shet die nog helemaal in haar wintervacht zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

shet die nog helemaal in haar wintervacht zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-02 19:58

hoihoi
Ik heb een probleempje. * die zit nu nog helemaal in haar wintervacht. Ze verhaard wel, maar ook niet zo heel erg. Ik poets haar bijna elke dag goed en dan met een zweetmes met karteltjesrant en gewoon met een ros. Als ik poets komt er best wel wat haar uit, maar niet zo heel veel. Je ziet bijvoorbeeld ook geen plekken waar ze al in dr zomervacht is. Ik heb ook een tijdje lijnzaad door dr voer gegeven, maar ik merkte niet echt verschil.
Ik weet nog wel dat dit vorig jaar ook zo was, dat ze echt heel lang met haar wintervacht heeft gelopen (er zat nog lang haar op aan het begin van de zomer)
Is dit niet erg dat ze zo lang met haar wintervacht loopt, want het lijkt me niet goed om met warm weer met zo'n dikke vacht te lopen? Wat kan ik het best doen zodat het verharen wat sneller gaat?
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 08-02-22 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt


Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 22:22

mijn oude verzorgpony heeft dit ook steeds.
Telkens als ze zicht rolt komt er behoorlijk wat haar uit, maar toch heb je het idee dat het nauwelijks verschil maakt.

Ik nam altijd een haarborstel (voor mensen) met van die lange pinnetjes (geen scherpe) en dan ging ik haar daarmee bostelen. Gewoon rondjes ermee draaien met de haren mee.

Zo krijg je er ook heel veel haar uit maar verder kun je er denk ik niet veel aan doen; ik heb ook vanalles geprobeerd.

succes ermee!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 22:44

Heb je het weleens met een poetsblokje (geloof dat het zo heet) geprobeerd?
Werkt bij Tiko heel goed, maar die zit denk ik niet zo dik in zij vacht als bij jou het geval is.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-02 22:47

Richtje schreef:
Heb je het weleens met een poetsblokje (geloof dat het zo heet) geprobeerd?
Werkt bij Tiko heel goed, maar die zit denk ik niet zo dik in zij vacht als bij jou het geval is.

nee het is niet zo zeer dat ik de losse haren er niet uit krijg, maar dat veel haren nog gewoon "te vast" zitten en poetsen naar mij idee het probleem niet is.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 22:49

Lijnzaad schijnt te kunnen helpen bij pony's die moeilijk verharen, misschien dat je dat kunt proberen?? Ze gaan er zowiezo heel mooi van glanzen.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 23:17

Maak je maar geen zorgen hoor over je shet met het verharen.
Bij shetlanders duurt dat over het algemeen veel langer dan bij een ander paard.
Ik neem aan dat je shet het hele jaar door op het land staat?
Bij die van ons duurt het elk jaar zo lang voordat ze door de vacht heen zijn, en ook nu zie je nog bij onze jongste shet bijna niet dat er haar uit is Huilen ,terwijl ze ook veel gepoets word en er ook elke dag veel haar uitkomt.
Die van ons staan ook het hele jaar op het land dus ze hebben een extra dik pak vacht!!!!
Gewoon door blijven poetsen en op een dag zie je dat er zomervacht te voor schijn komt Lachen en dan is het begin er.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 00:13

Richtje schreef:
Heb je het weleens met een poetsblokje (geloof dat het zo heet) geprobeerd?
Werkt bij Tiko heel goed, maar die zit denk ik niet zo dik in zij vacht als bij jou het geval is.


Dat gebruik ik nu dus ook nu komt er minder uit dan de vorige keer maar het werkt wel heel goed.
verder zou ik niet echt weten wat je kunt doen.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 10:17

* staat idd dag en nacht op de wei, maar doordat ze zo'n dikke vacht heeft, gaat ze heel erg zweten en heeft ze het volgensmij gewoon echt heel warm. zeker op dagen zoals gisteren, warm weer en een middagje met de kar. Dat vin ik dan gewoon zielig voor haar.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 08-02-22 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 21:59

Bij ons op stal staan de shetten (die buiten staan) ook nog volop in hun wintervacht, dat is normaal Knipoog Maar als ze op stal staan moeten ze nu wel echt gaan verharen, maar aangezien zij buiten staat!! Heb je al lijnzaadOLIE geprobeerd? Dat wekt bij Domingo beter dan lijnzaad.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 22:13

als ik jouw was zou ik gewoon goed blijven poetsen. daar krijg je toch de meeste haren meeweg en het poetsen zorgt voor een betere cdoorbloeding van de huid, wat weer ten goede komt van t nieuw aanmaken van de zomervacht.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 22:56

gewoon blijven rossen, een shetlander die ik ken die had ook super dikke winterv8 die hij niet goed kwijt werd, die werd geschoren, ook een oplossing maar dat is niet zo makkelijk.

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Ik ken het probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 23:17

Hallo,

Mijn zusje haar shet stond zelfs op stal en ook had die kleine een gigantische wintervacht waar je bijna geen haren uit kreeg..
Het was net een schapenvachtje.. Je kon door al dat "wol" de huid niet eens meer ontdekken zeg maar..

Dus tot voor kort hebben we de kleine geschoren, zodat deze lekker met dit warme weer zonder jas naar buiten kan! Knipoog
En blij dat ie was toen hij z'n dikke vacht kwijt was!! Haha!

Hij had zelfs kleine plekjes bij de beentjes omdat de haren daar in mekaar waren gaan zitten en gingen draaien zeg maar, dus de huid draaide mee, waardoor dit ontzettend kneep.
Dit hadden we met borstelen nooit ontdekt, was ook niet te zien..

Maar hij is nu helemaal happy en kan weer lekker met de anderen spelen zonder jas!

Dus succes met je shetje,.. wat je ook gaat doen.
Groetjes Ans.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 06:36

DC zit ook nog steeds in haar wintervacht. Iedere dag roskam ik me rot aan haar en er komen veel haren los, maar het lijkt alsof er steeds meer haren bijkomen.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 09:43

Je kan ook kuikenzaad gebruiken. Mijn verzorgshet zit ook nog in het haar en toen zei mijn vriendin met ook een shet dat ik kuikenzaad moest gebruiken. Gaan ze ook nog mooi van glimmen. Pling

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 12:18

Ook mijn shet zit nog helemaal in het haar. Omdat zij al ouder is (26) voer ik tijdens het verharen, op aanraden van de DA, wat vitaminen bij. Verharen kost namelijk heel veel energie. Ook hebben oudere paarden relatief een veel dikkere wintervacht. veelal hebben paarden op oudere leeftijd wat (vitaminen) tekorten. Dit kan zich ondermeer uiten in langzaam verharen.
Ik voer Equitop forte (voor een emmer van 1,5 kilo ongeveer € 27) en ik merk dat dit een positief effect heeft. Verder kam ik haar lijf gewoon met een manenkam. Dit kan (bij mijn pony) makkelijk want ze heeft ontzettende lange haren. Hiermee kan ik veel meer haar weghalen dan met een gewone borstel.


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 12:39

Ik geef Pol vlak voor ze het land op gaan (ongeveer 2 weken ervoor) een vitaminestoot. En ik vind het heel goed werken!!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RvT en 69 bezoekers