Clinic was gaaf!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-01 06:27

Dit weekend was het dan eindelijk zo ver, de clinic van Michelle Gibson! Ik had er onwijs naar uitgekeken, want Michelle is toch wel een beetje een beroemheid in de amerikaanse dressuur (teambrons op de O.S. van Atlanta en individueel 4e) en ik vond het een hele eer om van haar les te krijgen. Als je mee wilde moest je een video van je rijkunsten opsturen en aan de hand daarvan werden er voor ieder niveau twee ruiters gekozen. Ik had een video ingestuurd van Leroy die op Z niveau loopt en Perry die nu op B/L niveau zit. Ik had er een briefje bij gedaan dat ik het liefst met Perry wou ALS ik gekozen werd want Leroy is totaal geen dressuurtype. Z is denk ik de limit voor hem, mischien 1 stapje hoger maar het valt hem erg zwaar. Hij heeft ook hele matige gangen. Perry is juist een dansertje, super soepel paard en pakt alles heel makkelijk op. Een paar weken terug kreeg ik een bericht dat ik met Perry mee mocht rijden dus ik helemaal happy Party!! De clinic duurde een weekend, dus zaterdag een les en zondag ook. Ik moest om 9.45 (`s ochtends) rijden en mijn vader besloot dat hij wel voor groom wou spelen. Alleen toen ik op de betreffende zaterdagochtend wou vertrekken schoot hij dus voor geen hout op, moest nog ff een bakkie koffie doen bij het benzinestation en natuurlijk ff leuteren met de dorpelingen (die `s ochtends allemaal naar het benzine station gaan om een bakkie te doen en te ouwehoeren voordat ze aan het werk gaan). Uiteindelijk kwam er weer beweging in en dus op naar de clinic. Het was een uur en een kwartier rijden en ja hoor, ik kwam om 9.40 aan (thanks pa). Ik had nog 5 minuten de tijd om mijzelf en het paard in gereedheid te brengen en me naar de rijbaan te haasten. Mijn collega rijder was al braaf haar paardje aan het opwarmen, een heel leuk voskleurig paardje en net als Perry ook 4 jaar. Dat heb ik weer he, krijg je de kans van je leven en moet ik meteen een slechte indruk maken door te laat te komen. Michelle was gelukkig superaardig en gaf me 10 minuten om op te warmen. Perry deed super zijn best en we hebben wat gewerkt aan het meer oprichten. Best zwaar voor Per, want hij is nog maar een jonkie. Thuis laat ik hem tussen de oefeningen door vaak even halsstrekken of lichtrijden en dan rond naar beneden. Maar hier was het 45 minuten keihard aan het werk! (op een paar kleine stappauzes na dan). Ik was best tevreden en Michelle vond hem ook heel goed gaan alleen moest ik hem toch wat meer gaan oprichten. Na afloop van mijn les heb ik Perry met een hooinet op de trailer gezet en ben gaan kijken naar de rest. Er liepen best knappe paarden tussen maar in veel gevallen moest er nog behoorlijk wat gebeuren aan de ruiter. Onrustige handen, weinig voorwaarts, weinig balans was iets wat je veel zag. Michelle deed bij een iemand de beugels uit. Deze vrouw moest het hele weekend zonder beugels rijden om dat ze gewoon niet op d`r kont bleef zitten. Op zich niet mis mee, ik bedoel, je bent nooit uitgeleerd, maar ik denk dat het M-nveau waarop deze vrouw reed toch echt te hoog gegrepen was. De basis was totaal niet voor elkaar. Ik moet zeggen, ik was niet onder de indruk van de rijkunsten! Er was een man die Grand Prix rijdt en dat was wel een hele goede ruiter. Hij zit heel mooi rustig en het paard dat hij mee had was in de basis heel goed voor elkaar. Hij had een Prix St. George paard mee, een 12 jarige KWPN`er. Michelle hielp hem met de piaffe en passage door hem bij te tikken aan de achterbenen. Ik moet zeggen dat het een ongelooflijk lief paard is, de vriendelijkheid straalde gewoon van zijn ogen af. Michelle pakte hem best wel hard aan maar je zag dat paard echt zijn uiterste best doen. Hij had er best wel moeite mee, maar hij ging maar door! Zakte heel netjes in de achterhand en de piaffe zag er echt al heel correct uit. De passage miste nog wat zweefmoment swung en uitstraling maar het paard bleef heel mooi recht. Ik was opslag Lovers met dit paard! Mijn paardjes zijn ook heel vriendelijk maar als je zoveel druk op ze zou zetten als bij dit paard dan waren die van mij al lang ontpoft! Zeker Leroy. Later liet dit paard nog een keurige rij wissels zien, tot en met om de twee passen. Zag er heel correct uit, maar kon nog wat meer sprong hebben. Maar je kon aan alles zien dat dit een hele goede ruiter was. (en dan ook de enige van de hele clinic *LOL* ) Vandaag heb ik mijn tweede les gehad. Mijn vader en moeder waren naar Houston mensen naar het vliegveld brengen dus ik ging vandaag alleen. Ik ben ruim op tijd weggegaan en aangekomen daar heb ik voor mijn les Perry 15 minuten losgewerkt. Hij liep als een zonnetje en in de les konden we meteen hard aan het werk. Ik had hem een stuk meer opgericht en het stap/draf werk ging perfect. We hebben veel overgangen gereden om hem nog actiever in het achterbeen te krijgen en dat werkte heel goed. Daarna nog wat galopoefeningen gedaan op de circel. Van arbeidsgalop naar middengalop en terug. Daarna stukje wijken voor de kuit. Ging ook prima. Toen hebben we geschakeld in de draf, uitstrekken en weer terug enzo. Thuis doe ik ook veel tempowisselingen in draf maar ik laat hem nog niet uitstrekken tot het uiterste en altijd kleine stukjes. Van michelle moest ik zijn binnen achterbeen atent maken door voordat ik de diagonaal opging mijn binnenbeen aan te drukken en een ophouding te maken. Dan een kleine stukje tot het uiterste uitstrekken en dan weer met beendruk opvangen zodat ie meteen in een actieve arbeidsdraf terugkwam. En zoals gewoonlijk pakte Perry het heilige boontje Schijnheilig ook dit heel goed op, hij kwam helemaal los van de grond, echt kicken! Na afloop van iedere les wordt er altijd nog wat nagediscusieert. Dan mochten het publiek vragen stellen enzo. De "grand prix" man zei dat hij Perry voor een 4 jarige bovengemiddeld vond gaan en Michelle was het met hem eens! (bloos bloos ik ben zoooo trots op m`n knollie) Hij had ook een opmerking, hij vond dat ik nog iets meer terug moest rijden met nog meer druk, maar volgens Michelle was dat voor een 4 jarige nog niet aan de orde, omdat zo`n jonkie daar de kracht en balans nog niet voor heeft. Ik heb de video van de clinis bekeken en hij heeft echt stoere gangen! Hihi, hij liep altijd wel soepel maar hoe zijn gangen er nou echt uit zien dat zie niet als je erop zit. Wat heb ik nou geleerd van deze clinic? Ik moet zelf ietsje fanatieker gaan rijden. Dit weet Michelle niet maar thuis ben ik eigenlijk een beetje te laks. Als iets goed gaat heb ik al snel de neiging te stoppen. Ook met bepaalde dingen druk ik net even niet genoeg door, ik bedoel, een nette uitgestrekte draf betekent voor mij, braaf paard en even halsstrekken. Maar eigenlijk moet je juist dan gaan doowerken om het nog net even perfect te maken. Maar Perry blijft in mijn hoofd altijd een beetje "de baby". Ik heb hem vanaf zijn 2e en nu als 4 jarige zie hem nog steeds als mijn ukkie. Ik doe heel voorzichtig met hem en overvraag hem absoluut niet. Maar in sommige gevallen kan ie dus best wel eens even "doorgedrukt" worden. Maar ik ben blij te horen dat ik hem niet totaal verpest heb *LOL* Ik twijfel altijd enorm aan mezelf en vooral aan mijn rijkunsten maar Michelle vond dat de basis er prima in zat dus ik ben weer gerust! Als je namelijk geen instructie hebt (ik geloof dat mijn laatste les twee jaar gelden was ofzo *LOL* ) kunnen er altijd foutjes in sluipen. Maar ik ga lekker door trainen met dit paard. Ietsje fanatieker maar niet te fantiek wat hij is mijn baby he Lovers . In juni ga ik voor het eerst op L niveau met hem starten. In de B scoort ie nu over de 70% en hij heeft alleen nog maar gewonnen, dus dat level hebben we wel gezien zo langzamerhand. Het is een beetje een lang verhaal geworden en vergeef mij mijn ongelooflijke "ge-opschep" over m`n knollie, maar ik ben zooooo trots op hem! Dusse, wie nu wil opscheppen over zijn of haar crack, gooi het eruit, ik ben een en al oor! Ik ben zelf al lang genoeg aan het woord geweest!


moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 07:44

Wat gaaf hee! Ik heb eigenlijk nooit van haar gehoord, maar het klinkt heel goed! En wat super dat je met je eigen paard mee mocht rijden, daar heb je pas echt wat aan!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 07:52

Ik vind niet dat je op opschept........je bent gewoon SUPER trots op je paard *LOL* en als ik jou was dan was ik dat ook Party!! ....echt gaaf hoor dat het zo goed ging!!!
Krijg je nu nog vaker les van haar of was dit eenmalig Scheve mond\ ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 08:22

Gaaf joh!! Dus dat wordt level 1 voor jullie? Toppie hoor.
Er is nog een toekomst voor jou weggelegd in de Amerikaanse dressuur!!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 08:42

Wat leuk om te lezen!!! En je bent pas een opschepper als je jezelf ophemelt... *LOL* *LOL* *LOL* je paardje mag je onbeperkt de hemel in prijzen hoor... Knipoog Staan er eigenlijk foto's van Perry op het plaatjesforum? Ik ben namelijk wel heel errug nieuwsgierig naar hem geworden...En Michelle Gibson, is dat die vrouw die bij de voorlaatste spelen (1996 of was het nou 1997...uhoh...ikke sukkel... Verward ) grote kans op het individuele brons had, maar doordat in haar laatste proef haar paard schrok en een kleine spurt nam ging het brons naar Sven Rothenberger. Leuk voor Sven natuurlijk (en voor ons want hij reed natuurlijk voor Nederland... Knipoog) maar ik vond het echt zielig voor haar, want eerlijk gezegd denk ik dat zij over het algemeen toch wel de betere ruiter was voor het brons. Echt sneu!!! Huilen Huilen Huilen Heb je zo keihard voor iets gewerkt en door zoiets verlies je je kans op een medaille. Ik heb het misschien nog wel op video staan, zoef, daar ging het paard... Frusty maar ze reed verder inderdaad echt goed, dus echt waanzinnig dat je mee mocht doen aan een clinic van haar hoor Pril!!!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 09:19

Gaaf joh! En wees maar lekker trots op je paardje, dat mag best! En op jezelf, uiteindelijk doen ze het ook niet vanzelf.

Reed Michelle Gibson trouwens Gifted, of ben ik nu weer in de war?

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-01 18:32

Thanks voor de leuke reacties! Jacqueline-Snik, helaas was dit eenmalig. Ik geloof dat Michelle in Florida woont ofzo (en ik in Texas) en ze geeft over heel Amerika clinics. Dus voorlopig is texas even niet meer aan de beurt Huilen
Vikki-Ja dat klopt, Sven kaapte op het laatste moment het brons voor haar neus weg.
Lielle-Michelle reed de Trakhener hengst Peron. Na de O.S. hebben de eigenaren hem bij haar weggehaald. (meningsverschil geloof ik) Toen heeft Rudolf Zeilinger in Duitsland er een tjdje op gereden en ik geloof dat Peron daarna naar Zwitserland ging. Helaas is ie nu dood. Waaraan ie is overleden weet ik niet precies. Volgens mij een verkeerde reactie op medicijnen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Esperanza, Googlebot, Kaplaars, Lalladidoo, laura22, Poety, xdesix en 46 bezoekers