Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:27

smokey17 schreef:
een paard heeft van nature een prima conditie, en kan je hem na een maand prima weer zo oppakken.

Een paard die van nature geen goede conditie heeft is OF ziek OF wordt 24 uur per dag op stal gehouden.


Ik ga anders niet zomaar na twee weken stilstaan een appuyement van m'n paard vragen, of doorzitten. Spieren moeten wennen aan beweging, weer in conditie raken. Ga ik net met m'n rug op zitten te bonken dan. Laat staan in een wedstrijdhouding vragen. Arm paard.


Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:28

smokey17 schreef:
Dan moet de KNHS daar wat aan gaan doen..


Ik zou zeggen; stel een petitie op, schrijf een brief/e-mail...

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:31

interessant stuk!
want mijn paard zweet heel erg snel
ook als hij niet in de hitte rijd
hoe kan dat dan eigenlijk?

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:31

Ik train mijn paarden ook wel is gewoon met dit warme weer midden op de dag.. :j En nu, na het lezen van dit stukje, ben ik dan ook 'eerlijker' voor mij
paarden, aangezien wij ook gewoon naar de concoursen gaan, en het dan ook
wel erg warm kan wezen. (Zondag weer concours, als het dan ook dit zo weer is, heeft hij al een beetje kunnen wennen.) Ik rijdt dan overigens niet te lang,
en doe niet zulke heel zware dingen.. Daarna lekker douche.. :D Kan best..

Interessant stukje vond ik het.. Mooi om te lezen. :j

Dunzell (Carthino Z x Marlon x Athlet x Capitol) M1+6drs, verkocht
Rockstar (Roman lifestyle x Farmer) B+2 dressuur
Iebienna W (Ravel x Johnson) B+9 dressuur
Jessy (v.Sir Donnerhall) M1+2

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:32

melizz13 schreef:
interessant stuk!
want mijn paard zweet heel erg snel
ook als hij niet in de hitte rijd
hoe kan dat dan eigenlijk?


Hm, daar heeft er 1 van mij ook erg last van..
Nu is die van mij ook wel een beetje een heet beestje, en maakt
zich snel opgefokt/druk.. Die van jou ook?

Dunzell (Carthino Z x Marlon x Athlet x Capitol) M1+6drs, verkocht
Rockstar (Roman lifestyle x Farmer) B+2 dressuur
Iebienna W (Ravel x Johnson) B+9 dressuur
Jessy (v.Sir Donnerhall) M1+2

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:32

Waarom alle wedstrijden cancelen?
Als ruiter moet je gewoon zelf rekening houden met je paard, dat is de verantwoordelijkheid naar je paard toe.



@Smokey, je zegt dat grazen wel wat anders is dan met je kop in de krul rondjes galoperen, maar wie zegt dat dat alleen maar gebeurd, je kan toch ook gewoon rustig rijden en veel stappen?
Het zal misschien ook wel per paard verschillen, maar die van mij hebben er relatief gezien niet zo veel last van als die van jou dan waarschijnlijk. ;)

Nance

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:33

Janine1990 schreef:
smokey17 schreef:
een paard heeft van nature een prima conditie, en kan je hem na een maand prima weer zo oppakken.

Een paard die van nature geen goede conditie heeft is OF ziek OF wordt 24 uur per dag op stal gehouden.


Ik ga anders niet zomaar na twee weken stilstaan een appuyement van m'n paard vragen, of doorzitten. Spieren moeten wennen aan beweging, weer in conditie raken. Ga ik net met m'n rug op zitten te bonken dan. Laat staan in een wedstrijdhouding vragen. Arm paard.


Dus jij wil mij nu wijsmaken dat je je appuyementen belangrijker vind dan het welzijn van je paard??? heel heeel heel triest.

Je kunt praten als Brugman :) maar mening is wel duidelijk.

Als je niet je geld ermee verdien, je geen natuurtalent bent, geen dressuurtopper hebt... kortom je enkel voor de lol wedstrijden rijdt.. dan moet je in mijn ogen je paard laten staan bij 25 graden of hoger.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 29-06-10 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:33

Melanie_B schreef:
melizz13 schreef:
interessant stuk!
want mijn paard zweet heel erg snel
ook als hij niet in de hitte rijd
hoe kan dat dan eigenlijk?


Hm, daar heeft er 1 van mij ook erg last van..
Nu is die van mij ook wel een beetje een heet beestje, en maakt
zich snel opgefokt/druk.. Die van jou ook?


ja dat ook!
word steeds minden!
hij zweet tegenwoordig ook minder
misschien is dat het wel!
wij hebben ook een erg zware bak hoor
maar dat moet hij wel aan kunnen

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:35

xSaarSaar schreef:
Waarom alle wedstrijden cancelen?
Als ruiter moet je gewoon zelf rekening houden met je paard, dat is de verantwoordelijkheid naar je paard toe.



@Smokey, je zegt dat grazen wel wat anders is dan met je kop in de krul rondjes galoperen, maar wie zegt dat dat alleen maar gebeurd, je kan toch ook gewoon rustig rijden en veel stappen?
Het zal misschien ook wel per paard verschillen, maar die van mij hebben er relatief gezien niet zo veel last van als die van jou dan waarschijnlijk. ;)


Ja recreatie ruiters doen dat ja.. maar de wannabe anky's niet.

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:36

smokey17 schreef:
Janine1990 schreef:

Ik ga anders niet zomaar na twee weken stilstaan een appuyement van m'n paard vragen, of doorzitten. Spieren moeten wennen aan beweging, weer in conditie raken. Ga ik net met m'n rug op zitten te bonken dan. Laat staan in een wedstrijdhouding vragen. Arm paard.


Dus jij wil mij nu wijsmaken dat je je appuyementen belangrijker vind dan het welzijn van je paard??? heel heeel heel triest.

Je kunt praten als Brugman :) maar mening is wel duidelijk.

Als je niet je geld ermee verdien, je geen natuurtalent bent, geen dressuurtopper hebt... kortom je enkel voor de lol wedstrijden rijdt.. dan moet je in mijn ogen je paard laten staan bij 25 graden of hoger.



Ik denk dat ze bedoeld dat ze haar paard niet stil laat staan een paar weken en dan opeens weer een appuyement gaat trainen. ;)

Nance

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:36

smokey17 schreef:
Dus jij wil mij nu wijsmaken dat je je appuyementen belangrijker vind dan het welzijn van je paard??? heel heeel heel triest.

Je kunt praten als Brugman :) maar mening is wel duidelijk.

Als je niet je geld ermee verdien, je geen natuurtalent bent, geen dressuurtopper hebt... kortom je enkel voor de lol wedstrijden rijdt.. dan moet je in mijn ogen je paard laten staan bij 25 graden of hoger.


Ik weet niet wat je nu allemaal bedenkt. Maar ik bedoel met mijn uitspraak enkel te zeggen dat je elk paard moet opbouwen na een poosje te hebben stilgestaan.

Het zegt volgens mij meer over jou dan over mij dat je mijn uitspraken zo ver kan veranderen.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:36

Die van mij is afgelopen weekend ook nog mee geweest op concour en rond 09.30 was het ook al dik 20+, hij had energie voor 10, terwijl het zweet hem naar beneden gutste..juist dat soort paarden moet je tegen zich zelf beschermen denk ik. Ik wou voor aankomend weekend nog bijschrijven maar met 30+ ga ik dat arme dier echt niet op een bloedhete trailer zetten :n

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:36

smokey17 schreef:
xSaarSaar schreef:
Waarom alle wedstrijden cancelen?
Als ruiter moet je gewoon zelf rekening houden met je paard, dat is de verantwoordelijkheid naar je paard toe.



@Smokey, je zegt dat grazen wel wat anders is dan met je kop in de krul rondjes galoperen, maar wie zegt dat dat alleen maar gebeurd, je kan toch ook gewoon rustig rijden en veel stappen?
Het zal misschien ook wel per paard verschillen, maar die van mij hebben er relatief gezien niet zo veel last van als die van jou dan waarschijnlijk. ;)


Ja recreatie ruiters doen dat ja.. maar de wannabe anky's niet.


Waarom zou je als je geen anky bent meteen een wannabe zijn?
Dan kan je ook gewoon serieus trainen hoor.

Nance

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:37

Dankje xSaarSaar, dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Ik ga na een poosje stilstaan geen lastige oefeningen doen. Gewoon lekker wat aanrommelen in een paar basisdingetjes.

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:37

Jeanine84 schreef:
Die van mij is afgelopen weekend ook nog mee geweest op concour en rond 09.30 was het ook al dik 20+, hij had energie voor 10, terwijl het zweet hem naar beneden gutste..juist dat soort paarden moet je tegen zich zelf beschermen denk ik. Ik wou voor aankomend weekend nog bijschrijven maar met 30+ ga ik dat arme dier echt niet op een bloedhete trailer zetten :n


Precies!
Dat bedoel ik met de verantwoordelijkheid van een ruiter! :D

Nance

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:39

xSaarSaar schreef:
Waarom zou je als je geen anky bent meteen een wannabe zijn?
Dan kan je ook gewoon serieus trainen hoor.


Ik vrees dat ik een Anky Wannabe voorstel in de wereld van Smokey17. Dat is erg jammer, want ik voel me totaal geen Anky.
Ik heb op m'n 9e leren paardrijden, heel veel geluk gehad. En verzeild geraakt op een paard dat in het verleden Z2 heeft gelopen. Prachtig allemaal, maar ik kan er heel wat dingen van leren. Als hij dat niveau aankan, probeer ik hem daar ook gewoon op te trainen. Zo simpel ligt het voor mij. Dat paard verveelt zich dood als ik niets ga doen.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:39

Jeanine84 schreef:
Die van mij is afgelopen weekend ook nog mee geweest op concour en rond 09.30 was het ook al dik 20+, hij had energie voor 10, terwijl het zweet hem naar beneden gutste..juist dat soort paarden moet je tegen zich zelf beschermen denk ik. Ik wou voor aankomend weekend nog bijschrijven maar met 30+ ga ik dat arme dier echt niet op een bloedhete trailer zetten :n


Zeker helemaal waar!

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:40

xSaarSaar schreef:
smokey17 schreef:


Dus jij wil mij nu wijsmaken dat je je appuyementen belangrijker vind dan het welzijn van je paard??? heel heeel heel triest.

Je kunt praten als Brugman :) maar mening is wel duidelijk.

Als je niet je geld ermee verdien, je geen natuurtalent bent, geen dressuurtopper hebt... kortom je enkel voor de lol wedstrijden rijdt.. dan moet je in mijn ogen je paard laten staan bij 25 graden of hoger.



Ik denk dat ze bedoeld dat ze haar paard niet stil laat staan een paar weken en dan opeens weer een appuyement gaat trainen. ;)


Jij schrijft dat je naar een 2 week stilstaan geen appuyement uit je paard krijgt... daar maak ik uit op dat jij het belangrijker vindt dat je paard zijn appuyementen loopt en dus maar moet zwoegen in de hitte.

Tuurlijk zul je dingen weer op moeten pakken... maar is dat het einde van de wereld??

Voetballer die trainen ook echt niet door in de winter.. die moeter er ook eerst weer inkomen en hun conditie weer terug brengen na het niveau van voor de zomerstop.

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:40

Janine1990 schreef:
xSaarSaar schreef:
Waarom zou je als je geen anky bent meteen een wannabe zijn?
Dan kan je ook gewoon serieus trainen hoor.


Ik vrees dat ik een Anky Wannabe voorstel in de wereld van Smokey17. Dat is erg jammer, want ik voel me totaal geen Anky.
Ik heb op m'n 9e leren paardrijden, heel veel geluk gehad. En verzeild geraakt op een paard dat in het verleden Z2 heeft gelopen. Prachtig allemaal, maar ik kan er heel wat dingen van leren. Als hij dat niveau aankan, probeer ik hem daar ook gewoon op te trainen. Zo simpel ligt het voor mij. Dat paard verveelt zich dood als ik niets ga doen.


Je zou hem ook op de wei kunnen zetten :j

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:41

Janine1990 schreef:
xSaarSaar schreef:
Waarom zou je als je geen anky bent meteen een wannabe zijn?
Dan kan je ook gewoon serieus trainen hoor.


Ik vrees dat ik een Anky Wannabe voorstel in de wereld van Smokey17. Dat is erg jammer, want ik voel me totaal geen Anky.
Ik heb op m'n 9e leren paardrijden, heel veel geluk gehad. En verzeild geraakt op een paard dat in het verleden Z2 heeft gelopen. Prachtig allemaal, maar ik kan er heel wat dingen van leren. Als hij dat niveau aankan, probeer ik hem daar ook gewoon op te trainen. Zo simpel ligt het voor mij. Dat paard verveelt zich dood als ik niets ga doen.


:j precies.

De wereld bestaat niet alleen uit Anky's en wannabe's en mensen die hun paard maandenlang stil laten staan bij warmte.

Nance

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:41

Never mind Smokey17, ik vrees dat ik niet helemaal duidelijk ga krijgen bij jou wat ik bedoel met dergelijke uitspraken.

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:42

Janine1990 schreef:
xSaarSaar schreef:
Waarom zou je als je geen anky bent meteen een wannabe zijn?
Dan kan je ook gewoon serieus trainen hoor.


Ik vrees dat ik een Anky Wannabe voorstel in de wereld van Smokey17. Dat is erg jammer, want ik voel me totaal geen Anky.
Ik heb op m'n 9e leren paardrijden, heel veel geluk gehad. En verzeild geraakt op een paard dat in het verleden Z2 heeft gelopen. Prachtig allemaal, maar ik kan er heel wat dingen van leren. Als hij dat niveau aankan, probeer ik hem daar ook gewoon op te trainen. Zo simpel ligt het voor mij. Dat paard verveelt zich dood als ik niets ga doen.


Wauw ik rij als sinds mijn 7e.... en ook zat paarden onder mijn reet gehad waar ik veel van kon leren..maar dan maar even een maandje niets leren....

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:43

Wat een interessant stuk.........
Mijn paard heeft erg veel last van de warmte. Hij zweet ook niet of nauwelijks. En ik moet altijd op zijn ademhaling letten,
dus met dit weer wordt er niet intensief gereden. Een lekker staprondje lang weg en bos is dan het enige.
Ook wordt hij dagelijks onder de tuinslang gezet waar hij zichbaar van geniet.

Mijn fjord is niet eigenwijs, hij doet alles op zijn eigen wijze
Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money
Extra centen verdien?? Meld je dan nu aan Cash4ladies Gekkengoud

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:43

Janine1990 schreef:
Never mind Smokey17, ik vrees dat ik niet helemaal duidelijk ga krijgen bij jou wat ik bedoel met dergelijke uitspraken.


Je bent luidt en duidelijk. jij vertikt het om een paard een maandje weg te zetten omdat jij hem dan weer alles moet leren(wat uiteraard niet zo is), en omdat hij zich anders verveelt??

Ik heb een paard zich nog nooit zien vervelen op een wei.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:44

Nou smokey17, ben benieuwd wat jij dan van endurance paarden vind. Zijn die ook zo zielig dat ze met warm weer werken/ lopen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, Cjuan, denisesilver, Flux, Fly_high, Ik_is_Ik, Julimy, Karmandi, Loe_Loe, MaanNaam, maresie, MareVeer, paljaslaura, Paloedie, uiltje001, veerledec en 35 bezoekers