Gewicht ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
James
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-01

Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 20:32

Hallo, ik heb een discussie met een vriendin, over hoe zwaar een ruiter mag zijn , in dit geval voor een KWPNer [ stokmaat 1,64 fors gebouwd]
Volgens mij is 90 kg het maximale. Wie geeft ons het juiste antwoord?


carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 20:36

Tja, waarvoor moet het dier worden gebruikt? Bij intensief gebruik moet je absoluut niet veel zwaarder als 90 kilo zijn nee. Maar als er maar 1 x in de week een bosritje wordt gemaakt... dan maakt het niet zo heel veel uit.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 20:38

Een paard zal meer last hebben van een ruiter van 60 kilo die erg tegenwerkt in de beweging dan van een ruiter van 90 kilo die het paard niet hinderd.

Noukie
Berichten: 10922
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 20:42

ben het eens met bovenstaand berichtje. Daar wil ik bij toevoegen dat het voor het paard makkelijker is om te werken met een zwaarder iemand, dus rug en achterbeen goed gebruiken, dan met hetzelfde persoon aan een klapperteugel, met slecht gebruik van zn rugspieren te moeten lopen.

Ethelate

Berichten: 21108
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 20:52

Voor buitenritten via maneges, moet je altijd (nouja, de keren dat ik me ooit heb ingeschreven) gewicht aangeven, MAX 90 stond er dan bij!
en er gingen grote paarden mee,...
(en het was een uurtje sloom door de bossen sukkelen)

Maar ik weet niet, als het paard er geen moeite mee heeft...

Soms zou ik juist wat meer gewicht willen hebben...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

James
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 20:56

Bedankt voor jullie antwoorden, maar nu weet ik nog geen gewicht.

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 21:10

er is geen vaststaand maximum
ik bedoel iemand die 100 kilo weegt en goed meegaat in de bewegingen en het paard zijn spieren goed laat gebruiken kan heel goed op een paard van 1.64 rijden zelfs op een kleiner paard ik ben zelfs ook absoluut niet de lichtste en ik rijd af en toe op een d pony
en dat gaat heel goed
hij heeft er iets meer moeite mee dan met een lichter persoon die ook "goed" rijd maar hij kan het best hebben
ja als een paard een bepaald rugprobleem heeft is het slimmer om er geen zware personen op laten rijden maarreh een gezond paard kan heel wat hebben en ik denk als je maar niet gaat zitten hotsen en botsen en tegen gaat zitten werken kan een paard wel meer dan 90 kilo hebben
groetjes sonja

dromen is leuk, doen is leuker

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 10:24

een paar maanden terug heeft er in de BIT een artikel gestaan over maximale belasting geldend voor een aantal rassen. Kan het voor je opzoeken als je wilt. Ik weet nog wel dat de aangegeven maximale belasting lager ligt dan je zou verwachten (zeker voor bepaalde rassen!)

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 10:33

Ik vind die maximale belasting een beetje raar. Ik ben 90 kg en rij op een draver. Volgens die lijst zou ik maar op een giga paard van 1.70 moeten gaan rijden ofzo. Nou niet dus, ik denk dat je het beter per paard kan bekijken. Binnen een ras zijn er veel verschillende types. Het paard waar ik op reed kon mij prima houden, maar ik ga echt niet op elke draver zitten!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 10:56

Dat artikel in de Bit heeft heel veel discussie veroorzaakt. Het kwam er zo'n beetje op neer dat er alleen kinderen op bijv. IJslanders mochten rijden, terwijl paarden van dat ras met gemak een volwassene kunnen dragen. Als je even met de zoekfunctie zoekt hier op Bokt, dan kom je aardig wat topics tegen over dit onderwerp.

Ik ben ook van mening dat een zware ruiter met een stille hand en zit veel prettiger is voor een paard dan een lichtere ruiter die zit te hotsebotsen in het zadel. Gewicht alleen zegt niet zo veel, al moet je een iele Arabier van 1.47 natuurlijk niet voor een 26-km rit het bos in sturen met iemand van 85 kilo op z'n ruggetje. Alles in verhouding.

Om op je vraag terug te komen: een normale bosrit op een KWPN-er van 1.64 door iemand van 90 kilo moet IMO gewoon kunnen, en als het beestje goed getraind is kan er ook best intensiever mee worden gereden. Er lopen genoeg mannen (en ook vrouwen) van 90 kilo rond die paardrijden, ik zie ze bij ons op de manege vaak genoeg en ik heb niet het idee dat hun paarden er onder lijden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Natascha

Berichten: 6845
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:23

op tv zie ik vaak documentaires over mongolen op heel kleine paardjes of Arabieren die door de woestijn crossen. Ook de gemiddelde amerikaanse cowboy rijdt op een kleine quarter. Waarom zouden onze kwpnners dan geen zware mensen kunnen dragen? Ik vind idd ook dat de paarden dan wel netjes gereden moeten worden. Bij ons op stal is er een zwaar groot iemand die op een kleine pony rijdt. Dat beestje protesteert onder haar gewicht en dan krijgt ie als dank een flinke ruk aan de teugels omdat ie niet nageeflijk is. Dat vind ik dan wel te ver gaan.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:30

Natascha schreef:
op tv zie ik vaak documentaires over mongolen op heel kleine paardjes of Arabieren die door de woestijn crossen. Ook de gemiddelde amerikaanse cowboy rijdt op een kleine quarter. Waarom zouden onze kwpnners dan geen zware mensen kunnen dragen?


Het is natuurlijk wel zo dat die paardjes daar in hun 'natuurlijke' omgeving op getraind zijn: het gebruik is daar anders en de voeding ook. Op de Shetland-eilanden zijn er ook wel volwassenen die op Shetjes rondrijden, in Rusland rijden idd ook grote mannen op Arabieren en de 'echte' geharde IJslanders kunnen vast ook wel meer hebben dan hun 'gecultiveerde' rasgenoten op het vasteland. Het gemiddelde paard in Nederland is toch eigenlijk wat dat betreft wel een watje Haha!.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 16:51

Een aantal maanden geleden heeft er een artikel over gestaan in de BIT. Voor een KWPN-er werd daar het max. gewicht van de ruiter vastgesteld op 75 kilo, terwijl dat bij een Haf en een fjord op 90 kilo lag.
Ik vond de uitkomst erg opmerkelijk!

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 17:35

*Marije* schreef:
Een paard zal meer last hebben van een ruiter van 60 kilo die erg tegenwerkt in de beweging dan van een ruiter van 90 kilo die het paard niet hinderd.


Ik ben het helemaal met Marije eens.

Ik heb ook een keer een boek gelezen dat je maximaal een zevende van je paard mag wegen.
Maar ik weet niet of dat klopt hoor.

I love Max+Beauty+Picasso 4-ever!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

in de middeleeuwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 18:47

in de middeleeuwen hadden de ruiters van die harnassen aan die zwaarder wogen dan 250 kg+de ruiter.

volgens mij hadden ze toen nog kleinere paardjes dan tegenwoordig...

maar ja het gaat natuurlijk om wat goed voor een paard is....wij stappen weleens samen op mijn haflinger, we zijn samen 130 kg....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 18:53

HaflingertjeMax schreef:
Ik heb ook een keer een boek gelezen dat je maximaal een zevende van je paard mag wegen.
Maar ik weet niet of dat klopt hoor.


Ik denk het niet, dat zou namelijk betekenen dat hoe zwaarder je paard is, hoe meer hij kan dragen. Als ik dan naar IJsco kijk, die kon mij juist veel beter dragen toen hij al zijn vet kwijt was. Logisch ook, dan voel je je veel fitter en energieker dan wanneer je veel te dik bent en je vet jezelf eigenlijk al in de weg zit. En dan moet er ook nog iemand op je rug!!

Dus het zal per paard verschillend zijn, als je goed op de signalen van je paard let moet ieder voor zich kunnen uitmaken of het eerlijk is tegenover het paard om erop te gaan rijden. En dan ook de intensiteit van het rijden bepalen.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:59

Jippie schreef:
Een aantal maanden geleden heeft er een artikel over gestaan in de BIT. Voor een KWPN-er werd daar het max. gewicht van de ruiter vastgesteld op 75 kilo, terwijl dat bij een Haf en een fjord op 90 kilo lag.
Ik vond de uitkomst erg opmerkelijk!


Ik snap dit nog steeds niet, ik rij normaliter ook op paarden rond de 1.70 m, maar kwam laatst bijv ook op een wat kleiner paardje terecht van zo'n 1.63 m.
En het ging prima, ook al had ik er zelf wel wat moeite mee en lette ik juist heel goed op hoe het paardje op me gewicht reageerde...

75 kg is niet veel als je lang bent, en zoals ik heb nog een stevige kont ook dus kom wel op de 90 kg uit... Mijn vriend is erg dunnetjes en komt al op de 70 kg uit, maar goed hij is ook bijna 2 meter...

Katja
Blogger

Berichten: 42164
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 16:27

Ik vond de uitslag in Bit ook opmerkelijk. Een KWPNér kan er zo verschillend uitzien. Een iele versie van 1.60m zou net zoveel gewicht kunnen dragen als een forse van 1.85m. Heel typisch.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:47

Jippie schreef:
Een aantal maanden geleden heeft er een artikel over gestaan in de BIT. Voor een KWPN-er werd daar het max. gewicht van de ruiter vastgesteld op 75 kilo, terwijl dat bij een Haf en een fjord op 90 kilo lag.
Ik vond de uitkomst erg opmerkelijk!


Het lijkt me toch heel vreemd dat een KWPN-er slechts 75 kg kan/mag dragen! Mannen zijn over het algemeen al gauw boven de 75 kg, mannen zijn gemiddeld nou eenmaal wat zwaarder dan vrouwen. Volgens dit artikel zou bij wijze van spreken een volwassen man dus niet op een KWPN-er kunnen rijden!! Nou dat lijkt me toch wel heeeeel vreemd!
Ik ben het ook absoluut eens met het antwoord van Marije. Ik ben zelf ook zwaar, en ik rij mijn paard iedere dag, en ik heb zeker niet het idee dat Gabber daar onder lijdt. Hij is altijd vrolijk en heeft plezier in het werk.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:03

Ben ook van mening dat er geen standaard gewicht is.
Wel wil ik even zeggen dat er in de Endurance zat volwassene op een Arabiertje van 1,55 zitten. En dan niet alleen scharminkelige vrouwen, nee ook stevige mannen. Over afstanden van bv. 60 km. Als deze paarden daar onder zouden lijden zouden ze niet door de keuring komen..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Room_Soesje en 46 bezoekers