
Ik train mijn paard nu een half uurtje smorgens vroeg of savonds laat.

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:02

Ayasha schreef:
Gek, ik heb afgelopen zondag in 32°C wedstrijd gereden en het enige wat er te zien was, was een vlek met een wat donkerdere tint aan beide kanten van haar hals en dan enkel rond de schouder en aan het begin van de hals (dus 15 op 20cm oid?)
Misschien ligt het toch een flink stukje aan de conditie van je paard, en ja, geef mij dan maar een paard dat niet dood valt alstie een rondje moet galopperen met 30°. In de winter zweette die wel eens feller na een training. :D En rond haar oortjes, de onderkant, was ook beetje donkerder, maar echt nat? Nee hoor, kwam zelfs niet in de buurt.


naar mijn idee zweet het ene paard meer dan het andere paard, en het ligt natuurlijk ook aan hoe hard je je paard laat werken.
mijn pony bijvoorbeeld, is een fanatiek zweter (om het zo even neer te zetten) vooral onder het zadel.
en die heeft een goede conditie ;)

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:03

:j klopt.

Nance zweet eigenlijk ook niet zo heel snel enorm veel, terwijl ik ook af en toe een ander paard rijd, en die is na het losrijden al wat aan het zweten. :)

Wijnanda

Berichten: 1933
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Terheijden

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:06

Mijne zweet inderdaad ook super snel! Bij vriestemperaturen zweet hij nog. Als ik nu vanavond zou rijden, zou het zweet nog in straaltjes van z'n benen lopen :')

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:06

beantsje schreef:
@janine1990
Een paard verliest veel minder snel conditie dan een mens, dus na 2 weken zal je nog geen conditieverlies merken. Wellicht heb je wel even iets langer nodig om goed los te rijden, maar da's wat anders.

Mijn paard (tinker) heeft overigens heel veel last van de warmte, zweet extreem en begint te panten (heel snel hijgen om de warmte kwijt te raken).
Ik heb haar een week geleden geschoren omdat ze best een lange vacht heeft. Sindsdien is het wel een stuk beter en hijgt ze niet meer.
Overigens rijd ik zeker niet overdag met dit weer. Gisteren wel les gehad, 's avonds van 9 tot 10 maar wel in de binnenbak dus dat was nog best wel warm. Veel tussendoor gestapt en een kwartiertje eerder opgehouden. Verder rijd ik hooguit 's avonds een buitenrit, met veel stapwerk.

@ayasha
het gaat niet zozeer om conditie/uithoudingsvermogen. Sommige paarden hebben overgewicht, dat helpt natuurlijk niet. Maar ook de zomervacht is bijv. een belangrijke factor. Maar de één kan er stomweg beter tegen dan de ander.


Ik doel dan ook op algehele conditie, een paard zit na twee weken stilstaan niet meer zo lekker in zijn vel (onder het zadel) dan bij geregeld pakken. Hij heeft dan gewoon weer wat extra tijd nodig.