tip voor het keuringsklaar maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

tip voor het keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 10:33

ik heb het boekje inmiddels van het KWPN
heel erg handig!
maar hebben er misschien nog mensen tips?
foto's van mijnmerrie zijn te zien in mijn profiel.
Ze staat op het land, maar ik ga haar 2 nachten voor de keuring binnen houden.dus even 2 dagen geen weiland
ik hoor het graag van jullie
alvast bedankt


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 11:31

Ik denk dat het boekje van het KWPN meeeeer als voldoende zegt?

Ff wat dingen dan:
- benen opscheren
- mooi invlechten (zo vlechten zodat de hals er het mooiste uitkomt meer of minder knotjes).
- Gecombineerde neusriem zonder sperriem (liefst een neusriem zonder dat lipje). Heb iknog liggen als hij joy past ?? te leen dan he?
- mooie frontriem
- ogen en neus afnemen met zwitzal baby doekjes (gaat het glimmen).
- staart mooi wassen en flink wat Equistar erin doen (wordt die lekker vol van engaat glimmen).
- beetje staart opscheren als het nodig is en recht knippen van onderen.
- Voeten goed wassen en dag ervoor invetten daarna niet mee want al dat zand blijft eraan plakken en dat is lelijk. Ik gebruik altijd Rapide mooi spul en nog goed voor de voeten ook. Dus dit r niet voordat je de bak ingaat opsmeren want dan blijft het zand plakken. Dus ruim van tevoren.
Desnoods neem je een staalborstel om de hoeven schoon te krabben.

Afbeelding

Zo voldoen ??

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 12:14

dank je!
ik haal haar neusriem van haar hoofdstel af, heb ik vorg jaar ook gedaan
ziet er ook netjes uit
staart scheer ik ook liever niet op, maar word ingevlochten
bedankt voor de tips!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 12:21

Ik was de pony's altijd de dag voor de keuring. Gewone shampoo van het kruidvat voor lijf, staart en manen en alleen voor de witte benen betadine scrub.
Dan krijgen ze een dek op. De dag van de keuring komt er geen borstel bij in de buurt (alleen voor de staart) en gaat er een flinke lading babyolie over de hele pony.
Eventueel met een krijtblok de aftekeningen nog goed wit maken vlak voordat je de ring in gaat.
Ook de manen en staart worden in model gebracht met wat olie en/of wax. (Manen en staart worden niet gevlochten bij de welsh cobs)

Hoeven idd de dag van te voren vetten, niet vlak voor ze de ring in gaan.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 13:32

Ik heb dat boekje ook, staan handige tips in. Sommige fokkers houden de paarden wel weken uit de wei en zetten ze zelfs een paar dagen voor de keuring helemaal stil, zodat ze extra showen. Ik hou daar dus helemaal niet van, en zou mijn paard ook gewoon lekker in de wei laten voor de keuring, desnoods maar een paar uur. Dat paard snapt er niets van waarom hij niet in de wei mag en ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om ze binnen te houden, paarden horen buiten, zeker nu in de lente/zomer.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 13:36

maartje, ze gaat zowiezo een nacht naar binnen samen met een ander paard, zodat haar grasbuik een beetje mooi opdroogt
kan niet met een uitgezakte pens op de keuring verschijnen..


MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 13:36

De pony's die geshowd worden staan bij mij 's nachts op stal. Om het voer te kunnen regelen. Maar verder lopen ze hele dagen in de wei. Dat moet ook wel vind ik, het zijn fokmerrie's met een veulen aan de voet, die horen niet op stal...

germie

Berichten: 25880
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 13:44

klei om de benen om de benen extra droog te laten lijken wordt ook nog wel eens toegepast
Verder meot je met het opstellen in open stand de voorbenen op een verhoging plaatsen, in ieder geval niet in een kuil, dus goed vlak stukje opszoeken, liefst ietsje hellend.
En oefenen voor die tijd. Stappen, losdraven, dus met een meter afstand e.d.
Opstellen: nooit een paard achterwaarts duwen, altijd een stapje naar voren erbij.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 13:52

joy heeft aardig droge benen van haar zelf
bedankt voor de tip!

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:23

Hoi Hoi,

Ik ga ook met mijn merrie naar de keuring toe. Ik hoop dat het dit jaar wel lukt om het ster predikaat te bemachtigen. Vorig jaar scheelde het niet veel en ze was toen eigenlijk nog veel meer veulenachtig. Knipoog
Dit jaar toont ze al een stuk volwassener en moet het gewoon lukken.
Ik haal haar ook 2 dagen van te voren naar binnen toe. Ze komt er wel uit maar ga er niet te veel van vragen. Ik oefen meestal van te voren het opstellen en het aan de hand lopen dat ik zeker weten dat ze probleemloos d´r eigen een beetje kan tonen aan de hand. *LOL*
Ik scheer d´r benen altijd op, derde oor, baart/snor haren en d´r oren ook knip ik haar lange wimpers weg bij d´r ogen.
Flink veel equistar na na het wassen en een vlecht in de staart die ik de volgende dag uitpluis en een beetje met haarlak inspuit die dan ook voller blijft, beetje equistar en je hebt een schitterende volle start! Zwitsel babyolie voor d´r neus en rond om haar ogen met een doek en d´r hoeven olieen. Ook zorg ik er voor dat de hoefsmid ´2 weken voor de keuring haar hoeven heeft gedaan in mijn geval ijzers.
Oefen al vast met de trailer als je niet zeker weet of ze er meteen in loopt. Poets je voorbreng hoofdstel goed op dat alles er pikobello er uit ziet en blijf zelf gewoon rustig dan is het paard ook niet gestresst.
Verders wens ik je veel succes!!! Haha!

Groetjes, Prima Donna

Stal Centaurus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 12:31

We gaan met 4 merrie's naar de keuring, ik begin nu al met ong 3 a 4 keer per week te longeren met een slofteugel, zodat de bovenlijn mooi bespierd word.
Verder ga ik het losspringen oefenen ( het zijn jazzen dus dat moet wel!!!hahaha)
En volgens de normale procedure worden ze getoiletteerd. Een week voor de keuring gaan ze naar de hengstenhouder, en die maakt ze verder klaar, en doet ze voorbrengen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 10:44

he hoe kom je aan dat boekje?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 13:33

kopen Haha!
je kan hem bestellen via BOL.com

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

nou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 20:06

wij houden onze paarden altijd al 2 weken van te voren binnen naar welke keuring ga je en voor wat gaat ze?

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 23:55

nope geen tips
maar ik hoorde wel dat als je je pony van tevoren 1x per week wast zodat al het 'vuil' eruit is dus ook huidschilvers enzo
en dan 3 dagen voor de keuring nog een x en dan niet meer
want dan komt er een laagje huidvet op en daarvan gaan ze mooi glimmen (als ze zich schoon houden he)
verder VEEL SUC6 en laat je ff weten hoe het gegaan is?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 11:06

marloes-joy schreef:
kopen Haha!
je kan hem bestellen via BOL.com

hoe heet het?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers