moeten jullie extra betalen als ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

moeten jullie extra betalen als ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 10:33

je paard een ijzer kwijt/verloren is?

Mijn buurman heeft een Tinker, en zijn smid rekent als hij een ijzer er opnieuw onder moet slaan, 12 euro hiervoor. Verder is de smid van de buurman veel uit de running: laatst was hij tegen zijn hoofd geslagen door een paard, en had hij evenwichtsstoornissen en nu heeft hij weer een hernia. Zodoende staat de Tinker er belabberd bij...

Axel, mijn eigen smid, komt 40 km gereden voor 1 ijzer en ik hoef niets bij te betalen. Hij omschrijft het als "service van de zaak". Als mijn smid komt voor een hoefzweer, hoef ik alleen een vrijwillige bijdrage te geven, 5 of 10 euro.

Ik vind het bezopen dat je moet betalen voor een ijzer wat er gewoon niet goed onder gezet is, en snap niet dat mijn buurman dit pikt. Of heb ik juist een smid uit duizenden?

Toos paardloos


germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 10:40

Je hebt dan de ideale smid, hier bij ons is een hoefsmeden te kort. Volgesn mij is het heel normaal als je moet betalen voor een verloren ijzer. Kijk, als het nou binnen een week ofzo gebeurt dan is het wat anders, maar als na 4 weken het ijzer eraf valt, dan kan het ook komen doordat het paard in de zware klei heeft gelopen o.i.d.
Vanavond komt eindelijk sinds 9 maanden weer een smid bij mijn verzorgknollies, dus dat werd ook tijd, maar om nu diret te zeggen dat de hoeven van de paarden er niet uit zien.... nee hoor, ze zijn ongebrokkeld, alleen wat lang, verder prima op stand.
Mij hoor je niet snel klagen over een smid, al moet ie natuurlijk geen paarden bekappen zodat ze kreupel worden (dat is namelijk de reden dat er al 9 maanden geen smid is langsgeweest).
IK denk dus dat het met die Tinker ook wel meevalt, of het paard moet al slechte hoeven hebben van zichzelf.
Bij ons is het trouwens heel gewoon dat je 3 weken op een smid moet wachten, dus ik denk echt dat jij de ideale man hebt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 10:50

De smid komt 1x per week op stal. Kun je daar op wachten is het gratis. Wil je dat hij het er eerder onder timmert en moet hij er speciaal voor rijden, dan rekent hij er wel iets voor.
Hij komt altijd op zaterdag. Raak je op zondag een ijzer kwijt, dan heb je pech, gebeurt het op vrijdag, heb je mazzel.

Nulla tenaci invia est via

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 10:54

Bij ons op stal komt hij ook elke week. Als je het ijzer nog hebt kost het je geloof ik (is al weer een hele tijd geleden) fl 15,- , moet je een ander ijzer hebben omdat je de eerst niet meer kon vinden kost het fl 25,-.

Je suis Charlie.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:07

Ik heb mijn smid al bijna 9 jaar en dit soort dingen hoef ik niet te betalen. Hij verdient al genoeg aan mijn want hij moet om de 4 a 5 weken naar de smid. Als leys er een kwijt is laat ik hem speciaal komen en daar rekende hij de keer erop iets van 10 gulden of soms niet. Hij komt liever extra dan hem zonder te laten lopen omdat hij echt slechte voeten heeft Huilen .

Tevens kijkt hij ook ieder half jaar zijn tanden na.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:09

"Officieel" kost het bij m'n smid iets van 10 euro ofzo, als het na 3 weken (de garantietijd) gebeurd. Maar hij is voor mij altijd heel aardig, en doet het voor mij voor een bakkie koffie Haha! .
Aan het begin toen ik Ed had, was ie zeer regelmatig een ijzer kwijt. Nu loopt ie stukken beter, en nu ben ik al een hele tijd geen ijzer meer kwijt geraakt.

Mijn smid heeft gelukkig nog geen last van een hernia, of andere dingen die hem uit de running houden. Hij doet ook bewust niet teveel paarden per dag, en neemt er ruim de tijd voor. Ook waagt ie z'n gezondheid niet aan meppende paarden. Erg verstandig van hem!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:11

Mijn smid rekent alleen de kosten van het ijzer als je dat niet meer hebt. Eén van onze paarden heeft speciaal beslag dat wordt er bij de dierenarts onder geslagen, was hij al na een week het ijzer kwijt... Ik weer met de trailer opstap, werd er gratis een nieuw ijzer ondergeslagen. Was wel hele luxe service. Cool

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:30

Als mijn smid in de buurt is en ik heb het ijzer nog, slaat ie het er voor niks weer onder.

Is service lijkt mij....Hoewel mijn smid het ook baggerdruk heeft en kanten laat gaan, mogen mijn meiden blijven! Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:49

Mijn hoefsmid slaat zo'n ijzer er ook weer voor niks terug onder. Alleen als het losgeraakte ijzer kwijt is, en hij een nieuw moet smeden, kost dat wel een paar euro's.
Verder is mijn vorige hoefsmid ook weleens op zondagavond langsgekomen omdat mijn paard een stuk ijzerdraad tussen zijn hoef en zijn ijzer had gekregen. Hij heeft het ijzer eraf gehaald, de draad verwijderd (gelukkig geen schade) en het ijzer er weer onder geslagen. Hiervoor rekende hij niks.

* To Belg, or not to Belg *

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:50

Ik heb voor mijn beide paarden twee verschillende hoefsmeden. De ene slaat een los ijzer er kostenloos weer onder, is het ijzer kwijt dan moet je waarschijnlijk wel wat betalen. Heb ik nog nooit gehad bij Toon, dus dat weet ik niet.

De smid die Kaminka beslaat rekent 15 euro voor een los ijzer vastzetten en hetzelfde bedrag voor het eronder timmeren van een nieuw ijzer.

De smid die Toontje doet is zowiezo erg goedkoop (vraag me wel eens af hoe hij kan leven), wel heel erg goed trouwens! De andere smid is ook prima, gelukkig!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:08

Tos heeft pas sinds gisteren ijzers, dus ik hoop ze voorlopig nog niet kwijt te zijn!
Smidje was wel aardig, en warm beslag was niet duur!
En als ik ene ijzer mis, moet ik maar bellen
wat het kost weet ik niet!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:11

wat betalen jullie dan aan de smid??? Voor bekappen en voor beslaan?
Ik geloof dat die nieuw de vanavond voor het eerst komt 100 euro voor rondom beslaan vraagt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 12:18

Da's wel erg veel, Germie!

Ik betaal 65 euro voor het rondom warm beslaan. IJzer los of eraf = nieuwe erop voor niets. Hoefszweer uitsnijden (met spoed komen, dus). Schroeven kosten per stuk iets van 1 gulden, dus zal nu wel 50 eurocent kosten.

Toos paardloos

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:20

en bekappen dan, dat is ook iets van 50 gulden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:21

Jeetje Germie, dat is inderdaad erg duur! Ik vind dat ik al een vrij dure smid heb met 80 euro voor rondom warm beslaan. Maar het hangt er ook erg vanaf in welke regio je woont. En een goede smid mag wat kosten vind ik.
Ik heb nog nooit klachten over m'n smid gehad. Hij helpt goed, en hij denkt goed mee over wat voor een ijzers m'n paard moet in combinatie met het werk dat ie levert. Dat vind ik echt top van hem!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 13:12

klopt het dat axel voor zichzelf is begonnen? (hij werkte toch eerst met micheal van dinther ofzo of heb ik dat fout begrepen Verward ) en wat zijn jou ervaringen over hem? ik zoek een nieuwe smid vandaar Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 13:25

Axel zou idd voor zichzelf beginnen, maar hij is pasgeleden door zijn rug gegaan, en wacht nu even af of hij ermee doorgaat. Hij werkt nog steeds voor Maikel van Dinther. Ik ben erg tevreden over hem. Hij doet zijn werk goed, is rustig met de paarden en babbelt altijd lekker met je mee.
(is trouwens ook best een stuk, maar dat mag niet meetellen).
Maikel is ook erg goed, maar die is een beetje rauwer in de omgang.

Als je zijn tel. nummer wilt, kun je me PB-en.

Toos paardloos

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:48

Onze smid rekende voor het verloren maar terug gevonden ijzer er weer onder zetten nix, maar moest je een nieuw ijzer hebben dan moest je wel wat betalen. Geen idee hoeveel, maar ik dacht 25 GULDEN.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:00

Bij die van mij ligt het wel eens aan zijn bui Haha!, de ene keer vraagt hij er niets voor en de volgende keer weer wel.

Hij moet bij mij regelmatig komen om een losgeslagen ijzer eronder te slaan, dus ik vind het niet meer dan normaal dat ik daar ook een vergoeding voor betaal.

In Abcoude op concours afgelopen zaterdag met die slechte bodem trapte Fitz er ook weer een ijzer af en de smid die daar gelukkig was rekende 5 euro voor het eronder slaan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:24

Sinds ik Ironique in Emmeloord laat beslaan, en dat is nu 3 1/2 jaar, is ze 1x een ijzer kwijt geweest, waarschijnlijk door dat ze er zelf op was gaan staan, niet omdat die er slecht onder was geslagen. Tsja, dan heb ik dus wel een probleem, want 'ff' naar Emmeloord karren om een ijzer er onder timmeren zit er niet in, toen heeft de hoefsmid die bij ons op stal komt het ijzer er onder gezet.

Bij mijn vorige smid was ze vaak met 4-5 weken haar ijzers kwijt, nu loopt ze 8-9 weken zonder problemen.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:31

ik heb het 'n keer gehad dat ik ro-foto's van darmorah d'r voor benen moest laten terwijl ze een week daarvoor beslagen was, de hoefsmid heeft de ijzer er voor niks onder gezet, wel was hij al bij ons op stal om andere paarden te doen.
ik betaal voor warm beslaan rondom met wiggen en pinnen € 78,-
bekappen kost €22,-

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 20:03

Ik betaal een dikke 70 euro voor standaard rondom bekappen & beslaan ,
en tot nu toe voor een erafliggend ijzer 12 euro ,
heel nieuw ijzer 16 euro.....

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:25

nou... ik heb geloof ik wel een hele goedkope smid!
*niet dat dat een probleem is... Haha! *
Voor bekappen 9 euro
en voor warm beslaan rondom 45 euro!


En hij neemt er de tijd voor, praat over van alles... is heel rustig met Toscar en geeft hij niet meteen een been, is het rustig vragen... nog een keer... (meestal geeft hij hem dan wel) en anders een por...
(bij me verzorgpony ging dat wel anders... die man stond te slaan en te doen... tja, paardjes helemaal over de zeik...)

En hij neemt er alle tijd voor... (komt dus soms iets later als afgesproken... maargoed....)
Gisteren is hij meer als een uur bezig geweest voor het beslaan, en de stalhouder vroeg of zijn shet ook nog ff gedaan kon worden... kan allemaal!
En als je belt, meestal duurt het dan een week, maar als het spoed is, dan is hij er snel (heb ik gelukkig geen ervaring mee)

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:46

Wij hebben een hele goede smid. Hij is heel rustig met Tiko (terwijl die heel vervelend is bij de smid, hij steigert enzo, maar heeft van hem nog nooit een tik gehad). Bovendien is hij er over het algemeen binnen een week, als we bellen, voor nieuwe ijzers. En hij vraagt altijd eerst of het haast heeft (dan kan hij er binnen 2 dagen ofzo al zijn).
Als hij een ijzer kwijt raakt, maakt niet uit hoe lang ze er al onder zitten, slaat hij die er gratis weer onder. En hij neemt er altijd de tijd voor, en komt zijn afspraken na.
Wij betalen 50 euro voor rondom (warm) beslaan.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:52

bij ons komt de hoefsmid elke dinsdag en als er een ijzer af is gegaan dan zettie hem er gratis op want zij hebben hem er dan nie goed opgezet!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mariettek, SannevZ, Vinny12511 en 140 bezoekers