droogstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

droogstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 21:08

gisteren hadden ze het gras gemaaid, dus vandaag had ik hectares kort gemaaid gras om te rijden! HEERLIJK!
Dus een uur lang lekker gedraafd en gegalopeerd in de vrije ruimte! (en Tos loopt dan juist op zijn best Kwijl ) Maargoed... na een uur dus hartstikke nat... dus eerst een 20 minuten er op rondgestapt, en toen nog meer als een half uur aan de hand (zonder zadel) en toen was meneer, eindelijk helemaal droog!

Hij staat nu dag en nacht buiten, en ik zet hem dus echt niet nat op de wei! (kurk droog!)

maar nu zei ik dus, dat ik dus 3 kwartier bezig was geweest om hem droog te krijgen (gewoon baantjes gestapt... in de wind en beetje zon...) en iemand zei me, dat een kwartiertje stappen wel genoeg was, aangezien hij dat buitenklimaat nu gewent was! Verward
Mij is altijd geleerd, pas naar buiten als ze KURK droog zijn!
*en als ze op stal kunnen (tochtvrij) dan gewoon zo, dat ze niet meer warm zijn en hooguit een beetje vochtig*

maar stel ik me nu aan?
Want naar mijn idee moet je hem toch echt helemaal droogstappen! (anders heb ik morgen een stijve pony!)

Wat doen jullie?
Iemand tips om hem eventueel sneller droog te krijgen?
(ja, minder rijden, ... maar training en conditie opbouwen is ook noodzakelijk!)

Verward

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:09

De mijne krijgt meestal 10 -15 min. een zweetdeken op als hij aan het eten is. Hierna is hij meestal kurkdroog.
Als hij nog niet droog is, blijft hij of op stal, of hij gaat met een regendeken (met zweetdeken-spul aan de binnenkant) de wei op. Hij is binnen no-time droog.

Als het erg mooi/warm weer is, spons ik hem, zweetmes erover en gaat hij zo de wei in.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 23:43

Het allerbelangrijkst is dat je paard op-adem is. Met heel warm weer is het soms bijna onmogelijk om ze volkomen droog te stappen, of met een heel druk paard.

Zolang je paard lekker 'koel' aanvoelt kan ie weer lekker de wei in. Of jij nou op hem doorstapt in de buitenlucht, of dat ie lekker staat te grazen, dan beweegt ie ook, in de buitenlucht?

Maar er is natuurlijk absoluut niks mis met volkomen droog stappen!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 23:58

Inderdaad, gewoon naar de ademhaling kijken. Is die nog gejaagd en snel dan nog even doorstappen. Ademd hij weer normaal dan is het goed.
Als je zelf gesport hebt doe je ook een cooldown totdat je weer op adem bent en je hartslag weer normaal is. Met heel warm weer blijven paarden soms zweten, dan kun je de hele dag wel blijven rondstappen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:36

Ik zie in de winter ook altijd veel mensen hun paard kruk droog stappen dat is heeeel slecht. Je paard moet idd op adem zijn en zijn lichaams temp moet normaal zijn. Je kan dit checken door te voelen achter de oren als het daar normaal is kan je hem rustig wegzetten.

Als je in de winter het paard kurkdroog weg zet zet je hem te koud weg en heb je kans op problemen met de spieren. Plus dat in de winter met stappen het paard het koud kan krijgen zonder dat je het in de gaten hebt met alle gevolgen van dien. Het is dus ook regelmatig zo dat leys nog nat is (maar cool) op stal gaat en met deken op zijn stal in.

In de zomer heb je eigenlijk hetzelfde als je hem te droog wegzet heb je de kans dat je met uitstappen de wind hem meer kwaad dan goed doet. Zorg dat zijn lichaam op temp. is en zet hem dan weg op het land. Mocht hij het dan koud krijgen door de wind kan hij izchzelf warm houden door te gaan rennen en draven. Zo aan de hand kan hij dat niet en da kan dus problemen geven.

Nou dat scheelt weer een hoop tijd hihi Knipoog .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:24

Ook Tiko zetten we regelmatig nat op stal / in de wei.
Als hij op adem en op temperatuurr is, gaat ie gewoon de wei / stal weer in.
En hij heeft nog nooit iets gehad, ook 's winters gaat hij wel nat op stal, zolang hij niet op de tocht staa kan ook dat geen kwaad. En hij heeft geen deken op, alleen een zweetdaken (als het koud is) tijdens het uitstappen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers