rare wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

rare wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 08:32

Goed, ik afgelopen zaterdag m'n verzorgpaard klaargemaakt, wij naar de wedstrijd, ben ik 3 uur te vroeg, hebben ze mij een verkeerde starttijd doorgegeven, had ik dus kunne nuitslapen. Boos! Boos! Boos!
Maar goed, na een uurtje rondgelopen te hebben paard uit de trailer, dan maar 2 uur losrijden, anders gaat het wel fout op de trailer.
Gelukkig waren maar 2 dressuurringen nodig, en warne de andere voor het losrijden (springen kon ik helaas niet met m'n rug).
Paard liep heerlijk, dus lang gestapt, 15 minuten voordat ik moest de boel weer opgepakt, paard nog steeds super.
Ik in de eerstte ring, ging niet echt goed, maar helaas had het jurylid een harde stem en hoorde ik mijn cijfers af en toe. Het ging redelijk, totdat het paard op de volte in galop uitgleed, het terrein was behoorlijk slecht.
Ik geen teugels meer in handen, moest tussen C en ??? weer naar de draf, maar ik had dus niets in handen, kreeg het paard dus niet voor C langs, maar tussen C en de auto (was ongeveer 1 meter ruimte). Weer 2 punten minder dacht ik, ik met m'n handen achter m'n kont terug naar de draf, teugels weer opgepakt, was het paard behoorlijk bang met de andere galop.
De tweede proef ging super, dus ik dacht, dit is een winstpunt. Deze ring was ook veel beter, geen gladde bodem.
Maar wat denk je?? eerste proef 161 punten, dus een winstpunt, tweede proef 151 punten, gewoon echt veel te laag, paard was supper.
Het ergste vond ik nog dat ik op verzorging van het geheel een 6 had, met de opmerking dat het paard naar de hoefsmid moest Boos! Boos! Boos! Boos!

Ik vind dit gewoon niet kunnen, een jury die een opmerking maakt over hoe je paard gehouden wordt, want zo is het immers. De hoeven zijn alleen lang, maar niet gebrokkeld ofzo Er zin in 1 hoef maar 1 scheur, en dat is een nette recht naar boven, die krijg je met bekappen ook niet in 1 keer weg, dus daar kan ik niets aan doen, en een hoefsmid ook niet. Ik ga deze week zelf wel aan het knippen van de toon, en dan aan het vijlen, dan lijken ze korter, maar ik vind het gewoon stom, ik ga toch ookniet zeggen dat je een oud zadel hebt, dat is namelijk precies hetzelfde..

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.



obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 11:09

Ik vind dat de jury daar best wat van mag zeggen. Je paard hoort toch goed verzorgde hoeven te hebben en misschien was het de reden dat je uitgleed?
En een oud zadel is helemaal niet hetzelfde als niet goed verzorgde hoeven.

Maar gefeliciteerd met je winstpunt!

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 11:13

uitglijden van lange hoeven, daar kwam het niet van, ik maak ze zelf wel korter, ik vind het gewoon banketstaaf, het is niet mijn paard, het beest is super verzorgd, en dan gaan ze nog zeuren. Hoefsmeden zijn hier schaars, dus daarom is ie een tijd niet geweest, en de laatste keer dat een smid geweest is heeft ie 7 paarden bekapt en alle 7 kreupel, dus ik kan best begrijpen dat de eigenaar zegt van liever die smid niet weer.
Ik vind gewoon dat je niet over andermans paard mag oordelen, ik heb ook eens van iemand gehoord die op ee noud paard wedstrijden reed, dat de jury gevraagd had of ie wel verzekerd was, want afmaken was gezien de leeftijd van het paard het beste.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 11:37

Euh een jury zit daar om je te beoordelen op verzorging netjes op de hoeven hoort ook bij de verzorging. Die jury weet niet dat jij geen smid kan vinden die ziet het algehele plaatje en stoorde zich aan de hoeven. Helaas zo gaat dat. Ik denk dat je met een 6 nog blij moet zijn.

Ik denk dat bij het uitglijden dat is opgevallen en dat dus als advies gaaf en niet als verplichting of boosheid. Vergeet niet dat als een paard verkeerd (telang/te kort) op zijn hoeven staat je peesblessure kan veroorzaken of andere beengebreken. Een paard goed op zijn voeten zetten is echt een eerste levensbehoefte.

Balen dat je geen goede smid kan vinden maar ik zou toch maar eens een goede oplossing gaan zoeken.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 11:44

ga vanavond aan de eigenaar voorstellen om het zelf maar te doen: oftewel hoeven inkorten. Dit heb ik wel vaker gedaan bij mensen die te zuinig waren om een smid te bellen, maar ik kan natuurlijk niet corrigerend bekappen. Gelukkig staat het paard netjes recht op z'n hoefjes, ze zijn alleen wat lang.
Als ik wat hulp kan krijgen bij het knippen van het toongedeelte, dan moet het goedkomen (heb alleen een gewone nijptang) Een kapmes heb ik ook niet, maar gelukkig wel een vijl, dus ik moet een heel eind kunnen komen. Dan kunnnen ze zaterdag niet weer zeggen dat ze te lang zijn Haha! Haha!
Alleen de voorhoeven zijn te lang, achter is nog prima, groeien niet zo snel.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 11:58

Om te kijken of hij goed staat voor moet je aan de zijkant van het been het midden van het onderbeen nemen. Dan trek je een rechte lijn naar beneden. Dan moet je achter de straal van de hoef uitkomen kom je dat niet dus bevoorbeeld te ver dan rekt hij de pezen op. De kogel zakt dat behoorlijk door waardoor alle pezen onderdruk staan.

Succes hopelijk gata het lukken.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 12:45

weet ik prisca, paard staat goed, heeft misschien ietsje ongeschoven verzenen, maar daar kan een smid ook niets aan doen. Verder mooie brede sterke hoeven, brokkelen niet, blijven gewoon mooi, om jalours op te worden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 22:10

germie schreef:
Ik vind gewoon dat je niet over andermans paard mag oordelen


Voor dat oordeel ga je toch juist op wedstrijd? Verward

Misschien is het een banketstaaf opmerking, maar als die hoeven echt te lang zijn, dan is het wel terecht. Een jury kan geen rekening houden met jouw hoefsmid-problemen.

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 08:22

Ik heb altijd lesgehad van een jurylid, en zij vond dat je een standaard cijfer op verzorging moest geven, tenzij je echt met een vies paard aankomt. Want zegt ze, de een heeft nu eenmaal meer geld om een super paard met super zadel te kopen, terwijl de ander het met eeen tweedehandje en een KNOL moet doen.
Daar kan iemand niets aan doen. Bovendien zegt ze, commentaar geven op hoe iemand z'n paard houdt, moet je nooit doen, dat hoort niet.
Gelukkig is het hoefsmid probleem als het goed is morgen opgelost, we hadden de keus bij deze smid: of woensdag, minimaal 5 paarden bekappen, weet niet wanneer hij komt, als er maar iemand thuis is. Of pas over 3 weken, en dan volgens een afgesproken tijdstip.
Smid komt dus morgen dan maar 5 paarden ofzo bekappen. Ik ben erbij en ik moet maar overleggen over ijzers. Haha! Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 08:38

Als het paard ondergeschoven verzenen heeft dan lijkt het me juist zaak er een goede hoefsmid erbij te houden, want dan dient er wel corrigerend bekapt of op ijzers gezet te worden....
ik heb namelijk eens een paard laten keuren die dus ook ondergeschoven verzenen had en goed geluisterd naar de hoefsmid op de kliniek Lachen
Dan groeien de hoeven niet of nauwelijks omhoog maar breeduit.

Gefeliciteerd met je wp, wat die glijer betreft... goed in de gaten houden dat er niks verkeerd geschoten is...

Succes met het vinden van een degelijke hoefsmid.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:07

Gefeliciteerd met je winstpunt, maar vooral gefeliciteerd met het vinden van een smid. Vind het nogal wat dat je anders zelf ermee bezig zou gaan hoor, of heb je een opleiding voor smid gedaan (en afgerond)?

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 13:21

nee hoor Nikita, maar ik heb ook nog 3 verzorgpony's (kan ik geen afstand van doen) en die man doe altijd zelf de hoeven, 1 keer per jaar komt de echte smid, en die heeft me wel wat geleerd, maar het duurt bij mij zo lang.... en ik heb de kracht niet om de knippex tang goed over de toon te krijgen om het er goed af te knippen, en het kapmes is bij mij altijd erg snel stomp en de vijl vijlt ook m'n handen, kortom, het zou wel lukken, maar het kost mij wel een uurtje voor 1 paard.
Die eigenaar van die pony's is iemand die bij het eerste het beste scheurtje ingrijpt, dus de pony's hebben altijd erg mooie hoeven.
Helaas staat de 2-jarige nu al een jaar op ijzers (had een bokhoefje), maar dat is al niet meer zichtbaar. Is als veulen kampioen geweest, vorig jaar beste jaarling (geen jeugdkampioen, want haar zusje was beter), en dit jaar gaan we voor het jeugdkampioenschap Haha!
een dag voor de keuring de ijzers eraf (mag immers niet bij paarden onder de 3 jaar) en na de keuring direct weer ijzers eronder, niemand die iets kan zien.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:46

Ik moet zeggend at ik het niet echt verantwoord vind om zelf te gaan vijlen en knippen, ookal is er iemand die beweert dat hij weet hoe het moet.
Geen hoefsmid kunnen vinden (ik ken de voorgeschiedenis niet, heb niks gelezen erover) vind ik ook een beetje vreemd..
Groot gelijk dat de jury je een 6 geeft op de hoeven. Lange hoeven is gewoon een teken van onverzorgheid.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 13:50

Goed, voorgeschiedenis over hoefsmid:
9 maanden geleden iemand geweest, jonge knul in opleiding, 7 paarden bekapt en alle 7 kreupel.
Dus toen had de eigenaar het helemaal gehad met hoefsmeden, zeker als ze jong zijn en in opleiding. Boos! Boos!
kan ik ook wel inkomen, je gaat geen geld betalen voor kreupele paarden. Hij versneed zich gewoon erg snel, sommige hoeven bloedden gewoon.
Bij ons in de buurt zijn er niet veel, en de meesten nemen geen nieuwe klanten aan.
Nu wel iemand gevonden, moet volgens anderen goed zijn. Heeft het dus ook erg druk, wachttijden van 3 weken zijn heel normaal, en hij wilde alleen maar komen voor meer dan 1 paard.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:53

orri schreef:
Als het paard ondergeschoven verzenen heeft dan lijkt het me juist zaak er een goede hoefsmid erbij te houden, want dan dient er wel corrigerend bekapt of op ijzers gezet te worden....
ik heb namelijk eens een paard laten keuren die dus ook ondergeschoven verzenen had en goed geluisterd naar de hoefsmid op de kliniek Lachen
Dan groeien de hoeven niet of nauwelijks omhoog maar breeduit.


Klopt helemaal orri omdat ik Leys een week te lang heb laten lopen op zulke voeten en ook nog wedstrijd had (springen) denken we dat hij daardoor zijn pees heeft overbelast Boos! .

Juist met een paard met ondergeschoven verzenen moet regelmatig en goed gedaan worden.

Niet vervellend bedoelt Germie maar ik vind dat de jury juist heeft gereageerd. En sluit me verder aan bij margreet. Als je paard niet 100% in orde is ga je niet op wedstrijd.

Succes ik hoop dat de smid gaat bevallen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 13:56

Nou, als je de hoefjes van m'n verzorgknollie ziet, dan denk je echt dat die veel vaker dan eens in de 9 maanden naar de smid gaat, en ja, ze zijn nu lang, maar morgen niet meer Haha! Haha! Haha! Lelijk zijn ze nooit geweest.
Ben er persoonlijk de hele tijd bij, wil dat het goed komt en misschien ijzers erbij, even overleggen met de smid Haha! Haha! Haha!
Voor dressuur heb je immers geen ijzers nodig zegt men, maar voor springen wel, maar ja, ook niet altijd. De eigenaar heeft een Z-springer, die liep vorig jaar nog in de sport, zonder ijzers.
En anders moet die smid nog maar eens langskomen als ik over een maand ofzo weer fanatiek ga springen Haha! Haha! Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:01

Citaat:
Voor dressuur heb je immers geen ijzers nodig zegt men, maar voor springen wel, maar ja, ook niet altijd. De eigenaar heeft een Z-springer, die liep vorig jaar nog in de sport, zonder ijzers.


Als het gras ook maar enigszins glad of nat is, heb je wel degelijk ijzers (met stoten) nodig voor dressuur. Ik heb Muzefee sinds kort op ijzers en ze durft eindelijk weer te lopen in de proef. Ze aarzelt niet meer over het neerzetten van haar hoeven.
En met springen vind ik het helemaal onverantwoord om zonder ijzers te gaan. (tenminste op gras).

Nou, gelukkig wordt je paard straks bekapt want het lijkt mij niet gezond voor de benen om met zulke lange hoeven te lopen.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 15:05

we zien wel, ijzers kunnen ook lastig zijn (gaten schoonhouden e.d.)
Ik ben er nog niet uit wat ik wil, en wat de eigenaar wil en wat verstandig is. Het weer wordt natuurlijk ook steeds warmer en voor dressuur op een droge ondergrond heb je ze niet nodig, maar ja, als het regent, zoals komend weekend voorspeld is?? dan weer wel.
Ijzers zijn alleen zo vreselijk duur. anders wist ik het direct wel hoor, gewoon eronder.
Maar ik denk dat kortere hoeven ook al een weldaad voor ruiter en paard zijn. Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers