Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:45

PBA_ schreef:
Nou smokey17, ben benieuwd wat jij dan van endurance paarden vind. Zijn die ook zo zielig dat ze met warm weer werken/ lopen?


Jup. met alle takken van deze sport...

1 voordeel echter van de endurance is dat ze continue controlles hebt onderweg.. de ruiter MOET wel op de hartslag end. letten anders is het einde verhaal.

En die paarden hoeven enkel te lopen, geen kop in de krul en appuyement en wat dan ook.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 29-06-10 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:45

smokey17 schreef:
Wauw ik rij als sinds mijn 7e.... en ook zat paarden onder mijn reet gehad waar ik veel van kon leren..maar dan maar even een maandje niets leren....


Ik denk dat je met dergelijke uitspraken, jezelf niet erg volwassen neerzet... :o

Maar goed, zeg wat je wilt over mijn manier.

Charissa_N

Berichten: 1322
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:46

Ik rij mijn paard altijd s'avonds met dit weer... je kan het je paard nu toch niet aan doen om met 20+ in de felle zon te gaan rijden.. Doe maar s'avonds ! ;)

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:46

smokey17 schreef:
Ik heb een paard zich nog nooit zien vervelen op een wei.


Jij niet? Ik wel hoor. Paard werd sjaggie en na een ritje was ze ineens weer vrolijk. Rara hoe kan dat. (was trouwens wel een bosritje, rijd geen dressuur)

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:47

Daarom rijd ik met de warme zomerdagen, ook altijd 's avonds.
Hij zweet soms al als ik hem uit de wei haal, dus daar begin ik dan niet aan ;)

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:47

PBA_ schreef:
smokey17 schreef:
Ik heb een paard zich nog nooit zien vervelen op een wei.


Jij niet? Ik wel hoor. Paard werd sjaggie en na een ritje was ze ineens weer vrolijk. Rara hoe kan dat. (was trouwens wel een bosritje, rijd geen dressuur)


Nee nog nooit een paard gezien die zich verveelde op de wei.. lekker met soortgenoten de hele dag gras eten.

Dat hij een buitenrit leuk vindt dat is prima, maar vervelen op de wei met soortgenoten.... nee
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 29-06-10 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:48

smokey17 schreef:
PBA_ schreef:
Nou smokey17, ben benieuwd wat jij dan van endurance paarden vind. Zijn die ook zo zielig dat ze met warm weer werken/ lopen?


Jup. met alle takken van deze sport...


Jaja, dan blijkt dat jij dus niet weet hoe het er aan toe gaat, of in ieder geval hoe 9 van de 10 mensen met hun paard omgaan en hoe de paarden worden gecontroleerd en hoe de mensen inspelen met warm weer.
Duidelijk genoeg voor mij.

Trouwens wordt er meer dan op een hartslag gelet hoor en veelal stoppen ruiters omdat ze het genoeg vinden op die dag, daar komt geen DA aan te pas. Over het algemeen (de meeste ) houden endurance mensen meer rekening met hun paard (ook met trainen anders kunnen ze niet eens starten). Dat betekend dat het paard gewend is aan warmte er goed op de vochthuishouding wordt gelet en er voldoende rust wordt gegeven naderhand. Dan hebben we het vaak over een langere periode (ligt aan de afstand)
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 29-06-10 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dussss
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:50

Ik rij met dit weer altijd lekker op tijd! Wij moeten ook wennen aan het weer hun ook. Die van mij kan wel makkelijk zweten en heb haar niet horen hijgen! Daarna laat ik haar altijd rollen en daarna spuit ik haar lekker af. Wel interessant dit, denk dat ik dat spul maar ga halen voor in haar water. Had ook gelezen dat het door de slobber kon.

Edit:

Iemand trouwens bekend met dit spul electrolyten? Moet je dat altijd geven of alleen als ze veel gezweten heeft??
Laatst bijgewerkt door Dussss op 29-06-10 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:50

smokey17 schreef:
Wauw ik rij als sinds mijn 7e.... en ook zat paarden onder mijn reet gehad waar ik veel van kon leren..maar dan maar even een maandje niets leren....


En dan wil jij, door deze warmte, een maand niet gaan rijden? :=
En wat wil je daarmee bereiken?

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:51

Janine1990 schreef:
smokey17 schreef:
Wauw ik rij als sinds mijn 7e.... en ook zat paarden onder mijn reet gehad waar ik veel van kon leren..maar dan maar even een maandje niets leren....


Ik denk dat je met dergelijke uitspraken, jezelf niet erg volwassen neerzet... :o

Maar goed, zeg wat je wilt over mijn manier.


Ik ben niet volwassen omdat ik aan mijn paard denk.... dus...

Ik vind het zo ontzetten fijn dat mijn paard altijd zo graag voor mij wilde werken, en dit meestal zonder morren deed. Dat IK daar tegenover zet hem niet te gaan martelen in de zomer. IK vind dat niet meer dan logisch... dan meer weer opnieuw beginnen.

Ik heb niks van jouw uitspraken uit zijn verband gerukt Janine, en ik heb gelezen wat er staat. En dat is dat jij paard niet gunt wat ik mijn paard wel gunde.

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:52

Melanie_B schreef:
smokey17 schreef:
Wauw ik rij als sinds mijn 7e.... en ook zat paarden onder mijn reet gehad waar ik veel van kon leren..maar dan maar even een maandje niets leren....


En dan wil jij, door deze warmte, een maand niet gaan rijden? :=
En wat wil je daarmee bereiken?


Euhm ja geen idee, wat zou ik er nou mee wil bereiken...

Nou wellicht dat ik mijn paard geen rondjes laat rennen in de volle zon... met hem op smoor hete trailer naar wedstrijden ga...hij dus niet zijn verplichte rondjes moet lopen zodat IK prijzen kan winnen...

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:53

Zoveel mensen, zoveel wensen ;) Iedereen is anders, iedereen rijd anders en iedereen denkt anders over het welzijn van zijn paard. Zo ken ik paarden die dag en nacht op het hok staan, paarden die 24/7 buiten staan en paarden die er tussenin zitten. Je veranderd er toch niks aan en ook niet aan de manier van trainen/rijden. Ik heb mijn paard echt voor de westrijdsport maar ik doe het samen met hem en niet ten koste van hem! Hij heeft een hekel aan het bakwerk (dressuur) maar zet hem een springparcour voor (voor mijn part met 30+) en hij gaat los. Ik wil nog heel veel wedstrijden met hem rijden en dan laat ik hem op die hete dagen liever thuis dan dat ie me straks neer stort in het parcour. Ik kan ook rustig de hele week met dit weer aan een lang teugeltje langs de weg stappen..vriendinnetje van mij (ook wedstrijdruiter) kan dit absoluut niet, die moet trainen..tja iedereen zo zijn ding en dat zullen we maar moeten accepteren :j

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:53

Pfff.. Ja smokey.. Wij zijn ook allemaal zo slecht voor onze paarden :D

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:53

PBA_ schreef:
smokey17 schreef:


Jup. met alle takken van deze sport...


Jaja, dan blijkt dat jij dus niet weet hoe het er aan toe gaat, of in ieder geval hoe 9 van de 10 mensen met hun paard omgaan en hoe de paarden worden gecontroleerd en hoe de mensen inspelen met warm weer.
Duidelijk genoeg voor mij.

Trouwens wordt er meer dan op een hartslag gelet hoor en veelal stoppen ruiters omdat ze het genoeg vinden op die dag, daar komt geen DA aan te pas. Over het algemeen (de meeste ) houden endurance mensen meer rekening met hun paard (ook met trainen anders kunnen ze niet eens starten). Dat betekend dat het paard gewend is aan warmte er goed op de vochthuishouding wordt gelet en er voldoende rust wordt gegeven naderhand. Dan hebben we het vaak over een langere periode (ligt aan de afstand)


Even de edit lezen, heb mijn berichtje aangepast w.b.t. endurance

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:54

smokey17 schreef:
Euhm ja geen idee, wat zou ik er nou mee wil bereiken...

Nou wellicht dat ik mijn paard geen rondjes laat rennen in de volle zon... met hem op smoor hete trailer naar wedstrijden ga...hij dus niet zijn verplichte rondjes moet lopen zodat IK prijzen kan winnen...


En dan zet je hem maar zo maar een maand op de wei?
Alleen maar door dit warme weer??

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:55

Melanie_B schreef:
smokey17 schreef:
Wauw ik rij als sinds mijn 7e.... en ook zat paarden onder mijn reet gehad waar ik veel van kon leren..maar dan maar even een maandje niets leren....


En dan wil jij, door deze warmte, een maand niet gaan rijden? :=
En wat wil je daarmee bereiken?


Ga lekker een bosritje maken, knap je misschien van op en wordt je zelf ook minder sjaggie. Ga stappen of zo (aangezien je paard volgens jou ook veel loopt in de wei kan dat al helemaal geen kwaad)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:55

smokey17 schreef:
Ik ben niet volwassen omdat ik aan mijn paard denk.... dus...

Ik vind het zo ontzetten fijn dat mijn paard altijd zo graag voor mij wilde werken, en dit meestal zonder morren deed. Dat IK daar tegenover zet hem niet te gaan martelen in de zomer. IK vind dat niet meer dan logisch... dan meer weer opnieuw beginnen.

Ik heb niks van jouw uitspraken uit zijn verband gerukt Janine, en ik heb gelezen wat er staat. En dat is dat jij paard niet gunt wat ik mijn paard wel gunde.


Wederom iets wat ik niet heb gezegd, laat staan heb willen zeggen... :n
Het ging mijn om de manier van reageren, de inhoud van je reacties doet er dan weinig toe hoor...

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:55

Melanie_B schreef:
smokey17 schreef:
Euhm ja geen idee, wat zou ik er nou mee wil bereiken...

Nou wellicht dat ik mijn paard geen rondjes laat rennen in de volle zon... met hem op smoor hete trailer naar wedstrijden ga...hij dus niet zijn verplichte rondjes moet lopen zodat IK prijzen kan winnen...


En dan zet je hem maar zo maar een maand op de wei?
Alleen maar door dit warme weer??


Ja hoor, geen probleem... ging er niet eens elke avond heen... lekker op het land met zijn paarden vriendjes gras eten

peaches

Berichten: 1704
Geregistreerd: 04-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:55

Intressant stuk! Nooit geweten van die e dingen. Ga me es inlezen.

Verder ok intressante discussie, vraag me meteen af hoe je kunt zien dat je paard zich verveeld en of dat mensen ook meer alternatieven proberen als alleen rijden.

Verder wist ik niet dat paarden sneller overhit raken. Zet me meteen aan het denken waarom er dan vliegenrijdekens zijn die van vrij afgesloten stof is gemaakt. Bij ons op stal rijden ze helemaal ingepakt en het zweet staat ze op de dekens dus het kan er wel doorheen maar het zal vast omgekeert niet zo goed werken. Erg intressant om eens bij stil te staan!

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:56

Ik rij echt niet met dit weer. Ik rij alleen een rondje buiten(stappen)van een halfuurtje ofzo in de schaduw...Ik zet altijd de sproeier in de weide en gaat hij daaronder liggen :=

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:57

Janine1990 schreef:
smokey17 schreef:
Ik ben niet volwassen omdat ik aan mijn paard denk.... dus...

Ik vind het zo ontzetten fijn dat mijn paard altijd zo graag voor mij wilde werken, en dit meestal zonder morren deed. Dat IK daar tegenover zet hem niet te gaan martelen in de zomer. IK vind dat niet meer dan logisch... dan meer weer opnieuw beginnen.

Ik heb niks van jouw uitspraken uit zijn verband gerukt Janine, en ik heb gelezen wat er staat. En dat is dat jij paard niet gunt wat ik mijn paard wel gunde.


Wederom iets wat ik niet heb gezegd, laat staan heb willen zeggen... :n
Het ging mijn om de manier van reageren, de inhoud van je reacties doet er dan weinig toe hoor...



Jij zei dat na een quote van mij... wellicht moet je beetje duidelijk zijn.

Ik ben dus niet volwassen omdat ik een mening heb over de manier hoe jullie wedstrijdruiters met jullie paard om gaan??

Of zit ik er nou weer naast.

Vertel mij dan even waarom ik niet volwassen ben.

Dussss
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:57

Iemand trouwens bekend met dit spul electrolyten? Moet je dat altijd geven of alleen als ze veel gezweten heeft??

Iemand???

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:00

Ja, wij wedstrijdruiters zijn ook zo slecht.. Ik kan hier niet goed tegen, dat wij als 'wedstrjdruiters' allemaal over 1 kam getrokken worden.. Want, ja.. Wij wedstrijdruiters zorgen niet goed voor onze paarden, laten de paarden in de hitte lopen, en nemen ze mee op pad.. Slecht hoor..
Maar, wat denk je van een paard dat heel de dag in de wei loopt, met deze temperaturen?
Mijn paard(en) komen nu gemiddeld 2 uur per dag op de weide, en verder op stal, aangezien het daar nu koeler voor ze is.
We hebben beperkte beschutting dus hij kan ook niet in de schaduw staan dan.. Nou, dat vind ik ook geen pretje voor mij paard om hem daar heel de dag te laten staan :n

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:00

Moderatoropmerking:
Willen jullie in de gaten houden dat je niet op de persoon gaat spelen en een beetje lief blijft voor elkaar? Bedankt alvast. :)

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:02

Melanie_B schreef:
Ja, wij wedstrijdruiters zijn ook zo slecht.. Ik kan hier niet goed tegen, dat wij als 'wedstrjdruiters' allemaal over 1 kam getrokken worden.. Want, ja.. Wij wedstrijdruiters zorgen niet goed voor onze paarden, laten de paarden in de hitte lopen, en nemen ze mee op pad.. Slecht hoor..
Maar, wat denk je van een paard dat heel de dag in de wei loopt, met deze temperaturen?
Mijn paard(en) komen nu gemiddeld 2 uur per dag op de weide, en verder op stal, aangezien het daar nu koeler voor ze is.
We hebben beperkte beschutting dus hij kan ook niet in de schaduw staan dan.. Nou, dat vind ik ook geen pretje voor mij paard om hem daar heel de dag te laten staan :n


Nee dat is ook zeker geen pretje nee...

zou ik hem tussen 12-16 binnen zetten.... loopt hij toch 20 uur buiten